Renault Laguna 2008 - Auto geeft sporadisch uit het niets vol gas

AsconaGT

Asfaltkampioen
Na 3 jaar probleemloos (eigenlijk eerste probleem in 11 jaar van de laguna) eerste serieuze probleem met de Laguna :confused:

Ik heb voor een maand of 2 geleden tot 2x toe gehad dat het gas bleef hangen. Dat wil zeggen dat hij er gewoon vol gas vandoor wil terwijl ik dat niet wil. Trap je flink op de rem dan krijg je de motor wel weer rustig. 2x voorgekomen en dacht; waarschijnlijk is het gasklephuis erg vervuild of iets.

voor 3 weken geleden heeft de auto een grote beurt gehad, gasklephuis heb ik gedemonteerd, was aardig vervuild, klep leek op zich wel prima te lopen. Daarna goed gereinigd en weer gemonteerd. Daarna alles op! (y)

Maar nu 3 weken verder, vanmiddag op de A1 tijdens langzaam rijdend verkeer weer volgas er vandoor, alsof het een stier is die je moet temmen. Uit schrik (en om een aanrijding te voorkomen) gelijk de koppeling ingetrapt waarna de auto vol in de toerenbegrenzer vloog. Paar keer op gaspedaal 'gepompt' maar niets. Terug naar de 2e versnelling, koppeling op laten komen en gelijk flink remmen deed de motor weer tot rust komen. Daarna reed de auto weer 15 kilometer naar huis alsof er niets aan de hand was.

Het probleem is er nog steeds dus en weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken :(

- Op het dashboard branden geen storingslampjes of foutmeldingen
- koude of warme motor maakt niet uit en het kan zo uit het niets komen
- Alle 3 de keren wel op de snelweg, zal wel toeval zijn want snelheden waren wisselend.
- het komt zeer sporadisch voor en kan het niet reproduceren waardoor storingzoeken lastig word
- verder loopt de auto gewoon top, stationair, reactie op gaspedaal, etc.

Ik dacht al aan vacuumlek na de LMM, maar dan zal hij toch vaker problemen moeten hebben en zeker niet zo uit het niets en zou hij ook in andere omstandigheden niet lekker moeten lopen. dat is het dus allemaal niet.

Iemand nog ideeën waar ik het kan zoeken? Of dingen kan uitsluiten? Zonder dat ik onnodig allerlei dure componenten ga vervangen

Wat wel eens wil werken bij elektronische storingen, is gewoon de accu even los gooien. Renault kennende is het gaspedaal ook elektronisch.

Oh, heb net een update in je eigen topic geplaatst. Mijn vraagbaak (pa) met 42 jaar Renault-ervaring komt het niet bekend voor. Gaat morgen even in het fabriekssysteem (Actis) kijken voor je.

Online kan ik er ook weinig, of beter gezegd niets, van vinden. Kijkend naar wat nodig is voor het op hol slaan:
Genoeg lucht (valse lucht dan wel gasklep die zijn eigen ding doet)
Ontsteking (volgens mij ontsteekt ie gewoon altijd bij de F4Rt. Cilinderuitschakeling heeft Renault nooit gedaan)
Genoeg brandstof (lekkende verstuiver?)

Ik zou kijken of er gekke vochtsporen te zien zijn, een kabel die ergens tegenaan schuurt, etc. Al is het dan weer vreemd dat het sporadisch voor komt.

een lekkende verstuiver kan, maar als het er 1 zou zijn dan zou hij toch heel slecht en moeilijk in toeren willen klimmen door onbalans? Dat idee heb ik niet, alle cilinders werken gewoon prima mee met het probleem o_O

Valse lucht heb ik tijdens het gasklephuis reinigen op gecontroleerd en visueel was er zo niets te zien. Ik zou dan ook een onregelmatig toerental verwachten stationair of in ieder geval vaker problemen. Het is zo uit het niets gelijk volgas, en 99% van de tijd perfect rijdende auto.

Ik zit denken aan een elektrische probleem

Wat wel eens wil werken bij elektronische storingen, is gewoon de accu even los gooien. Renault kennende is het gaspedaal ook elektronisch.

Inderdaad elektrisch gaspedaal. Dat is wel een tip die het proberen waard is (y)

Eigenlijk kan ik 3 elektrische componenten waar het probleem in kan zitten, of zie ik iets over het hoofd

- gaspedaal
- gasklephuis
- ECU

of iets in de bekabeling er tussen. Gaspedaal en gasklephuis zijn de hoofdverdachte.

Kijk even of je vloermat het gaspedaal niet raakt, heb zelf ook een aantal keer meegemaakt dat de vloermat verstrikt raakte in het gaspedaal...
Makkelijk te testen door de vloermat er eens een tijdje uit te laten.

