Schakelen lijkt zwaarder

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik deze vraag of een soortgelijke eerder heb gesteld.

Ik heb een polo 6N uit 1997. Eigenlijk nooit echt grote problemen gehad, gewoon standaard onderhoud. Toen ik hem had gekocht ongeveer 2 jaar geleden ook niks geks. Heb dit jaar februari een grote beurt laten uitvoeren waarvan gewoon standaard dingen worden gedaan (brandstoffilter vervangen, oliefilter vervangen bougies etc). Na de grote beurt merkte ik veel verschil in rijden, de bak schakelde heel soepel, alsof ik in een nieuwe auto van mijn ouders reed. Kon hem als het ware met 2 vingers heel soepel naar de andere versnelling zetten. Het verschil was wel te merken dus dacht dat ze misschien de bakolie hadden bijgevuld (wel motorolie maar bakolie weet ik niet). Heb dit ook ooit nagevraagd maar toen zei de garagemedewerker dat hij het niet zou weten of ze bij een grote beurt bakolie controleren en bijvullen.

Nu heb ik hier en daar gelezen dat de Polo 6N (welke modellen precies weet ik niet) problemen kunnen vertonen (en vroeg ook soms voor de 100k) met de schakelbak (olie zou lekken waardoor deze uiteindelijk droog komt te staan).

Nu, ongeveer 8 maanden later lijkt het schakelen in iedergeval niet zo soepel meer te gaan als na de grote beurt. Soms doe ik meerdere pogingen om de schakelpook naar een bepaalde versnelling te krijgen, het gevoel alsof ie dan "vastkleeft", de andere keer is dit weer niet, maar in het algemeen voelt het wel wat stroever aan. Ook naar zijn achteruit gaat soms niet lekker, hierbij duw ik de pook in en duw ik hem naar voren maar soms pakt ie de "R" positie niet en doe ik meerdere pogingen om hem goed te zetten.

De koppeling is niks aan te merken, de schakelbak geeft een beetje het gevoel alsof de koppeling maar half is ingedrukt en dan probeert te schakelen. Echter de koppeling vind ik lekker soepel gaan en doet ook niet raar. Mijn auto heeft nu 135k op de teller.

Gekke geluiden uit de bak?
Ik weet niet welke geluiden als "gek" worden ervaren. Ik ben er zelf wel aan gewend zegmaar. De enige geluiden die mij al de hele tijd dat ik in bezit ben van de auto opvallen is dat je de overgang hoort van het schakelen (gewoon het schakelgeluid, klik klik) dit hoor je bij elke schakelbeweging, maar dit lijkt mij gewoon normaal. Hoor verder geen gepiep of gekraak of andere vreemde geluiden tijdens het schakelen.

Zou het zwaarder schakelen en dat ik soms meerdere pogingen waag over het schakelen naar de juiste versnelling symptomen kunnen zijn van te weinig olie of problemen met de schakelbak? Of is mijn motoriek het afgelopen jaar misschien verslechterd, haha. Soms voelt het gewoon alsof ik flink moet duwen en ruw moet zijn tegen de schakelpook, terwijl ik het na de grote beurt met 2 vingers zou hebben gekund.

s velthuis zei:
Vermoedelijk het mechaniek tussen pook en bak in het vet gezet.

Klinkt mij dus meer dat dit in het vet zetten niet perse noodzakelijk is geweest maar meer is gedaan om het gevoel te geven dat de grote beurt is geweest en dit de auto heeft "opgeknapt"? Als dit het geval is dan is het eigenlijk vrij "normaal" dat de pook zwaarder schakelt en is de manier waarop deze nu schakelt de manier waarop deze gewoon altijd hoort te schakelen? Alleen kun je het een beetje tijdelijk soepeler maken door wat in te vetten?

De Polo heeft verschillende systemen tussen pook en bak, soms kabelgeschakeld (de meeste hatchbacks), soms stanggeschakeld (sedan, station, sommige hatchbacks). In beide gevallen zitten er wat kogelgewrichten in, die soepeler lopen als ze opnieuw ingevet (of ingespoten) zijn. De stangbediening heeft daarnaast nog een oranje doorvoerbus waarbij het veel verschil maakt of die wel of niet in het vet gezet is. Bovendien wordt het schakelen in achteruit, 1 en 2 lastig als die bus versleten is. Zowel voor de kabelbediening als voor de stangbediening zijn veel revisiekitjes te krijgen. In elk geval hoort de bak gewoon soepel te schakelen.

