Roetfilter Honda accord I-DTEC (2009)

Status symbool

Net ingestapt
Hoi Forum-leden

Ik heb een vraag mbt het roetfilter van mijn accord diesel van 2009. De auto is altijd probleemloos geweest.
De kilometerstand is momenteel ca. 215.000km. Vorige week kreeg ik het storingslampje van het DPF-systeem en de auto ging in noodloop. bij de Honda dealer de fout laten resetten en het filter laten regenereren.
De fout is nu weg, maar mijn vraag is voor hoe lang dit zal zijn?

Is een roetfilter slijtage onderhevig?
Als dit zo is, en hij moet vervangen worden, (wat duur is) zit ik er sterk aan te twijfelen het roetfilter te laten verwijderen en te laten uitprogrammeren. Iemand die hier ervaring mee heeft? voor en nadelen van verwijderen roetfilter?

Zoeken op internet leert mij dat er bedrijven zijn die dit doen (verwijderen roetfilter en uitprogrammeren ECU). Deze bedrijven geven garantie dat dit geen problemen oplevert bij de apk.. weet iemand hoe hier bij een apk keuring naar wordt gekeken?

Alvast bedankt!

bij alfa romeo is het om de 600-1000km dat die regenereert, maar bij honda denk ik dat het een roetfilter is zoals bij volvo. na 120k km vervangen.

Mogelijk is de reiniging van roetfilter onderbroken geweest. Om de zoveel tijd wordt tijdens de rit het filter schoongebrand. Deze procedure mag niet onderbroken worden! Als het goed is brand er een lampje op het dashboard, als de reiniging bezig is. De reiniging lukt het beste als de motor gedurende deze reiniging flink wordt belast, zodat de uitlaat met filter heet genoeg wordt, om alle roetdeeltjes te verbranden.

Als je het roetfilter verwijdert, voldoet de wagen misschien niet meer aan de emissie eisen, wat betekent mogelijke APK afkeur vanwege te hoge roet uitstoot.

Bedankt voor je reactie,

Het lampje kwam ineens tijdens het rijden, ik was ruim een uur onderweg, dus de motor was goed warm.
wat je schrijft dat klopt, als het filter geregenereerd wordt, gaat er ook een lampje branden, maar kun je gewoon blijven rijden zoals altijd. In dit geval ging de auto echt in de noodloop en bleef dit doen, ook als de auto opnieuw werd gestart. er brandde trouwens ook een ander lampje dan gewoonlijk, nu met een uitroepteken erbij.

De dealer heeft hem handmatig laten regenereren, waarna het probleem opgelost was.

Het laten verwijderen van het filter en het wegschrijven in de ecu zou bij de apk NU geen probleem opleveren.
Omdat de auto geen roettest meer krijgt. (auto's van na 31-12-2005)
De auto wordt nu uitgelezen en als die test goed is dan is het emissie gedeelte klaar.(visuele controle uitgesloten) maar dan mag er geen ekele fout of miscomunicatie zijn. Is dit het geval dan moet er toch een roettest gedaan worden. Of de motor de eis dan haalt durf ik niet te zeggen. Al ligt de eis van de roet uitsoot wat de motor mag hebben erg hoog.

Maar, er zijn plannen om de roettest weer in te voeren.
Alleen doordat de auto's nu zo weinig roet uitstoten moet daar nieuw apparatuur aangeschaft voor worden.
En tevens moet de regelgeving aan gepast worden.
Aangezien de maximale uitstoot aardig terug gedraait word.
Dit duurt zeker nog een paar jaar.

Een paar weken geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt: ik heb een Honda Accord diesel (180 pk) uit 2012 met iets meer dan 150.000 km op de klok.
Na circa een uur rijden op de snelweg kreeg ik de bovenbeschreven melding en de auto ging in noodloop. Dit is mij niet eerder overkomen. Laten resetten bij de dealer en sindsdien geen problemen meer gehad.
De dealer kon de oorzaak echter niet vinden. Daar ben ik niet blij mee, want hoe betrouwbaar is je auto dan nog als je bijvoorbeeld een lange trip naar het buitenland maakt?

