Schade veroorzaker geeft niet toe

Eva 9070193

Net ingestapt
Beste lezers,

Zaterdagmiddag is mijn geparkeerde auto geraakt door een andere auto. Dit was te zien aan de schaafkrassen, diepe krassen en achtergebleven lak van de andere auto.

Per toeval heeft mijn buurvrouw gezien dat dit de overbuurvrouw was. Na het bekijken van de kleur van haar auto, komt het precies overeen met de kleur die is achtergelaten op mijn auto. Als klap op de vuurpijl zit op haar achterbumper een soort gelijke schade op dezelfde hoogte als mijn auto (meerdere krassen en strepen onder elkaar) en waar bij mij haar blauwe lak te zien is, is het bij haar metaalkleur en dus afgesleten.

Wij hebben aangebeld bij mevrouw en netjes gesproken. Mevrouw deed alleen erg raar en wilde het er de dag erna over hebben. De dag erna kwam ik thuis en na een woordenwisseling vanwege een absoluut neerbuigende opmerking (niet over de auto) naar mij, reed mevrouw weg. Ik moest later terug komen.

Toen ik de mevrouw bij mijn auto zag staan liep ik naar haar toe en hebben we gesproken.
Mevrouw blijft ontkennen en zegt; als jij denkt genoeg bewijs te hebben, dan regel je het maar met de verzekering. Maar ik geef niet toe!

Mevrouw was nog wel zo slim om haar auto in de buurt te verstoppen (terwijl het altijd voor de deur stond en hier voldoende plek voor was).

Gelukkig heb ik goede foto's en een getuigen voor het ongeval en krijg ik hoogstwaarschijnlijk de schade uitgekeerd.

Nu mijn vraag; heeft iemand dit wel eens mee gemaakt en wat kan het voor gevolgen hebben voor deze mevrouw of überhaupt mensen die liegen over gemaakte schade?

Met de getuigenverklaring en foto's klacht indienen bij de politie wegens vluchtmisdrijf.

Politie inschakelen kan je proberen maar zou zomaar eens kunnen dat die niet komen voor beetje lakschade. Dan schadeformulier invullen, kan ook als tegenpartij dat niet zo nodig vindt, dat ook aangeven, zorgen dat je dat harde bewijs ook daadwerkelijk hebt en opsturen naar je verzekeraar.

Als je All Risk verzekerd ben iIn iedergeval met de verzekering overleggen, anders aangifte bij de politie doen.

Beste lezer,

Mijn auto heeft schade aan de bumper door een aanrijding. Dit wordt via de verzekering betaald, maar ik vraag mij af wat dit mogelijk gaat kosten/het bedrag van de offerte.

Het gaat om een ford fiesta uit 2005 metallic lichtblauw. Schade zit op de rechterkant van de voorbumper.

Bij de verzekering en/of rechtsbijstand neerleggen. Zeker de getuigenverklaring zal hierbij helpen. Verder zoveel mogelijk door verzekering laten afhandelen. Die zal waarschijnlijk met de foto's en verklaring verhaal halen bij de verzekering van de buurvrouw, die vervolgens vanzelf bij mevrouw zullen aankloppen. Politie zal er weinig meer mee doen dan een notitie maken. Jouw verzekering heeft er baat bij de schade op de tegenpartij te verhalen en zullen hier waarschijnlijk ook werk van maken.

Ik begrijp dat je auto van bouwjaar 2005 is. Belangrijk in dit geval is de verzekering die je voor deze auto hebt afgesloten. Wa, WA+ of WA+Casco (All Risk).
Bij een WA of WA+ verzekering zal je verzekeringsmaatschappij die veel actie ondernemen. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan die inschakelen.
Wat je in ieder geval moet doen: de veroorzaker officieel aansprakelijk stellen voor de aangerichte schade. Bij voorkeur schriftelijk en aangetekend.
Bij de politie aangifte doen van "verlaten plaats ongeval" (art. 7 WVW) heeft alleen zin wanneer duidelijk is dat de veroorzaker de aanrijding moet hebben gemerkt en daarna opzettelijk is doorgereden of weggereden. Met andere woorden, heeft ze het kunnen horen of voelen, is ze misschien uitgestapt en heeft ze gekeken naar de schade etc. Heel belangrijk hierin is de verklaring van de getuige. Hoorde ze het, zag ze de auto('s) heen en weer gaan etc. Er moet namelijk een mate van opzet uit blijken. De opzet is dan gericht op het wegrijden nadat de veroorzaker wist dat hij of zij schade had veroorzaakt aan eigendom van een ander.
Hoewel een aangifte art. 7 WVW mogelijk geen kans op succes heeft kan een melding bij de politie met een verzoek om bemiddeling wel kans van slagen hebben.
Wanneer de politie contact opneemt met de veroorzaker en na een gesprek de veroorzaker "maant" de schade op te geven aan haar verzekeraar.
Dan heb je kans dat de schade via de (WA) verzekering van de veroorzaker geregeld wordt.
Wanneer je hiervoor kiest zou ik dat wel zo snel mogelijk doen.
Succes !

