Rijhulpjes (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems) pos/neg bijdrage...

zoefff

Wegverkenner
Zijn de laatste verkrijgbare Rijhulpjes nou een positieve en of negatieve bijdrage/verbetering t.o.v. het autorijden of is dit een voorbode voor het geheel autonoom rijden......

Bij mij is het tweeledig, het is een vorm van onwetendheid hoe iets werkt/functioneert maar ik vind sommige hulpjes ook echt storend doordat het door al die piepjes een zeer onrustige sfeer/momentum geeft wat het rijden alleen afleid/stoort en dus negatief beinvloed......

Ze staan bij mij daarom ook grotendeels uit.

Een permanent werkende camera achter op een geblindeerde bus of vrachtwagen als vervanger voor de binnenspiegel vind ik één van de weinige nuttige rijhulpjes (vreemd genoeg zie je dat nog niet vaak, het meeste werkt pas als je achteruit gaat rijden), voor de rest vind ik al die hulpmiddeltjes ondingen.... staat bij mij dus ook gewoon uitgeschakeld of is simpelweg afgeplakt indien het irritante lampjes op het dash betreft.
Het nut van al die dingen zie ik ook totaal niet in (en het interesseert mij ook totaal niet), ik ben nog steeds van mening dat als je die dingen nodig bent er toch wel iets schort aan de rijvaardigheid.

Voordeel.

Mijn radar heeft me bewuster gemaakt van afstandhouden. Van wekelijks een belletje naar bijna nooit nu. Ook fijn dat hij op de rem zal trappen als het toch misgaat.

Lane keeping en dode hoek heb ik niet.

Het was ook op de radio, mensen weten vaak niet hoe het werkt.

Mits juist gebruikt zie ik alleen maar voordelen. Dat mensen overmoedig worden (net als bij ABS en winterbanden) ligt aan de mensen zelf en niet aan de rijhulpsystemen. Ik heb lane assist uit staan, ik rij eigenlijk 99.99% altijd binnen de lijnen als het moet. Op de momenten dat je over de lijn moet zoals bij 60 km/uur wegen werkt het niet fijn. Pre crash warning heb ik wel aanstaan, net als de dode hoek sensor.

Valt en staat denk ik met hoe je er als bestuurder in staat (los van dat je weet hoe het überhaupt werkt). Voorbeeld uit mijn eigen situatie: mijn Fiësta heeft lane assist, deze meldt het niet alleen wanneer je een lijn overschrijdt (of dat zal gaan doen) maar stuurt ook actief doch licht bij. Voelt een beetje als stevige spoorvorming vind ik. Toevallig liep ik gisteren even kort met de telefoon te pielen tijdens het rijden (nee mag niet, I know). Geen uitgebreide whatsappgesprekken, gewoon een oplaadkabel die er uit gefloept was waardoor carplay en dus de navi niet meer werkten. Resultaat: ik kwam bij een flauwe bocht iets te dicht bij de lijn, dus greep de auto in. Ter referentie: ook zonder ingrijpen was het goed gegaan hoor, de auto was me net voor, maar dat terzijde. Deze ingreep kan ik dan op twee manieren aanvliegen:

1) Oh makkelijk, ik kan de telefoon dus rustig gebruiken want de auto redt mij toch wel.
2) Domme debiel, let eens beter op. Het feit dat de auto voor jou ingrijpt betekent dat je zelf iets fout doet.

Needless to say dat ik voor mezelf op optie 2 stem. Ik mag hopen dat iedereen dat doet (niet alleen voor mijn casus, maar ook voor zichzelf). Of dat ook het geval is betwijfel ik ten zeerste. Helaas...

Terug
Bovenaan