Misschien een typisch probleem van de roetfilters van Honda? Er rijden waarschijnlijk te weinig van deze auto's rond om hier iets over te kunnen zeggen.

Hoi J.W.G.

Inmiddels heb ik het roetfilter laten verwijderen en uit de ECU laten programmeren bij een tuner.
Ik moet zeggen dat het veel scheelt, ik merk dat de turbo eerder bij de les is en de auto daardoor soepeler rijdt dan voorheen.
Ik raadt je aan om het te doen, scheelt je een hoop geld en tijd (iedere keer terug naar de dealer)

Succes!

JaPaNeSe OnLy zei:
Hoi J.W.G.

Inmiddels heb ik het roetfilter laten verwijderen en uit de ECU laten programmeren bij een tuner.
Ik moet zeggen dat het veel scheelt, ik merk dat de turbo eerder bij de les is en de auto daardoor soepeler rijdt dan voorheen.
Ik raadt je aan om het te doen, scheelt je een hoop geld en tijd (iedere keer terug naar de dealer)

Succes!

bij wie heb je dit laten doen? er zijn nl. zat tuners, maar weinig echt goede en betrouwbare

Wat mij zonde lijkt van het verwijderen van het roetfilter is dat de auto dan niet meer echt schoon de emisie dampen kan laten ontsnappen.

Je komt waarschijnlijk gemakkelijk door de APK, maar echt prettig vind ik het niet dat je de omgeving blootsteld aan te hoge emisies als er niet word geken naar een alternatief om het roetfilter systeem probleemloos te kunnen laten functioneren door de jaren heen.

Sjeik El idtec zei:
Wat mij zonde lijkt van het verwijderen van het roetfilter is dat de auto dan niet meer echt schoon de emisie dampen kan laten ontsnappen.

Je komt waarschijnlijk gemakkelijk door de APK, maar echt prettig vind ik het niet dat je de omgeving blootsteld aan te hoge emisies als er niet word geken naar een alternatief om het roetfilter systeem probleemloos te kunnen laten functioneren door de jaren heen.

Beste sjeik el idtec (grappige naam trouwens haha)een roetfilter dat bij dit type accord wordt gebruikt vangt roetdeeltjes op. Na een aantal kilometers wordt het roetfilter geregenereerd, wit wil zeggen dat de uitlaatgassen heet worden waardoor de roet in kleinere deeltjes wordt omgezet. deze kleinere deeltjes kunnen door het filter. dit is fijnstof. Het regenereren gebeurt doorgaans als het motorvermogen hoog is, dus bijvoorbeeld op de snelweg. binnen de bebouwde kom wordt de roetuistoot beperkt, maar buiten de bebouwde kom wordt fijnstof uitgestoten. In feite komt alle roet dus gewoon uit de uitlaat, maar op andere punten en als fijnstof, wat schadelijker is dan roet. Het roetfilter is mijninsziens dus sowieso overbodig. het verandert niets aan uitstoot, het maakt uitstoot alleen erger, want fijnstof is echt niet goed voor je. Verder komt er bij de verbranding van diesel een klein beetje as vrij. as wordt niet verbrand tijdens het regenereren en blijft dus achter in het filter. hierdoor raakt het filter in de loop van tijd verstopt (wat bij mij dus het geval was) en komen er storingen. als het filter verstopt begint te raken gaat het dieselverbruik omhoog, wat overigens ook niet echt milieuvriendelijk is. tevens loopt de tegendruk van de turbo op, waardoor deze trager opspoelt en eerder slijtage vertoont.

kortom, voor mij zijn er redenen te over om dat on-ding te verwijderen. Ik moet zeggen dat de motor beter reageert sinds het filter verwijderd is.

Gisteren heb ik voor de tweede keer in een paar weken het roetfilter handmatig laten regenereren. Auto kwam opnieuw in noodloop terecht.

