S tronic automaat heeft een soort vertraging

AudiA9

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben sinds 3 maanden de gelukkige eigenaar van een nieuwe nieuwe Audi A1
Ben tot nu toe erg tevreden over deze geweldige auto.
Echter is er iets wat mij sinds het begin al opvalt, en dat is namelijk dat er een soort vertraging lijkt te zitten in de s tronic automaat.

Elke keer wanneer die hem in zijn 2/3 zet, nadat ik bijvoorbeeld van de snelweg kom, zit er een vertraging in van 2/3 seconden wil die op mijn voet reageren.
Dit is bijvoorbeeld zeer hinderlijk bij rotondes en kruispunten, want als ik net aan kom rijden bij een rotonde, en ik rem om te kijken of er verkeer aankomt, en vervolgens gas geef, duurt het 2/3 seconden wil die ook daadwerkelijk op het gas geven reageren.

Erg hinderlijk en zelfs gevaarlijk dus. Voor de gene die achter mij zitten kan ik me voorstellen alsof het lijkt dat ik gewoon niet oplet.

Nu is mijn vraag:
Kan de dealer hier iets aan doen? of is dit gewoon ''normaal''?
Het feit dat ik het hier even vraag is omdat de auto geimporteerd is en ik hem nog niet heb laten registreren bij een nederlandse dealer, dat wou ik nog even uitstellen tot dat die zijn eerste beurt krijgt.

Als er dingen niet duidelijk zijn hoor ik het graag!

Ps, het gaat hier om de 1.0 tfsi ultra 95pk

mijn vader had het op zijn 1997 W210 320 maar dan van 3/2

probeer het eens in sport.

meestal is het in DRIVE wat langzamer dan in sport.

als het in sport nog is zou ik terug gaan.

maar normaal is het niet. van 1/2 kunnen somige automaten langer over doen maar de rest moet altijd snel en soepel gaan.

overbrenging 1e 3,77:1
overbrenging 2e 2,27:1
overbrenging 3e 1,53:1
overbrenging 4e 1,12:1
overbrenging 5e 1,18:1
overbrenging 6e 0,95:1
overbrenging 7e 0,80:1

overbrenging achteruit 3,23:1
eindoverbrenging 4,18:1

effe gepikt van autoweek.

maar 2 naar 3 valt wel mee in verschil.

maar de 5de is korter dan de 4de versnelling??? volgens autoweek dan:)

Bedoel je tweederde seconde of 2 à 3 seconden. 2 seconden is gewoon veel te langzaam en dan klopt er iets niet, het is geen 3 trapsautomaat uit een '62 Caddilac. Je kan sportstand proberen maar ook in normaal moet allemaal binnen fracties van seconden reageren.

Sommige versnellingsbakken kan je zelf resetten, bijvoorbeeld door een pedaal 10 seconden ingedrukt te houden tijdens het contact aanzetten. Google dat eens. Je accu loshalen kan misschien werken.

Mijn Polo heeft dat ook. Sterker nog, elke dsg heeft dat. Dat is het nadeel van een dubbele koppeling, hij reageert gewoon wat trager bij optrekken.

V0RQ zei:
Bedoel je tweederde seconde of 2 à 3 seconden. 2 seconden is gewoon veel te langzaam en dan klopt er iets niet, het is geen 3 trapsautomaat uit een '62 Caddilac. Je kan sportstand proberen maar ook in normaal moet allemaal binnen fracties van seconden reageren.

Sommige versnellingsbakken kan je zelf resetten, bijvoorbeeld door een pedaal 10 seconden ingedrukt te houden tijdens het contact aanzetten. Google dat eens. Je accu loshalen kan misschien werken.

Nee echt 2 a 3 seconden, geen tweederde.
Zelf resetten durf ik eigenlijk niet zo, misschien kan ik dan maar beter even langs de dealer gaan.
Echter zegt de gene onder je dat het normaal is bij een dsg bak.
Lastig...
Dank voor de reactie in ieder geval!

Allemaal bedankt trouwens :)

GSI Fahrer zei:
Mijn Polo heeft dat ook. Sterker nog, elke dsg heeft dat. Dat is het nadeel van een dubbele koppeling, hij reageert gewoon wat trager bij optrekken.

Vind jij dat niet irritant dan bij een rotonde of kruispunt waarbij de stoplichten net weer op groen springen?
Je moet echt ff 2/3 seconden wachten totdat die reageert.
Best hinderlijk hoor.

Nooit over gedacht ermee naar de dealer te gaan? of valt er niet zoveel aan te doen denk je?

snelle willy zei:

maar normaal is het niet. van 1/2 kunnen somige automaten langer over doen maar de rest moet altijd snel en soepel gaan.

