Ook mijn Renault Clio 1.5dci uit 2018 heeft dit euvel. Onderstaand was mijn bericht aan Renault Nederland en ABD Renault te Heerenveen.
Gebleken is dat bij specifieke winterse omstandigheden afgelopen kerstweekend vanaf 25 december 2021 (strenge vorst in combinatie met een hoge luchtvochtigheid) startproblemen zijn opgetreden ten gevolge van condensvorming in de interkoeler.
Deze conclusie is tot stand gekomen na interventie door de ANWB wegenwacht op maandag 27 december 2021.
Tijdens contact met een medewerker van ABD Renault Heerenveen op maandag 27 december 2021 werd aangegeven dat inmiddels 14 diesels met dezelfde storing binnengebracht waren en dat ik in een wachtrij terecht kwam. Pas tegen het einde van januari 2022 was er plek voor een afspraak.
Ook was er na kort onderzoek geen modificatie of terugroepactie bekend voor dit probleem bij de Renault Clio 1.5dci uit 2018.
Om toch weer op korte termijn te kunnen rijden heb ik mede na overleg met de ANWB wegenwacht, de auto ter reparatie aangeboden bij een gerenommeerde plaatselijke garage.
Graag ontvang ik antwoord op de navolgende vragen:
- Is er voor het bovengenoemde model een modificatie ontwikkeld die de overmatige condensvorming tegengaat?
- Wilt u voorkomen dat eigenaren van een Renault turbo diesels met dit probleem in de winter met startproblemen worden geconfronteerd?
- Wanneer wordt er een eventuele modificatie/terugroep actie verwacht?
- Kunnen de reparatie kosten worden verhaald en/of worden deze vergoed door Renault Nederland?
Dit mankement is naar mijn mening niet te wijten aan een defect maar aan een ontwerp fout welke door Renault dient te worden opgelost.
Antwoord ABD Renault Heerenveen:
Hierbij reageer ik op uw mail over uw auto met start problemen.
Er is een modificatie uitgeroepen voor uw auto.
En de reparatie is misschien een coulance mogelijk.
Echter moet de auto dan bij de dealer gerepareerd/aangeboden worden om te kijken of er coulance mogelijk is.
Echter gaat dit wel tijd in beslag nemen omdat we zoals u al aangaf meerdere auto’s hebben.
Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben hoor ik het graag.
Omdat de ANWB de auto naar de dichtstbijzijnde garage wou slepen en ik bij ABD Renault te Heerenveen pas na een maand aan de beurt kon zijn, is de auto bij Siro auto's gerepareerd. Binnen een paar dagen kon ik weer rijden. Wel met een nieuwe startmotor en €545,00 armer.
Ik vind dat dit euvel niet te wijten is aan een technisch defect van de auto of te wijten is aan het rijgedrag van de eigenaar. Voor mij is dit een ontwerpfout van de auto door Renault, welke al jaren bekend is en voor zover ik heb kunnen nagaan nooit voor de Clio een terugroep aktie is geweest om deze ellende voor de klant te voorkomen.
Ik ga proberen bij Renault Nederland de kosten en/of een deel ervan terug te krijgen. Tevens is er geen garantie dat na de modificatie het probleem verholpen is.
Wordt dus vervolgd.