Schade achter bumper tegenpartij zelf betalen

Daan 5104088

Net ingestapt
Hallo!

De afgelopen week heb ik schade geeen bij iemand aan een achter bumper Volkswagen pole met 2 km per uur, Nu wil ik de schade zelf betalen in verband met me schadevrije jaren, Nu heb ik een mail gekregen dat dit 900 euro gaat kosten ik vind dit een erg hoog bedrag ik heb er foto’s van na de botsing :
https://ibb.co/NsXkpVY
https://ibb.co/Dzw5fB1
https://ibb.co/311QdKb

Nu krijg ik een raar gevoel van deze kosten,
Zijn er hier schade experts of monteurs die mij kunnen vertellen of dit een beetje kan kloppen

Vriendelijke groet
Daan

Welkom op het forum.
Dat is met 15km/u gegaan hoor, niet met 2km/u.

Ik vind €900 ook wat veel maar onderschat het werk niet. Bumper demonteren, schuren, bijwerken, spuiten. Nieuwe camera, kentekenplaat.

Gewoon via je verzekeraar laten afwikkelen en daarna de schade terugbetalen aan je verzekeraar? Onder € 1.000 komt er vaak geen expert kijken..... dus kans groot dat de schade dan ook € 900 blijft.

Waar was die €900,- op gebaseerd dan? Bumper (de-)monteren, geheel spuiten, camera vervangen, wat arbeidsuren en je bent al een heel eind in de buurt van die €900,- vermoedelijk.

Je hebt kennelijk nog nooit autodelen laten spuiten :D
Dit zijn gewoon de prijzen, die je moet betalen tegenwoordig.

Waarschijnlijk zitten er ook nog kosten voor vervangend vervoer bij, uiteindelijk is de tegenpartij de auto een paar dagen kwijt. Dat moet ook betaald worden.

Aanmelden op fixico, daarna prijzen vergelijken. Ik vermoed dat het wel voor minder dan 900 aangeboden wordt, al moet je dan misschien wel even geduld hebben. Sommige schadeherstellers reageren direct, andere (goedkopere wellicht) nemen misschien een aantal dagen of week de tijd. Misschien ook niet meteen je telnr achterlaten, sommige bedrijven zijn erg vasthoudend.

Daarnaast ook even proberen uit te vinden bij je verzekeraar hoever je teruggaat in schadevrije jaren cq hoeveel je kosten omhoog gaan als je het wel via hen regelt.

DeeTwee zei:
Aanmelden op fixico, daarna prijzen vergelijken. Ik vermoed dat het wel voor minder dan 900 aangeboden wordt, al moet je dan misschien wel even geduld hebben. Sommige schadeherstellers reageren direct, andere (goedkopere wellicht) nemen misschien een aantal dagen of week de tijd. Misschien ook niet meteen je telnr achterlaten, sommige bedrijven zijn erg vasthoudend.

Daarnaast ook even proberen uit te vinden bij je verzekeraar hoever je teruggaat in schadevrije jaren cq hoeveel je kosten omhoog gaan als je het wel via hen regelt.

En daar moet je als ontvanger maar in mee gaan? Lijkt me niet. Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan dat de goedkoopste van de goedkoopste uitgezocht word.

Nissan GTR R34 zei:
DeeTwee zei:

En daar moet je als ontvanger maar in mee gaan? Geloof er niets van. Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan dat de goedkoopste van de goedkoopste uitgezocht word.
Dat lijk me inderdaad aan de tegenpartij ter beoordeling. Maar als een betrouwbare schadeherstel een veel voordeliger aanbod doet, why not? Of gaat het erom dat het zo duur mogelijk gerepareerd wordt? Gezien eerdere reacties hierboven mag ik dit waarschijnlijk niet denken, maar ik vind schadeherstel kneiterduur en ik heb sterk de indruk dat de kosten daarvan nogal kunstmatig opgedreven worden door oa verzekeraars en leasemaatschappijen (bijv door alleen met specifieke bedrijven samen te willen werken). Een collega van mij bracht eens zijn privé-auto langs voor schadetaxatie. Toen de medewerker vernam dat het níet om een leaseauto ging, kwam er ineens een veel vriendelijker offerte op tafel... Kortom, een beetje marktonderzoek kan geen kwaad. Tenzij de tegenpartij hier niet aan mee wil werken uiteraard, dan wordt het lastig.