6N hebben idd de neiging om bakproblemen te krijgen. 86c trouwens ook en de 6N2 hebben er (hetzij in mindere mate) ook een handje van.
Dit merk je 9 van de 10x aan een versnelling die eruit schiet (meestal de 5) en/of geluiden uit de bak.
Dit heeft te maken met de keerring van de schakelstang. Deze gaat lekken en lekt zodanig weinig dat het niet als een probleem wordt gezien door garages. Echter kan hierdoor de bak in een aantal jaren wel leeg lopen zonder dat het direct heel erg opvalt. Zeker als er veel stadsverkeer mee wordt gereden (veel schakelmomenten)
In principe zou je bij lekkage elk jaar de bakolie moeten peilen en zonodig bijvullen.
En gewoon een keer de keerring vervangen. Maar die houden het niet heel lang uit, omdat ze onbeschermd onder de auto zitten...
Nadeel is dat voor het vervangen eerst de bakolie eruit moet.

Zodra je geluiden gaat horen of hij uit de versnelling schiet ben je eigenlijk al te laat.

Echter. Wat je nu ervaart klinkt voor mij meer als een probleem met het schakelmechanisme.

Je hebt bij deze auto's ook nog de combinatie stang/kabel geschakeld. (naast de genoemde stang of kabel) Dit verschilt vooral qua bouwjaren.
In het begin was het stang, daarna kwam er een kabel bij en later werd het volledig kabel.
Gezien je auto uit 1997 komt, ga ik uit van kabelschakeling.

Het mechanisme is aan slijtage onderhevig:
CIMG8534.JPG

Het witte gedeelte is kuntstof en slijt graag, waardoor je rare effecten krijgt. Overigens breken ze ook vaker, maar dan kun je eigenlijk niet meer schakelen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dit gedeelte kun je trouwens ook afstellen (zie de sleufgaten op de voorgrond)
Het kunststof gedeelte is in bepaalde auto's vervangen voor een metalen exemplaar. Deze kan verbuigen..

Ook het mechanisme onder de pook wil wel eens zonder vet komen te staan. Dit zorgt eveneens voor vreemd schakelgedrag.
En dat mechanisme kan ook slijten. Vooral omdat je aangeeft dat je soms in de verkeerde versnelling zit, lijkt me dit de eerste plek om te beginnen.
Hier zijn revisiesets voor te krijgen als ik me niet vergis.

Echter is het geen slecht idee om de bakolie te peilen en zonodig bij te vullen. Een lage oliestand kan bijdragen aan moeilijk schakelen. En je bent er dus liever op tijd bij.
Daarnaast zou ik het mechanisme eens smeren en nagaan of er ergens speling zit.
Kabels zelf kun je ook smeren, maar dat is in de regel niet nodig.

Iets wat ik niet direct genoemd heb is toch de koppeling. Met name de koppelingskabel. Dit is waarschijnlijk een zelfstellend exemplaar en die willen na verloop van tijd soms voor problemen zorgen.
Maar het is vrij eenvoudig te testen: Schakelen gaat dan met motor uit ineens probleemloos. Terwijl als de motor aan staat het wel lastig gaat.

Ik zou alle punten even langsgaan.

Bedankt voor de reacties. Zodra ik mijn kleine beurt ga laten uitvoeren (als INSP melding komt), waarschijnlijk dus rond december/januari dan laat ik ook even de bak controleren of deze niet lek is of dat deze nog genoeg olie bevat en zonodig laat bijvullen voor de zekerheid. In iedergeval lijkt mij het niet de koppeling, want als ik de auto in zijn 1 zet en de koppeling in druk en gas geef blijft de auto gewoon stil staan.

Dat je kan gasgeven met ingetrapte koppeling wil niet zeggen dat de bak stilstaat. Als de koppeling lichtelijk slipt omdat die niet goed loskomt, gaat ie met gasgeven gewoon meer slippen.
Maar het hoeft idd niet zo te zijn.

Beurten moet je gewoon laten uitvoeren op kmstand. De indicatie in de cockpit is niet altijd kloppend heb ik ervaren.
Maar als je problemen met een bak hebt, kun je beter nu die olie alvast controleren. Als de bak eenmaal ver droog staat loopt ie vrij snel kapot.

Terug
Bovenaan