Renaultdiesels vorst

A

Anoniem

Guest
In 2019 strandden er massaal Renault diesels (1,5DCI) vanwege de vorst. Gisteren en vandaag twee Clio’s in mijn omgeving afgesleept met hetzelfde probleem. Zijn er al meer meldingen?

Aangezien ik zelf ook een Clio diesel (2015) heb durf ik hem nu niet te starten. Is het een probleem dat met een hogere temperatuur vanzelf weggaat als ik nu niet ga rijden? Of zit er sowieso nu vocht in de motor en heb ik eind deze week hetzelfde probleem als het warmer is?
 
Het probleem wordt veroorzaakt door condens als gevolg van extreem vochtig weer in de Intercooler, en daarna strenge vorst. Renault heeft hier een terugroepactie voor, als dit goed door de Renault dealer is uitgevoerd dan mag dit probleem niet meer voorkomen.

Als de auto gewoon jaarlijks in onderhoud is bij de Renault dealer dan is dit probleem al verholpen. Sommige eigenaren zijn echter heel erg laks met terugroepacties. Bel anders gewoon voor de zekerheid je Renault dealer.
Het probleem speelde ook alleen bij vrij jonge modellen van Renault. ( ik weet niet meer precies welke bouwjaren)

In vrijwel alle gevallen slaat de motor direct aan, en is er gewoon niets aan de hand.

Dit probleem speelt in veel landen niet omdat die geen kwakkel winters hebben, maar strenge vorst met een lage luchtvochtigheid.
 
Clio uit 2015 mag er geen last van hebben. Het speelde in modeljaar 2017/2018 en werd het jaar daarop heel duidelijk kenbaar. Het probleem was inderdaad water in de intercooler. Dat zit daar overigens altijd.

Achtergrond is eigenlijk dat druk voor een diesel van Renault heel belangrijk is. Hij zal niet starten want de druk klopt niet. Haal de intercooler buis maar eens los, hij zal rondgaan maar hij slaat echt niet aan. En als die het doet gaat die bijna direct weer uit.

Ik heb er met mijn 1.5 DCi Twingo nooit last van gehad, nu met mijn 2.0 DCi begrijp ik eigenlijk pas waarom dit toen destijds voorkwam. Software...eigenlijk, en een kleine parameter die in Nederland niet zo handig is.
 
Hartelijk dank voor de reacties! De Clio gaat trouw naar de dealer, maar begrijp dat het probleem vooral bij latere bouwjaren zit.
 
Afgelopen donderdagavond wilde mijn Clio IV diesel uit 2013 niet starten. Het blijkt het bekende "vocht in de intercooler" probleem te zijn. Hij staat momenteel bij de garage en ik weet al dat er een nieuwe startmotor in moet, hopen dat de rest mee valt.
Heel toevallig was er op dat moment in dezelfde parkeergarage nóg een clio met het zelfde probleem (jaar en brandstoftype weet ik niet). het gekke is dat ik voorgaande jaren nooit ergens last van heb gehad.
Ik heb al contact gehad met Renault Nederland en ik maak helaas geen aanspraak op coulance oid omdat mij auto te oud zou zijn en teveel km (213K) heeft gereden. Voor mijn auto is er ook nooit een terugroep actie geweest.
De monteur zei wel dat er ook een software update uitgevoerd gaat worden en bepaalde onderdelen vervangen worden volgens 'protocol'. Ben erg benieuwd...

Mochten er mensen nog tips hebben, dan hoor ik dat graag.
 
Bij dit probleem gaat volgens mij eerder de hoofdzekering kapot,
en niet de startmotor zelf. Ik neem aan dat je de auto naar een betrouwbare en deskundige garage hebt gebracht.

Gezien de leeftijd van de auto kan de startmotor natuurlijk minder zijn, en kapot gaan.

Succes.
 
Gisteren werd in de straat bij mijn ouders ook een vrij jonge Megane Estate weggesleept. Zal waarschijnlijk zelfde bekende probleem zijn.
 
