Reparatie moet opnieuw uitgevoerd worden buiten garantie!

Dennis 6074569

Net ingestapt
Goedemiddag,

Hopelijk dat iemand hier ervaringen mee heeft. Wat is het geval. Ik heb een aantal jaren geleden een auto gekocht en binnen de garantie is het volgende vervangen en gerepareerd:
Oliepomp vervangen
Oliepomp bypass magneet klep
Carterplug en nog een aantal zaken.
Netjes geregeld door het bedrijf zonder kosten. Een aantal onderdelen zijn zelfs opnieuw bij de autoleverancier besteld. Echter een jaar later (buiten garantie termijn) lijkt het probleem zich weer voor te doen. Bestaat er dan nog recht op garantie? En stel de Oliepomp is weer kapot bestaat er dan garantie op het onderdeel wat binnen een jaar kapot is? Het gaat toch om onderdeel van 450,00 waar je van verwachten dat het langer meegaat. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Dit gaat namelijk een dure grap worden (vooral de uren die erin gestoken moeten worden. In het slechtste geval moet de motor uitgebouwd worden). Alvast bedankt bedankt voor de tips

Welk merk en type auto en motor gaat dit over?

Een oliepomp hoort een motorleven lang mee te gaan. Tenzij er verkeerde olie gebruikt wordt of een of ander afdichtgoedje in de olie gemikt is.

Binnen een jaar zou je nog garantie moeten hebben op de nieuwe onderdelen zelf. Maar ik vermoed dat hier meer aan de hand is.

Wat it de reden dan de oliepomp in eerste instantie vervangen is, wat waren de klachten? Normaal gaat een oliepomp inderdaad niet snel stuk, ding krijg smering genoeg ;)

Oliepompen zitten vóór het oliefilter en sneuvelen wel eens als er troep in het carter gekomen is wat opgezogen wordt. Ook een verstopt filter in de aanzuigzijde kan de pomp ruïneren of een loshangende aanzuigbuis waardoor er valse lucht wordt aangezogen. Precies wat EVV aangeeft: Wat was de oorzaak om de eerste pomp te vervangen?

Ging het destijds om een nieuwe auto of een gebruikte. Je schrijft dat de onderdelen "zelfs" bij de autoleverancier zijn besteld, dit doet mij vermoeden dat het om een gebruikte auto auto ging, bij garantie op een nieuwe auto is het toch vanzelfsprekend dat de onderdelen bij de autoleverancier worden besteld.
En zoals hierboven al vermeld is er waarschijnlijk meer aan de hand omdat een oliepomp een onderdeel is dat normaal nooit defect raakt.
Als het echt alleen de oliepomp zelf is, mag je verwachten dat het weer garantie is, ligt de oorzaak ergens anders, dan zal het een moeilijk geval worden.

Een in de garantieperiode uitgevoerde reparatie verlengt NIET de garantietermijn. Zo simpel is het.

Bedankt voor alle reacties. Het gaat om een Mercedes c350e 2ehands inderdaad. De klachten waren/zijn dat de auto schokt bij een constante snelheid als de auto warm is. Dus als ik constant 80 rij en de auto is warm dan begint die erg te schokken en zie ik ook het verbruik van benzine op en neer gaan. Daarnaast komt er op sommige momenten erg veel rook uit de auto. Maar zoals ik lees kan het bijna niet aan de Oliepomp liggen aangezien die niet vlug kapot gaan.

Meestal is de garantie op reparatie een paar maanden, daarna is het gewoon pech.
Heb je misschien de oude rekening nog zodat je aan kan geven welke oliepomp ze vervangen hebben? De klachten lijken mij niet echt oliedruk gerelateerd. Meer brandstof druk.

Is het niet de regeling van de oliedruk van de nokkenasverstelling? Die zorgt voor de juist oliedruk voor de variabele kleptiming. Als dat die goed gaat merk je dat wel tijdens het rijden omdat de timing niet meer klopt.

Dennis 6074569 zei:
Olds 76 zei:
Een in de garantieperiode uitgevoerde reparatie verlengt NIET de garantietermijn. Zo simpel is het.
Duidelijk. Ook niet op de onderdelen zelf?

Zo duidelijk en zwart / wit hoeft het niet te zijn. Binnen de garantie heb je klachten gekregen en die zijn misschien toch niet juist verholpen. Met een beetje welwillende garage en enige flexibiliteit van jouw kant is er misschien nog wel wat te regelen.

Terug
Bovenaan