Schakelrobot Renault Master

Duncan 6630701

Net ingestapt
Zijn er hier mensen met (bijvoorbeeld) een Paardentruck (Renault Master) van rond 2020 die een semi-automaat (schakelrobot) hebben? Wij hebben na 25000 kilometer al dat hij ging schokken bij het wegrijden en soms ook bij bochten moeilijk schakelde. De Renault garage heeft hem zes maanden lang steeds opnieuw "ingeleerd", en nu is hij helemaal kapot en moet hij vervangen / gerepareerd worden. Een zeer dure reparatie na zo'n korte gebruiksperiode (mei 2022 tweedehands gekocht met ongeveer 8500km op de teller, ten tijde van de constatering dat hij ging schokken (oktober 2023), stond er zo'n 25000 kilometer op de teller.

Ik zoek naar mensen met deze ervaring, want ik ben van mening dat dit een ondeugdelijk gebeuren is, daar ik mag verwachten dat een schakelrobot langer meegaat dan drie jaar en 10 maanden of 25000 kilometer.

Ik hoor graag!
 
Heb je al bij versnellingsbak/automaatspecialisten gevraagd wat ze kunnen doen? Als je dit bij Renault voor de deur zet dan vullen ze al eerste de printerinkt bij.
 
Schakelrobots hebben een slechte reputatie, paardentrucs bij mij ook overigens, heb niet het geduld om voor andermans hobby met 3 km per uur over een rotonde te rijden.
 
die schakel robots zijn gewoon gevoellig. niet alleen bij renault, maar bij de meeste merken. en zeker bij busjes die regelmatig zwaarder worden beladen zoals ook zo'n paardenwagen.

Ik zou de claim bij renault neer leggen (via renault dealer) met een coulancevraag. zeker gezien de leeftijd en kilometers mag je daar wel iets in verwachten
 
Wat is er precies kapot dan?

Is de koppelingsplaat versleten?
Is het de electronische aansturing?
Is het inwendig in de versnellingsbak?

Met hoeveel paarden heb je doorgaans in de laadruimte gereden?
 
Overigens; bij mijn oude werkgever (opel dealer) hadden we een movano voor eigen gebruik voor autotransport (technisch identiek aan de renault master) . En hoewel de movano's eigenlijk heel goede auto's zijn merkte ik wel dat als ze ze écht vaak tot de max belast (auto er op, auto op aanhanger er achter) dat bak en koppeling o.a. echt niet op zijn gemaakt. Onze autotransporter had ook regelmatig wat stuk (koppelingsplaten versleten , actuatoren van automaatbak defect, etc.) dat ze hem uiteindelijk hebben vervangen door een Iveco 3.0 6-cilinder. Die rijd volgens mij nu nog steeds met hele hoge kilometerstanden.
Geen idee hoe zwaar zo'n paardewagen is, deze renault master is net wat jonger als 'onze' movano

maar zeker als het niet de koppelingsplaten zijn (= slijtage deel = lastige discussie met importeur) maar wat anders, zou ik de renault dealer vragen om coulance
 
Terug
Bovenaan