Roestige piep bij opschakelen automaat

Amy

Net ingestapt
Hallo iedereen,

Ik rijd sinds een half jaar een Citroen Xsara 1.8 i van 1999 (automaat).
Hij rijd echt prima, onlangs is de thermostaat vervangen, nieuwe bandjes, best wel een stuk meer rijplezier dan de vorige auto die ik reed ( suzuki baleno uit 1997).
Ik merk echter dat als de bak goed warm is (minstens 20 min goed rijden) dat er tijdens het opschakelen van zijn 2 naar zijn 3, precies nadat hij schakelt, je een roestig piepje hoort. Hij schakelt prima op. Hij schokt soms een beetje tijdens het terugschakelen als je goed remt voor een stoplicht maar volgens mij is dat niet heel bijzonder.

't werkt verder prima, maar ik wilde toch advies vragen, is het wellicht verstandig om er nieuwe schakelbak olie in te doen? Dus geen flush, maar gewoon verversen? Hij zit nu op 121K km, en moet in september een grote beurt, dus kan het eventueel wachten? Graag jullie advies.

Zit dat piepje niet in een van de steunen waar de bak/motor aan hangt? Een uitlaat wilt ook nog wel eens roestige piepjes geven bij beweging van de motor.

Nouja, je hoort het niet tijdens de andere versnellingen, en alleen met opschakelen van 2 naar 3 (toerental lijkt niet veel uit te maken)
Vandaag ook de bakolie gecontroleerd, hij is rood, maar wel veel belletjes, pijl staat ook wat hoog. Besloten om hem toch naar de garage te brengen waar ik hem heb gekocht. Ze gaven aan dat de bakolie nog nooit was vervangen (gekocht met 110K km, dus wellicht ook niet ZO raar).

Mocht je nog wat weten hoor ik het graag, maar breng hem vrijdag weg en ik laat het weten

Kom net terug van de garage. Ze hebben hem nagekeken, en getest. Het geluid was inderdaad, nauwelijks, hoorbaar, en men vond het wel vreemd dat je het alleen hoorde tijdens schakelen van zijn 2 naar zijn 3, maar verder bleek de versnellingsbak perfect in orde te zijn. Niets gevonden, ook uitlezen leverde niets op. Verdict, waarschijnlijk een kapje oid in de buurt van de bak die los zit en geluid maakt.
Volgende maand is de apk en grote beurt, ze kijken hem dan voor de zekerheid nog een keer na, maar verdict, nothing wrong ^_^

Terug
Bovenaan