Renault Megane vs Talisman

sander 4969571

Net ingestapt
Dag beste autoliefhebbers,

Ik rij inmiddels 2 jaar rond in mijn Renault Megane 1.2 tce bose hatchback uit 2015. Bevalt mij prima, super geluid en omdat die gechipt is kan hij prima meekomen met het verkeer. Enige wat ik echt mis is een automaat. Voor het werk rij ik gemiddeld 2000km per maand in een automaat wat echt genieten is.

Nu wil ik wel bij Renault blijven en zit te twijfelen over 2 modellen:

de Renault Talisman 1.6 tce sedan uitvoering en de Renault Megane (1.2 of 1.6 twijfel nog) uit 2016+.

Nu probeer ik verhalen en recensies op te zoeken op internet maar merk toch dat er bijzonder weinig over te vinden is. Wat ik ook weet is dat beide auto's bijzonder weinig te koop zijn in het noorden van het land.

Wat zijn de plus- en minpunten zijn aan de Talisman en Megane? Of heeft iemand een andere auto wat zeker een aanrader is om naar te kijken.

Alvast bedankt!

Infiniti q30, deelt techniek en onderstel en interieur met de mercedes a-klasse. En heeft dezelfde 1.6 turbo van renault nissan.

Zelf ben ik geen kenner van de automaten met dubbele koppeling van renault.

sander 4969571 zei:
Dag beste autoliefhebbers,

Ik rij inmiddels 2 jaar rond in mijn Renault Megane 1.2 tce bose hatchback uit 2015. Bevalt mij prima, super geluid en omdat die gechipt is kan hij prima meekomen met het verkeer. Enige wat ik echt mis is een automaat. Voor het werk rij ik gemiddeld 2000km per maand in een automaat wat echt genieten is.

Nu wil ik wel bij Renault blijven en zit te twijfelen over 2 modellen:

de Renault Talisman 1.6 tce sedan uitvoering en de Renault Megane (1.2 of 1.6 twijfel nog) uit 2016+.

Nu probeer ik verhalen en recensies op te zoeken op internet maar merk toch dat er bijzonder weinig over te vinden is. Wat ik ook weet is dat beide auto's bijzonder weinig te koop zijn in het noorden van het land.

Wat zijn de plus- en minpunten zijn aan de Talisman en Megane? Of heeft iemand een andere auto wat zeker een aanrader is om naar te kijken.

Alvast bedankt!

Renault gebruikt in de Megane 4 benzine en Talisman benzine de zelfde 7DCT300 automaat met dubbele natte koppeling van Magna/ Getrag. Er zijn niet veel problemen bekend over deze automaat, belangrijk is dat de olie op tijd ververst is volgens fabrieksopgave.

De Talisman is ruimer dan de Megane, beide modellen delen het platform en veel onderstel componenten. Kies er een vanaf de productie van mei 2017 dan heb je een sterk verbeterd multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto.

Zelf heb ik twee maal zeer uitgebreid met de Renault Talisman gereden, ik zou zelf de 1.6 Nissan motor kiezen, of de latere 1.3 Mercedes Renault motor, omdat deze motoren een betere reputatie hebben dan de 1.2. Ook al waren veel kinderziektes inmiddels opgelost.

Na verschillende proefritten heb ik uiteindelijk gekozen voor een Renault Clio 5 130 TCe met 7 traps automaat omdat de ruimte niet echt nodig heb en de auto opvallend volwassen en zeer comfortabel reedt. De auto heeft weer een moderner multimediasysteem wat opvallend fijn en makkelijk werkt.

In de auto ligt de bekende, fijne 1330 CC 4 cilindermotor die in veel modellen van Mercedes, Renault, Nissan en Dacia ligt.

Ik heb naar volle tevredenheid een februari 2018 Mégane IV Estate GT205 en kwam uit een 2013 Mégane III GTline met 1.2 TCe130. Het is een wereld van verschil en 87.000 km zijn met een glimlach tot nu toe op de klok gezet.

