Richtingaanwijzer linksvoor kapot (lampje niet kapot, wat wel?)

eerste opel

Wegverkenner
Mede-automobilisten,
Vandaag kwam ik erachter dat bij mijn Opel Corsa C Easytronic linksvoor de richtingaanwijzer kapot is. Het eerste waar ik natuurlijk naar gekeken heb is 'is het lampje kapot' (lampje gewisseld dus)? Dat bleek niet het geval. Zelfs nog even gewisseld met de linkerlamp rechts om te controleren of het daar echt niet aan lag en rechts werkt de lamp die ik er links uit heb gehaald 'gewoon'.
Vervolgens maar naar de zekeringen gekeken maar ook deze zagen er nog goed uit. Daarnaast heeft de richtingaanwijzer (van deze auto) geen aparte zekering volgens het boekje. Op de zekering daarvan zitten nog meer dingen aangesloten die het wel doen.

Mijn vraag is: Wat kan er nog meer kapot zijn? Of is dit alleen door een (universele) garage uit te vogelen?
Ergens krijgt hij geen stroom. Linksachter en linkerzijkant doen het wel gewoon.
Het vreemdste vind ik nog wel dat het van de ene op de andere rit gebeurd is. Gisterenmiddag nog nergens last van, gisteravond auto uitgeleend aan m'n zus en die zei bij het eten ook al dat het haar bekend voor kwam, alleen was ze het vergeten te zeggen..... Inmiddels had ik het vanmiddag zelf ook al ondervonden.

Zevens zei:
Knippert hij ook als een bezetene als die er mee kapt?

Wat bedoel je hiermee?
Linksvoor doet niets. Linksachter en het lampje op de zijkant (in mijn geval een bolletje) knipperen als een bezetene ja. Maar dit is omdat het lampje voor het niet doet. De stroom die normaal naar 3 lampen gaat gaat nu naar 2 lampen waardoor die veel sneller gaan knipperen.

Stekkertje los(getrild), kabelbreuk of ergens een massa probleem.

Ik denk dat een universele garage samen met een multimeter er wel uit komt.
Het is gewoon een kwestie van nameten.

Greetzz Renate.

Ford Versailles V8 zei:
De richtingaanwijzerschakelaar aan de stuurkolom maakt slecht contact.

Lijkt me niet: dan zou niet alleen links voor het niet doen, maar alle drie links niet.
De schakelaar heeft niet drie aparte contacten voor links voor, links achter en de linker zijkant, toch? :confused:

Lijkt mij een aarde/kontakt probleempje. Even aan de draadjes/stekkers friemelen?

@ Jazz Ik: je zult toch vanuit de richtingaanwijzerschakelaar de weg van @ haarr moeten volgen.
Dan kom je vanzelf bij de breuk / oorzaak.

Ford Versailles V8 zei:
@ Jazz Ik: je zult toch vanuit de richtingaanwijzerschakelaar de weg van @ haarr moeten volgen.
Dan kom je vanzelf bij de breuk / oorzaak.

Ik zou bij de lamp beginnen. ;)

Een geoxideerd contact op het armatuur wil ook nog vrij vaak voorkomen

Het is helaas geen Franse auto, want dan zou het na een paar dagen allemaal gewoon weer werken. :)

Grapje tussendoor.

Greetzz Renate.

Fitting kan "versleten" zijn (contact onderin is dan te ver verbogen, kwestie van terugbuigen) of idd aan het oxideren, net zoals de contactpunten.
Massaprobleem zie ik niet zo. Meestal komt die danwel van de schakelaar danwel van de verlichtingskabelboom en daar zit meer op dan alleen die lamp, dan heb je dus bij meer verlichting er last van.

Kan ook een los contact ergens zijn of een kabelbreuk.
Persoonlijk zou ik eerst de fitting aan een grondige inspectie onderwerpen, contact sowieso even bijbuigen (kan geen kwaad als je het goed doet) en eventuele oxidatie verwijderen (desnoods gewoon een andere fitting halen) Stekker op de kabelboom ook even schoonmaken.
En alles doormeten met een multimeter.