Ja die vertrouw ik zeker.
Ik denk dat je gelijk hebt dat de leeftijd meespeelt, maar bij het proberen starten kwam er toch echt rook onder de motorkap vandaan. Zou zomaar het laatste zetje geweest kunnen zijn.
Er zat ook teveel water in de intercooler.
Afwachteno_O
 
Dit heeft niets te maken met de leeftijd of de kilometerstand van de auto. De combinatie luchtvochtigheid en temperatuur veroorzaakt het probleem. Met name in de winter van 2019 zijn heel veel Renaults hier tegenaan gelopen en was het landelijk nieuws, maar ook in andere winters kwam het probleem voor. Mijn Clio uit 2014 gaat vandaag op transport naar de dealer. De auto wilde gisteren niet starten nadat ik deze al een aantal dagen niet had gebruikt. De dealer vertelde dat hij al een hele partij auto’s had staan met hetzelfde probleem. In 2019 heeft Renault bij Kassa verklaard dat ze de kosten voor hun rekening zouden nemen. De Renaultdealer bevestigde dat tot nu toe altijd een groot deel van de kosten uit coulance is vergoed, maar dat nu mogelijk 200.000 km als grens zou gelden. Dit zou belachelijk zijn, omdat het probleem niet wordt veroorzaakt door ouderdom maar door weersomstandigheden. Als je Renault de vorige keren bij vergelijkbare omstandigheden in de garage stond en nu toevallig niet maar je bent wel net de 200.000 km gepasseerd dan zou je nu ineens voor de kosten opdraaien van een productie- en softwarefout van Renault. Sommige auto’s hebben het probleem al voor de tweede keer, dus de modificatie en software aanpassing zijn niet altijd afdoende.
 
@Ben 7857651 , dat klopt. Ik bedoelde alleen dat de startmotor op leeftijd is en dat dit misschien het laatste zetje was die hem heeft doen overlijden.
Ik hoop voor je dat de schade meevalt en/of dat Renault (gedeeltelijk) de kosten op zich neemt. Als ik de kleine beurt niet meereken, dan was ik zo'n €800 kwijt voor dit euvel.
Ik kwam er helaas niet uit met Renault. En mijn Renault is van 09/13 met 213K op de teller.
Mocht je het wel voor elkaar hebben gekregen dan ben ik erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen natuurlijk :p
Hopelijk rijd je ook snel weer rond in je Clio!
 
@Mathijs 5678715; de wegenwacht wilde me alleen naar de dichtsbijzijnde (=mijn) garage slepen. Volgens hem kon iedere garage dit repareren en hij had voor de monteur een garagefilmpje van AMT waarin de herstelprocedure te zien was. Mijn garagehouder had het nog niet eerder gedaan, maar een dag later belde hij op en kon ik de Clio weer ophalen. De schade viel met 200 euro mee, al blijft het weggegooid geld. Renault Drachten belde een dag later waar de Clio bleef, dus ik heb het verhaal even uitgelegd. Volgens Renault Drachten was men op hoog niveau nog bezig met een coulanceregeling, maar er was nog geen witte rook. Ik zal er later nog eens naar informeren en als er nieuws uit komt dan laat ik het weten. Overigens was ik om 11.00 uur al de vijfde met dit probleem op die dag en de 21ste sinds het weekend. Het meest kwaad was een man met een Mercedes. Die had dit voorval al eens gehad met een Renault en is toen overgestapt op Mercedes. In zijn Mercedes bleek dezelfde Renault motor te zitten.
 
Mijn clio is ook naar mijn eigen garage versleept (renault specialist/geen dealer). Mooi om te horen dat je in ieder geval minder schade had dan ik, dan had je denk ik niet de startmotor kapot?
ik lees inderdaad dat sommige er met een relatief kleine reparatie vanaf komen (zekering vervangen en water wegpompen oid), maar ook zeker reparaties van boven de €2.000.
Ik ben erg benieuwd dan, want dit speelt al langer dan 3 jaar. Renault Apeldoorn was heel stellig, en Renault Drachten zegt dus weer wat anders?
To be continued. Mocht ik nog wat horen dan zal ik dat zeker laten weten.
 
Ook mijn Renault Clio 1.5dci uit 2018 heeft dit euvel. Onderstaand was mijn bericht aan Renault Nederland en ABD Renault te Heerenveen.

