Ik denk ook dat het de combinatie psyche met het verschil in rust op de rijbaan is, waardoor het naar links soepeler verloopt dan rechts.
Verder kan ik mij vinden in wat
@De Dude zegt over het ritsen. Maar ik moet daarbij wel toegeven dat ik wat minder vriendelijk word wanneer mensen in mijn ogen misbruik maken van de ritsstrook. Dat bedoel ik als volgt:
De situatie vraagt om van drie naar twee banen te gaan, waarbij de meest linker strook verdwijnt. Ik rijd dan in het midden. Links van mij voegt dus in. Dat je dan doorrijdt tot het einde en daar om en om gaat, super, zo is het bedoeld lijkt mij. Eerder invoegen hoeft niet.
Maar dan zie ik in mijn linkerspiegel dat er iemand uitvoegt, een stuk harder over links gaat en dan aan het eind weer wil invoegen. Of eerder invoegt, omdat er nog een rij op de voegstrook staat. Dat laat ik zo'n persoon er even niet tussen...
In Zwitserland vlakbij de Gotthardtunnel ook een idiote situatie gehad met invoegen... Rechts is een strook voor de pas, andere twee stroken voor de tunnel. Vervolgens drukt meneer zijn auto over de doorgetrokken streep, hij ging toch voor de tunnel. Hij had daarvoor al lekker veel in kunnen halen, want die strook reed lekker door. Wij stonden in een langzaam rijdende file. Hij dacht, knipperlicht aan en dan ook gelijk naar links. Nou, daar ga ik echt niet aan meewerken. Dus werd er flink getoeterd. Dat werkt al helemaal averechts bij mij

Al reed mijn vrouw, maar die dacht er net zo over. We hebben ons gezamenlijk geïrriteerd en hij heeft achter ons ingevoegd. Of eigenlijk ruimte opgeëist, want de auto achter ons had helemaal geen keuze.
Was een Zwitser, of wellicht een Nederlander in een auto met buitenlands kenteken