Ritsen links sneller dan ritsen rechts?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
In de lezersvragenrubriek van AutoWeek 2024-34 was het iemand opgevallen dat ritsen naar de linkerbaan meestal veel soepeler verloopt dan ritsen naar de rechterbaan. In het antwoord van de redactie kun je lezen dat deze ervaring redelijk nieuw is maar ze meenden deze ervaring te herkennen. Met de vraag of dit ook bij anderen leeft: maakt het verschil om naar links of naar rechts te ritsen?

Het is ook zo dat gemiddeld ritsen naar rechts lastiger is. De oorzaak is voer voor psychologen. Gevoelsmatig is voor veel mensen links nog altijd de inhaalbaan. Veel mensen die rechts rijden hebben , als een auto van links wil invoegen, het gevoel ingehaald te zijn door een soort van voorkruiper bij de kassa. En dat willen ze niet en dus gaan ze zo dicht op hun voorganger rijden dat de invoeger er niet tussen kan en dus maar achter hun moet invoegen.

Dat is een interessante, wellicht nog een leuke toevoeging daarbij: De rechterbaan gaat in de file sneller dan de linkerbaan... ;).

rechterbaan gaat in de file sneller dan de linkerbaan
Daarover zou je nog een heel topic over kunnen opbouwen denk ik. Een grote factor daarbij is de aan/afwezigheid van uit- en vooral invoegstroken (die de file dan - mede - kunnen veroorzaken)

• Leuk
Waarderingen: Mc1
Ik las dat ook. Bijzondere conclusie, maar misschien klopt het wel. Op de rechterbaan rijdt het rustiger en constanter. Dat wordt verstoord als links moet ritsen bij rechts. Andersom heb je dat minder. En ik heb ook het gevoel dat men rechts ook niet snel te vroeg ritst, dat zie je wel als je vanaf links ritst.

Misschien een gekke gedachte, maar kan het zijn dat naar links ritsen überhaupt makkelijker is omdat dat de bestuurderskant is en dus beter overzicht hebt?
Gecombineerd met dat naar links misschien voelt als 'voorrang vragen' (net als bij regulier invoegen), terwijl naar rechts meer kan overkomen als 'voorrang nemen'. Komt misschien ook door de bestuurderspositie.

Rechts zitten veel meer vrachtwagens en aannemersbusjes-met-aanhanger of auto's-met-caravan. Op dezelfde weglengte zijn er rechts dus minder tussenruimtes. Soms kom je vlak voor het ritsen naast zo'n lange combi terecht, waar er dan al eentje voor is ingevoegd, en erachter ook, die dan allebei geen ruimte meer laten voor die ritser die net naast die lange combi uitkwam. Als die er ook voor wil is het een 'voorkruiper die we er koppig niet tussenlaten'. Als die er achter wil is het 'een voorkruiper die het deksel op zijn neus kreeg, nou, hier ook'. Gedoe dus.

Naar links ritsen is anders, er zijn (gelukkig) juist genoeg mensen die een ruim gat laten vallen om zo'n lange combinatie er tussen te laten, 'de arme man/vrouw heeft immers ruimte nodig, ik zal m'n hartelijke kant eens laten zien'. Dus dat gaat dan soepeler.

Ritsen naar links? Dat is dan meestal invoegen, toch?
Daarbij ligt de verantwoordelijkheid toch duidelijk bij de invoegende partij, met het aanpassen van de snelheid etc. Ook is men sneller geneigd ruimte te maken voor invoegend verkeer (hoe onlogisch ook soms).

Bij rechts invoegen (wat wat mij betreft meer bedoeld wordt bij ritsen) komt al snel het "hij /zij wil ervoor, en dat mag niet" om de hoek kijken. En dan vooral in Nederland. In Duitsland snapt men het concept van ritsen en invoegen aan het eind beter. Maar dat is mijn ervaring.

Wordt met links invoegen bedoeld het op de snelweg naar de linker baan gaan (dus niet invoegen) dan vermoed ik dat dit iets is "in the eye of the beholder". Het lijkt tegenwoordig wel of dat is "Ik geef links richting aan, dus hier kom ik!". Dan wordt er geen ruimte gegeven, maar ruimte opgeeist. Dan lijkt het voor de "ritser" soepel te verlopen, echter de achterligger ergert zich dood.;)
(Ook dat is mijn ervaring.....:p)

Volgens mij wordt hier ritsen bij een afgesloten rijstrook bedoeld. Dat kan, afhankelijk van het ongeluk of werk, betekenen dat je ofwel naar links moet ritsen (rechter rijstrook afgesloten), of naar rechts (linker rijstrook afgesloten). Dat is in elk geval waar ik hierboven op doelde.