Gebleken is dat bij specifieke winterse omstandigheden afgelopen kerstweekend vanaf 25 december 2021 (strenge vorst in combinatie met een hoge luchtvochtigheid) startproblemen zijn opgetreden ten gevolge van condensvorming in de interkoeler.
Deze conclusie is tot stand gekomen na interventie door de ANWB wegenwacht op maandag 27 december 2021.
Tijdens contact met een medewerker van ABD Renault Heerenveen op maandag 27 december 2021 werd aangegeven dat inmiddels 14 diesels met dezelfde storing binnengebracht waren en dat ik in een wachtrij terecht kwam. Pas tegen het einde van januari 2022 was er plek voor een afspraak.
Ook was er na kort onderzoek geen modificatie of terugroepactie bekend voor dit probleem bij de Renault Clio 1.5dci uit 2018.

Om toch weer op korte termijn te kunnen rijden heb ik mede na overleg met de ANWB wegenwacht, de auto ter reparatie aangeboden bij een gerenommeerde plaatselijke garage.

Graag ontvang ik antwoord op de navolgende vragen:
- Is er voor het bovengenoemde model een modificatie ontwikkeld die de overmatige condensvorming tegengaat?
- Wilt u voorkomen dat eigenaren van een Renault turbo diesels met dit probleem in de winter met startproblemen worden geconfronteerd?
- Wanneer wordt er een eventuele modificatie/terugroep actie verwacht?
- Kunnen de reparatie kosten worden verhaald en/of worden deze vergoed door Renault Nederland?

Dit mankement is naar mijn mening niet te wijten aan een defect maar aan een ontwerp fout welke door Renault dient te worden opgelost.

Antwoord ABD Renault Heerenveen:

Hierbij reageer ik op uw mail over uw auto met start problemen.

Er is een modificatie uitgeroepen voor uw auto.
En de reparatie is misschien een coulance mogelijk.
Echter moet de auto dan bij de dealer gerepareerd/aangeboden worden om te kijken of er coulance mogelijk is.
Echter gaat dit wel tijd in beslag nemen omdat we zoals u al aangaf meerdere auto’s hebben.
Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag.

Omdat de ANWB de auto naar de dichtstbijzijnde garage wou slepen en ik bij ABD Renault te Heerenveen pas na een maand aan de beurt kon zijn, is de auto bij Siro auto's gerepareerd. Binnen een paar dagen kon ik weer rijden. Wel met een nieuwe startmotor en €545,00 armer.
Ik vind dat dit euvel niet te wijten is aan een technisch defect van de auto of te wijten is aan het rijgedrag van de eigenaar. Voor mij is dit een ontwerpfout van de auto door Renault, welke al jaren bekend is en voor zover ik heb kunnen nagaan nooit voor de Clio een terugroep aktie is geweest om deze ellende voor de klant te voorkomen.
Ik ga proberen bij Renault Nederland de kosten en/of een deel ervan terug te krijgen. Tevens is er geen garantie dat na de modificatie het probleem verholpen is.

Wordt dus vervolgd.
 
^^^ startmotor is een slijtagedeel. Ik lees in dit draadje meer dat de startmotor een 'issue' is, maar icm een bevroren intercooler toch wel wat vreemd m.i.

Wellicht verstandig om de update te laten uitvoeren.

Zit er geen aftapplug in de intercooler?
Bij de trucks (concerngenoot van Renault, Volvo ;) ) waarschuwt de fabrikant er wel voor én biedt instructie ter voorkoming van bevriezing van condensaat in de intercooler tijdens (extreem) koude weersomstandigheden.

C99A9A55-0CB1-4735-B387-9C151B68B114.png.811667dba94a9e89bf7c7a25ed0fde69.png


https://www.chauffeursforum.nl/index.php?/topic/50050-afdekhoes-voor-de-wintertijd/


Er word nachtvorst einde week voorspelt.. en nu is het aardig vochtig.. :p
 
Een sissend geluid dus je laat opzettelijk druk weglopen uit de intercooler? Maar goed dat zal bij zo'n vrachtwagen iets minder effect hebben.
 
Ook oudere types Scania hadden vroeger een probleem met bevroren intercoolers. Die hadden geen aftapplug er aan zoals bij Volvo en de enige oplossing was toen om er een minimaal klein gaatje onderin te boren.
Wel natuurlijk een licht sissend geluid en heel klein verlies van de druk.
En gewoon in de zomer een kleine parker er in draaien.
 