@ DeeTwee , aan de ene kant heb je een punt.. (Schade herstel is inderdaad erg prijzig)

Maar aan de andere kant.. Iemand rijdt tegen mijn auto op, ik ga naar een schadeherstelpunt, ik krijg een offerte. De veroorzaker zegt "pff wel veel geld' en dan moet ik maar dagen wachten totdat er een goedkopere partij voorbij komt, wellicht op grote afstand of weet ik veel wat....

Nou mij niet bellen, daar zou ik niet blij van worden om heel eerlijk te zijn. Ik ben de laatste om iemand een poot uit te draaien, maar nee dat zou ik echt niet willen.

Bij mij was het bijna € 2000 toen de gehele achterbumper en een achterlamp vervangen moest worden, dus € 900 is dan een koopje. Echt medelijden met de eventuele gevolgen voor de veroorzakende partij heb ik niet, had hij maar moeten opletten en wat rustiger rijden.

Het kan ongetwijfeld goedkoper. Of de wederpartij daar ook akkoord mee moet gaan is een tweede. Bij dit soort schadebedragen is het inschakelen van een expert wat overdreven.

Barri zei:
Welkom op het forum.
Dat is met 15km/u gegaan hoor, niet met 2km/u.

Ik vind €900 ook wat veel maar onderschat het werk niet. Bumper demonteren, schuren, bijwerken, spuiten. Nieuwe camera, kentekenplaat.
15 lijkt me wel wat overdreven voor wat krasjes...

Peter O zei:
@ DeeTwee , aan de ene kant heb je een punt.. (Schade herstel is inderdaad erg prijzig)

Maar aan de andere kant.. Iemand rijdt tegen mijn auto op, ik ga naar een schadeherstelpunt, ik krijg een offerte. De veroorzaker zegt "pff wel veel geld' en dan moet ik maar dagen wachten totdat er een goedkopere partij voorbij komt, wellicht op grote afstand of weet ik veel wat....

Nou mij niet bellen, daar zou ik niet blij van worden om heel eerlijk te zijn. Ik ben de laatste om iemand een poot uit te draaien, maar nee dat zou ik echt niet willen.
Zoals ik al zei: "Tenzij de tegenpartij hier niet aan mee wil werken uiteraard, dan wordt het lastig."

Maar ten eerste zou ik al heel blij zijn dat de veroorzaker überhaupt bekend was. Schade rijden bij iemand en dan een briefje achterlaten is immers volstrekt geen vanzelfsprekendheid. Dat simpele krasjes en minieme deukjes al een modaal maandsalaris kosten om te repareren óf een fors bedrag eigen risico en al je credits bij de verzekeraar, helpt bepaald niet om dat gedrag te verbeteren, overigens.

Ten tweede zou ik openstaan voor overleg, mede omdat ik weet dat de veroorzaker niet van slechte wil is. Als een schadehersteller heel ver weg zit is dat inderdaad geen pre, maar als je zoals ik in de randstad woont is de kans vrij groot dat de goedkopere optie niet aan de andere kant van het land is.

@ DeeTwee nogmaals zeker eens hoor. Ik zou ook best open staan voor een oplossing, maar het moet mij niet al te veel tijd en energie kosten. En ik dat het gros van de mensen er zo in staan.

Maar ik ben het zeker met je eens dat het qua verzekeringen onderling niet altijd in het voordeel van de eerlijke klant is.

DeeTwee zei:
Dat lijk me inderdaad aan de tegenpartij ter beoordeling. Maar als een betrouwbare schadeherstel een veel voordeliger aanbod doet, why not? Of gaat het erom dat het zo duur mogelijk gerepareerd wordt? Gezien eerdere reacties hierboven mag ik dit waarschijnlijk niet denken, maar ik vind schadeherstel kneiterduur en ik heb sterk de indruk dat de kosten daarvan nogal kunstmatig opgedreven worden door oa verzekeraars en leasemaatschappijen (bijv door alleen met specifieke bedrijven samen te willen werken). Een collega van mij bracht eens zijn privé-auto langs voor schadetaxatie. Toen de medewerker vernam dat het níet om een leaseauto ging, kwam er ineens een veel vriendelijker offerte op tafel... Kortom, een beetje marktonderzoek kan geen kwaad. Tenzij de tegenpartij hier niet aan mee wil werken uiteraard, dan wordt het lastig.