Update:
Er nog even met m'n pa naar gekeken. Die heeft 2 rechterhanden en ik zelf heb 2 linkerhanden. Echter kwamen we er ook samen niet uit.
M'n pa zag ook geen andere oplossing en dus is de auto naar de garage geweest, en daar van vrijdag t/m dinsdag (gisteren dus) gebleven. Ze hebben de koplampunit helemaal moeten verwijderen omdat er ergens met een kabeltje qua stroom iets mis was.
Ik had het liever zelf gedaan gezien het bedrag wat ik moest afrekenen, maar het zat er helaas niet in. Het 'klein materiaal' (waarschijnlijk het kabeltje) dat ze vervangen hebben kostte wel geteld 2 euro's alleen de arbeidskosten en BTW over het gehele bedrag maakte nog een eindrekening van dik 4 tientjes. Echter zat het er gewoon echt niet in om het zelf te doen. Als m'n pa het al niet kan dan moet het wel heel ingewikkeld zijn.

Nou ben ik geen opel kenner, maar als ik een beetje rondzoek op google voor een koplamp van een corsa c te demonteren lees ik op diverse plaatsen dat het (deels) demonteren van de bumper noodzakelijk zou zijn voor het demonteren van de koplamp.

4 tientjes vind ik dus nog een net bedrag als de bumper daadwerkelijk los moet, ookal is het maar een klein probleem.
Hebben er wel lang over gedaan zeg :eek:

eerste-opel zei:
Update:
Er nog even met m'n pa naar gekeken. Die heeft 2 rechterhanden en ik zelf heb 2 linkerhanden. Echter kwamen we er ook samen niet uit.
M'n pa zag ook geen andere oplossing en dus is de auto naar de garage geweest, en daar van vrijdag t/m dinsdag (gisteren dus) gebleven. Ze hebben de koplampunit helemaal moeten verwijderen omdat er ergens met een kabeltje qua stroom iets mis was.
Ik had het liever zelf gedaan gezien het bedrag wat ik moest afrekenen, maar het zat er helaas niet in. Het 'klein materiaal' (waarschijnlijk het kabeltje) dat ze vervangen hebben kostte wel geteld 2 euro's alleen de arbeidskosten en BTW over het gehele bedrag maakte nog een eindrekening van dik 4 tientjes. Echter zat het er gewoon echt niet in om het zelf te doen. Als m'n pa het al niet kan dan moet het wel heel ingewikkeld zijn.
Ingewikkeld is het zeker niet hoor.
Als je vader nog nieteens een kabeltje van je koplamp kan vervangen wat kan die dan wel?
Ookal moet de bumper eraf dan nog is het makkelijk zelf te doen.

tuurlijk, Bmwlover1.. voor jou is alles 'makkelijk' te doen hé;)

Een voorbumper demonteren is wel wat gemakkelijker als je dit op werkhoogte kan doen ipv op straat..

@Pobresh.. Voor vier tientjes kan er nooit dagenlang aan gewerkt zijn.. Je weet ook niet wanneer de auto op vrijdag is binnengebracht.. kan wel eind van de middag zijn geweest..
Als de TS'er niet in staat was de auto op maandag op te halen.. staat de auto langer bij de garage maar zegt dit natuurlijk niks over de reparatietijd.

Daarbij, als garage heb je een planning en een niet 123 verklaarbare storing plan je, naar mijn mening, op korte termijn in zodat je goed de tijd hebt om te zoeken.. ff hap-snap tussendoor werkt niet.

Durashift zei:
tuurlijk, Bmwlover1.. voor jou is alles 'makkelijk' te doen hé;)

Een voorbumper demonteren is wel wat gemakkelijker als je dit op werkhoogte kan doen ipv op straat..

