Renault Megane 1.3 Tce

ErPee7

Startmotor
Is iemand bekend met het starten van de nieuwe 1.3 motor van de Megane?
Bij het maken van een proefrit ging de motor namelijk voor zo'n 10 sec. een aardig lawaai maken. Daarna ging die rustig stationair lopen. De verkoper gaf aan dat dit te maken heeft met een recirculeringsproces in de motor om zo snel mogelijk op temperatuur te komen, klopt dat?

Ik wil dit argument toch even voor de zekerheid gecheckt hebben.

Alvast bedankt voor de feedback!

De 1.3 TCe motoren van Renault/Mercedes zijn erg degelijk en betrouwbaar.

Het probleem wat jij beschrijft weet ik niet of dat normaal is of niet. Maar heel veel (moderne) turbomotoren draaien de eerste 10 seconden sowieso in een iets hoger toerental om de boel even warm te krijgen. Dat gaat gepaard met een ander geluid. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.

Meerdere merken hebben zo iets dergelijks. De Suzuki Splash automaat 4 versnellingen schakelt in de opwarmfase pas door naar de 4e versnelling bij een bepaalde motortemperatuur. Dit wordt ook gedaan om snel op de juiste bedrijfstemperatuur te komen. Ook mijn Mazda 2 automaat start met een verhoogd toerental bij louder motor.

Vroeger hadden we auto's met handchoke. Bij een koude start had je dan ook een verhoogd toerental.

Ik weet 'vroeger' bij de Opel V6 motoren ook dat in begin de 'stofzuiger' even aan ging. Dit was ook om alles snel op temperatuur te krijgen. De katalysator volgens mij. Als je er op let dan hoor je het. na enkele dagen de auto in bezit en je hoort het geluid niet meer. Geen idee of het het zelfde geluid is. maar de uitleg klinkt mij niet vreemd.

Oké dan zal het inderdaad kloppen.
De herrie valt goed op, zelfde soort geluid als wanneer je de airco hebt draaien (zelfs dan nog wel ietsjes harder).

Vreemde is alleen dat ik hier niets over heb kunnen vinden/lezen op internet, vandaar dat ik toch even benieuwd was.
Om te voorkomen dat je dan in een 'verkooppraatje' tuint.

Je kan ook een willekeurige Renault garage bellen en vertellen dat jouw Megane 1.3TCe dat geluid maakt.
En dan even afwachten wat de reactie is (die hopelijk niet is 'Breng 'm maar even langs meneer/mevrouw')

Heel veel auto's draaien de eerste +- 10 sec verhoogd toerental. Ietwat sneller opgewarmd. Puur voor de emissie.

Rp 3130772 zei:
Is iemand bekend met het starten van de nieuwe 1.3 motor van de Megane?
Bij het maken van een proefrit ging de motor namelijk voor zo'n 10 sec. een aardig lawaai maken. Daarna ging die rustig stationair lopen. De verkoper gaf aan dat dit te maken heeft met een recirculeringsproces in de motor om zo snel mogelijk op temperatuur te komen, klopt dat?

Ik wil dit argument toch even voor de zekerheid gecheckt hebben.

Alvast bedankt voor de feedback!

Het verhoogde toerental de eerste 10 seconden is echt volkomen normaal.

Zelf heb ik een Renault Clio 130 TCe. De 1.3 TCe is een hele fijne en stille motor, die heel snel op temperatuur komt, erg zuinig is, en hele goede prestaties levert. Ik vind de motor een absolute aanrader.

Als bezitter van een Renault Megane 1.3 tce kan ik het geluid na de druk op de startknop bevestigen. Het klinkt niet echt vertrouwenswekkend. Belangrijker in mijn ogen is het mogelijke geluid dat als licht ratelend van linksvoor lijkt te komen vanop de bestuurderspositie. Bij j mij is de versnellingsbak vervangen onder garantie om dit geluidsprobleem op te lossen. Nu is het de stilste auto waar ik ooit in gereden heb. Motorisch is het echt een fijne motor.

Bedankt voor de feedback. Dan zal het inderdaad kloppen. Nu is een verhoogd toerental één ding, maar als het klinkt alsof een helikopter op gaat stijgen (overdreven gezegd), dan vind ik het wel erg opvallen. Vandaar toch even de check :)

@loekie1 Bedankt voor jouw reactie. Maar dat geluid linksvoor wijkt dan af van het standaard rumoerig opstarten van de motor? Dus was dit toevallig een exemplarisch mankement. Of komt dit bij meer Megane's voor met deze 1.3 motor?

Bij de Megane 1.3 TCe is vrijwel niets te vinden over problemen met de versnellingsbak en motor, het probleem met de versnellingsbak lijkt mij echt exemplarisch.

In mijn eigen Clio 5 zit een 7 traps automaat met natte dubbele koppeling van het Duitse Gertrag/ Magna die ook in de Megane, Talisman,Espace, en diverse modellen van Mercedes en Nissan ligt.
Deze automaat staat goed aangeschreven.

ak2 zei:
Bij de Megane 1.3 TCe is vrijwel niets te vinden over problemen met de versnellingsbak en motor, het probleem met de versnellingsbak lijkt mij echt exemplarisch.

In mijn eigen Clio 5 zit een 7 traps automaat met natte dubbele koppeling van het Duitse Gertrag/ Magna die ook in de Megane, Talisman,Espace, en diverse modellen van Mercedes en Nissan ligt.
Deze automaat staat goed aangeschreven.

Ford gebruikt deze bak ook, de 7 lijkt inderdaad wel goed te blijven. De 6 traps (6DCT250) staat iets minder goed bekend, vooral Ford heeft die heel veel gebruikt en daar hebben ze er toch best veel problemen mee gehad. (zoek maar eens op Ford Powershift en/of DPS6 ).

De versnellingsbakken die Ford en Volvo gebruikten, was ook de eerste generatie 6DCT250, en waren gewoon niet goed. Inmiddels zijn we al verschillende generaties verder.

Renault en Nissan zijn pas later automaten met dubbele koppeling gaan gebruiken, en gebruikten in die tijd nog vol automaten, CVT automaten en half automaten. Ze hebben later wel de 6DCT250 gebruikt maar toen waren de kinderziektes al opgelost.

Renault en Nissan gebruiken voor de diesels zoals de Megane 4 en Talisman al weer jaren de 6DCT 450 en 451 die het goed doen.

De 7DCT300 is technisch ook een volledig andere automaat, met natte koppeling. O.a. Renault, Mercedes en Nissan gebruiken in veel modellen deze versnellingsbak in combinatie met o.a. de 1.3 TCe Mercedes Renault motor.

Het geluid linksvoor staat los van het rumoerig opstarten. Ik heb geen idee of het probleem met de versnellingsbak vaker voorkomt. Het betreft de handgeschakelde bak.

Terug
Bovenaan