De Talisman is nog een maatje groter en meer op comfort gericht, waar de Mégane veel meer sportief is.
Mijn broertje rijdt een 11-2016 Talisman Estate Intens TCe200 wat hem eveneens goed bevalt overigens.
cqOvHHY.jpg

Enige waar je op moet letten:
De eerste serie had wat issues met de EDC met versnelde slijtage van de koppeling. Is een verruimde garantie voor.
En let op, auto's van voor mei 2017 hebben geen Carplay op hun Rlink-systeem.

Auto encyclopedie zei:
Infiniti q30, deelt techniek en onderstel en interieur met de mercedes a-klasse. En heeft dezelfde 1.6 turbo van renault nissan.

Zelf ben ik geen kenner van de automaten met dubbele koppeling van renault.

Dit is zeker weten een mooie auto vanaf de buitenkant maar van de binnenkant ben ik niet echt een fan van...

Auto encyclopedie zei:
Ander alternatief is de ds 4. Wel voor de ds gaan en niet citroen ds. Is er ook als cossback

Als ik hier ook kijk naar de looks gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de Renault. Al vind ik de DS zeker niet verkeerd eruit zien. Als ik een hoger budget had was mijn voorkeur namelijk uitgegaan naar een DS 7

Sander is op zoek naar een vergelijk tussen de Megane en de Talisman en ik zal me verder niet bemoeien met eventuele andere keuzes. Ik ga hier wel preken voor eigen parochie. Neem mij vooral niet kwalijk.

Zelf heb ik ervaring met zowel de Megane als de Talisman. In 2018 kreeg ik van mijn werkgever een nieuwe Megane Estate. Dat was een zwarte, prachtige kleur, handgeschakelde diesel. De auto was gloedjenagelnieuw met 84 km op de teller. Het was ook een huurauto omdat ik toen nog werkte onder een tijdelijk contract. Ik heb met bijzonder veel plezier in die auto gereden en daar in krap een jaar bijna 30.000 km mee gereden. Het is een hele fijne auto gebleken. Ook heb ik veel met een aanhanger gereden, een tandemasser en dat deed de Megane moeiteloos.en zonder mopperen. Vele malen beter dan de Golf Variant die ik daarvoor heb gereden. Opvallend was wel dat de stekker voor de aanhanger zo ongeveer ter hoogte zat van de achteras. Dat gaf gedoe. Verder gewoon onderhoud en tussentijds een keer bij de garage geweest vanwege een melding van de bandenspanning. De Megane deed het gewoon prima.

In 2019 is mijn contract omgezet in een vast dienstverband Dat hield in dat ik nu zelf een leaseauto mocht uitkiezen. Het uitkiezen van een leaseauto is een cadeautje dat je met zorg moet uitpakken. Afgezien van de aanschafprijs werden ook eisen gesteld aan de CO2-uitstoot. Het zou dus een benzine auto worden. Samen met mijn zoon heb ik vanuit de mogelijkheden die er waren een top drie samengesteld. In willekeurige volgorde waren dat een volledig aangeklede Megane Estate, een Talisman Limited Edition Sedan met een automaat, ruim 1300 cc, 160 PK. De Talisman Estate was te duur. Opvallend genoeg werd het drietal gecomplementeerd met de Opel Insignia. Ook een sedan. De Opel is een fraaie en ik denk ook een prima auto. Een aantal van mijn collega's reden een Insignia maar zij waren daar niet onverdeeld enthousiast over. Maar dat terzijde omdat dat niets met de vraag van Sander te maken heeft.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een knalwitte Talisman met schuifkanteldak. Waarom de Talisman sedan boven de Megane Estate? Dat was vrij eenvoudig. De Megane had ik al gehad. Bovendien heb ik in mijn leven niet echt een Estate nodig. Het uitzoeken van een auto gebeurt voor ongeveer 70% met verstand. Daarboven gaat het gevoel de overhand spelen. De Talisman had wel alles wat mijn hartje begeerde.

