Rijden met buitenlands kenteken

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik zat zonet een aantal stukjes te lezen over het rijden met een auto met buitenlands kenteken. Toen begon ik te denken aan mijn eigen situatie. Zelf ben ik studentchauffeur, naast mijn studie uiteraard. Nu zie je vaak voorbij komen dat je alleen in een in het buitenland gekentekende auto mag rijden in Nederland als je belasting betaald of vrijstelling aanvraagt. Nu komt het niet zo vaak voor, maar zeker wel al een aantal keren dat ik door Nederland rij met de in het buitenland gekentekende auto van de klant (met of zonder klant in de auto (twee situaties dus met misschien twee verschillende antwoorden?)). Mijn werkgever heeft nooit iets verteld over het mogelijk niet toegestaan zijn van deze situatie, vaak weet ik niet eens van tevoren welke auto ik rij.

Dus 1:
- Auto van de buitenlandse klant (met buitenlands kenteken)
- Klant niet aanwezig in het voertuig
- Ik heb de Nederlandse nationaliteit
- Ik ben een ingehuurde chauffeur (en bestuur daarom ook het voertuig ;) )
- Ik rij in Nederland

2:
- Auto van de buitenlandse klant (met buitenlands kenteken)
- Klant aanwezig in het voertuig
- Ik heb de Nederlandse nationaliteit
- Ik ben een ingehuurde chauffeur (en bestuur daarom ook het voertuig ;) )
- Ik rij in Nederland

Ben ik in deze gevallen bij een controle de pineut? Zo ja, hoe kan ik van die situatie een legale situatie maken?

Ps. eventuele wetsartikelen waarin het een en ander beschreven staat kan ik waarderen :)

Mvg,

Robin

omdat je als chauffeur de auto niet feitelijk tot je beschikking hebt wordt de passagier als de gebruiker gezien, en dat is geen NL-ingezetene. In situatie 2 heb je dus niets te vrezen.
in situatie 1 geldt dat m.i. ook: jij hebt immers geen vrijheid om de auto naar eigen goeddunken te gebruiken. Rij je echter in situatie 1 van huis naar de supermarkt voor je eigen boodschappen dan loop je wel een risico.

Dag collega :)
In situatie 1 zou ik als ik als de politie bij een controle moeilijk doet gewoon even mijn baas bellen, mag die uitleggen dat ik voor mijn werk onderweg ben.

afentoe zei:
In situatie 1 zou ik als ik als de politie bij een controle moeilijk doet....

De politie is absoluut niet geinteresseerd in deze kwestie, die kennen niet eens het verschil tussen BTW en BPM :) Het is de douane die je aanhoudt (of aanwezig is bij een grote controle).

Nou houdt de douane niet zomaar buitenlandse platen aan (net zoals wij niet aangehouden worden als je in het buitenland rijdt).

Ik heb diverse vrienden gehad die zeer lang en eigenlijk onterecht of bijna onterecht met buitenlandse platen reden. Wat ik bij hen zag is dat het doorgaans geautomatiseerde controle was (bijvoorbeeld een boete op belgisch kenteken geeft een persoon op nederlands adres, of het aanvragen van een parkeervergunning als inwoner van Den Haag op een auto met franse platen).

Wat ik heb gelezen is dat als je aangehouden wordt je een keurige folder meekrijgt of brief thuiskrijgt dat je binnen twee weken moet importeren of schriftelijk moet overleggen dat je dat niet doet met de reden (bijvoorbeeld omdat je voor je werk de meeste kilometers in het buitenland maakt). Horen ze niks van je en zien ze je nog een keer rijden in dezelfde auto dan wordt het wat lastiger

Ik neem aan dat je een vorm van visitekaartje of zelfs identificatie hebt die bij het bedrijf hoort, ik denk niet eens dat je de bovengenoemde brief thuis krijgt als je de douane beambte uitlegt hoe de vork in de steel zit.

Heej collega :D
Meestal gaat dit niet lukken. Werk is ook vaak buiten kantooruren (ma t/m vr 8:00 tot 17:30 uur of zoiets).

Jouw nationaliteit is in deze volgens mij niet eens zo relevant, het draait er om waar je ingeschreven staat. Ik woon zelf in het buitenland en kom één of twee met per jaar met de auto terug naar Nederland (met buitenlandse platen dus) en naar mijn weten is dat geen probleem omdat ik niet meer in Nederland woonachtig ben.