Volgens de dealer wordt het probleem veroorzaakt doordat de verstuivers in de loop der tijd teveel roet gaan produceren hoewel ze zelf nog binnen de fabriekstoleranties zitten. Revisie van de verstuivers heeft dus geen zin, alleen vervanging inclusief katalysator en DPF (geintegreerd bij Honda) en bij voorkeur ook het leidingwerk. Kosten: Euro 3.695

Dat is wel heel veel geld....
Op internet vond ik bovendien het verhaal van iemand, die de verstuivers had laten vervangen en na 8000 km toch weer in dezelfde problemen kwam...
Ik begrijp dat vroeg of laat de meeste diesels met DPF hiermee te maken krijgen.
In Duitsland komt het overigens veel minder voor omdat men daar gemiddeld veel harder rijdt en het regeneratieproces daardoor beter verloopt.

Eerdergenoemde suggestie van JaPaNeSe OnLy om het roetfilter te verwijderen is zeker een oplossing voor het technische probleem, maar ik zie toch nadelen:
1) Er zijn aanwijzingen dat de wetgeving gaat veranderen waardoor bij de APK ergens volgend jaar expliciet gekeken gaat worden of het roetfilter aanwezig is. Als je dan geen roetfilter meer hebt ben je het haasje....
2) Als vervolg daarop: is de auto over een paar jaar nog verkoopbaar of moet je dan eerst een (duur) roetfilter laten monteren?
3) De type-goedkeuring zal waarschijnlijk vervallen en mogelijk is ook sprake van een milieudelict.

Alternatieven zijn professionele reiniging van het filter (heeft iemand hier ervaring mee?) of het gebruik van additieven. Met het laatste moet je denk ik voorzichtig zijn: wat doet dat met pakkingen en andere motoronderdelen?

Graag jullie visie.

J.W.G. zei:
Gisteren heb ik voor de tweede keer in een paar weken het roetfilter handmatig laten regenereren. Auto kwam opnieuw in noodloop terecht.

Volgens de dealer wordt het probleem veroorzaakt doordat de verstuivers in de loop der tijd teveel roet gaan produceren hoewel ze zelf nog binnen de fabriekstoleranties zitten. Revisie van de verstuivers heeft dus geen zin, alleen vervanging inclusief katalysator en DPF (geintegreerd bij Honda) en bij voorkeur ook het leidingwerk. Kosten: Euro 3.695

Dat is wel heel veel geld....
Op internet vond ik bovendien het verhaal van iemand, die de verstuivers had laten vervangen en na 8000 km toch weer in dezelfde problemen kwam...
Ik begrijp dat vroeg of laat de meeste diesels met DPF hiermee te maken krijgen.
In Duitsland komt het overigens veel minder voor omdat men daar gemiddeld veel harder rijdt en het regeneratieproces daardoor beter verloopt.

Eerdergenoemde suggestie van JaPaNeSe OnLy om het roetfilter te verwijderen is zeker een oplossing voor het technische probleem, maar ik zie toch nadelen:
1) Er zijn aanwijzingen dat de wetgeving gaat veranderen waardoor bij de APK ergens volgend jaar expliciet gekeken gaat worden of het roetfilter aanwezig is. Als je dan geen roetfilter meer hebt ben je het haasje....
2) Als vervolg daarop: is de auto over een paar jaar nog verkoopbaar of moet je dan eerst een (duur) roetfilter laten monteren?
3) De type-goedkeuring zal waarschijnlijk vervallen en mogelijk is ook sprake van een milieudelict.

Alternatieven zijn professionele reiniging van het filter (heeft iemand hier ervaring mee?) of het gebruik van additieven. Met het laatste moet je denk ik voorzichtig zijn: wat doet dat met pakkingen en andere motoronderdelen?

Graag jullie visie.

Ten eerste, @J.W.G
een zeer goede bijdrage voor dit onderwerp.