Als je auto niet all-risk verzekerd is: Aangifte bij de politie, het liefst gelijk met de getuige, kan dit gelijk vastgelegd worden. Dan bellen met het waarborgfonds (wbf), je bent tenslotte aangereden door een onbekend motorvoertuig. Aangeven dat je verse laksporen op je auto hebt zitten die neigen naar de kleur van de auto van de overbuurvrouw. Mogelijk laat het waarborgfonds de lakresten op je bumper testen of deze overeen komen met die van de auto van je overbuurvrouw. Je auto niet wassen of proberen de laksporen weg te poetsen. Afwachten wat er dan allemaal in gang gezet wordt. Aan de andere kant, wat is de waardevermindering (los van de emoties) van je auto tgv de schaafplekken? Krijg je bij inruil nu veel minder terug? Het gedrag van je overbuurvrouw zal nooit veranderden.

Aandoenlijk en naief om te lezen dat men denkt dat politie/ verzekering/ rechtsbijstand of waarborgfonds tijd gaat steken in een dergelijke kleine schade op een 16 jaar oude auto. Dit zeg ik op basis van 3 soortgelijke gevallen in de afgelopen 5 jaar waarbij de schade maximaal 1000,- euro was. 1 van mijn buren bleek niet verzekerd en had ook geen aansprakelijkheidsverzekering en de andere twee betwisten het veroorzaken van de schade ondanks een getuige, bewijs en in 1e instantie het toegeven van het veroorzaken van van de schade door 1 van de buren. Politie was alleen gekomen zeiden ze op het moment dat de getuige ze meteen gebeld had. Ik moest het maar verder uitzoeken en schadeformulier invullen. Dit weigerde de buren en ook hier was de politie geen partij. Aansprakelijk gestelde verzekeraars van de veroorzakers wezen de claim af en mijn verzekering zei van een kale kip kan je niets plukken (in het geval van de onverzekerde buren). Een juridische procedure start de verzekering of rechtsbijstand niet op bij een schade minder dan 750,- of 1000,- want kosten hoger dan opbrengsten. Waarborgfonds gaf ook niet thuis en een zelf geraadpleegde jurist had ook geen zin in de zaak. Twee van de drie schades uiteindelijk zelf betaald en 1 via de all risk gehad. Woon gelukkig niet meer in die buurt maar lang een ontzettende boosheid gehad dat dit kan maar ik was geen uitzondering hoorde in van alle betrokken partijen. Enige tip die ik de TS kan geven stel veroorzaker zelf aansprakelijk, leg het zo wie zo bij je rechtsbijstand verzekeraar (als je die hebt) en blijf de mensen "stalken" Sommige veroorzakers hopen dat je wel stopt maar regelen het toch als je er maar op terug blijft komen. Houd het wel netjes want ken ook gevallen waar de aanhoudende persoon met schade de politie op de stoep het staan met het verzoek de veroorzaker met rust te laten. Ja ja dat is NL. Succes met de afhandeling

Dat is helemaal niet naïef!
De ex-vriendin van onze jongste heeft bij het uitrijden van het parkeervak een Audi geraakt, maar ze heeft dit niet gemerkt.
Hij heeft meteen de politie gebeld om het te melden.
De politie heeft haar meteen proberen te bellen, maar ze was nog op weg naar huis en kon haar telefoon dus niet opnemen.
Toen ze net thuis was, stond er meteen 2 man politie op de stop i.v.m. een vluchtmisdrijf!
Uiteraard is het goed afgelopen, want ze had niks gemerkt en dat werd ook bevestigd door de beller.
Vervolgens alles netjes geregeld met de verzekering.
Gewoon aangifte doen dus.

Terug
Bovenaan