Ruime(re) sportieve auto <€11.500

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Helaas is mijn mooie en betrouwbare DS3 VTI (120pk) afgelopen weekend overleden, door een slecht functionerende hittesensor. Deze is te laat afgegaan waardoor ik waarschijnlijk een aantal minuten ben doorgereden op een oververhitte motor... Eindresultaat; total loss

Nu ben ik opzoek naar een nieuwe auto, maar heb ik natuurlijk een aantal eisen:

-De auto mag wat ruimer zijn dan de DS3, gekeken naar mijn hobby is een ruime(re) kofferbak gewenst
-Bij voorkeur een turbo
-KM stand van max 130.000 bouwjaar van na 2010
- Automaat of handgeschakeld, geen voorkeur
-Kwa maandelijkse kosten mag die duurder zijn dan de DS3, maar overdrijven is een vak;)
-Sportief, maar zakelijke uitstraling
-voorkeur voor sedan/hatch
-Goed multimedia geluid

Een aantal auto's voor jullie ter inspiratie:
Citroën DS5 THP (slechte motor, dus valt af, maar voldoet verder overal aan)
Audi a4 TFSI ( hetzelfde als de DS5)
Volkswagen Passat
Volvo V40 / C30 (beide geen turbo geloof ik)
Opel Astra GTC/OPM(?)

Hebben jullie nog tips en/of auto's die wellicht in dit beeld passen dan hoor ik het heel graag.

Bij een C30/S40 zou ik wel voor de 5 cilinder gaan, dan heb je tenminste een echte Volvo motor. Die overigens ook als T5 dus met turbo te krijgen is.

Passat (alles wat VAG is) hetzelfde verhaal als de Peugeot, vanaf 2014 weer aan te kopen, ervoor wegblijven.

Ford focus?

EVV zei:
Bij een C30/S40 zou ik wel voor de 5 cilinder gaan, dan heb je tenminste een echte Volvo motor. Die overigens ook als T5 dus met turbo te krijgen is.

Thanks, zal het in mijn achterhoofd houden. Zie wel dat ik dan het budget iets moet gaan opveilen, ze staan er niet heel veel op (met name de C30)

Mieluh zei:
Passat (alles wat VAG is) hetzelfde verhaal als de Peugeot, vanaf 2014 weer aan te kopen, ervoor wegblijven.

Ford focus?

Goed om te weten, dus de Passat, DS5 THP en TSFI TSI etc. vallen ook af.

De Focus is inderdaad ook een goede toevoeging. Bedankt hiervoor

Total Loss zei:
Een Opel Astra GTC / OPC gaat je nooit lukken met dat budget.

De 1.6 Turbo met 170/180 pk moet wel net aan kunnen al zitten de meesten ook al net boven je budget.

Rood

Grijs

Zwart

Blauw

Geel

Ja... Was me opgevallen dat dit net aan was... Goed we hebben nog de inruilwaarde van mijn DS3 (1100€), nu nog tactvol naar het vrouwtje brengen;)

Bij een willekeurige C-segmenter is de 100-130pk instapper met turbo ook niet gek. Vaak een driecilinder, maar door de turbo best wat koppel. Ik weet niet wat je onder 'sportief' verstaat, maar sla die auto's niet zomaar over.

Barri zei:
Bij een willekeurige C-segmenter is de 100-130pk instapper met turbo ook niet gek. Vaak een driecilinder, maar door de turbo best wat koppel. Ik weet niet wat je onder 'sportief' verstaat, maar sla die auto's niet zomaar over.

Helemaal gelijk in... Ik als autoleek... Wat zijn degelijke 100-130pk auto's met turbo?

Moet eerlijk bekennen mijn DS3 1.6 VTI 120PK was ook zeker niet langzaam, maar misde vooral wat pit op de snelweg en met het optrekken. Sportief is misschien slecht omschreven het hoeft ten slotte geen circuit auto te zijn, maar het mag wel wat meer koppel hebben als de DS3

Hoeveel kilometers per jaar rijd je eigenlijk? Bij veel koppel denk ik gelijk aan een diesel, is dat geen optie? Zeker met het huidige anti-diesel beleid kan je best voordeling er eentje oppikken.

