Scheurtje airbag gedeelte van mijn stuur

Guest
Ben in bezit van een Fiat Bravo uit 2010.

Onlangs ontdekte ik dat mijn stuur (airbag gedeelte) heeft een scheur, zie foto's.
In eerste instantie dacht ik dat het om een kras ging maar wanneer ik het zachtjes indruk zie je dat het gescheurd is.

Is er een kans dat mijn airbag opengaat vanwege het scheur?
En moet ik actie ondernemen of gewoon zo laten?

Apart dat rechthoekje er om heen. Ik denk dat het zo hoort, zou ik denken, dat rechthoekje zit er niet voor niets.

Je kan dat onzichtbaar laten repareren, of een nieuw afdekkapje er overzetten. Voor de werking van je airbag zal het niet uitmaken. Correct me if i'm wrong, bv met stof ed.

Buiten het feit dat het optisch gezien zonde is, zal het naar mijn mening weinig uitmaken voor de airbag(werking).
Deze word toch pas geactiveerd wanneer botssensoren een bepaalde vertraging meten, die met remmen niet gegenereerd kan worden.

Mocht je het toch niet prettig vinden, of een lelijk uiterlijk; zou je eens kunnen kijken bij een sloperij of de airbagcover nog ergens te vinden is.
Omzetten is met gezond verstand en juist gereedschap wel te doen.

Of-topic..:

Bij Opel zitten vaker 2 claxon knopjes op de airbagcover, wat na een aantal jaren gebruik lijkt alsof een beest het stuur aangevreten heeft.
Mensen vervangen die covers dus regelmatig wanneer je de auto particulier wilt verkopen. Het kan natuurlijk een afknapper zijn.

Hiermee wil ik zeggen, indien je het wilt gaan vervangen; wanneer je zelf een beetje handig bent, lukt 't best.

De vraag is natuurlijk....hoe is die scheur erin gekomen en wat zit eronder nog aan ellende. kan een stevig mes ook schade aan de airbag veroorzaken.

Zoals hierboven al is geschreven, wordt een airbag pas opgeblazen (geactiveerd) wanneer de airbagcomputer een bepaalde vertraging meet (botsing) vanuit bepaalde hoeken. Wanneer een airbag niet geactiveerd is, zit deze gewoon netjes opgevouwen in het stuur. Het is niet zo dat een airbag op zijn plaats gehouden wordt door een plastic kapje en dat de airbag ineens uit het stuur kan schieten als deze plastic kap beschadigd is.

Wat bijna niemand weet is dat alle plastic afdekkingen bij airbags (stuur, dashboard, dakrailing / hemelbekleding) voorzien zijn van minuscule kleine perforaties, zodat het openscheurt als de airbag is geactiveerd. Dat kan ook niet anders, anders zou je bij een ongeval niet de airbag in je gezicht krijgen, maar de plastic kap de op je stuur of dashboard zit en dat is niet de bedoeling.

Bij jouw auto is de plek die open moet scheuren bij activering van de airbag al opengescheurd. Kan door hard op je stuur slaan zijn, bij het vervoeren van iets langs (inladen en per ongeluk je stuur geraakt), of gewoon een fabricagefoutje.

Terug
Bovenaan