Gaspedaal positie sensor?

De enige problemen bij onze lease laguna's en meganes waren rem of paspedaal positie sensoren. En een krukas positie sensor bij een megane

Ik had ook al even in je mijn auto topic gereageerd.

Kijk goed naar olie peil en de staat van je carter ventilatie. Bij een hoog peil of een slecht werkende ventilatie kan de motor motorolie gaan aanzuigen en verbranden. Dan gaat ie ook op hol. Klinkt best wel plausibel met jouw symptomen.

Electronisch gaspedaal heeft minimaal 2 tegengesteld werkende sensoren. Het gasklephuis ook. Verder is de aansturing in de ECU ook dubbel gecontroleerd. Noemt men het e-Gas concept en is er specifiek op ontworpen om zeker te stellen dat een sensor fout of andere electronica fout niet de auto op hol kan laten slaan. Is een al heel oude standaard die door alle autofabrikanten en toeleveranciers wordt toegepast - op straffe van aansprakelijkheid bij een ongeval. Dus een fout in dat gedeelte is naar mijns inziens niet de meest waarschijnlijke kandidaat.

Carter ventilatie is toch aangesloten op de luchtinlaat om dit probleem te voorkomen? Hoe stop je eigenlijk een op hop geslagen motor, vind het wel interessant.

Wat engineer2 bedoeld is dat als er te veel olie in de auto zit, deze via de carterventilatie in de motor word gezogen en zo olie gaat verbranden, dan kan de auto op hol slaan en is lastig te stoppen omdat de motor zelf olie gaat aanzuigen uit de motor.

Dat is bij mij niet het geval.

Ik trap in een fractie van een seconde de koppeling in om zo te voorkomen dat de auto vooruit schiet. Gevolg is dan dat hij onmiddelijk in de toerenbegrenser schiet. Dan laat ik op gecontroleerde wijze in een geschikte versnelling (even op verkeer letten) de koppeling opkomen en zodra de auto gekoppeld is aan de motor gelijk remmen en dan is het weer gestopt. Alles bij elkaar duur het nog geen 10 seconden.

1x reed ik in de 6 op een lege snelweg doen ging hij er ook met een vaartje van 130 er plots vandoor. Toen niet de koppeling ingetrapt maar alleen even flink geremd en toen was het ook voorbij. Technisch kan ik (nog) niet verklaren waarom juist dan alles wel weer goed gaat. Misschien dat de electronica het gaspedaalsignaal uitschakelt zodra er op de rem word getrapt. Dat hier al een beveiliging is ingebouwd of iets.

Jeetje, wat een lastig probleem. Link ook nog, als je niet adequaat reageert.

Ascona zei:
Misschien dat de electronica het gaspedaalsignaal uitschakelt zodra er op de rem word getrapt. Dat hier al een beveiliging is ingebouwd of iets.

Dat zit in ieder geval wel op de diesel laguna's van deze generatie. Rem en gas tegelijk wil niet, dan gaat ie automatisch van et gas af. Dus daarmee zou je em in ieder geval telkens stil kunnen krijgen, mits je rijdt. Maar goed, dat lost het probleem niet op. Ik heb verder écht geen idee.

Dat zit in ieder geval wel op de diesel laguna's van deze generatie. Rem en gas tegelijk wil niet, dan gaat ie automatisch van et gas a

oke, fijn om te horen, mogelijk dat dit dus op de benzine varianten ook zit (gaspedaal artikelnummer is overigens ook het zelfde), dat zal allicht het een en ander verklaren.

Vanmiddag op een vrijwel lege snelweg geprobeerd om het uit te lokken. 100 km/h in zn 6 en dan even het gaspedaal diep intrappen omdat voor mijn gevoel het dan wel eens op treed en ja hoor; na iets van 6 keer even vol gas te geven bleef het gas weer plakken. Toen geremd en het probleem was weer weg.

Ik heb vanmiddag gelijk doorgepakt en hier in de buurt bij een autodemontagebedrijf een gebruikt exemplaar opgehaald met het zelfde artikelnummer met garantie voor 40 euro.

nu zsm even een vragen wanneer ik terecht kan bij iemand met een brug zodat ik niet in het donker en of regen sta te klooien. Hopelijk lost dit het probleem op. Zo niet; dan gaat het gasklephuis ook vervangen worden, maar eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in dat dit het mogelijk kan zijn.

Kijk dat zijn actie`s, bravo. Dat op hol gedoe leek me al sterk maar.....zien is geloven, ik denk dat het nu goed komt.
Succes,
Landcruiser 4.2 D, Patrol 2.8 TD.