Ik heb nu ondanks/dankzij de Corona-kwestie in een jaar "slechts" 20.000 km met de Talisman gereden en het is iedere keer dat ik instap een feestje. Je kan zelfs de stevigheid van het onderstel zelf regelen en er zit een massagefunctie in de bestuurdersstoel. De auto doet het voorbeeldig. Met de 160 PK ben je onderweg ook zeker geen minkukel. De Talisman is ten opzichte van de Megane wel een lel van een auto. Dat luistert wel nauw met het inparkeren. De Talisman heeft daar wel de nodige beschemengeltjes voor aan boord.

Samenvattend zijn beide auto's mij uitstekend bevallen. Het comfort van de Megane heeft nog iets frans waar de Talisman toch iets meer naar het duitse hangt maar daar moet je van houden. Ik heb daar geen last van.

Verder heb ik in beide auto's regelmatig ruzie gehad met het entertainmentsysteem. Maar dat wijt ik aan mijn jeugdige leeftijd van 63 jaar. Ik zou die ruzie met grote waarschijnlijkheid ook gehad hebben met andere merken.

Het sterkste punt van beide modellen is eenvoudigweg het krachtige en robuuste ontwerp van Laurens van den Acker. Het zijn beiden prachtige auto's. Er staat wat voor de deur.

Verder heb ik over de kwaliteit van beide modellen niets te mopperen.

Ik wens Sander veel plezier met het kiezen tussen die. Als het dan toch de Megane wordt kies dan voor de Estate. Dat is de mooiste van de Meganes.

groet van Olav

.

Ik heb zelf een Talisman Grandtour, 160 dci EDC in de Initiale Paris uitvoering.
Technisch een betrouwbare auto kan ik zeggen. De EDC in de diesel is een andere automaat dan in de benzine, dus daar kan ik weinig over zeggen.
De afwerking van de Talisman is in orde, niet zo mooi als bij een 'premium' merk. Maar daar is de prijs ook naar. Rijgedrag is goedmoedig, verre van sportief. Stoelen zijn fijn (in de IP nog iets fijner dan in de gewone uitvoeringen). Het multimedia systeem voldoet (de mijne is van voor de verbeterde versie) maar ook niet meer dan dat. In de IP heb je uitgebreidere versie van het Bose soundsysteem. Dat is echt goed.

De vergelijking tov de Megane. Toen mijn vrouw een lease-auto mocht uitzoeken, hebben we een proefrit gehad in de Megane 1.2 Tce 130 pk. Het algehele gevoel vonden wij niet fijn. Het gevoel van 'degelijkheid' ontbrak waardoor we uiteindelijk niet gekozen hebben voor de Mégane maar voor een Astra, terwijl de Mégane wel de mooiere auto is in onze beleving. En dat gevoel hebben we wel ervaren in de Talisman.

Als je een Talisman in de Initiale Paris uitvoering kunt kopen met je budget, dan zou ik dat zeker doen. Maar anders een Intens met wat leuke opties erbij, is zeker ook geen straf.

Auto encyclopedie zei:

Deelt het interieur met de A-klasse in de zin dat het er totaal anders uitziet? Ik zie werkelijk geen enkele overeenkomst.

Deelt het interieur met de A-klasse in de zin dat het er totaal anders uitziet? Ik zie werkelijk geen enkele overeenkomst.

als je goed kijkt naar de sleutel, aantal knopjes van raambedieing, climate control, dan zie je wel dat ze het. e.e.a geleend hebben van Mercedes. Ook de knopjes van de stoelverstelling is typisch iets wat je verder alleen bij mercedes tegen komt op die manier. zo uit de rekken daar vandaan dus. maar het design zelf is inderdaad compleet anders

Terug
Bovenaan