In mijn situatie met een vrij jonge Honda Diesel met partikel filter is het allemaal nog fit en goed.
Voor dat ik de Honda Diesel had heb ik 161000 kilometer probleemloos met een Volkswagen Bora TDI gereden.
Met deze ervaring geloof ik heilig in vele probleemloze kilometers.
Dus nadruppelende verstuivers is voor mij een onbekend terrein.

Nou zou ik best graag de oplossing willen aandragen om auto's met partikel filters die problemen ondervinden op te lossen.
JaPaNeSe Only heeft in dit geval de roetfilter van zijn Accord laten verwijderen en het motormanagment erop aangepast.
Nou heb ik in een commentaar aangegeven dat het wel allemaal mooi is, maar wat doet dat met de uitstoot?
Nou geeft J.WG. aan dat het voor het milieu niet veel uitmaakt maar wel voor de wetgeving.
Ook de kosten voor vervanging zijn niet mals en ik lees dat na 8000 kilometer de ellende gewoon weer begint.
Nou wil ik de roetfilter laten zitten en de auto probleemloos laten rijden zonder dat er hoge kosten zijn op het profesioneel reinigen van het roetfilter.
Nou haalt @J.W.G. een vraag aan of het toevoegen van aditieven geen motorschade tot gevolg heeft.
Zelf weet ik het antwoord daar niet op, maar in mijn eigen ervaring met aditieven bijvoorbeeld kleppen beschermer voor motoren die loodhoudende benzine nodig hebben, en de premium brandstoffen bij het tankstation om de hoek heb ik geen negatieve ervaringen ermee. Hooguit zijn aditieven middelen die wat geld kosten en verder niks toevoegen aan verbeteringen. Zo ook bekend van super motor oliën die bekend staan om de zelfde kwaliteiten als hun goedkopere familieleden.
Het lijkt mij ook een middel voor wanhopige mensen met een probleem auto. Of een probleem auto veroorzaakt door problematische milieu wetten.
Zie ook mijn probleemloze Volkswagen Bora TDI die het zonder roetfilter deed, en af en toe met een blauwe rookwolk de atmospheer een kleurtje gaf.

Wel uiterst jammer dat de autofabriekanten de klanten niet goed genoeg helpen om de auto's zo schoon mogelijk te houden door de jaren heen.
Er zou een garantie van 20 jaar op de onderdelen moeten gelden, kostenloos, Hoe duven zij €8000,-- te vragen voor een systeem revisie en of vervanging?
Daarom vind ik het enorm triest dat er niet om de klant gegeven word, ook door Honda in Nederland. Geld geld en nog eens geld. Ik word er dood ziek van.
De zwakke excusses dat zij ook hun gezinnen moeten voeden met brood vind ik te idioot voor woorden,

Wij willen goede auto's en ook auto's die blijven voldoen aan strenge milieu eisen.
Dus, kom op en lever auto's met blijvende betrouwbaarheid zonder roetfilters eraf te hoeven gooien.

Tijd om de schoonste Diesel te rijden gegarandeerd tot einde levenscycles.

Wat betreft de toekomstige apk- eisen maak ik me niet zo druk. Stel dat er toch een nieuw roetfilter onder de auto moet, kan dat natuurlijk alsnog gebeuren. Enigste verlies wa ik dan heb ik het uitprogrammeren van de ecu. Nieuwe firmware van Honda eroverheen laden en klaar.

Wat betreft additieven toevoegen: ik tank ALTIJD premium brandstof. Heb wel eens verhalen gehoord over motorschade bij slechte kwaliteit diesel tanken. Dus dat doe ik niet. Verder alle beurtjes geven en niet bezuinigingen op onderhoud. Meer kun je niet doen.