EVV zei:
Hoeveel kilometers per jaar rijd je eigenlijk? Bij veel koppel denk ik gelijk aan een diesel, is dat geen optie? Zeker met het huidige anti-diesel beleid kan je best voordeling er eentje oppikken.

Tussen de 15.00 en 20.000 eigenlijk te weinig voor een diesel...

Bekijk deze eens

renault-megane-coupe-tce-190-gt-navi-climate-control-xenon-camera.jpg

Renault megane

En zo iets?
kia-pro-cee-d-1-6-135-pk-super-pack.jpg

https://www.autowereld.nl/kia/pro-ceed/1-6-135-pk-super-pack-prijspakker-navigatie-parkeercamera-climatecontrol-lichtmetalen-34117411/details.html?_ga=undefined

Stijn2k66 zei:
Barri zei:

Helemaal gelijk in... Ik als autoleek... Wat zijn degelijke 100-130pk auto's met turbo?

Moet eerlijk bekennen mijn DS3 1.6 VTI 120PK was ook zeker niet langzaam, maar misde vooral wat pit op de snelweg en met het optrekken. Sportief is misschien slecht omschreven het hoeft ten slotte geen circuit auto te zijn, maar het mag wel wat meer koppel hebben als de DS3
Ford (1.0) EcoBoost, Renault (1.2) TCe, Opel (1.2) T, Volkswagen (1.2) TSI. De meeste merken hebben ze wel. Ook op de snelweg draaien ze vaak minder toeren, zeker als ze een zesbak hebben.

Hah, even preken voor eigen parochie!

Lexus CT200h Luxury Line

Oerbetrouwbaar, benzine hybride (dus lekker goedkoop), automaat, vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer, groter dan een DS3...

En in deze Luxury Line uitvoering heeft ie Mark Levinson audio. Beter ga je haast niet vinden!
Stuurt heerlijk sportief, ziet er zelfs een beetje sportief uit, alleen de CVT automaat heeft niet zoveel met sportief rijden te maken. Je moet er even aan wennen, maar het went wel.

De iets hogere KM stand dan jij wil maakt niet zoveel uit. Die van mij staat inmiddels op 244000 probleemloze kilometers. :)

De getoonde Renault Megane 3 Coupe is een leuke en goede optie, of kijk naar de Laguna 3 Coupe.
De Alfa Giulietta of Lancia Delta lijken mij ook een erg goede en leuke opties.

betrouwbaar alternatief voor de passat en of audi a4

Is heel kort nog geleverd met de 1.8 turbo twintigklepper voordat de TSI motoren hun intrede maakte, met andere woorden met een lampje zoeken, dus meer gelopen dan wat jij zoekt.

https://www.autowereld.nl/seat/exeo-st/1-8-style-1-8t-versie-150pk-geldige-apk-nieuwe-all-season-banden-met-sneeuwvlok-35414964/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

De sedan is iets meer te vinden https://www.autowereld.nl/seat/exeo/1-8-style-20v-150pk-apple-carplay-34946774/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

https://www.autowereld.nl/seat/exeo/1-8t-style-nederlandse-auto-dealeronderhouden-35116382/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

https://www.youtube.com/watch?v=XeiPFPuUG30

Dag autokenners,

Bedankt voor alle toevoegingen. Nog steeds zoekende maar heb het lijstje wel kunnen aanscherpen. Dank hiervoor.

De drie auto's die mijn voorkeur nu hebben zijn:
Volvo C30 , 5 cilinder ( net boven budget )
Alfa romeo Giuletta ( eigenlijk te weinig ruimte )

En nog een die nog niet eerder is genoemd :
Ford Mondeo, wat zijn jullie inzichten over deze auto?

Mondeo is ook een prima ding. Voor dat geld heb je de generatie van 2007 tot 2013 denk ik.

@auto encyclopedie : ik vind dat je de Exeo bizar vaak aanprijst voor een nauwelijks verkochte auto. Je hebt m vaker genoemd dan Seat zelf ooit gedaan heeft.

Barri zei:
Mondeo is ook een prima ding. Voor dat geld heb je de generatie van 2007 tot 2013 denk ik.

@auto encyclopedie : ik vind dat je de Exeo bizar vaak aanprijst voor een nauwelijks verkochte auto. Je hebt m vaker genoemd dan Seat zelf ooit gedaan heeft.

