Renault Twingo maakt snerpend/slijpend geluid in 5de versnelling

Guest
Een paar dagen geleden viel mij per toeval op dat mijn auto een raar geluid maakt in de vijfde versnelling. Het is ook niet te horen als de radio aan staat. Het volgende gebeurt: als ik in de 5de versnelling rijdt hoor ik een snerpend/slijpend/piepend geluid, maar alleen vanaf zo'n 110 km p.u. en ook niet continu als ik gas geef. Enkel op een bepaald punt, geef ik iets minder gas dan is het weg, geef ik iets meer gas is het geluid er ook niet meer. Het heeft wat weg van het geluid van een tandartsboor haha :D iemand enig idee wat dit kan zijn toevallig? Heb al wat gezocht op internet en kom wel het een en ander tegen, dat is echter gewoon bij gas geven en niet alleen een bepaalde mate van gas geven zoals ik wel ervaar.

Zonder audio/video kunnen we er niet super veel mee denk ik. Maar ik ga toch de gok wagen door te zeggen, lager van je bak.
Kunnen ze heel oud mee worden, die van mij doet het ook, in elke versnelling. Je hoort hem in z`n 1 constant, in z`n 2 ook, en bij z`n 3>4>5 alleen bij een bepaalde snelheid, als je nog kan schakelen/rijden is er niet veel aan de hand volgens mij*.

* Ik begreep in ieder geval dat ze er behoorlijk oud mee kunnen worden.

Topadvies hierboven......

Klinkt zoals je het beschrijft wel enigzins als een druklager dat aan het overlijden is, zo snel mogelijk vervangen voordat je meer aan gort rijdt

Lycan_Capri (TSC) zei:
Topadvies hierboven......

Klinkt zoals je het beschrijft wel enigzins als een druklager dat aan het overlijden is, zo snel mogelijk vervangen voordat je meer aan gort rijdt
Enig idee wat dat ongeveer gaat kosten? En verder rijden hiermee is dus echt een heel slecht idee? Heb mijn auto elke dag nodig om naar werk te rijden en terug (zo'n 145km per dag dus) en heb geen zin in met pech langs de weg staan haha. Dan kan ik beter even kijken of ik de auto maandag naar de garage kan brengen ipv donderdag pas als ik vrij ben denk ik?

Nja, tot donderdag moet nog wel lukken denk ik

Op deze site: https://www.mijngarage.nl/ kun je kijken wat garages in jouw omgeving rekenen

Alle Twingo's met 1.2 16V 75pk motor hebben een typisch geluidje dat voornamelijk bij een beetje gas bij geven in de vijfde versnelling hoorbaar is. Heel soms hoor ik het ook heel zacht in de derde of de vierde. Het is gewoon het geluid van de verbranding dat via de schakelpook het interieur binnen dringt. Beweeg als je het hoort maar eens de versnellingspook naar links of rechts, dan hoor je dat het even weg is. Er schijnt wel iets aan gedaan te kunnen worden door een andere schakelstang of zo iets te monteren.

Mijn oude Renault 19 had ook een bepaald resonantie bijgeluid bij bepaalde snelheden, later bleek dat de schakelstang de uitlaat(bocht) net wel en net niet raakte, met regen werd het geluid harder. En inderdaad met het bewegen van de schakelpook veranderde het geluid, bij mij hebben de de uitlaat(bocht) verhit en iets omgezet waarna het verdwenen was.

Terug
Bovenaan