Het vervangen van verstuivers gaat me echt te ver. Zo veel geld neertellen voor een "mogelijke oorzaak" doe ik gewoon niet. Zul je zien dat het daarna toch iets anders blijkt te zijn, weg geld. Heb eea op forums gelezen mbt roetfilters. Vaak is het een langdurig en kostbaar proces als het gezeur eenmaal begint, dus ben preventief geweest door het meteen te laten doen. Mocht in de toekomst de roetmeting aangescherpt worden, dan weet ik zeker dat dat voor heel veel diesel eigenaren een probleem gaat worden. Voor nu laat ik het zo en wacht ik gewoon af wat de toekomst gaat brengen.

Voor mij gaat dat echt een groot probleem worden.

In de toekomst maar even onderzoeken wat er allemaal mogelijk is, ik ben namelijk voornemens er een geheel gesloten roetfilter in te bouwen.
Net zoals jij in je Honda hebt. Wordt nog uitzoeken of mijn ECU daar uberhaupt goed genoeg voor is.

Clio 1.9Dti 2000 :D

@JaPaNeSe OnLy

Ik ben ook niet van plan om ruim Euro 3500 uit te geven voor vervanging van de verstuivers en roetfilter/katalysator.

Het is inderdaad maar de vraag of het aan de verstuivers ligt. De garage vertelde mij dat (bij de i-CTDI motor) maximaal 1 gram roet per 50 km geproduceerd mag worden. In mijn geval was er in 1300 km (na de laatste regeneratie) 25 gram roet geproduceerd. Dit ligt dus in lijn met wat je verwacht (i-DTEC zal niet heel erg verschillen van i-CTDI).

Additieven zorgen ervoor dat het regeneratieproces bij lagere temperatuur kan plaatsvinden. Daartoe worden o.a. alcoholen toegepast. Afhankelijk van het materiaal van de pakkingen kun je daar op den duur problemen mee krijgen.

Ik heb het vermoeden dat het filter in de loop der tijd gewoon is dichtgeslibd en dat het standaard regeneratieproces (treedt in werking na bepaald aantal km's) op de langere termijn onvoldoende is tenzij je de motor relatief zwaar belast zoals in Duitsland vaak het geval is.
Een professionele reiniging, waarbij het filter echt helemaal schoon wordt gemaakt, zou dan voor een flinke tijd weer soelaas moeten bieden. Komende week ga ik dit verder uitzoeken. Ik heb een email gestuurd naar Digicar in Doetichem. Dit bedrijf is mij door de dealer aanbevolen. Wordt vervolgd.

Met Digicar in Doetinchem heb ik gesproken over verwijderen of professioneel reinigen van het roetfilter.

Verwijderen is eigenlijk een laatste redmiddel en in mijn geval heb ik gekozen voor reinigen. Na reiniging zou het filter dan weer als nieuw moeten zijn en lang meegaan mits de oorzaak van de verontreiniging niet zit in lekkende verstuivers of een ander motorisch probleem. Geen garantie dus.
Reiniging kost Euro 475 all-in.

Wat mij tegenstaat bij verwijderen van het filter is dat je niet meer aan de typegoedkeuring voldoet, een milieudelict pleegt en problemen kunt verwachten bij de APK in de (nabije?) toekomst en als je de auto wilt verkopen. Allemaal zaken waar ik weinig zin in heb.

Dit neemt niet weg dat ik stellig denk dat het milieuvoordeel van een roetfilter minimaal zo niet negatief is: in de stad houd je weliswaar de roet tegen, maar op de snelweg wordt de roet verbrand en als fijnstof naar buiten geblazen. Bovendien gaat het brandstofverbruik omhoog door toepassing van het roetfilter.
Dit fenomeen lijkt sterk op de vermeende milieuvoordelen van elektrische auto's: geen emissie. De CO2 voor het genereren van de elektriciteit heeft echter al bij de centrale plaatsgevonden en het productieproces van de accu's is zwaar milieubelastend. Het is zeer de vraag of de milieueffecten positief zijn.

