J.W.G. zei:
Gisteren heb ik voor de tweede keer in een paar weken het roetfilter handmatig laten regenereren. Auto kwam opnieuw in noodloop terecht.
Volgens de dealer wordt het probleem veroorzaakt doordat de verstuivers in de loop der tijd teveel roet gaan produceren hoewel ze zelf nog binnen de fabriekstoleranties zitten. Revisie van de verstuivers heeft dus geen zin, alleen vervanging inclusief katalysator en DPF (geintegreerd bij Honda) en bij voorkeur ook het leidingwerk. Kosten: Euro 3.695
Dat is wel heel veel geld....
Op internet vond ik bovendien het verhaal van iemand, die de verstuivers had laten vervangen en na 8000 km toch weer in dezelfde problemen kwam...
Ik begrijp dat vroeg of laat de meeste diesels met DPF hiermee te maken krijgen.
In Duitsland komt het overigens veel minder voor omdat men daar gemiddeld veel harder rijdt en het regeneratieproces daardoor beter verloopt.
Eerdergenoemde suggestie van JaPaNeSe OnLy om het roetfilter te verwijderen is zeker een oplossing voor het technische probleem, maar ik zie toch nadelen:
1) Er zijn aanwijzingen dat de wetgeving gaat veranderen waardoor bij de APK ergens volgend jaar expliciet gekeken gaat worden of het roetfilter aanwezig is. Als je dan geen roetfilter meer hebt ben je het haasje....
2) Als vervolg daarop: is de auto over een paar jaar nog verkoopbaar of moet je dan eerst een (duur) roetfilter laten monteren?
3) De type-goedkeuring zal waarschijnlijk vervallen en mogelijk is ook sprake van een milieudelict.
Alternatieven zijn professionele reiniging van het filter (heeft iemand hier ervaring mee?) of het gebruik van additieven. Met het laatste moet je denk ik voorzichtig zijn: wat doet dat met pakkingen en andere motoronderdelen?
Graag jullie visie.
Ten eerste, @J.W.G
een zeer goede bijdrage voor dit onderwerp.
In mijn situatie met een vrij jonge Honda Diesel met partikel filter is het allemaal nog fit en goed.
Voor dat ik de Honda Diesel had heb ik 161000 kilometer probleemloos met een Volkswagen Bora TDI gereden.
Met deze ervaring geloof ik heilig in vele probleemloze kilometers.
Dus nadruppelende verstuivers is voor mij een onbekend terrein.
Nou zou ik best graag de oplossing willen aandragen om auto's met partikel filters die problemen ondervinden op te lossen.
JaPaNeSe Only heeft in dit geval de roetfilter van zijn Accord laten verwijderen en het motormanagment erop aangepast.
Nou heb ik in een commentaar aangegeven dat het wel allemaal mooi is, maar wat doet dat met de uitstoot?
Nou geeft J.WG. aan dat het voor het milieu niet veel uitmaakt maar wel voor de wetgeving.
Ook de kosten voor vervanging zijn niet mals en ik lees dat na 8000 kilometer de ellende gewoon weer begint.
Nou wil ik de roetfilter laten zitten en de auto probleemloos laten rijden zonder dat er hoge kosten zijn op het profesioneel reinigen van het roetfilter.
Nou haalt @J.W.G. een vraag aan of het toevoegen van aditieven geen motorschade tot gevolg heeft.
Zelf weet ik het antwoord daar niet op, maar in mijn eigen ervaring met aditieven bijvoorbeeld kleppen beschermer voor motoren die loodhoudende benzine nodig hebben, en de premium brandstoffen bij het tankstation om de hoek heb ik geen negatieve ervaringen ermee. Hooguit zijn aditieven middelen die wat geld kosten en verder niks toevoegen aan verbeteringen. Zo ook bekend van super motor oliën die bekend staan om de zelfde kwaliteiten als hun goedkopere familieleden.
Het lijkt mij ook een middel voor wanhopige mensen met een probleem auto. Of een probleem auto veroorzaakt door problematische milieu wetten.
Zie ook mijn probleemloze Volkswagen Bora TDI die het zonder roetfilter deed, en af en toe met een blauwe rookwolk de atmospheer een kleurtje gaf.
Wel uiterst jammer dat de autofabriekanten de klanten niet goed genoeg helpen om de auto's zo schoon mogelijk te houden door de jaren heen.
Er zou een garantie van 20 jaar op de onderdelen moeten gelden, kostenloos, Hoe duven zij €8000,-- te vragen voor een systeem revisie en of vervanging?
Daarom vind ik het enorm triest dat er niet om de klant gegeven word, ook door Honda in Nederland. Geld geld en nog eens geld. Ik word er dood ziek van.
De zwakke excusses dat zij ook hun gezinnen moeten voeden met brood vind ik te idioot voor woorden,
Wij willen goede auto's en ook auto's die blijven voldoen aan strenge milieu eisen.
Dus, kom op en lever auto's met blijvende betrouwbaarheid zonder roetfilters eraf te hoeven gooien.
Tijd om de schoonste Diesel te rijden gegarandeerd tot einde levenscycles.