@Pobresh.. Voor vier tientjes kan er nooit dagenlang aan gewerkt zijn.. Je weet ook niet wanneer de auto op vrijdag is binnengebracht.. kan wel eind van de middag zijn geweest..
Als de TS'er niet in staat was de auto op maandag op te halen.. staat de auto langer bij de garage maar zegt dit natuurlijk niks over de reparatietijd.

Daarbij, als garage heb je een planning en een niet 123 verklaarbare storing plan je, naar mijn mening, op korte termijn in zodat je goed de tijd hebt om te zoeken.. ff hap-snap tussendoor werkt niet.

Had ook al rekening ermee gehouden hoor ;) Vind ik het nog lang.

Ik heb de auto vorige week vrijdag (is mijn enige roostervrije dag) dus vandaar dat ik er nog 6 dagen mee doorgereden heb omstreeks 14,00u/14.30u in de middag achtergelaten. M'n ma moest met de fiets naar de fietsenmaker in dezelfde hoek en toen zijn we meteen doorgereden (By the Way zonder afspraak, dus zo binnengereden in de hoop dat het in een paar minuten opgelost kon worden). Deels dus wel mijn eigen schuld omdat ik niet van te voren een afspraak gemaakt had. Deels de schuld van de garage omdat ze niet wilde dat ik ermee verder reed (op zich ook wel terecht omdat tegemoetkomend verkeerd nooit kon zien dat ik linksaf ging slaan, en waarschijnlijk ben je dan niet verzekerd).
Vervolgens hebben ze er vrijdagmiddag aan kunnen werken, maar toen stonden de gewone afspraken (overige reparaties van andere klanten, APK's etc.) er al, zaterdag werken ze tussen 9 en 1 bij onze werkplaats maar dus dat is ook niet veel tijd, zondag zijn ze dicht en maandagavond was die klaar belde ze om 17.15u toen ik nog in Nijmegen zat (moest toen nog fietsen en dat zou te lang gaan duren om voor sluitingstijd daar te zijn).
Overigens hebben ze er drie kwartier over gedaan gezien het arbeidsloon.

M'n vader kan wel zelf een lampje verwisselen op zich (ook bij de nieuwe auto's die jan en alleman naar de garage brengen omdat er bijna onmogelijk bij te komen is), maar voor de rest doet die volgens mij weinig zelf. Vloeistoffen bijhouden en bijvullen inclusief koelvloeistof die zijn eigen auto lekt.
Tevens zijn wij gewone burgers dus moet het op de oprit (als je die al hebt) en anders in het parkeervak....

eerste-opel zei:
Deels de schuld van de garage omdat ze niet wilde dat ik ermee verder reed (op zich ook wel terecht omdat tegemoetkomend verkeerd nooit kon zien dat ik linksaf ging slaan, en waarschijnlijk ben je dan niet verzekerd).

Hier moest ik serieus waar om lachen :p

Natuurlijk heeft een garage niks te zeggen over jou auto (want is jou bezit). En natuurlijk ben je gewoon verzekerd als je Knipperlicht kapot is, hoewel je wel een boete kunt krijgen natuurlijk...

nou ja, het zou kunnen dat er in een polisvoorwaarde iets staat in de trant van 'met een bekend defect, dat mogelijk tot schade kan leiden, de weg op gaan kan leiden tot verhaal van de schadelast etc..'.

WA verzekerd ben je, zolang de premie betaald, is. De schadevergoeding an sich kan weleens genuanceerde zijn..

Aan de andere kant, hoeveel mensen hebben dagelijks een (potentiële) schadelast door het niet gebruiken van de richtingaanwijzer?;)

De linkerrichtingaanwijzer voor in de koplampunit werkt dan wel, dan niet,, soms dagen wel goed en ineens weer 1 uur of dagen niet, de lamp in de fitting losdraaien
en weer vast, dan werkt de lamp weer, maar 1 dag, 1 week, het is niet te zeggen hoelang.
Storing in een kabeltje of fitting of stekker of moet de complete koplamp Unit vervangen worden.
Scenic nieuw gekocht 2009 , 85000 km. 2ltr automaat.

Storing ca 6 maanden

Terug
Bovenaan