resterende hoeveelheid brandstof | meter vs. werkelijkheid

A

Anoniem

Guest
[size=small]onze auto: Mazda 2 1.3hp GT-M Line uit 2011[/size]

1. We hebben gisteren de tank bijna leeg gereden, de "remaining" heeft 11 km resterend aangegeven. De benzine meter was knipperend bij de laatste fase. Bij de benzinepomp hebben we 33 liter getankt. De benzinetank is 42,8 liter, volgens de handleiding. We hebben dus 10 liter (!) ongebruikt gelaten. Dit is m.i. een overdreven reserve hoeveelheid. Hoe zorgwekkend is doorrijden?

2. De handleiding adviseert om de tank voor 1/4 niet leeg te rijden. Dit verklaart de 10 liter. Waarom moet 1/4 tank bespaard blijven? Ik weet dat bezinksel niet opzogen moet worden, daarvoor is m.i. geen 10 liter benodigd.

uwbuurman zei:
Ik zeg, 5 liter in de jerrycan en leegrijden. Mazda weet dat toch niet.

Veroorzaakt dat schade? Een verstopping in de benzine toevoer?

Ook aan gedacht dat niet iedereen in Nederland woont? Hier is een benzinepomp altijd dichtbij, in de Sahara is dat toch net even anders.

Bij echt leegrijden heb je wel kans op schade ja. Benzinefilter verstopt als je geluk hebt, als je pech hebt is het veel serieuzer.
Ik zou altijd in ieder geval een liter of 5 in de tank laten zitten.

Peter Kortenaar 2 zei:
... Ik weet dat bezinksel niet opzogen moet worden, daarvoor is m.i. geen 10 liter benodigd.

Wel. Zeg dat je tank is 80 bij 50cm. 2 liter reserve is dan al snel een vies plasje dat vrolijk alle kanten op klotst behalve naar je motor.
Met de kilometeraftellermeters zijn fabrikanten nog voorzichtiger geworden. Misschien had je wat extreem verbruik door file/stadsverbruik? 11km in een uur is bijvoorbeeld al snel 5 liter.

Letop het wil niet zeggen dat je pomp uiteindelijk ds laatste druppel opzuigt. Mijn koffieautomaat laat ook altijd 15% zitten omdat hij niet van de uiterste bodem zuigt.

V0RQ zei:
Wel. Zeg dat je tank is 80 bij 50cm. 2 liter reserve is dan al snel een vies plasje dat vrolijk alle kanten op klotst behalve naar je motor.
Met de kilometeraftellermeters zijn fabrikanten nog voorzichtiger geworden. Misschien had je wat extreem verbruik door file/stadsverbruik? 11km in een uur is bijvoorbeeld al snel 5 liter.

Goede punten.

Volgens mij is de 2011 mazda 2 1.3 hp met 86 pk al een direct ingespoten motor. (skyactiv)
De 75 pk variant is een mpi motor.

De direct ingespoten variant kan je beter niet leegrijden.
De mpi variant maalt daar niet zo om.

Diegene die anders beweert heeft het nog niet meegemaakt of nog nooit een benzinetank van binnen gezien. Waarom denken jullie dat een benzinefilter (itt een dieselfilter) bijna nooit vervangen hoeft te worden?

Volgens mij heeft Mazda een serie gehad waarbij de benzine al op was voordat de teller op 0 stond. Maar anderzijds, er wordt natuurlijk uitgegaan van worst case. Stel er wordt nog 50 km aangegeven, en je laatste 2 kilometers zijn flink omhoog. Auto geparkeerd op de helling, en de volgende de ochtend nog 5 kilometer de helling op naar het dorpje om boodschappen te doen of te gaan skieen. Beetje slordig om dan na 300 meter stil te vallen omdat de laatste 5 liter net niet opgepompt kan worden. En vanuit de Subaru tijd ook nog meegemaakt dat 6 liter ook niet genoeg is om het volgende tankstation te halen, ook al is dat 40 km verderop..... Better safe than sorry.

De resterende actieradius is onderhevig aan je rijstijl. Soms als ik van de Autobahn of kom staat deze op bijv. 40km, als ik daarna weer een paar minuten op een 80km weg rijdt loopt deze zomaar weer 60km op of nog verder.

Het wil nog wel eens voorkomen dat ik een tank goed leeg rij, ik maak er (uit luiheid) soms een sport van om nog net één dagje langer door te rijden. Zo weet ik in mijn auto dat het benzinelampje eerst gaat branden en vervolgens gaat knipperen (de resterende actieradius staat dan al op nihil), dan gaat er dus best wat brandstof in.

Echter, als ik een tank heel zuinig rij (bijv. een week lang alleen maar 80km wegen) dan gaat het lampje veel later branden. Dan tank ik dus soms net zoveel als in voorgaand verhaal, echter brand het lampje dan nog niet.

Kortom, ik kan er niet echt een peil op trekken maar feit is wel dat de actieradius en de te tanken hoeveelheid brandstof onderhevig is aan de rijstijl van de afgelopen x kilometers/uren. Heb overigens wel het idee dat de meter en weergave van de actieradius nauwkeurig is.

Het gaat in mijn geval om een Opel Astra uit 2016.

Terug
Bovenaan