Nee, natuurlijk hoeft het niet de duurste te zijn, maar het moet wel fatsoenlijk gebeuren. Heeft die bumper straks kleurverschil, ik zeg maar iets, en dan krijg je daar weer een hele strijd. Roest zal bij deze schade geen probleem zijn, maar bij andere schades wel. Als je lakschade hebt en het word niet netjes gemaakt heb je binnen de kortste keren roest.

Groot bedrijf wat een goede naam heeft die het goedkoper doet, helemaal prima. Maar als je de aller goedkoopste zoekt kom je eerder bij halve beunhazen terecht, daar zou ik absoluut niet mee akkoord gaan.

Waar komt trouwens dat briefje achterlaten vandaan? Dat lees ik nergens. Kan ook gewoon bij een kruising gebeurd zijn.

@nissan gtr r34: Ach, als leaseklant was/ben ik altijd aangewezen op de grotere schadeherstellers, waarvan je vrij zeker weet dat ze zeker niet de grootste zijn. Maar die leveren ook echt niet altijd foutloos werk af hoor. Als het om mijn eigen auto ging en ik er kritisch op was, zou ik derhalve dus heel goed research doen. Of accepteren dat je nog een of meerdere keren terug moet naar de spuiter omdat het niet goed (genoeg) gedaan is. Maar volgens mij heeft de echte lakfetisjist (volgens mij hebben we er wel een paar op het forum) altijd wel een eigen adresje waar hij iemand kent die hij als enige met zijn auto vertrouwt. En iets zegt me dat dat niet per se tegen het hoogste tarief is, sterker nog, dat soort 'mannetjes' wil het ook wel gewoon op zaterdag doen denk ik.

nissan gtr r34 zei:
Waar komt trouwens dat briefje achterlaten vandaan? Dat lees ik nergens. Kan ook gewoon bij een kruising gebeurd zijn.
Ik lees dat ook nergens. Is meer op mijn eigen ervaring gebaseerd, ik vertel dan ook hoe ik er zelf tegenaan kijk. Het gros van de schades aan mijn auto's is namelijk in geparkeerde toestand ontstaan en niet verhaalbaar. Als het rijdend ontstaat zou ik het bijna een mazzeltje vinden.

DeeTwee zei:
@nissan gtr r34: Ach, als leaseklant was/ben ik altijd aangewezen op de grotere schadeherstellers, waarvan je vrij zeker weet dat ze zeker niet de grootste zijn. Maar die leveren ook echt niet altijd foutloos werk af hoor. Als het om mijn eigen auto ging en ik er kritisch op was, zou ik derhalve dus heel goed research doen. Of accepteren dat je nog een of meerdere keren terug moet naar de spuiter omdat het niet goed (genoeg) gedaan is. Maar volgens mij heeft de echte lakfetisjist (volgens mij hebben we er wel een paar op het forum) altijd wel een eigen adresje waar hij iemand kent die hij als enige met zijn auto vertrouwt. En iets zegt me dat dat niet per se tegen het hoogste tarief is, sterker nog, dat soort 'mannetjes' wil het ook wel gewoon op zaterdag doen denk ik.

nissan gtr r34 zei:
Ik lees dat ook nergens. Is meer op mijn eigen ervaring gebaseerd, ik vertel dan ook hoe ik er zelf tegenaan kijk. Het gros van de schades aan mijn auto's is namelijk in geparkeerde toestand ontstaan en niet verhaalbaar. Als het rijdend ontstaat zou ik het bijna een mazzeltje vinden.

Oh nee, die bedrijven zijn ook zeker niet foutloos, maar als er een probleem is, word het over het algemeen wel opgelost. Dat is het belangrijkste. Bij een hoop goedkopere bedrijven word je waarschijnlijk gewoon weggestuurd.

(y)

Ik heb eens een schade laten herstellen bij een bedrijf waar dat taxibedrijf veel business mee deed. Alles buiten de verzekering om dus. Nou, dat doe ik niet meer. Gare leenauto en het herstelwerk was ook matig. Dom, want het was een bedrijf in de buurt en die heeft voor altijd een negatief imago voor mij.

