Reparatie na geblokkeerde startmotor met niet ingeleerde reservesleutel Vw up! 2012

Martin 5919440

Net ingestapt
Goedenavond,

Recent heeft mijn vriendin een occasion vw up! 2012 via de dealer aangeschaft. De reservesleutel moest echter nog nageleverd worden en was bij aflevering uiteraard nog niet ingeleerd waardoor de transponder de combinatie auto en sleutel niet herkend. Logisch en dit is ook de bedoeling. Maar wat blijkt, na deze poging is de auto niet meer te starten, ook niet met de juiste sleutel. Resultaat auto is afgesleept naar de garage voor reparatie.

Dergelijke vergissingen met niet ingeleerde sleutels zouden toch niet een dure reparatie tot gevolg hebben? Garantie wordt door de dealer weggewuifd. Ik hoor graag of dit inderdaad gebruikelijk is en dus eigen schuld, of zijn deze gevolgen buiten proportioneel?

Mag toch hopen dat dit onder garantie valt als het idd het resultaat is van een niet goed ingeleerde sleutel.
Startmotor zelf is trouwens ook garantiewerk. Je hebt ook bij een 2e handsje recht op een deugelijk product. Startmotor valt onder de draaiende delen van het blok in principe.

Martin 5919440 zei:
De reservesleutel moest echter nog nageleverd worden en was bij aflevering uiteraard nog niet ingeleerd waardoor de transponder de combinatie auto en sleutel niet herkend.

Begrijp ik hieruit dat de sleutel bij nalevering (aan jullie) nog steeds niet was ingeleerd? Waarom wordt hij dan geleverd? Dat doe je dan toch bij de aflevering van de sleutel? Anders hou je hem toch in je magazijn totdat je een monteur hebt die hem kan inleren, en dán lever je hem af? Dit klinkt als het plaatsen van een defect onderdeel en dan draait de motor in de soep. Dan kun je dat toch ook niet wijten aan de gebruiker, dan heb je als garage toch een fout gemaakt die je moet herstellen.

bij de aankoop is wel verteld dat de reservesleutel nog ingeleerd moest worden na ontvangst. Echter dit was 2 weken geleden en was mijn vriendin vergeten. Maar kan de motor inderdaad in de soep lopen bij een niet ingeleerde sleutel? Als dat namelijk wel standaard gebeurd vrees ik dat de garantie niet helpt. De verkoper heeft over deze consequenties in ieder geval niets verteld en was dus ook niet bekend.

Een niet ingeleerde sleutel kan natuurlijk geen kwaad.
Wat was dan de werkelijke reparatie??
Ik heb het idee dat het gewoon een soort reset nodig had omdat de vreemde sleutel niet goed werd aangemeld.

De dealer moet gewoon beide sleutels opnieuw inleren. Ja, je vriendin was wat laat.
Afsleepkosten zullen wel een discussiepunt vormen, maar het inleren hoort gewoon bij een nieuwe sleutel.
Dat de motor hiervan in de soep zou lopen heb ik nog noit van gehoord.

Naar wat ik zo lees doet de auto het niet met de originele sleutel. Als dat zo is, allebei de sleutels laten interen bij de dealer en dan kijken of het dan weer goed gaat.

En wat is er precies vervangen dan?

Waarschijnlijk is de startblokkering op blokkade gesprongen door de niet ingeleerde sleutel en zal eea gereset moeten worden mbv VAG meetapparatuur.
Tydelyck zijn visie klopt, een goede dealer zal de sleutel pas uitleveren als deze is ingeleerd op de Up. Deze dealer heeft echter wel een instructie gegeven aan je vriendin!
Wordt het interessant of de leverende dealer een VAG dealer is, die kan overzien wat de gevolgen zijn van het gebruiken van een niet ingeleerde sleutel, of een dorpse Okasiedealer, die bijvoorbeeld veel met Opels doet waar dit probleem nooit speelt.....(maw nooit deze gevolgen had overzien). In mijn optiek zou het allemaal onder garantie/coulance moeten vallen, de visie van Tydelyck & redelykheid volgend.

Misschien zijn dit soort praktijken bij een VAG dealer tegenwoordig normaal?

Moest ze bijbetalen voor een reservesleutel? Of Is een extra sleutel onderhandeld bij aankoop? Ik vind het raar dat de originele sleutel ook niet meer werkt. Maar laten ze het maar oplossen voor de prijs die je hebt afgesproken..

Was een officiële vw dealer, ik moet nog vernemen wat ze dan precies hebben gerepareerd en waarom dit alles nodig is geweest.
De reservesleutel was bij de dealer defect en zou worden nageleverd zonder extra kosten en was dus nog niet ingeleerd. De gevolgen zijn echter niet verteld.
Ik ga nog zeker de discussie aan met de dealer als ik weet wat precies vervangen/gerepareerd moest worden (auto staat al bijna week bij de garage en kan nog niet worden opgehaald) met de kennis welke ik van jullie hebben ontvangen. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Dank in ieder geval voor alle goede en nuttige feedback.

Je hebt de auto nog maar een paar weken in bezit?
Dan zou het je niets mogen kosten. De dealer had ook een monteur langs kunnen sturen om de sleutel bij jullie thuis opnieuw in te leren.

Terug
Bovenaan