Roestplekje onderaan deur

Frank 7690848

Net ingestapt
Goeiemiddag,

Ben nieuw hier en heb gelijk een vraagje. Onderaan de deur van mijn auto heb ik een roestplekje ontdekt.

Zie hier de foto's:

20220817-121405.jpg

20220817-121412.jpg

Plekje is niet heel groot en zit precies op de hoek dus. Nu wil ik dit graag wegwerken en k heb al wat youtube do-it-yourself video's doorgeneusd.. Maar ik heb dit nog nooit eerder zelf gedaan.
Is dit met opschuren en dan roestomvormer en anti roest primer zelf een beetje oke te behandelen? Of kan ik dat beter niet zelf doen zonder eerdere ervaring hiermee?

Kan je vast wel, maar waarschijnlijk wel zichtbaar. Hoe erg dat is, is weer een andere vraag. Is in iedergeval geen nieuwe auto en niet op een heel zichtbare plek.

Zichtbaarheid maakt me weinig uit inderdaad op die plek.

Wat ik online had gelezen was eerst de plek goed schuren, dan roestomvormer er op, dan anti roest primer, dan weer schuren&ontvetten en dan afwerken met autolak.
Klopt dat zo ongeveer?

Ik zou eerst maar eens goed roestvrij maken. zo dat je ziet hoe ver het eigenlijk gaat, roterende borstel on de boortol o.i.d.
Het lijkt erop dat de rtoest door de omgefelste rand is gevroten en dan moet je misschien meer doen.

Kees 9379262 zei:
Ik zou eerst maar eens goed roestvrij maken. zo dat je ziet hoe ver het eigenlijk gaat, roterende borstel on de boortol o.i.d.
Het lijkt erop dat de rtoest door de omgefelste rand is gevroten en dan moet je misschien meer doen.
Als je er een hele grote opvallende plek van wil maken, vooral dit doen.

Je kan toch gewoon duidelijk zien dat dit oppervlakteroest is. Die deur heeft daar gewoon een tikje gehad of wat dan ook, waardoor de lak er af is gegaan, en dat is nu gaan roesten.

Opschuren word vaak ook opvallend, (vaak word er dan best een groot stuk dof, omdat je er toch langs gaat met het schuurpapier) ik zou er roestomvormer op smeren, dat even zijn werk laten doen, goed ontvettten, en het dan bijwerken met een lakstiftje. Zie je er waarschijnlijk al bijna niets meer van. Het is natuurlijk geen heel opvallende plek, maar je wil het natuurlijk wel zo net mogelijk maken.
De methodes die je noemt is eigenlijk de standaard methode, maar dat is op zo iets echt niet nodig. Ga je een heel deel spuiten oid, zeker doen. Een puntje bijwerken kan je wel gewoon doen met een lakstiftje oid. Als je je lak op die manier bijwerkt blijft het immers ook zitten.

Ik zou beginnen met de oorzaak aan te pakken. Dus zorgen dat de waterafvoerkanalen open zijn. Daarna de binnenbekleding en het beschermende plastic eraf en de roest binnenin behandelen.

Doe je dat niet dan is al het werk aan de buitenkant voor niks en is het na 2-3 maanden veel erger terug.

Roest komt vaak vanbinnen uit vandaan en wat je ziet is vaak het puntje van de ijsberg.

Houd er dus rekening dat het toch weer gaat roesten. Een professional zal de roest er ruim uitzagen. Dat is vaak de enige echte oplossing.

Erwin 1402253 zei:
Roest komt vaak vanbinnen uit vandaan en wat je ziet is vaak het puntje van de ijsberg.

Houd er dus rekening dat het toch weer gaat roesten. Een professional zal de roest er ruim uitzagen. Dat is vaak de enige echte oplossing.

Dit is geen roest van binnenuit.

Dat is, goedbedoeld, wel wat tegenstrijdige info die ik hier lees haha. (y)

Ik ga denk ik gewoon proberen op te schuren en het plekje te behandelen voor zover mogenlijk. Ik verwacht niet dat de hele deur van binnen aangevrete is om eerlijk te zijn.

