Schadeherstel: achterklep scheef

der Magistrat

Kilometervreter
Hai allen,

Wij hebben hier thuis een wat onfortuinlijk ongeluk gehad: achterklep stuk. Nou ja, snel via Ebay een andere achterklep gevonden en hup, via een garagebedrijfje, monteren maar!
Alleen, dit is het resultaat:
53959296008_c0f334f65c_k.jpg

53959296013_501560f4ff_k.jpg

Volgens de monteur kan het niet rechter en zou de linkerkant van de auto (structureel) scheef staan. Wat denken jullie? En zou hier (redelijkerwijs) nog wat aan te doen zijn?

Lijkt mij gewoon afstelling van de scharnieren...
Een auto die structureel scheef staat van dit kaliber, zou opvallen op andere panelen.
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het scharnierpunt van de auto wel krom is gaan staan door de schade aan de klep.

Heb je toevallig een foto met de beschadigde klep er nog op?

Hmm ja, aan de rechterkant is die OK, ietsje krap, maar wel oké. Het links waar 'ie echt niet lekker zit.

Dit is voor, trouwens (wat voor zich spreekt, ha):
53958186337_d602fabcba_h.jpg

Gezien de impact ook daar links is, zou die garagist best eens gelijk kunnen hebben…

Gezien de impact ook daar links is, zou die garagist best eens gelijk kunnen hebben…

Ja, ik zie een minuscuul knikje in de de 'goot' links vs. rechts, dus ik gok inderdaad dat de band van de terreinwagen (ffs) zich mooi een weg in de HR-V heeft gebaand.

Maar goed, als het links wat verbogen is, wat zijn onze opties?

Misschien een idee om de afstanden te meten van het plaatwerk tot de rand van de bumper om te zien of er verschillen zijn links en rechts.

Afstand van de klep links en rechts tot de rand van de bumper, naast de klep links en rechts tot de rand van de bumper, horizontaal gemeten. Als de bumper nog recht staat zou dit iets kunnen betekenen.

Kan je de achterlichtunit links verwijderen? Als dat goed lukt en je kan m makkelijk terug plaatsen dan zal er links niet veel verbogen of ontzet zijn denk ik.

Edit: op de foto met schade zie ik al dat het achterlicht in het scherm niet meer zit zoals het hoort. Ik verwacht dus wel wat vervorming van dat paneel.
Het lijkt alsof de klep aan de onderkant van het achterlicht kracht naar links heeft uitgeoefend.

Opties: lastig. Misschien kan een schadebedrijf die hoek weer iets in vorm trekken?

Laatst bewerkt:
Trek de richting van de schade in een lijn door. In die richting zou je schade moeten zien zoals bijvoorbeeld scheve ruimtes tussen panelen.

Dan zou je structurele schade bijvoorbeeld moeten zien aan bijvoorbeeld de ruimte tussen de achterdeuren en voordeuren.
Meet eens of die links en rechts gelijk zijn aan elkaar. Als dat zo is, verwacht ik geen structurele schade.
Je kunt vervolgens inderdaad meten of de afstand tussen de bumper en bijvoorbeeld de B stijl aan beide kanten nog gelijk is.
Ook wat barri aangeeft het achterlicht, kan een goeie indicatie zijn.

Maar op de foto met schade zie ik dat de opening tussen klep en dak nog redelijk gelijkmatig loopt zelfs tot bijna aan het achterlicht. Dus dan zou ik verwachten dat het scharnier en de carosserie gewoon ok zouden moeten zijn.

Enige beschrijving wat er is gebeurt en wat er tegen heef gezeten waardoor we een inschatting kunnen maken van hoe groot de kracht eigenlijk is geweest? Blik verfrommeld vrij snel.

Thanks. Ja, morgen komt er een nieuw achterlicht in, dat lijkt inderdaad een beetje dieper in de 'vorm' geduwd dan hoe het zou moeten.

Ik ga het eens navragen bij andere garages, deze garagist vond het wel prima zo.

Trek de richting van de schade in een lijn door. In die richting zou je schade moeten zien zoals bijvoorbeeld scheve ruimtes tussen panelen.

