Schade band rechtsvoor

ErPee7

Startmotor
Goedemiddag,

Zojuist viel mij op tijdens het oppompen van de banden, dat één band aan de zijkant beschadigd is.
Een klein stukje rubber (1 cm) zit los waardoor je de laag eronder kan zien. Dat is ook zwart rubber en ik zie geen karkaslaag dus naar mijn idee is het slechts de buitenlaag. Ik heb een foto gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik die toevoeg...? Is dit een dingetje wat direct hersteld moet worden (want risico klapband) of valt het mee?

Alvast bedankt voor de feedback!

Foto kan je uploaden op https://imgbb.com/ en dan kan je de link hier delen.

Zo vind ik het lastig te beoordelen, maar als je geen koordlagen ziet is er in principe niets aan de hand.

En op die foto kan je weer niet zien of er koordlagen zichtbaar zijn. ;) Kan je het eens open houden, en een foto van de binnenkant nemen?

Ziet er toch behoorlijk beschadigd uit. Ik zou er een andere opleggen, of toch minstens een vakman naar laten kijken of het veilig is.

Niks aan de hand hoor, zolang het canvas niet zichtbaar is (en dat zie ik zo niet) kun je hier gewoon veilig mee doorrijden.

Ik zie wel beginnende droogtescheurtjes op de band trouwens. Hoe oud zijn deze banden (wat is de dotcode) ?

Ik zal uit m'n werk proberen een nieuwe foto te maken van de beschadiging.
De banden zijn van week 30, 2019.

Het is een beetje lastig om het kleine stukje rubber opzij te houden en een duidelijke foto te maken van hetgeen wat er onder zichtbaar is, maar ik hoop dat het goed te zien is voor jullie:

https://ibb.co/3vzt0gL

Bedankt voor jullie feedback en hulp. Wel vraag ik mij nog af: normaliter wordt geadviseerd om vervangen per as tegelijk te doen v.w.b. remmen/schokdempers en banden etc. Maar op het moment dat je aan de ene kant een lekke band hebt en de andere kant is nog niet versleten en dus niet aan vervanging toe, dan toch slechts alleen de lekke band vervangen?

Ligt aan de profieldiepte en leeftijd van de andere band.
Als er nog maar 3 a4 mm opzit zou ik sowieso beide vervangen

Rp 3130772 zei:
Het is een beetje lastig om het kleine stukje rubber opzij te houden en een duidelijke foto te maken van hetgeen wat er onder zichtbaar is, maar ik hoop dat het goed te zien is voor jullie:

https://ibb.co/3vzt0gL
Ik heb anderhalf jaar rondgereden met een grotere beschadiging dan die. Ik zou er lekker niks aan doen als ik jou was (buiten wat je normaal doet met banden, zoals de bandenspanning in de gaten houden en afwijkende geluiden waarnemen).

Als 1 band ver versleten is wanneer de ander vervangen moet worden dan kun je ze beter gewoon allebei wisselen. Als de ene gloednieuw is en de ander moet vervangen worden dan kun je het er bij laten. Het is wel het beste om 2 dezelfde banden op 1 as te hebben, ivm rijeigenschappen van de banden (banden zijn ontworpen om samen op 1 as te zitten dus als je 2 verschillende banden met verschillende loopvlakken/profielen op 1 as hebt zitten kunnen er gekke dingen gebeuren, zoals vreemde slijtage of verlies van grip in situaties dat je het nodig hebt).

Terug
Bovenaan