Erwin 1402253 zei:

Roest er uitzagen hoe zie je dat voor je? He zaagt nirt even de hiek van de deur er uit en plaatst een nieuw stuk in.

Ik ben geen expert. Maar ik heb in het verleden meer dan eens roest eruit proberen te schuren met een staalborstel. Maar eigenlijk kwam het altijd terug. Ondanks het niet meer kunnen zien van roest en behandelen met speciale goedjes.

Als de roest van binnen komt, en je wilt er echt vanaf. Dan is het eruit zagen met een multi tool een optie. En dan dat stukje reconstrueren met glasvezel en epoxy.

Als de roest terug komt. Dan zou ik een andere deur zoeken zonder roest.

Erwin 1402253 zei:
Ik ben geen expert. Maar ik heb in het verleden meer dan eens roest eruit proberen te schuren met een staalborstel. Maar eigenlijk kwam het altijd terug. Ondanks het niet meer kunnen zien van roest en behandelen met speciale goedjes.

Als de roest van binnen komt, en je wilt er echt vanaf. Dan is het eruit zagen met een multi tool een optie. En dan dat stukje reconstrueren met glasvezel en epoxy.

Als de roest terug komt. Dan zou ik een andere deur zoeken zonder roest.
Dat je geen expert bent is niet erg, maar kom niet met onuitvoerbare ideeën. De roest komt niet van binnen uit.

Ik snap het onuitvoerbare niet.

Waarom kan je die roest niet wegzagen met een multi tool. En daarna reconstrueren met glasvezel en epoxy?

Je zaagt er geen 30 cm uit ofzo. Ik denk eerder aan een kleine of halve cm.

Zo’n vreemd idee is dat niet.

Erwin 1402253 zei:

Ahhhh, ga vooral NIET met glasvezel lopen kloten!!!! glasvezel hecht even en laat dan vrolijk los... We noemen dat ook wel de Franse methode.

De te behandelen plek eerst met schilders tape afplakken, dan licht opschuren tot de roest weg is. Dan een epoxy primer erop, dan in kleur spuiten. het binnen randje van de felsnaad kun je met carrosseriekit netjes dichtleggen. Zorg daarbij wel dat de afwaterings gaatjes openblijven.
suc6

hobbes2cv zei:
Erwin 1402253 zei:

Ahhhh, ga vooral NIET met glasvezel lopen kloten!!!! glasvezel hecht even en laat dan vrolijk los... We noemen dat ook wel de Franse methode.

De te behandelen plek eerst met schilders tape afplakken, dan licht opschuren tot de roest weg is. Dan een epoxy primer erop, dan in kleur spuiten. het binnen randje van de felsnaad kun je met carrosseriekit netjes dichtleggen. Zorg daarbij wel dat de afwaterings gaatjes openblijven.
suc6

Ik zou zeggen probeer het. Mijn ervaring is het komt terug.

Erwin 1402253 zei:
Ik snap het onuitvoerbare niet.

Waarom kan je die roest niet wegzagen met een multi tool. En daarna reconstrueren met glasvezel en epoxy?

Je zaagt er geen 30 cm uit ofzo. Ik denk eerder aan een kleine of halve cm.

Zo’n vreemd idee is dat niet.
Zucht, heb je wel gekeken waar de roest zit? Hier zit de buitenkant om de binnenkant heen gevouwen, dit jan je niet zomaar weg zagen en al helemaal niet net glasvezel en epoxy reconstrueren. Er komen best wat krachten op dit stuk deur bij het dichtdoen/gooien.
Het is oppervlakte roest en als je dat goed behandeld komt het niet terug.

Nissan GTR R34 zei:
ik zou er roestomvormer op smeren, dat even zijn werk laten doen, goed ontvettten, en het dan bijwerken met een lakstiftje. Zie je er waarschijnlijk al bijna niets meer van. Het is natuurlijk geen heel opvallende plek, maar je wil het natuurlijk wel zo net mogelijk maken.

-> met eens. ik heb al verschillende keren roest proberen behandelen op een auto. Je denkt "opschuren + primer" is de beste methode. elke keer dat ik dit probeerde kwam de roest terug na 6 maanden + de reparatieplek was altijd groter dan gepland.