Ik denk dat wat engineer2 bedoelt alleen voorkomt bij een dieselmotor, die kan inderdaad op motorolie gaan lopen en op hol slaan (turbo defect, carterventilatie, defecte zuigerveer).
Een benzinemotor zal altijd een externe ontsteking nodig hebben, de compressie is te laag om tot zelfontbranding te komen.

En hij zit er onder,

moet alleen nog even het alu stukje die je standaard op de GT krijgt over zetten. Zit met popnagels vast. Dus even uitboren en op de nieuwe bevestigen

Maar eerst maar even afwachten of dit de oplossing is, de eerst 8 km is in ieder geval goed gegaan. (y)

Als over een paar maand het probleem inderdaad verholpen lijkt dan ga ik het oude gaspedaal ook open schroeven uit nieuwsgierigheid of er iets valt te zien

49025455556_769d4f056f_b.jpg

49024940958_751414fcb7_b.jpg

ik laat het wel weten als over een tijdje het probleem inderdaad is verholpen (of niet) fingers crossed

AsconaGT zei:
Vanmiddag op een vrijwel lege snelweg geprobeerd om het uit te lokken. 100 km/h in zn 6 en dan even het gaspedaal diep intrappen omdat voor mijn gevoel het dan wel eens op treed en ja hoor; na iets van 6 keer even vol gas te geven bleef het gas weer plakken. Toen geremd en het probleem was weer weg.

Ik had net de hulplijn aan de lijn die op basis van kenteken even in de systemen heeft gekeken. Is niets van bekend, dus zoals al verwacht geen veel voorkomend issue.

Als ik zo jouw 'test' zie verdenk ik, en de hulplijn, toch het smoorklephuis. Is die écht helemaal schoon? Geen braampjes?
Het gaspedaal zelf kan het haast niet zijn zonder dat er een foutcode ontstaat. Die is dubbel-gecontroleerd zoals Engineer2 ook al aangaf.

Als het smoorklephuis/gasklephuis echt prima in orde is, check dan nog even het type bougies. Ze hebben wel eens gehad bij een F4R dat een verkeerd type bougies met te weinig weerstand vreemde signalen op de CAN-bus veroorzaakt. Of veel vocht in de bougieschacht kan iets soortgelijks opleveren.

Voor nu zet ik mijn geld in op het smoorklephuis die blijft hangen omdat de storing ontstaat nadat je met je gaspedaal het signaal hebt gegeven dat ie volledig open moet. Dat doet ie, op aansturing van de ECU, waarna de klep even blijft hangen.

Ik ben er ook nog niet 100% van overtuigd hoor. Ik kan het nu in ieder geval uitsluiten en het was een goedkope fix die binnen 30 minuten klaar was. Maar als er storing is in het gasklephuis, word die dan niet dubbel gecontroleerd? Daar zou dan toch ook een foutmelding van moeten komen?

Als het weer voor komt dan gaat het gasklephuis vervangen worden, had al even gegoogeld en is toch wel lastig om het goede artikel te vinden voor mijn type auto. :rolleyes:

De huidige is wel 100% zeker schoon, heb hem gedemonteerd, met een doek heel goed schoongemaakt en zag er als nieuw uit van binnen, ook geen braampjes etc. Ook heb ik de werking van de vlinderklep gecontroleerd maar het is onmogelijk dat deze vast blijft plakken aangezien je heel wat kracht moet zetten om hem handmatig open te trekken. Zodra je hem vanuit maximaal open los laat schiet hij dicht.

Dus dan word het een nieuwe en zit er elektrisch iets niet lekker binnenin

Bougies zijn vorig jaar vervangen (volgens mij Bosch) dus lijkt mij ook niet dat het hem daar in zit. Vocht in de bougie schacht ga ik nog wel even checken al is dat ook haast niet mogelijk als ik het mij goed herinner door de bobines en die kap die daar weer bovenop zit. Maar extra controle kan nooit kwaad om het definitief uit te sluiten

De gaspositie sensor is dubbel uitgevoerd, daar kan de fout eigenlijk niet inzitten.
Uiteindelijk zit er natuurlijk maar 1 pedaal aan de sensor vast; heb je een foto van deze constructie? Wellicht blijft hier iets haken/hangen?