Pietzoveel zei:
Gewoon via je verzekeraar laten afwikkelen en daarna de schade terugbetalen aan je verzekeraar? Onder € 1.000 komt er vaak geen expert kijken..... dus kans groot dat de schade dan ook € 900 blijft.

De grens voor het inschakelen van een expert ligt al vrij lang tussen de € 500,- en €750,-. Ik zou het dus ook via de verzekering laten lopen en dan terugbetalen aan de verzekering. Weet je in ieder geval dat het netjes gaat. Maar € 900,- voor dit klinkt niet gek.

Als het alleen om de krasjes gaat, 300 euro voor het spuitwerk is dik betaald. Camera kentekenplaat kost ong 30 euro. 12.50 euro kentekenplaat
ong. 3/4 u voor het de/montage werk.
Dan komen ze met 900 euro niks te kort.
Ik zou de specificatie van die 900 euro weleens willen zien.

Als je die 900 euro te veel vindt, dan moet je het via de verzekering laten lopen.
Ik zou als tegenpartij nooit akkoord gaan met een lager bod, omdat jij het liever onderling wilt regelen.
Vervolgens is het de keuze van de eigenaar met de schade wat hij met die 900 euro doet, dit laten herstellen door een professional voor dat geld of zelf wat gaat knutselen en het geld in zijn zak steekt.
Feit is dat jij schade hebt veroorzaakt en de auto weer volledig hersteld moet kunnen worden door een professional.
Wat een bumper op Autodoc kost doet dan niet ter zaken.

MX6 zei:
Als je die 900 euro te veel vindt, dan moet je het via de verzekering laten lopen.
Ik zou als tegenpartij nooit akkoord gaan met een lager bod, omdat jij het liever onderling wilt regelen.
Vervolgens is het de keuze van de eigenaar met de schade wat hij met die 900 euro doet, dit laten herstellen door een professional voor dat geld of zelf wat gaat knutselen en het geld in zijn zak steekt.
Feit is dat jij schade hebt veroorzaakt en de auto weer volledig hersteld moet kunnen worden door een professional.
Wat een bumper op Autodoc kost doet dan niet ter zaken.

Zo zou ik er ook in staan. Als het mij zou gebeuren is er één voorwaarde om het buiten de verzekering te doen: 900 euro cash in het handje.

900 euro lijkt mij een net bedrag, ik had ooit eenzelfde schade met een ds3, zelfs nog minder. Daar kon je nauwelijks zien dat de auto schade had. Daar koste het 1100 euro.

Laatst soortgelijke situatie meegemaakt, ik rolde met minder dan 5 km/h verder bij de stoplicht maar opeens remde het voertuig voor en heb ik het voertuig licht (en dan bedoel ik heel licht) geraakt.
Ik dacht oh gelukkig reed ik langzaam, en zoals een goed mens doet ga ik aan de kant en vraag of alles wel goed gaat, en er was niks aan de hand, we kijken naar de voertuigen en ik denk gelukkig is er ook niks aan de voertuig behalve 2 stipjes(lak weg, zie afbeeldingen: https://imgur.com/a/DScrqAI ) op de achterbumper.

Ik persoonlijk zou niks hierover zeggen en de tegenpartij verder laten rijden. Maar ik bood ter excuus alsnog een mooi bedrag aan en de tegenpartij begon moeilijk te doen en bedreigde met aangifte etc. Ik was verbaasd maar maakte er geen probleem van en we vulden de formulieren alsnog in.

Aantal weken later krijg ik bericht, de schade is gerepareerd en de kosten bedragen 930 euro !!! Ik vroeg me af en liet via fixico de schade vergelijken met andere monteurs. Ik kreeg in één week 3 offertes waarbij het hoogste 450 euro bedroeg en laagste 300 euro. Daar was het te laat voor, ik kon het niet geloven en liet een expert erna kijken via mijn verzekering. Expert komt uiteindelijk met een rapport dat het bedrag normaal is en schrijft nog dat er mogelijk vervorming is en dat kosten zelfs nog hoger kunnen zijn. Wat ik begrijp van rapport van de expert is dat is niet door moet vragen anders krijg je hogere kosten. Kortom maffiapraktijken. Gewoon dikke vette diefstal dit. Ik heb eerder achterop iemand gereden met de motor. Ik reed met 90km/h op de snelweg, wegdek was nat, voertuig voor maakte een noodstop (midden op de A10) omdat iemand voor hem kwam, en ik reageerde erop door ook te remmen. Maar doordat ik iets te hard remde en wegdek nat was gleed de motor onder me weg en botste de motor achterop de auto met +-50km/h. Gelukkig geen verwondingen, ik bleek schuldig te zijn, prima van ene kant begrijp ik het van andere kant je komt stil te staan midden op a10 dat is ook niet de bedoeling. Maar het grappige is dat de camera was beschadigd, achterbumper werd helemaal gespuid, en het was in in veel ergere staat dan deze voertuig. Maar ik heb uiteindelijk maar 700 euro betaald om schade weg te schrijven.

