Roetfilter vervangen/reinigen

Reyner

Wegverkenner
Besten,

Mijn vader rijdt een e60 525dA uit bouwjaar 08/2006 met 219,000km op de klok ondertussen. De I-drive geeft aan dat het binnen 2,000km het tijd is om de roetfilter te vervangen. Prijs in de BMW garage om die ter vervangen is om en bij de 2,000 EURO.

Daar hij van plan is de wagen binnen een klein jaar in te ruilen, is het natuurlijk opportuun om die kost zo laag mogelijk te houden. Via problemcar.nl kwam ik erachter dat het ook mogelijk is om die roetfilter te laten reinigen voor een kleine 300 EURO. Echter ging het hierbij om wagens met een lagere km-stand die een volle roetfilter hadden tengevolge van het rijden van korte afstand.

Vragen:
  1. Is die reiniging ook mogelijk voor wagens waar de roetfilter "end of life" is, lees 200,000km?
  2. Ik weet een firma in Harderwijk, Buchli die de reiniging doet. Helaas is dat 250km enkel voor mijn vader. Weet iemand een vergelijkbaar bedrijf in Belgie of kort bij de Belgische grens?

Alvast bedankt!

Rob

Roetfilter reinigen voor een kleine 300 euro. Zal waarschijnlijk volgende procedure zijn ;
Motor stationait laten draaien en met een hogedrukspuit in de uitlaat spuiten ...
Onlangs gelezen op een andere site, vind ik onvoorstelbaar, dit wordt dus echt gedaan in een garage ... en zou werken.

Ik zou bij de firma Buchli navragen wat de mogelijkheden zijn. Opsturen kan overigens ook, dus je hoeft geen 500km af te leggen.

Meestal wordt er een speciaal goedje in het filter gegooid. Ik zou echter kijken of een of andere uitlaatboer het ding er niet onderuit wil zagen. Bij verkoop melden en geen probleem lijkt mij. Zeker niet met een al wat hogere kilometerstand

Dit is de werkwijze van Buchli:
DPF reinigen

De DPF er vanaf slopen lijkt me niet zo'n goed idee, het lijkt me dat heel het motormanagement is afgestemd op die DPF dus dat gaat een hoop foutmeldingen met zich meebrengen.

Ben ook ff op eBay aan het kijken, maar daar vragen ze ook snel 900 euro voor zo'n filter...

Reinigen is iets anders dan vervangen. En als het filter vervangen moet worden, helpt reinigen niet. Zo'n filter heeft gewoon ene bepaalde levensduur. Dus in jouw situatie heeft reinigen geen zin.

Verder vind ik het een beetje naïef om alleen maar op korte termijn te denken (binnen een jaar inruilen, kosten zo laag mogelijk houden). Doe je dat ook als je distributieriem vervangen moet worden? Had dan een auto zonder filter gekocht.

Het niet laten vervangen kan overigens tot een hoop problemen leiden.

Een 5-reeks diesel zonder roetfilter bestaat al sinds 2004 nietmeer...

Op onderhoudskosten werd bij deze auto helemaal niet bespaard, maar het is zonde om 10 maanden voor verkoop nog de hoofdprijs te betalen (2000 tot 2500 euro) om een filter te vervangen als het ook goedkoper kan... Ik heb ondertussen ook begrepen dat de filter "end of life is" en ga er waarschijnlijk een via ebay scoren

toch bedankt

geachte
ik kan je mss helpen ik ben van belgie
ik ken het probleem bij bmw daar van
Modedit: wat dacht je? Ik meld me hier aan, schop een topic van ruim een half jaar oud omhoog in verschrikkelijk slecht Nederlands om iets aan de man te brengen?
Lijkt me niet...

CorZa
Moderator Autoweek.nl

Beste heren, Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een Accord 2,2 tdci bj 2008 te kopen. Hier en daar heb ik veel gelezen over problemen met DPF filter, voor autos van na 2004.
Er zijn ook gebruikers, die regelmatig een uurtje per week de auto rijden met 3500 tpm. Gewoon in de tweede versnelling blijven rijden.En deze mensen hebben GEEN last van verstopte filter.
Dus, ik reken eventjes : Liever een keer per week onnodig 10 liter diesel laten doorstromen , dan duizenden euros uitgeven aan DPF problemen.
Heeft iemand hierop iets tegen ? Of , een betere idee ?
Ik hoor het graag.

Beste Reyner,

Ik heb ook een E60 gehad. Hetzelfde probleem. Het filter laten reinigen voor 300 euro en nog 100.000 km verder kunnen rijden. Daarna hebben ze het filter een keer open gemaakt en schoongebrand. (bij 305.000 km) Uiteindelijk is de auto bij 430.000 km verkocht en geen problemen met het filter gehad.

Terug
Bovenaan