Ronkel/ratel bij sportief gasgeven.

Thomas Bravo

Net ingestapt
Ik heb sinds een jaar een Fiat bravo 1.4 T-Jet bouwjaar 2007.
Het volgende doet zich voor. In mijn auto is een sportknop aanwezig waardoor hij eerder en veller op het gas reageert, heel mooi maar sinds afgelopen week heb ik last van een ronkelend geluid onder de auto weg. Ik heb hem bij de garage gehad en zij hebben nieuwe uitlaatsteunen geplaatst want er bleek er 1 kapot te wezen. Ik dacht dus dat het probleem verholpen was maar nu is het probleem weer terug. Zodra ik uit sportstand haal is er niks aan de hand. Hoe hard ik op het gaspedaal stamp, er is niks aan de hand. Maar dus zodra ik sportstand aanzet en fel gas geef begint het weer te ronkelen onder de auto. Heeft iemand enig idee waar dit probleem aan ligt want ik kan niet meer naar de garage want die is dicht tot volgend jaar en het geluid baart mij toch enige zorgen.

Ik heb even gegoogled, een ratel kan natuurlijk van 100 verschillende componenten komen, maar vaak is het een hitteschild. Wanneer je de sport knop in drukt levert de turbo meer boost, deze moet logischerwijs dus harder werken en ik zou het dus in die hoek zoeken. Er was iemand op het Fiat forum die aangaf dat er een bout zit die de downpipe met het hitteschild van de katalysator vasthoud en die was losgekomen. Een ander vaak voorkomend probleem zijn de baksteunen, daar kan speling op komen.

Verder nog wat basic dingen:

Zit er genoeg olie in het motorblok?
Zit de peilstok goed vast?
Ophanging en stabilisator stang nog goed?

Zadelsnuiver zei:
Ik heb even gegoogled, een ratel kan natuurlijk van 100 verschillende componenten komen, maar vaak is het een hitteschild. Wanneer je de sport knop in drukt levert de turbo meer boost, deze moet logischerwijs dus harder werken en ik zou het dus in die hoek zoeken. Er was iemand op het Fiat forum die aangaf dat er een bout zit die de downpipe met het hitteschild van de katalysator vasthoud en die was losgekomen. Een ander vaak voorkomend probleem zijn de baksteunen, daar kan speling op komen.

Verder nog wat basic dingen:

Zit er genoeg olie in het motorblok?
Zit de peilstok goed vast?
Ophanging en stabilisator stang nog goed?

Als eerste dank voor het reageren. Ik check om de week het oliepeil. En is meer dan genoeg, ook de peilstok zit gewoon goed vast. Hij heeft sinds 2 weken een nieuwe apk en is op de brug geweest voor controle en daar was alles nog prima, denk dat het qua ophanging en stabilisator dus ook wel goed zit. Ik heb zelf ook nog eens gekeken en ook de garage houder heb ik nog eens gesproken en wil er snel naar kijken als hij na kerst weer open is. Hij denkt zelf ook dat het hem zit in het hitteschild. Hoop dat het probleem dus snel word opgelost. Omzettend bedankt voor het meedenken!

Terug
Bovenaan