Roetfilter in benzineauto kia rio

ron 8793950

Net ingestapt
Zoals boven al gesteld.... ik rij een kia rio, uit 2019. Hoewel dit een benzineversie is, beschikt deze versie blijkbaar wel over een roetfilter. Soms schokt en stoot de auto tijdens rijden, dit zou komen doordat het roet uit de motor moet. Om dat te bereiken zou ik een half uur in een lagere versnelling moeten rijden met wat meer toeren.

Ik vind dit een vreemd verhaal, herkent iemand dit?

Nou Ron, ik vind dit ook een vreemd verhaal. En dat in je eerste post. Nog vreemder. Misschien haal je katalysator en roetfilter doorelkaar. Als dat het geval is, raad ik je aan naar een goede garage te gaan. Die weet waar ze het over hebben en wat ze doen.

Want als jij idd een roetfilter onder je benzineauto hebt, dan ben je genaaid door een onkundige partij. Als jij de boel doorelkaar haalt, dan weet je zo weinig van auto's dat ik vrees dat adviezen van hier jouw verwarring alleen maar groter zal maken.

Dus, op naar een goede garage. En gewoon betalen.

Je post staat ook nog in het verkeerde subforum, wat een ellende met die auto van jou.

En volgens mij hebben ze bij KIA 7 jaar, max 150.000 km, garantie..... Dus mag een dealer dit waarschijnlijk oplossen.

Een roetfilter voor benzine auto's bestaat wel. Direct ingespoten benzine motoren maken namelijk nog meer fijnstof dan diesel motoren.

Echter omdat bij een benzine motor de uitlaatgastemperatuur heel hoog is (door de lagere efficiency in vergelijk met een diesel) werkt dit roetfilter eigenlijk in constante regeneratie. Betekent dat anders dan bij een diesel het filter niet langzaam volloopt en dan ongeveer 1x per tank leeggebrand wordt (regeneratie) waarbij het roet omgevormd wordt tot as. Dat as blijft dan in het filter en tussen de 150.000km en 300.000km moet het filter dan uitgebouwd worden om het as te verwijderen.

Nu is 2019 wel een periode waarin ik niet zeker ben of er al een roetfilter in zit; maar het is niet uitgesloten. Een beetje een tussenjaar ervoor.

En nu: bij sommige bestuurders kan het gebeuren dat de constante regeneratie niet goed werkt. Te weinig de motor belasten, vrijwel nooit goed opgewarmde motor, etc. Om te voorkomen dat het roetfilter kapot zou gaan kan het dan zijn dat de motorregeling bewust veel warmte in de uitlaatgassen gaat stoppen. En dat gaat ten koste van brandstofverbruik en motorloop. Ook is dit een noodmaatregel en dus iets wat de meeste bestuurders nooit zouden meemaken.
Dat lijkt dus op wat jij beschrijft.

Het loont de moeite om (onder garantie) de auto eens te laten controleren om uit te sluiten dat het veroorzaakt wordt door een storing. Maar het is mogelijk dat het zo hoort en dat de enige manier om het op te lossen is om de auto anders te gebruiken - en als dat niet kan om dan soms bewust even een keer extra om rijden om de motor goed warm te laten worden en in wat hoge toeren te rijden.

Nu is 2019 wel een periode waarin ik niet zeker ben of er al een roetfilter in zit; maar het is niet uitgesloten. Een beetje een tussenjaar ervoor.

zeker, euro 6b moesten veel auto's aan de GPF (benzine roetfilter). mijn insignia uit 2018 heeft het ook. Golfjes en zo ook. de meeste benzine auto's zonder elktro hulpmiddelen wel denk ik.

Diesel moeten echt regenereren, ze stoten veel uit door de lage temperatuur en moeten dus ook flink opgestookt worden om schoon te branden. Een heel proces dus. Bij voorkeur dan vaak boven de 70km/h , warme motor en nog zo wat voorwaarden. Je merkt dit vaak ook wel iets als bestuurder. Lange autorit is voor een dieselroetfilter dus fijn.

Het proces van een benzine roetfilter is heel anders;

Een benzine roetfilter heeft van zichzelf al hogere temperatuur. Daarom ook veel lagere uitstoot. Juist bij gas los gaat deze in regeneratie stand bij de meeste auto's (extra zuurstof) en word deze tijdens het rijden telkens wat schoon gebrand. Bij een diesel kun je het nog wel eens merken aan iets brommerig geluid maar benzine niet. Benzine roetfilters izjn veel minder complex en daardoor hoor je er ook vrijwel nooit wat over.

Soms schokt en stoot de auto tijdens rijden, dit zou komen doordat het roet uit de motor moet. Om dat te bereiken zou ik een half uur in een lagere versnelling moeten rijden met wat meer toeren.

Dit is dus niet juist van de garage , benzine heeft al heel snel de goede temperatuur. of je moet telkes stukjes van 1 km rijden. Is er een probleem dan krijg je wel een foutmelding. kan zijn dat een van de druksensoren stuk is die voor of na de GPF zit maar ook dan krijg je wel een foutmelding. Bij normale werking hoor je er niets van te merken omdat er niet een heel proces voor nodigd is zoals bij een diesel roetfilter wel het geval is. Een half uur toeren maken heeft dus ook geen enkele nut voor een benzine roetfilter.

Laatst bewerkt:
Is het waarschuwingslampje ook aan voor het filter of dat niet?
Maar normaal gesproken is het advies als het lampje aan is 30min boven de 80km/h te rijden tussen de 2500-4000 RPM.

Edit (even gegoogeld en dit zijn de huidige instructies):
https://www.tucsonforums.co.uk/download/file.php?id=734

Laatst bewerkt door een moderator:
30min boven de 80km/h te rijden tussen de 2500-4000 RPM.

dat is dus inderdaad over diesels, benzines regereneren bij gas los. Dus hoog in de toeren en dan gas los en rustig terug in roeren laten lopen en niet constant rijden zoals dat juist wel bij diesels het geval is. Maar het feit dat er problemen zijn (als die er zijn) moet de oorzaak aangepakt worden en niet met pleisters worden geplakt

dat is dus inderdaad over diesels, benzines regereneren bij gas los. Dus hoog in de toeren en dan gas los en rustig terug in roeren laten lopen en niet constant rijden zoals dat juist wel bij diesels het geval is. Maar het feit dat er problemen zijn (als die er zijn) moet de oorzaak aangepakt worden en niet met pleisters worden geplakt
De Instructies waren in het instructieboekjes anders tot 2022 (wat de verwarring groter maakt):

Hyundai-Tucson-owners-manual-gpf-gasoline-particulate-filter-regen-fix-e1672926549312.png

De Instructies waren in het instructieboekjes anders tot 2022 (wat de verwarring groter maakt):

bijzonder! Ik wil niet twijfelen aan de kennis van de fabrikant zelf maar dit is de eerste keer dat ik zoiets lees bij een benzine roet filter (GPF)

Maar die latere instructies met toeren maken en dan gas loslaten, dat is hoe het hoort zover mijn kennis reikt, indien er problemen zijn.

Maar bovenal; een benzine auto met roetfilter problemen lijkt er meer aan de hand te zijn aangezien ze zeer snel op temperatuur komen en niet aan allerlei moeilijk voorwaarden moeten voldoen zoals een diesel roetfilter. Heb je problemen en je rijd gewoon normaal (dus niet telkens ritjes van 1-2 km) dan is er mogelijk meer aan de hand.

Terug
Bovenaan