:) hij heeft zelf (of vriendin) zo'n ding. Er zijn hier wel meer die zodra het maar enigszins past hun eigen merk aanprijzen.
Mooi dat ze tevreden zijn met hun mobiel, dat wel.

haarr zei:
Barri zei:

:) hij heeft zelf (of vriendin) zo'n ding. Er zijn hier wel meer die zodra het maar enigszins past hun eigen merk aanprijzen.
Mooi dat ze tevreden zijn met hun mobiel, dat wel.

Tja, soms is de auto die je zelf rijdt ook een geschikte auto voor iemand anders :LOL:
Maar ik heb zelf ook auto's gereden die ik iemand anders niet aan zou raden.

Wat is de definitie van sportief in deze? Een DS5, Passat, A4, V40 zijn eerder comfortabele auto dan sportief. De Giulietta en Mondeo zitten wel meer in de sportieve hoek. Voor mij is sportief een auto die direct stuurt, en laat merken wat er gebeurd tijdens het rijden en ook wat vermogen hebben.

Ik zou eerst wat proefritten doen in verschillende auto’s om vast te stellen wat je prettig vind, en dan gerichter zoeken. Een DS5 is comfortabel met zacht Franse stoelen, een Passat en A4 zijn comfortabel op zijn Duits, stevige stoelen en stevig geveerd maar afstandelijk in het rijden. De Giulietta is zowel comfortabel als sportief te rijden, afhankelijk van de rijmodus, maar heeft bijvoorbeeld weer korte zittingen, als je wat langer bent kan het best eens dat de stoelen van een V40 veel prettiger zitten. Een Mondeo maar ook en Focus zijn prettig rijdende auto’s en ruim, zeker als station.

Ik heb zaterdag een proefrit in een Mondeo. Ben erg benieuwd.

Meerdere mensen hebben mij ook een renault megane TCE 180/190 Coupé aangeraden. Nu heb ik voorheen een Renault megane cabrio gehad waar ik veel problemen met de bobines, bougies en ontsteking gehad. Zijn deze problemen met de nieuwere modellen verholpen? Ofwel, is dit wel een degelijk betrouwbare auto of rijd ik van garage naar garage?

Stijn2k66 zei:

Meerdere mensen hebben mij ook een renault megane TCE 180/190 Coupé aangeraden. Nu heb ik voorheen een Renault megane cabrio gehad waar ik veel problemen met de bobines, bougies en ontsteking gehad. Zijn deze problemen met de nieuwere modellen verholpen? Ofwel, is dit wel een degelijk betrouwbare auto of rijd ik van garage naar garage?

De nieuwe modellen van Renault zijn veel beter dan de oudere modellen.
Bij mijn Renault Laguna 2 uit 2003 heb ik veel vooral elektrische storingen gehad, en was technisch een matige auto. Daarna twijfelde of ik weer een Renault zou nemen.

De Renault Laguna 3 uit 2007 was de eerste Renault van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder waren. Ik heb in 2011 een Laguna 3 gekocht uit 2009, en heb de auto maar liefst 9 jaar gehad. In die 9 jaar heb ik er geen enkele elektrische storing mee gehad, was de auto bijzonder degelijk, uitstekend afgewerkt, en zeer betrouwbaar, en heel goedkoop in onderhoud en reparaties. Renault had zichtbaar echt enorm zijn best op de Laguna 3 gedaan.

Nu heb ik een Clio 5 130 TCe automaat uit 2020, het is nog een jonge auto maar doet het gewoon erg goed, wat vooral opvalt is de erg goede bouwkwaliteit en afwerking. De 1330 CC motor en de automaat zitten in veel modellen van Renault, Mercedes, Nissan en Dacia.

Eigenlijk zie je in alle onderzoeken dat Renault hele grote stappen heeft gemaakt in kwaliteit.

De Megane 3 was ook een goede auto, de 2.0 Renault motor staat bekend als een degelijke en betrouwbare motor. Alleen de 1.2 TCe in de Megane 3 was minder.

Van de niet Aziatische merken zijn in mijn ogen Renault en Ford toch wel het meest betrouwbaar, dat zie je ook aan de Reliability Index Ford, Renault en Smart( ook Renault techniek) staan als enige niet Aziatische merken in de top 10.

ak2 zei:
Stijn2k66 zei:

De nieuwe modellen van Renault zijn veel beter dan de oudere modellen.
Bij mijn Renault Laguna 2 uit 2003 heb ik veel vooral elektrische storingen gehad, en was technisch een matige auto. Daarna twijfelde of ik weer een Renault zou nemen.