Ik geef gewoon toe dat ik schuldig was bij het incident, en begrijp dat ik daarvoor moet betalen als het nodig is. Maar wat er allemaal eromheen gebeurt is totaal niet rechtvaardig, de prijzen worden keihard omhoog gegooid. Dan ook nog gelijk -5 maakt niet uit hoe groot je fout is ook al rij je iemands auto total loss heb je -5 schadevrij jaren of je rijdt er tegenaan met 2km/h -5 schadevrije jaren.

PS: Had nog gevraagd om uitgebreide rapport en zoals ik verwachtte was het inderdaad een licht lakschade alleen. Maar door allerlei andere kosten wordt het een waanzinnig bedrag.
De kosten zijn als volgt verdeeld:
Spuitwerk = 256.42
Milieutoeslag = 23.92
Arbeidsloon = 478.94
Onderdelen = 16.48
Totaal is dat 775.76 maar er wordt nog btw berekend %21 waardoor ze met een absurde bedrag komen van 938.67
2 punten dat raar lijkt, is de btw, is het nou echt nodig om dat erbij te rekenen, kan dat gewoon. En de arbeidskosten zijn bijna het dubbele van het schade, respect voor het werk maar dit lijkt te hoog.

Het zou mij niets verbazen als die stipjes er voor de aanrijding al zaten met zo'n meegespoten tildrempel is dat bijna onvermijdelijk, dubbel zuur

Voor mij is het simpel als iemand tegen mijn auto aan rijdt. Ik meld dit bij de verzekering en die wijst me een schadehersteller aan waar ik langs moet.

Als ik op dat moment weet dat de schadeveroorzaker het zelf wil betalen dan zeg ik dat omdat dat invloed kan hebben op het schadebedrag.

Er rolt dan een bedrag uit en daarvoor wordt hij bij dat bedrijf gerepareerd. En verder geen gedoe met ergens anders of wat dan ook. Dat is toch niet mijn probleem?

R W xxx zei:
Ja, dat kan en mag, het is een schadeloosstelling, geen reparatieplicht.
Je kunt je afvragen of de schade dan wel voor het juiste bedrag is weggezet als het elders goedkoper kan. Je zegt zelf schadeloosstelling. Niet een verdienmodel.

Heel mooi voorbeeld waarom je het gewoon via de verzekering wil laten lopen.

Ik bood een mooi bedrag aan. :LOL: nou als ik het verhaal zo lees ben ik heel benieuwd. Wat, 5 tientjes ofzo?

2 kleine stipjes? En die hele streep aan de bovenkant waar de bumper naar binnen geklapt is dan? Dit is ook best wel hard gegaan, want de bumper is duidelijk naar binnen gevouwen.

vn-YYe1-R-d.jpg

Daarbij maakt het eigenlijk niet zo veel uit, of je nou 1 kras maakt op 1 paneel, of het hele paneel bekrast, het paneel moet er af, en moet gespoten worden. Kost net zo veel, en ja dat is best duur.

Maffiapraktijken. Doe even normaal zeg. En kijk eerst maar eens naar je eigen stinkende verhaal.

Een paar maanden geleden is er bij mijn auto ook iemand achterop gereden. Mijn schade leek mee te vallen, deuk in de achterklep en een gat in de bumper. Totdat de bumper er af gehaald werd, toe bleek dat de balk achter de bumper net gemist te zijn en het plaatwerk schuin achter de klap opgevangen te hebben. Toen werd het ineens weg duur, dat stuk hebben ze er uit moeten slijpen en opnieuw in gelast.
Het werkelijke bedrag weet je pas als alles bloot ligt, er kan zomaar een verborgen schade achter zitten.

Terug
Bovenaan