Volgens mij wordt hier ritsen bij een afgesloten rijstrook bedoeld. Dat kan, afhankelijk van het ongeluk of werk, betekenen dat je ofwel naar links moet ritsen (rechter rijstrook afgesloten), of naar rechts (linker rijstrook afgesloten). Dat is in elk geval waar ik hierboven op doelde.
Zo begreep ik het ook.

Dat is niet alleen in Nederland hoor kan ik uit ervaring melden.
Maar het valt me altijd wel weer op met de vakantie dat het in Duitsland, Frankrijk, Italië wel gewoon kan..

Hoe is het in de U.S.? Heb je daar ook dat gedrag? Is mij ook nooit echt opgevallen als ik er reed maar wellicht gewoon toeval

Ik denk ook dat het de combinatie psyche met het verschil in rust op de rijbaan is, waardoor het naar links soepeler verloopt dan rechts.

Verder kan ik mij vinden in wat @De Dude zegt over het ritsen. Maar ik moet daarbij wel toegeven dat ik wat minder vriendelijk word wanneer mensen in mijn ogen misbruik maken van de ritsstrook. Dat bedoel ik als volgt:
De situatie vraagt om van drie naar twee banen te gaan, waarbij de meest linker strook verdwijnt. Ik rijd dan in het midden. Links van mij voegt dus in. Dat je dan doorrijdt tot het einde en daar om en om gaat, super, zo is het bedoeld lijkt mij. Eerder invoegen hoeft niet.
Maar dan zie ik in mijn linkerspiegel dat er iemand uitvoegt, een stuk harder over links gaat en dan aan het eind weer wil invoegen. Of eerder invoegt, omdat er nog een rij op de voegstrook staat. Dat laat ik zo'n persoon er even niet tussen...

In Zwitserland vlakbij de Gotthardtunnel ook een idiote situatie gehad met invoegen... Rechts is een strook voor de pas, andere twee stroken voor de tunnel. Vervolgens drukt meneer zijn auto over de doorgetrokken streep, hij ging toch voor de tunnel. Hij had daarvoor al lekker veel in kunnen halen, want die strook reed lekker door. Wij stonden in een langzaam rijdende file. Hij dacht, knipperlicht aan en dan ook gelijk naar links. Nou, daar ga ik echt niet aan meewerken. Dus werd er flink getoeterd. Dat werkt al helemaal averechts bij mij:ROFLMAO: Al reed mijn vrouw, maar die dacht er net zo over. We hebben ons gezamenlijk geïrriteerd en hij heeft achter ons ingevoegd. Of eigenlijk ruimte opgeëist, want de auto achter ons had helemaal geen keuze.
Was een Zwitser, of wellicht een Nederlander in een auto met buitenlands kenteken :p

@Magnifieke malloot Haha Herkenbaar maar ik heb altijd zoiets van joh best. Geniet er van dat je 20 sec eerder thuis bent.

Eens dat de volledige invoegstrook gebruikt moet worden, ik kan mij dan bijvoorbeeld heel erg irriteren aan als er nog 200 meter te gaan is in de file, en degene voor mij al gaat invoegen, om mij vervolgens te ‘blokkeren’ omdat die vindt dat ik nu al moet invoegen. Is dagelijks op de A15 Rotterdam.

Het is heel irritant als iemand last minute erin klapt , vind ik ook. Maar zo’n lang stuk niet gebruiken van de spitsstrook is een ander uiterste en zonde voor de doorstroming.

Het zou voor mij ook beter zijn als ik het los zou laten, maar zo is mijn systeem niet haha. Kan ik natuurlijk hulp voor zoeken :LOL:

En zeker eens, wat de spitsstrook betreft.
Wat mij opvalt, is dat wanneer de spitsstrook (bijvoorbeeld bij A1) een vluchtstrook is, vrijwel niemand daar gaat rijden. Maar wel blijft sukkelen (lees 95 waar je 100 mag) op de strook daarnaast.

Ik weet nog dat bij mijn theorie examen veel mensen waren gezakt. Een medewerkster was nogal geïrriteerd. Ze zei dat bijna iedereen had aangegeven dat je niet op de vluchtstrook mag wanneer deze is geopend als spitsstrook. Oeps...
Ik had het netjes in één keer gehaald. Maar dat zegt weinig over je vaardigheden als automobilist vind ik.

In o.a. Deventer, maar vast in meer plaatsen, zie op verschillende plekken dat het rechter-wegdeel ophoudt en je moet invoegen naar links. Je ziet ook dat mensen die hier bekend mee zijn direct links gaan staan bij het verkeerslicht (zodat ze niet hoeven in te voegen) en rechts voor locals dus de inhaalstrook is geworden. Ik vind het zelf vooral verwarrend omdat het contra-instinctief is. Mensen die dit niet weten verwachten dit gedrag niet. Feitelijk bevorderd het wellicht de snelheid wel, omdat 9 v/d 10 keer op beide banen iemand staat die relatief traag optrekt en er daarmee gedwongen rustig wordt ingevoegd achter deze auto’s. Tegelijkertijd zie je ook mensen die koste-wat-het-kost alsnog proberen in te halen. Dus of het de veiligheid ook ten goede komt?