De Renault Laguna 3 uit 2007 was de eerste Renault van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder waren. Ik heb in 2011 een Laguna 3 gekocht uit 2009, en heb de auto maar liefst 9 jaar gehad. In die 9 jaar heb ik er geen enkele elektrische storing mee gehad, was de auto bijzonder degelijk, uitstekend afgewerkt, en zeer betrouwbaar, en heel goedkoop in onderhoud en reparaties. Renault had zichtbaar echt enorm zijn best op de Laguna 3 gedaan.

Nu heb ik een Clio 5 130 TCe automaat uit 2020, het is nog een jonge auto maar doet het gewoon erg goed, wat vooral opvalt is de erg goede bouwkwaliteit en afwerking. De 1330 CC motor en de automaat zitten in veel modellen van Renault, Mercedes, Nissan en Dacia.

Eigenlijk zie je in alle onderzoeken dat Renault hele grote stappen heeft gemaakt in kwaliteit.

De Megane 3 was ook een goede auto, de 2.0 Renault motor staat bekend als een degelijke en betrouwbare motor. Alleen de 1.2 TCe in de Megane 3 was minder.

Van de niet Aziatische merken zijn in mijn ogen Renault en Ford toch wel het meest betrouwbaar, dat zie je ook aan de Reliability Index Ford, Renault en Smart( ook Renault techniek) staan als enige niet Aziatische merken in de top 10.

Top! Thanks voor deze waardevolle toevoeging.

Zaterdag aanstaande ga ik zowel de Mondeo als de mega tce coupe ( bovenstaande ) proefrijden.

Mijn gevoel zegt dat de Ford de verstandige keuze is, omdat die alle eisen afvinkt... Toch laat de Renault qua looks en prestaties mijn hart sneller kloppen. Wordt vervolgd. Bedankt allemaal voor de toevoegingen. Zal na zaterdag een update posten

Welke mondeo ga je in proefrijden? Welke motor / uitvoering?

over de sportiviteit van de mondeo kun je over twisten, het is en blijft gewoon een grote auto uit het D segment (net als een renault Laguna / VW Passat / Citroen C5, etc.). Vaak door vertegenwoordigers geleased en prima om lekker kilometers mee te maken. (y)

De megane is een auto uit het C segment, vergelijkbaar met een focus / golf / C4, etc. En zeker de coupe is een stuk sportiever nog. En een potente turbomotor maakt de prestaties ook nog eens lekker vlot.

Kwalitatief zullen ze niet veel voor elkaar onder doen, maar het zijn verder totaal niet te vergelijken auto's. De mondeo is groter , zwaarder, duurder in belasting maar ook ruimer. Als je de ruimte niet per se nodig hebt; ga lekker voor de leuke megane!

Vergis je niet in het gewicht van een insignia (1735kg ledig) naast dat het een beetje van het sportieve wegneemt , is het financieel ook niet erg aantrekkelijk.

De 260pk maakt veel goed , maar de pomphouder zal je ook wat vaker begroeten.

Zo'n Insignia 2.8 V6T heb ik wel eens in gereden. heerlijke auto! niet heel snel, maar wel behoorlijk rap in alle omstandighden. Lekker geluid en soepel rijden. sportief? nee dat zeker niet.

-Kwa maandelijkse kosten mag die duurder zijn dan de DS3, maar overdrijven is een vakwinking smiley

Zo'n Insignia gaat wel een beetje richting het overdrijven :) want belasting, verzekering, onderhoud en brandstofverbruik is niet mals.

AsconaGT zei:
Zo'n Insignia 2.8 V6T heb ik wel eens in gereden. heerlijke auto! niet heel snel, maar wel behoorlijk rap in alle omstandighden. Lekker geluid en soepel rijden. sportief? nee dat zeker niet.