Pieter 2698057 zei:
Ook mijn Renault Clio 1.5dci uit 2018 heeft dit euvel. Onderstaand was mijn bericht aan Renault Nederland en ABD Renault te Heerenveen.

Gebleken is dat bij specifieke winterse omstandigheden afgelopen kerstweekend vanaf 25 december 2021 (strenge vorst in combinatie met een hoge luchtvochtigheid) startproblemen zijn opgetreden ten gevolge van condensvorming in de interkoeler.
Deze conclusie is tot stand gekomen na interventie door de ANWB wegenwacht op maandag 27 december 2021.
Tijdens contact met een medewerker van ABD Renault Heerenveen op maandag 27 december 2021 werd aangegeven dat inmiddels 14 diesels met dezelfde storing binnengebracht waren en dat ik in een wachtrij terecht kwam. Pas tegen het einde van januari 2022 was er plek voor een afspraak.
Ook was er na kort onderzoek geen modificatie of terugroepactie bekend voor dit probleem bij de Renault Clio 1.5dci uit 2018.

Om toch weer op korte termijn te kunnen rijden heb ik mede na overleg met de ANWB wegenwacht, de auto ter reparatie aangeboden bij een gerenommeerde plaatselijke garage.

Graag ontvang ik antwoord op de navolgende vragen:
- Is er voor het bovengenoemde model een modificatie ontwikkeld die de overmatige condensvorming tegengaat?
- Wilt u voorkomen dat eigenaren van een Renault turbo diesels met dit probleem in de winter met startproblemen worden geconfronteerd?
- Wanneer wordt er een eventuele modificatie/terugroep actie verwacht?
- Kunnen de reparatie kosten worden verhaald en/of worden deze vergoed door Renault Nederland?

Dit mankement is naar mijn mening niet te wijten aan een defect maar aan een ontwerp fout welke door Renault dient te worden opgelost.

Antwoord ABD Renault Heerenveen:

Hierbij reageer ik op uw mail over uw auto met start problemen.

Er is een modificatie uitgeroepen voor uw auto.
En de reparatie is misschien een coulance mogelijk.
Echter moet de auto dan bij de dealer gerepareerd/aangeboden worden om te kijken of er coulance mogelijk is.
Echter gaat dit wel tijd in beslag nemen omdat we zoals u al aangaf meerdere auto’s hebben.
Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag.

Omdat de ANWB de auto naar de dichtstbijzijnde garage wou slepen en ik bij ABD Renault te Heerenveen pas na een maand aan de beurt kon zijn, is de auto bij Siro auto's gerepareerd. Binnen een paar dagen kon ik weer rijden. Wel met een nieuwe startmotor en €545,00 armer.
Ik vind dat dit euvel niet te wijten is aan een technisch defect van de auto of te wijten is aan het rijgedrag van de eigenaar. Voor mij is dit een ontwerpfout van de auto door Renault, welke al jaren bekend is en voor zover ik heb kunnen nagaan nooit voor de Clio een terugroep aktie is geweest om deze ellende voor de klant te voorkomen.
Ik ga proberen bij Renault Nederland de kosten en/of een deel ervan terug te krijgen. Tevens is er geen garantie dat na de modificatie het probleem verholpen is.

Wordt dus vervolgd.

Vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid van je auto is voor mij belangrijk. Renault garandeert niet dat het probleem met de intercooler na de modificatie verholpen is. Het risico dat deze dure reparatie zich herhaalt blijft dus aanwezig.
Uiteindelijk heb ik de Clio verkocht. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Door de negatieve publiciteit door onze regering met spreekbuis onze Bovag worden alle diesels op een hoop gegooid en raak je ze moeilijk kwijt. Waarvoor dank!
Accu’s zijn nu eenmaal geweldig voor het milieu en diesels heel slecht. Hoe gek zijn wij in Nederland geworden?
 
^^ aardig gek, denk ik. Het zal nog wel gekker worden.. met de energiecrisis die aanstaande is.

[size=small]Maar goed, de Duitsers hebben het milieu een dienst bewezen door een gaspijpleiding te bouwen en daar (vooralsnog) niks mee te gaan doen..[/size]
 
Terug
Bovenaan