Vandaag heb ik mijn auto weer opgehaald (gisterenochtend gebracht). Het hele reinigingsproces + (de-) montage betekent dat je je auto 2 dagen kwijt bent. Uit het meegeleverde testrapport blijkt dat het filter voor reiniging zwaar vervuild was en nu (na reiniging) weer als nieuw is. In principe kun je zo'n reinigingsproces meermaals laten uitvoeren, maar het filter krijgt er toch flink van langs in dat proces, dus op een gegeven moment kun je niet meer reinigen.
Ik ben zeer benieuwd hoe lang dit goed gaat....

J.W.G. zei:
Vandaag heb ik mijn auto weer opgehaald (gisterenochtend gebracht). Het hele reinigingsproces + (de-) montage betekent dat je je auto 2 dagen kwijt bent. Uit het meegeleverde testrapport blijkt dat het filter voor reiniging zwaar vervuild was en nu (na reiniging) weer als nieuw is. In principe kun je zo'n reinigingsproces meermaals laten uitvoeren, maar het filter krijgt er toch flink van langs in dat proces, dus op een gegeven moment kun je niet meer reinigen.
Ik ben zeer benieuwd hoe lang dit goed gaat....
Hoi JWG,

Uit nieuwsgierigheid zou ik graag het testrapport willen inzien. Wil je het publiceren?

@rke

caab9740-f98b-4048-891a-e58e8c686b30_zps4jmuustl.jpg.html

Waar het om gaat is dat voor reiniging de drukval over het filter 84 - 100 mbar is. Na reiniging is dat slechts 7-12 mbar.
Voor reiniging is de beschikbare diepte 18-85 mm, afhankelijk van de positie. Na reiniging is dat bijna de volle lengte (145 mm)

Na de reiniging van het roetfilter is het iets meer dan 40k km goed gegaan, maar vanmiddag ging het waarschuwingslampje voor het roetfilter weer branden.
Kilometerstand is nu 200.000 en ik moet goed nadenken wat nu wijsheid is: nog een keer laten reinigen, roetfilter verwijderen, nieuwe verstuivers + roetfilter, inruilen...?

Nieuwe verstuivers en roetfilter. Tenzij je wel toe bent aan iets anders.

Per 1 juli 2017 komt als het goed is de regel erdoor dat het verboden is een roetfilter te verwijderen bij een diesel. En je krijgt daardoor dus inderdaad geen APK meer.
Enige vraag is hoe de controle daarop word gehandhaaft. Maar ja, wil je het risico lopen?

Het zal geen goedkope reparatie zijn waarschijnlijk......

Beste Only Japanese, ik heb ook een Accord van 2009, idtec. Bij 170.000 km dpf verstopt, lampje ging branden. Na veel rondvragen ,besloten om deze te laten verwijderen en Ecu uit laten programmeerd. Ik moet zeggen, WAT EEN VERSCHIL. De auto loopt soepeler, meteen ong. 20 pk erbij.
En ........nooit meer problemen.
Ik kan het van harte aanbevelen, daar ik geen zin heb om elke 150.000 km rond 2.000 Euro uit te geven aan volgelopen DPF.

iskender Faydali zei:
Beste Only Japanese, ik heb ook een Accord van 2009, idtec. Bij 170.000 km dpf verstopt, lampje ging branden. Na veel rondvragen ,besloten om deze te laten verwijderen en Ecu uit laten programmeerd. Ik moet zeggen, WAT EEN VERSCHIL. De auto loopt soepeler, meteen ong. 20 pk erbij.
En ........nooit meer problemen.
Ik kan het van harte aanbevelen, daar ik geen zin heb om elke 150.000 km rond 2.000 Euro uit te geven aan volgelopen DPF.

Totdat er bij de APK op gecontroleerd wordt en je auto afgekeurd wordt omdat het DPF er niet meer onder zit.

@golfdiesel, geen probleem hoor. ze moeten alleen kijken of het roetfilter er fysiek onder zit. roetfilter zit achter een hitteschild. en dat gaan ze bij een APK keuring echt niet weghalen. verder zat de roetuitstoot ruim onder de grenswaarde, dus geen probleem.

Terug
Bovenaan