Zal het zsm in sport proberen. Echter als die het dan niet doet, is het eigenlijk nog niet opgelost want sport mode vind ik erg onrustig rijden.

Nitraat zei:
snelle willy zei:

Zal het zsm in sport proberen. Echter als die het dan niet doet, is het eigenlijk nog niet opgelost want sport mode vind ik erg onrustig rijden.

weet niet of je flippers hebt. maar als je dat hebt kan je proberen in drive even naar 2 terug te schakelen door op het - flipper de duwen/trekken.

GSI Fahrer zei:

Dan moet je wel zeggen dat klaarblijkelijk een nadeel is van DSG.
Niet direct van elke dubbele koppeling. De Aisin of de ZF is retesnel! Daar kan geen enkele koppelomvormer tegenop.

Klik

Hier staat een stukje over dat de dual clutch van Ford ook schokkerig is bij lage snelheden. In feite heeft een dsg geen koppelomvormer wat ik ervan begrepen heb. Daardoor is een dsg of vergelijkbare transmissie altijd wat schokkeriger dan een traditionele automaat. Ik stoor me er niet aan, ik wil graag een automaat met kleine motor die niet ten koste gaat van de prestaties en dan kom je bij een dubbele koppeling uit.

Hier nog een stukje dat iets specifieker is

Ik las laatst op Top Gear ook een stukje over een dikke auto waarin dat nadeel van de dubbele koppeling werd omschreven maar die kan ik even niet terugvinden. Volgens mij was dat geen VAG gerelateerd product... Ik probeer het nog op te zoeken.

@Nico GTR: bij mijn weten gaat het over alle dubbele koppelingen. Let wel: het gaat niet om het schakelen zelf maar om het oppakken bij lage snelheden.

Nee DSG heeft 2 traditionele drukgroepen met een echte plaatkoppeling.

Maar goed Ford zijn dubbele koppeling ken ik niet. En de ZF en Aisin(volvo 8 traps) ken ik enkel met een dikke diesel. Dus wellicht dat het daar ook wat in zit.
Klein motortje zal wat moeite kunnen hebben om koppel te genereren in de lage toeren. Daar moet het dan vandaan komen. Een koppelomvormer is dan soepeler omdat die geneigd is meer toeren te maken.

Gevonden!

Test A3

Test S4

In beide tests worden opmerkingen gemaakt over het trage optrekgedrag.

@Nico GTR: een traditionele koppelomvormer is gewoon het summun op automaatgebied. Maarja een omvormer kost vermogen dus worden de prestaties en verbruik minder. Voor kleinere motoren is een dsg wat dat betret gewoon een goed compromis (en voor sportautos ook voor wat betreft pure prestaties).

Ik ga er eens op letten. (y)

Nu vind ik het handbakkie wel lekker met mijn 60pk maar aan beide kanten zit een grens idd.

Mijn ervaring met dsg/s-tronic is dat vooral bij auto's met een wat lichtere motor de bak behoorlijk (2 stappen) gaat terugschakelen als je vanuit een bepaalde snelheid wilt accelereren. Dat voorkom je door wat minder gas (bij) te geven, dan wordt er slechts 1 stap teruggeschakeld, met minder vertraging.

Overigens viel dat terugschakelen mij in het begin ook op bij mijn A5 cabrio met 272 pk. Na langere tijd merkte ik dat het niet meer gebeurde, wellicht doordat je zelf je rijgedrag aanpast (minder gas bijgeven) en dus je automaat manipuleert. Hoewel daarover discussies zijn, kan het ook zijn dat de bak zich aanpast aan je rijgedrag, maar dat zou je na 3 maanden wel moeten hebben gemerkt. Ben het met je (ts) eens dat de s-stand geen oplossing biedt; ik gebruik ook liever de d-stand.

GSI Fahrer zei:
@Nico GTR: een traditionele koppelomvormer is gewoon het summun op automaatgebied.

Kijk, iemand met kennis van zaken. De nieuwste ZF automaten met koppelomvormer zijn inderdaad het summum.

Nico GTR zei:
GSI Fahrer zei:

Dan moet je wel zeggen dat klaarblijkelijk een nadeel is van DSG.
Niet direct van elke dubbele koppeling. De Aisin of de ZF is retesnel! Daar kan geen enkele koppelomvormer tegenop.

raar wat die gebruiken een koppelomvormer voor de 8 traps. die model die jij bedoelt, niet de porsche panamera s diesel met dubbel koppeling.

Terug
Bovenaan