Roetdeeltjestest apk, extreem afwijkende waardes

gast 2568595

Net ingestapt
Hoi,

Twee weken geleden lieten we onze ford transit connect(2018) die we sinds een half jaar hebben apk keuren. De roetdeeltjestest gaf een te hoge waarde, zo hoog dat het volgens de garage niet te meten was. Advies was een nieuw roetfilter(1400 euro).
Een dag later bij een andere garage werd er nogmaals een meting gedaan, deze gaf aan 2,4 miljoen deeltjes.
Via via het advies gekregen om carbon cleaning te laten doen bij een bedrijf inclusief roetfilter garantie. Na deze behandeling was er een meting van 618000 deeltjes. Terug naar huis gereden en 1,5 dag later opnieuw laten keuren bij de 1e garage. De meting kwam nu op 3,2 miljoen deeltjes(zelf gezien op het apparaat) dus opnieuw niet goedgekeurd. Vervolgens gebeld met de garage die de carbon cleaning heeft laten doen, daar weer heen gereden en zonder verdere behandeling door hun apk laten keuren. Nu een meting van 687000 deeltjes en dus goedgekeurd.
Ik vraag me echt nog steeds af hoe dit allemaal kan, al ben ik natuurlijk allang blij dat hij nu wel goedgekeurd is.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Ooit op de Chevrolet Cruze een meting laten doen (in België wordt dit al langer gekeurd), en kwam op een verwaarloosbaar laag aantal deeltjes. Een dag later naar de keuring ermee en over het miljoen deeltjes (je moest toen hier onder de 250.000 deeltjes zitten dacht ik).

Gezien het grote verschil om een 2de meting gevraagd, weet niet meer precies hoeveel het was, maar hij zat toen ruim onder de 250.000 deeltjes.

Heeft deze auto pas geregenereerd op het moment van de te hoge meting? Geen idee, maar het waren bij mij ook rare sprongen.

Je hoort zo nu en dan dat dit optreedt bij het doen van een deeltjestest. Het gaat vaak goed, maar in sommige gevallen lijkt de test moeilijk reproduceerbaar. Dat valt vooral in grensgevallen tussen goed- en afkeur op.

Ik heb eens een voorbeeld gehoord van een auto die bij de eerste meting ver voorbij de 1 miljoen deeltjes haalde, maar na een flinke tijd stationair te hebben gedraaid ineens maar 150.000 deeltjes 'deed'. Dat zou te verklaren zijn door een EGR die bij langer stationair draaien sluit.

Terug
Bovenaan