Maar dat maakt in jouw situatie verder geen verschil, gewoon puur ter aanvulling :)

Beste mensen,

Mijn man is Duitser en staat in Nederland en Duitsland als inwoner ingeschreven. Hij reed al 3 jaar een (tweede handse) auto met een Duits kenteken in Nederland. Hij woont nu al 8 jaar in Nederland en we hebben onlangs een nieuwe auto gekocht in Duitsland.
Mijn man wilt geen Nederlands kenteken aanvragen vanwege de extra hoge kosten. Het Duitse kenteken van de oude auto is nu op de nieuwe auto geplaatst. Die vorige auto stond op naam van zijn moeder, maar nu staat het op zijn eigen naam. Om deze reden maak ik mij nu wel zorgen.

Mijn man zegt dat hij geen Nederlands kenteken hoeft, omdat hij ook tegelijkertijd ingezetene van Duitsland is. Met die vorige auto is hij nooit aangehouden, maar omdat die op zijn moeders naam stond maakte ik mij niet zoveel zorgen. Nu ben ik wel bang dat er mogelijk een boete van de Belastingdienst kan volgen.
Ik zie veel reacties van verschillende mensen maar geen van deze mensen staat in twee landen ingeschreven. Ik zou even willen weten hoe het in onze situatie werkt.

Als je in Nederland ingeschreven staat, moet je gewoon op gele platen rijden. Dit is gewoon willens en wetens van twee walletjes willen eten: welk in Nederland willen wonen, maar niet een auto op Nederlands kenteken willen rijden omdat het blijkbaar mogelijk is om in twee landen ingeschreven te staan?!

Anoniem Ookzo zei:
Beste mensen,

Mijn man is Duitser en staat in Nederland en Duitsland als inwoner ingeschreven. Hij reed al 3 jaar een (tweede handse) auto met een Duits kenteken in Nederland. Hij woont nu al 8 jaar in Nederland en we hebben onlangs een nieuwe auto gekocht in Duitsland.
Mijn man wilt geen Nederlands kenteken aanvragen vanwege de extra hoge kosten. Het Duitse kenteken van de oude auto is nu op de nieuwe auto geplaatst. Die vorige auto stond op naam van zijn moeder, maar nu staat het op zijn eigen naam. Om deze reden maak ik mij nu wel zorgen.

Mijn man zegt dat hij geen Nederlands kenteken hoeft, omdat hij ook tegelijkertijd ingezetene van Duitsland is. Met die vorige auto is hij nooit aangehouden, maar omdat die op zijn moeders naam stond maakte ik mij niet zoveel zorgen. Nu ben ik wel bang dat er mogelijk een boete van de Belastingdienst kan volgen.
Ik zie veel reacties van verschillende mensen maar geen van deze mensen staat in twee landen ingeschreven. Ik zou even willen weten hoe het in onze situatie werkt.

Je kan maar in 1 land ingeschreven staan als bewoner. Het land waar je de meeste tijd verblijft. De belastingdienst is niet zo moeilijk. Als zij er niet uitkomen ben je gewoon inwoner van Nederland. Je hoeft de auto niet op Nederlandse platen te laten zetten. Maar je moet wel BPM en wegenbelasting betalen.

Mijn man en ik verblijven 7 maanden per jaar in buitenland en de rest van het jaar in ons huis in Nederland.....
We willen spullen naar Nederland terugbrengen met onze buitenlandse auto.....
we zouden dan vrijstelling voor 2 weken moeten aanvragen, maar.....
1. wat, als we onverhoopt een paar weken langer in Nederland willen of moeten blijven voordat we met die auto uit Nederland terug willen...
Het is een bestelauto, 1820 kilo, uit 2005.......
2. Ik kom er niet achter wat de BPM zou zin (auto jonger dan 17 jaar, dus BPM)
3.Zouden ze echt over die paar weken te lang verblijf een naheffing geven?
4. Wat, als we 'gokken' en zonder vrijstellings aanvraag NL binnenrijden?
5. In Nederland rijden we alleen met de buitenlandse auto van grens naar huis.... en later van huis naar de grens....
want tijdens ons verblijf in Nederland rijden we met onze Nederlandse auto
en de buitenlndse staat dan niet op de openbare weg .......
graag zoveel mogelijk info.....

Terug
Bovenaan