Ik merkte dat ook op bij de rotondes tussen Raalte en Deventer. Die weg is inmiddels alweer wat jaren geleden aangepast, waarbij je rotondes hebt met een dubbele strook met een invoegstrook op de aansluitende wegen. Op zich een mooi principe, maar je ziet dat mensen met haast gaan inhalen bij zo'n rotonde wat weleens voor een gevaarlijke situatie zorgt. Omdat ze dan, inderdaad, koste wat het kost inhalen, om dan jou (of een voorligger) af te snijden bij het invoegen. En vervolgens stonden ze dan voor je bij het stoplicht. Nou prachtig wat een tijdswinst! :LOL:

Eerder al benoemd, maar ook altijd opmerkelijk; vooral bij langzaam rijdende files, staat de linkerbaan vol en de rechterbaan is half vol. Want ja, daar rijdt ergens in de verte een vrachtwagen en dan moet je twee kilometer van tevoren alvast links gaan rijden omdat je er anders nooit meer tussenkomt :p

Hoe is het in de U.S.? Heb je daar ook dat gedrag? Is mij ook nooit echt opgevallen als ik er reed maar wellicht gewoon toeval
Absoluut, hier heb je hetzelfde gedrag. Maar het hangt natuurlijk, net als in Europa, af waar je bent. Drukke steden met veel snelwegen die elkaar kruisen is het uiteraard slechter.

Absoluut, hier heb je hetzelfde gedrag. Maar het hangt natuurlijk, net als in Europa, af waar je bent. Drukke steden met veel snelwegen die elkaar kruisen is het uiteraard slechter.
Als jij daar woont heb je uiteraard meer recht van spreken dan ik, maar mijn persoonlijke ervaringen met diverse vakanties in de VS zijn dat men zich daar in het verkeer gemiddeld aanzienlijk minder hufterig gedraagt dan in Nederland.

Ik kan er nog steeds met mijn kop niet bij dat mensen bij het ritsen altijd rechts of links van mijn vrachtwagen uit weten te komen op het eind. Geen enkele vorm van inzicht dat ik het ding niet weg kan toveren. Ritsen is in mijn ogen is dat mensen hun snelheid aanpassen aan de rij waar ze in moeten voegen en dat de rij ruimte laat om in te voegen. Nu blaast men alles voorbij om hem er op het eind tussen te wurmen. Dat gebeurt overal overigens. Ook in Duitsland. Ik laat regelmatig net voor het punt een gat vallen om ruimte te geven aan invoegers en het verbaast mij keer op keer dat mensen gewoon doorknallen tot het uiterste eind. Om dan bij een ongeval tergend langzaam te gaan rijden tot we er voorbij zijn.

Als jij daar woont heb je uiteraard meer recht van spreken dan ik, maar mijn persoonlijke ervaringen met diverse vakanties in de VS zijn dat men zich daar in het verkeer gemiddeld aanzienlijk minder hufterig gedraagt dan in Nederland.
Ik denk dat jouw ervaringen anders zijn door twee belangrijke zaken:
  1. Zoals ik al zei, het hangt er net als in Europa vanaf waar je bent. De VS vormen een groot land, dus het hangt er vanaf waar je bent.
  2. Wanneer jij / jullie in de VS zijn ben je op vakantie. Dan ben je, mijns inziens, minder gevoelig voor hufterig gedrag. Je hebt alle tijd en dus zelf minder vatbaar en prikkelbaar. Je laat de boel wat makkelijker de boel.

Ik laat regelmatig net voor het punt een gat vallen om ruimte te geven aan invoegers en het verbaast mij keer op keer dat mensen gewoon doorknallen tot het uiterste eind
Dit zie ik zo vaak inderdaad. Vrachtwagens die een gat laten vallen waardoor mensen lekker soepel er tussen kunnen en toch pakken ze die 3 auto’s ervoor nog om met veel moeite erin te wurmen.

Wanneer jij / jullie in de VS zijn ben je op vakantie. Dan ben je, mijns inziens, minder gevoelig voor hufterig gedrag. Je hebt alle tijd en dus zelf minder vatbaar en prikkelbaar. Je laat de boel wat makkelijker de boel.
Denk dat dit inderdaad erg mee speelt

Dat is een interessante, wellicht nog een leuke toevoeging daarbij: De rechterbaan gaat in de file sneller dan de linkerbaan... ;).
Daar zit het vrachtverkeer en die rijden liever een langzaam maar constant (vanwege brandstofgebruik) dan iedere keer gas geven als er een paar meter ruimte is om dat weer te moeten remmen (en zo het harmonica-effect creeeren)

Terug
Bovenaan