Dan zou je structurele schade bijvoorbeeld moeten zien aan bijvoorbeeld de ruimte tussen de achterdeuren en voordeuren.
Meet eens of die links en rechts gelijk zijn aan elkaar. Als dat zo is, verwacht ik geen structurele schade.
Je kunt vervolgens inderdaad meten of de afstand tussen de bumper en bijvoorbeeld de B stijl aan beide kanten nog gelijk is.
Ook wat barri aangeeft het achterlicht, kan een goeie indicatie zijn.

Maar op de foto met schade zie ik dat de opening tussen klep en dak nog redelijk gelijkmatig loopt zelfs tot bijna aan het achterlicht. Dus dan zou ik verwachten dat het scharnier en de carosserie gewoon ok zouden moeten zijn.

Enige beschrijving wat er is gebeurt en wat er tegen heef gezeten waardoor we een inschatting kunnen maken van hoe groot de kracht eigenlijk is geweest? Blik verfrommeld vrij snel.

Thanks (Jij ook, trouwens, Volt!).

M.b.t. wat er gebeurd is: de auto gleed ietsje sneller dan verwacht naar beneden tegen een grote band aan van een terreinwagen (gemonteerd achterop de auto). Oftewel, mooi boven de bumper, dus dan duwt het lekker door. Ik denk dat het niet heel snel ging, maar goed, een HR-V weegt toch snel 1500kg en dat bij lichtjes naar beneden gaand geeft dat wel enige kracht, natuurlijk.
Het scharnier lijkt inderdaad prima, de klep sluit ook verder wel gewoon goed.

De bumper lijkt links ook niet helemaal lekker aan te sluiten. Laat een schadebedrijf de bumper loshalen en eronder kijken naar structurele schade. Ik denk dat je met de bumper eraf het meeste ziet.

Het dak is niet geraakt en daar is de naad al breder dan bij de oude achterklep.
Hij lijkt er echt niet goed in te hangen, ik geloof de monteur niet.

Wat wel kan is dat het scharnier links boven een optater gehad heeft, die terugbuigen zou dan verschil moeten maken.

Thanks (Jij ook, trouwens, Volt!).

M.b.t. wat er gebeurd is: de auto gleed ietsje sneller dan verwacht naar beneden tegen een grote band aan van een terreinwagen (gemonteerd achterop de auto). Oftewel, mooi boven de bumper, dus dan duwt het lekker door. Ik denk dat het niet heel snel ging, maar goed, een HR-V weegt toch snel 1500kg en dat bij lichtjes naar beneden gaand geeft dat wel enige kracht, natuurlijk.
Het scharnier lijkt inderdaad prima, de klep sluit ook verder wel gewoon goed.
Wat ik hieruit haal is het dus geen klap geweest maar een "rustige" druk met minder dan 5km/h?
Dan verwacht ik persoonlijk geen structurele schade eigenlijk... Hooguit dat scharnier, maar dan had ik eigenlijk verwacht dat dat op de foto's met schade ook al te zien had moeten zijn dat er iets niet klopte...

Dit lijkt nergens op. Maar voor een schadebedrijf is het geen probleem. Uiteraard was het niet alleen de klep die schade had, de auto heeft dat ook. Wij zien dit wekelijks en onze concullega's ook.
Zoiets moet je gewoon door een vakman op laten lossen en dat is een garagemonteur niet op dit gebied.

Even kruislings uitmeten vanuit de bevestiging van de scharnieren in het dak (linksboven naar rechtsonder en rechtsboven naar linksonder, dit moeten dezelfde afstanden zijn) en je weet of er nog wat ontzet is.
Ik vermoed zelf dat er nog een beetje buig- en afstelwerk aan de scharnieren plaats moet vinden gezien de te brede kier tussen dakstijl en klep.
Slotvanger los draaien, de kieren tussen de dakstijlen links/rechts en het dak gelijk stellen, slotvanger weer vast zetten en indien nog nodig dat kunststof van de bumper even bijstellen op de bevestigingen.

Terug
Bovenaan