-Kwa maandelijkse kosten mag die duurder zijn dan de DS3, maar overdrijven is een vakwinking smiley

Zo'n Insignia gaat wel een beetje richting het overdrijven :) want belasting, verzekering, onderhoud en brandstofverbruik is niet mals.
Dat is waar, goedkoop zal het niet zijn, maar klinkt vast beter dan zo'n mondeo. Ik vond overigens dat ik met mijn Insignia nog best rap door bochten heen kon dank zijn de adaptive dempers, die ook op deze 2.8V6 zitten. En op sommige wegen reed ik simpel weg bij mijn vrouw in haar Mini Clubman, voornamelijk als er veel kuilen en bulten in de weg zaten.

Die Insignia is ook wel erg extreem, dikke V6 met ook nog eens erg zware 4x4.

Een wat "normalere" versie met 1.6 4-cilinder en 180 pk komt uit op 1450 kilo zo te zien, nog geen lichtgewicht maar al heel anders als dik 1700 kilo.
De 2.0 met 220 pk komt uit op 1513 kilo ( handbak en zonder 4x4 )

1.6 met 180 pk

2.0 met 220 pk

Even gekeken maar bijvoorbeeld de eerder aangehaald Mondeo ( gekeken naar de 160 pk versie ) komt uit op 1398 kilo.

Dat hoeft niet perse slecht te zijn hoor. Zolang de motor maar lekker warm is voordat je 'm in trapt en 't onderhoud op tijd is uitgevoerd kan de techniek het wel aan.

De vraag is alleen hoe je gaat controleren of de motor ook echt altijd netjes warm was...

Dag allen,

Even een (iets later dan verwachte) update.

Afgelopen zaterdag ben ik voor zowel de Mondeo als de Renault Megane Coupe GT wezen kijken. Mijn indrukken van beide auto's waren goed, maar merkte ik bij de Mondeo dat de motor een beetje pruttelde. Hiernaast voelde de Mondeo wel goed aan, maar door het gewicht lever je toch wel heel erg in op het sportieve... Ook vond ik het interieur, vooral voor het geld wat je neerlegd een beetje tegenvallen.

De Coupe daarintegen was een ander verhaal. Toen ik de auto zag was ik al onder de indruk, maar het interieur maakte me wel echt verliefd! De gehele onderhoudshistorie van de auto was aanwezig. Hier was eigenlijk nooit iets mis geweest met de auto... Alleen de distributieriem was tijdens een grote beurt vervangen. De ruimte was natuurlijk een stuk minder, maar moest ik ergens concessies op doen. Ik heb de auto voor de vraagprijs gekregen inclusief een afleverpakket ter waarde van €1.000 en een volle tank. De vraag naar deze auto was enorm, want tijdens mijn bezoek kwamen er mensen ook kijken voor de auto, maar hadden zij geen afspraak. Ik heb die dag beslist dat het de renault gaat worden. 19 Augustus is de auto klaar en kan ik hem ophalen.

Bedankt voor al jullie adviezen!

Is het de witte geworden ? , vond het bij het zoeken ook al een mooi ding , gefeliciteerd ermee ! Zal vast fijn rijden.

Gefeliciteerd met aankoop van de Megane Coupe, je zult er denk ik zeker geen spijt van hebben.

Nog even een update voor alle volgers. De eerste 5k staat na anderhalve maand op de teller!

Nog even teruggegaan vandaag naar de garage; er waren wat kleine dingen die nog moesten worden gemaakt / die mij opvielen na aanschaf. Zo waren ze het reservewiel na de schoonmaak vergeten. Waren de ruitenwissers verdroogd door het te lang binnenstaan en ontbrak er een kenteken lampje.

Afgezien van bovenstaande zaken een heerlijke auto. Zuipt een stuk meer (9l/100km t.o.v. 7.3l/100) , maar goed... Dat wisten we bij de aanschaf ook.. Merk wel, dat omdat ik wat jonger ben, ik op de weg nog wel eens wordt uitgedaagd door medebestuurders. Vaak is dit te weerstaan, maar goed als er dan een of ander afgetrapt GTI'tje naast je staat is het toch moeilijk jezelf in te houden.

Binnenkort gaat de auto weg om hem te chippen. Het grote nadeel van de megane is de turbo lag. Het moment van inslag van de turbo laat vaak iets te lang op zich wachten waardoor je tijdens het optrekken in je stoel wordt gedrukt, een adempauze krijgt en vervolgens nog harder in de autostoel wordt gegooid. Bedankt allemaal voor jullie adviezen allemaal.

Met vriendelijke groet,
een tevreden Renault megane gt rijder

Terug
Bovenaan