Saxo gebed zonder einde

A

Anoniem

Guest
Vanwege het feit dat er een tweede auto bij moest komen heb ik vorig jaar een Citroen Saxo aangeschaft, een model uit 2003. Alles zag er netjes uit. Nu heb ik de volgende zaken al moeten laten fixen:
- deurvanger bestuurderskant
- uitlaat was er vanonder gevallen, die kon gesoldeerd worden
- airco

Vorige maand een apk gehad a 400 euro, nu zijn dus sinds vorige week een sensor stuk (waardoor de auto steeds stilvalt) en de thermostaat heeft het ook begeven. Thermostaat kan pas volg week gemaakt worden, omdat die boel vanbinnen erg roestig is blijkbaar.

Ik ben er eigenlijk een klein beetje klaar mee en vertrouw de auto ook niet echt meer. Ik heb hem echt nodig voor mijn werk, ik werk in ploegen en het openbaar vervoer in mijn regio is niet zo uitgebreid.

Wat is nu handig? Toch maar weer laten maken en hopen dat hij het nu wel volhoudt tot de apk in 2020. Of gaan voor wat anders, tuurlijk mijn reparatiekosten ben ik kwijt en het geld wat ik voor koekdoos heb betaald ook.
Iemand advies?

Daar valt niets zinnigs over te zeggen zonder wat te zien.
Je hebt het over een 15 jaar oude auto en normale slijtagedelen die een keer aan vervanging toe zijn, maar dat zegt verder niets over de staat van de auto en of er nog meer op het wachtlijstje komt.

Inderdaad, je hebt een auto van zo´n 15 jaar oud, en die heeft zo af en toe wat slijtage onderdelen die vervangen dienen te worden. En, hoe is de auto door de vorige eigenaren onderhouden; veel mensen houden na verloop van jaren gewoon op met onderhoud buiten het strikt noodzakelijke, wellicht APK gebonden zaken.

Doorrijden is in dit geval denk ik wel de beste keuze, je kunt de auto nu weg doen en een nieuwe "koekdoos" aanschaffen maar de kans is groot dat je dan weer tegen nieuwe problemen aan loopt. Uiteindelijk onderaan de streep rij je nog steeds voor een schijntje vergeleken met bijvoorbeeld de afschrijving van een nieuwe auto.

M 8650527 zei:
Thermostaat kan pas volg week gemaakt worden, omdat die boel vanbinnen erg roestig is blijkbaar.
Klinkt niet alsof deze auto goed onderhoud heeft gehad.

Maar vind er maar eens een die dat aantoonbaar wel heeft gehad. Tenzij je daar toevallig tegenaan loopt zou ik zeggen repareren en door.

Tja, dan maar op voor een Nissan pixo. Zelfde sticker kan daarop.

waarom-jeukt-mijn-saxo-508900-25546303.png

check de beruchte plekken eens op roest? zowel de 106 als de saxo hadden veelvuldig last van roest binnenin rechterwielkast achter, als je het wiel eraf haalt, zou je er recht tegenaan moeten kijken. Ook krikpunt binnenkant rechtsachter is vaak doorgerot.

Vind het geen schokkende zaken voor zo'n oude auto; deurvanger is als ik me niet vergis een zwak punt, uitlaat op een 15 jaar oude stadsauto wil weleens op zijn en die airco, tsja, als er 1 complex systeem is op een auto dat binna per definitie nooit onderhoud krijgt is het de airco-unit. Ik zou dat ook nooit laten repareren op een 15 jaar oude Saxo, want eerst is het de pomp, dan de condenser en zo krijg je het hele systeem voor een godsvermogen voor je kiezen.

Niemand kan je van achter de pc een advies over de auto zelf geven -> zoek een garage die begrijpt dat je in dit soort auto's een beetje weloverwogen maar schappelijke onderhoudsprijzen zoekt; geen beun maar ook geen dealer. Vraag ofze de hele auto eens na willen lopen (banden, remmen, uitlaat, ophanging, koelsysteem, distributie, bougies etc), dan kun je een inschatting/ afweging maken, een gok/ beetje geluk blijft het.

Het klinkt mij normaal. De APK was met een beurt neem ik aan, dat heb je op elke auto. Je moet nagaan dat een nieuwe auto van €10.000 ook €1500 per jaar in waarde daalt en dan nog steeds banden en olie nodig heeft.

Als je ruimschoots de middelen of het inkomen hebt voor een andere wagen dan kan je voor het comfort en vertrouwen de auto inruilen, als het even zuiniger aan moet dan kan je zo prima nog jaren vooruit. Als je een jaartje treft zonder die zaken dan rij je zo goed als gratis.

Heb je geen alternatief voor het reizen naar werk of andere belangrijke zaken en draai je veel kilometers, dan zou ik wat anders zoeken. Kan je wel een keertje wachten op de wegenwacht en een dagje garagegedoe missen dan kan je best zo blijven rijden.

Hoeveel km moet je reizen? Is een elektrische fiets, pedelec of (elektrische) scooter geen optie? Scheelt je bakken met geld.

Een auto kost altijd geld, een nieuwe heeft veel afschrijving en wat minder onderhoud, een oude heeft minder afschrijving en meer onderhoud. Met een 15 jaar oude auto moet je minstens € 500 per jaar reserveren lijkt me. Een nieuwe auto schrijft dat per maand af om het in perspectief te houden.

Thermostaat wordt volg werk vervangen, ik merk wel dat de temperauur van de koelvloeistof oploopt. Dus dat zou dan op de koppakking kunnen wijzen en dan is het niet meer leuk.
Als ik jullie begrijp zijn dit in feite kosten die erbij horen, daar kan ik mee leven dan
Heb de auto nodig vanwege werk, en moet zeggen dat een auto me meer aanspreek als een elctische fiets. Scooter zou eventueel nog wel een optie zijn.

M 8650527 zei:
Thermostaat wordt volg werk vervangen, ik merk wel dat de temperauur van de koelvloeistof oploopt. Dus dat zou dan op de koppakking kunnen wijzen en dan is het niet meer leuk.

dat de temperatuur oploopt kan een gevolg van een kapotte thermostaat, en het gevolg daarvan is een kapotte koppakking, zou er dus niet mee door rijden

Terug
Bovenaan