Eigenlijk heb ik de beste resultaten met niet opschuren, roestomvormer er op en nog eens herhalen na een maand.

de plekken die ik op die manier behandelde hebben in de 5 jaar nadien niet verder geroest. Lakken/lakstift kan, maar is niet nodig.

je kan best wel de roestomvormer er afspoelen met water na een uurtje of zo, anders kan het de lak verkleuren.

methal zei:
Nissan GTR R34 zei:
ik zou er roestomvormer op smeren, dat even zijn werk laten doen, goed ontvettten, en het dan bijwerken met een lakstiftje. Zie je er waarschijnlijk al bijna niets meer van. Het is natuurlijk geen heel opvallende plek, maar je wil het natuurlijk wel zo net mogelijk maken.

-> met eens. ik heb al verschillende keren roest proberen behandelen op een auto. Je denkt "opschuren + primer" is de beste methode. elke keer dat ik dit probeerde kwam de roest terug na 6 maanden + de reparatieplek was altijd groter dan gepland.

Eigenlijk heb ik de beste resultaten met niet opschuren, roestomvormer er op en nog eens herhalen na een maand.

de plekken die ik op die manier behandelde hebben in de 5 jaar nadien niet verder geroest. Lakken/lakstift kan, maar is niet nodig.

je kan best wel de roestomvormer er afspoelen met water na een uurtje of zo, anders kan het de lak verkleuren.

Dank. Deze tip ga ik denk ik uitvoeren. Net deze besteld dus volgens mij moet ik daar wel een end mee komen.

de roest omvormer waar wij het over hebben is het pure goedje

https://www.bol.com/be/nl/p/noverox-roestomvormer-100ml-kwastje/9200000058648202/?bltgh=oCzSgsuCL5Cd0C7orDBBeQ.2_18.20.ProductTitle

maar met die spuitbus kan je inderdaad wel verder, maar het advies van "niet schuren" is niet van toepassing voor wat je kocht.

Voor zichtwerk, zou ik geen potje novorox gebruiken. Zelf heb ik erg goede ervaringen met FERTAN.
Is wat bewerkelijker, maar geeft veel mooiere resultaten. Wordt niet zo'n vieze dikke laag zoals die novorox.
Voor grof werk, bv. fusee stukken, gebruik ik dan weer OWATROL. Grove roest verwijderen. 2 lagen insmeren met owatrol en dan afwerken met bv. hamerrite.
Na 4 a 5 jaar is er nog geen roest te zien..

Nissan GTR R34 zei:
Kees 9379262 zei:
Als je er een hele grote opvallende plek van wil maken, vooral dit doen.

Je kan toch gewoon duidelijk zien dat dit oppervlakteroest is. Die deur heeft daar gewoon een tikje gehad of wat dan ook, waardoor de lak er af is gegaan, en dat is nu gaan roesten.

.

Ik zou eens een [size=x-large]leesbril[/size] kopen, bij inzoomen zie je dat het ter plaatste simpelweg is doorgeroest.

Kees 9379262 zei:
Ik zou eens een [size=x-large]leesbril[/size] kopen, bij inzoomen zie je dat het ter plaatste simpelweg is doorgeroest.

Zou ik idd. doen, want dat is niet doorgeroest. Als dat doergeroest was, dan was die plek niet zo plaatselijk en alleen op de rand geweest, dan zaten er al dikke blaren rond.

Het is niet heel duidelijk te zien, maar afgaand op ervaring ga ik er van uit dat de roest er verder inzit dan het op het eerste gezicht lijkt. Kaal maken en dan zie je het wel. Krijg je het schoon zonder een gaatje dan gronden, plamuren en spuiten. Zit er wel roest onder de felsrand, en dat is meestal zo, dan moet hij uitgeslepen en gelast worden en daarna weer afwerken.

Nou ik heb niet zo'n behoefte om hiermee naar een of ander schadeherstelbedrijf te gaan die dan warschijnlijk 300 euro gaan vragen. Dat wordt me te heftig.

Heb het opgeschuurd en behandeld met noverox en daarna met blanke lakstift er overheen. Kijk het wel even aan voorlopig hoe het daarmee zal gaan. Dank sowiso voor de tips!!

Terug
Bovenaan