Rondrijden zonder voorste bodemplaat

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een smart forfour uit 2007, waar ik erg veel plezier van heb. De auto heeft naar mijn idee één groot nadeel: bij iedere verkeersdrempel 'kust' de kunststof bodemplaat de grond, met irritante schraapgeluiden tot gevolg. Na talloze drempels is deze plaat (is er een naam voor?) in het midden afgebroken.

Ik was van plan hem weer vast te zetten met wat tieraps OID, maar voordat ik de kans kreeg was de plaat ook aan één zijkant afgebroken. Ik was niet van plan om m'n reis door dit ongemak te laten stranden, dus ik heb de andere kant ook maar afgebroken (met de hand).

Ik was van plan om naar de garage te gaan om er een nieuwe op te zetten (onderdeel zo breed als de auto, ongeveer 20-30 centimeter breed), maar het voelt zo goed om over een drempel te rijden zonder deze schraapgeluiden dat ik twijfel of ik het niet gewoon zo moet laten. Zeker omdat ik verwacht dat een nieuwe plaat er vroeg of laat ook weer vanaf valt - als dat met 120 km/uur op de snelweg gebeurd kan het ook nog gevaarlijk zijn.

Wat ik me afvraag:
- wat is überhaupt de functie?
- is dit een apk afkeur?
- kan het kwaad om hier mee door te rijden?

Roepen dat 'dit er niet voor niets op zit' heb ik niet zo veel aan...van mijn fiets kan ik ook minimaal 30% van de onderdelen verwijderen zonder dat dat problemen geeft voor de levensduur of de veiligheid...

Gr, Mauppie

Hoofdpunt zal aerodynamica zijn. Paar grammetjes CO2 minder doet wonderen voor de verkoopprijs.

Theoretisch heb je wat bescherming tegen vuil en vocht van de weg (pekel), maar dat komt ook via de gril binnen.

Dit is een beschermplaat en die beschermt tegen op spattende stenen of andere dingen die op de weg liggen. Dus ja hij zit er niet voor niks.

Die kan je weg laten, mits het niet dient om stevigheid te geven aan andere kunstofdelen. Zoals de wielkuipen bijvoorbeeld. Kijk ook goed of de multiriem nu niet open en bloot ligt. Die kap zorgt er voor dat vuil minder makkelijk er tussen kan komen wat evt schade kan brengen aan de riem.

Voor de apk maakt het niks uit.

Voor het rijgedrag kan het wel negatief zijn, de auto kan wat licht worden voor bij hogere snelheden (100+km/h)

Toevallig gisteren dit filmpje gezien over Alfa 147...even doorspoelen naar 2:50. Men doet er niet paniekerig over in ieder geval:

https://www.autoweek.nl/video/alfa-romeo-147-16-ts-2002-464842-km-klokje-rond/

1. Over het algemeen zijn die beschermplaten bedoeld om de motor en/of bodem te beschermen tegen drempeltjes en opspattend vuil
2. nee, alleen als die nog half los zou bungelen kunnen ze er wel eens wat van zeggen.
3. Je kunt ermee door rijden. Maar als je de drempels raakt met die plaat, zal er niet veel ruimte meer zijn voor de delen die beschermt moeten worden.
Niet geheel verstandig indien dat het geval is.

Auto is niet verlaagd hoop ik? Anders is het "Wer schön will sein muss leiden" ;)
Vind het namelijk vreemd dat het nu ineens een probleem is. Er zijn honderdduizenden van deze auto's met beschermplaat afgeleverd (dit type smart staat op dezelfde platform (bodem) als de gelijktijdig geproduceerde Mitsubishi Colt, en van de smart waren er al ruim 130.000)

Dank voor de reacties! Een paar opmerkingen van mijn kant:

- Ik heb nog even onder de motorkap gekeken en voor zover ik kan zien zijn er geen delen die nu opeens stenen kunnen vangen waar dat voorheen niet zo was. Voor zover ik in kan schatten geeft de plaat ook geen extra stevigheid aan wielkasten en dergelijke.
- Opspattend vuil en stenen vind ik een begrijpelijke reactie, maar dat zou vooral bij de wielen vandaan moeten komen en die zitten verder naar achteren, dus daar verwacht ik ook niet zoveel problemen.
- De auto is niet verlaagd, ik denk dat er al langere tijd scheuren in de plaat zitten waardoor de vorm er een beetje uit is met als gevolg minder bodemvrijheid. Probleem ligt niet zozeer aan de auto, maar wel aan de wijk waar ik woon met belachelijk veel

Ik heb nog eens goed naar de plaat zelf gekeken en er zit een v-vormige 'lip' op van ongeveer 4 centimeter hoog, een beetje zoals een koeievanger op een trein, maar dan andersom. Ik denk dat de Smart / Mitsubishi engineers dit hebben ontworpen met het oog op sneeuwval. Zonder de plaat kan ik me voorstellen dat - bij een serieuze laag sneeuw - zich sneeuw ophoopt in de motorruimte, wat vanzelfsprekend niet bevorderlijk is voor de auto.

Lang verhaal kort: zolang ik niet door 20 centimeter sneeuw ga ploegen laat ik de plaat er lekker af...mocht ik dit wel willen dan koop ik wel een andere auto ;-)

Wat ik hierboven nog niet heb gelezen is dat de plaat ook vaak een functie heeft om het geluidsniveau te verlagen.
Met name belangrijk om door de typegoedkeuring te komen.
Ook hiervoor is het dus geen bezwaar de plaat weg te laten.

Je moet niet onder de motorkap kijken maar onder de auto, dan kan je zien waar de plaat overheen zit.

Terug
Bovenaan