Ik heb iets soortgelijks gehad met een Peugeot 307. Hiervan van de cruisecontrol defect (knop bleef intern hangen)

Heb mij afgelopen dagen even wat ingelezen in hoe het systeem werkt bij de meeste auto's. verbazingwekkend dat ondanks alles dit toch nog wel eens voor komt. In de VS hebben ze er zelfs een afkorting voor: (SUA) Sudden unintended acceleration

- elektrische gaspedalen zoals de meeste auto's van de afgelopen 15 zijn altijd dubbel uitgevoerd inderdaad, weer wat geleerd. Ondanks dat schijnt het toch voor te kunnen komen dat er een storing in kan komen zonder foutcode. o.a. toyota's hebben hier veel mee te maken gehad. Ergens in een lange tekst word het uitgelegd waarom het juist daar fout kon gaan

- in het elektrische systeem is het ook altijd zo dat het signaal van het rempedaal het gaspedaal overruled (dat verklaard ook dat zodra ik rem dat alles weer tot rust komt)

Het mechanische gedeelte in het gasklephuis werkt dus ook prima. Als het nu weer voorkomen is de electronica in het gasklephuis verdacht

cruise control verdenk ik vooralsnog niet omdat hij fors wil accelereren en niet een bepaalde snelheid wil houden. En deze niet gebruikt werd tijdens het probleem, en als ik de koppeling in trap schiet hij in de toerenbegrenzer ipv dat het uitgeschakeld.

Vooralsnog geen problemen :D

En anders zou het mogelijk ook een foutieve temperatuursensor van de inlaatlucht kunnen zijn.
Had mijn Twingo (2002, mechanisch gaspedaal) ook: soms leek het alsof het gas bleef hangen.
In werkelijkheid was de ECU in de war omdat de temperatuursensor opeens een belachelijk lage temperatuur aangaf, en de motor dus extra brandstof ging inspuiten.
Dit genereert geen foutcodes (want wie controleert de temperatuursensor?! daar kan geen diagnose op zitten).
In mijn geval vond de garage het probleem pas door met een testkast in de auto een stukje te gaan rijden.
Dit, nadat al eerder het smoorklephuis was vervangen...

Misschien heb je hier iets aan.
In ieder geval: succes!

Bedankt voor de extra info (y) ik kan eventueel van iemand een testkast lenen waar ook live data uit te lezen valt. Helaas komt maar sporadisch voor wat het diagnose stellen dus lastig maakt. Anders had ik gelijk al de testkast er aan gehangen, immer kun je daar ook gaspedaal positie op uitlezen en andere zaken.

Vreemde is wel zodra ik op de rem stap, en stel het is de inlaattemperatuur sensor , dat blijkbaar die sensor ook weer normale waardes gaat meten. Maar ik zou het in de gaten (y)

AsconaGT zei:
Helaas komt maar sporadisch voor wat het diagnose stellen dus lastig maakt.

Vreemde is wel zodra ik op de rem stap, en stel het is de inlaattemperatuur sensor , dat blijkbaar die sensor ook weer normale waardes gaat meten. Maar ik zou het in de gaten (y)

Ja, dat sporadische is lastig. Je moet echt live meetwaarden hebben op het moment dat de storing optreedt.

En je hebt gelijk, de "reset" dmv het rempedaal wijst in een andere richting dan de temperatuursensor... Maar misschien wil je dingen gaan uitsluiten. Succes!

AsconaGT zei:
(..)

cruise control verdenk ik vooralsnog niet omdat hij fors wil accelereren en niet een bepaalde snelheid wil houden. (..)
(..)

Het vertoonde gedrag toont wel gelijkenis met de resume functie van cruise control. Volle bak richting de ingestelde kruissnelheid.

Wellicht komt er ergens een 'resume' melding voor in de ECU zonder dat de cc is ingeschakeld maar wel in 'slaapstand' staat?

ScaniaV8 zei:
Ik denk dat wat engineer2 bedoelt alleen voorkomt bij een dieselmotor, die kan inderdaad op motorolie gaan lopen en op hol slaan (turbo defect, carterventilatie, defecte zuigerveer).
Een benzinemotor zal altijd een externe ontsteking nodig hebben, de compressie is te laag om tot zelfontbranding te komen.

Ik had even gemist dat het een benzine was inderdaad. Maar het enige verschil is dat je de Diesel niet meer uit kan zetten. De Benzine is te stoppen door de ontsteking weg te nemen.

Die resume klinkt ook wel plausibel. Maar ik neem aan dat de opgeslagen snelheid niet op 160 ofzo zat. En aangezien het op de snelweg gebeurd...
Als het nu alleen op cruise control gebeurd had het ook nog een glitch in de snelheidssensor kunnen zijn.

Het is inderdaad een vaker voorkomend iets waar veel onderzoek naar gedaan is. In heel veel van de gevallen was er iets met de vloerbedekking of vloermat aan de hand. Dat komt nog steeds wel voor. Verder zijn er ontwerpfouten geweest in het mechaniek van het gaspedaal. Maar de Laguna heeft al de oplossing: mechaniek en sensor inéén.
Er zijn gevallen waarbij de cruise control schakelaars een probleem veroorzaakten (Die zijn primitiever dan je denkt want een bestuurder kan het altijd met een tikje op het rempedaal oplossen; wat ook nog eens een natuurlijke respons is)

Toyota was een heel speciaal geval. Ik kan er niet al teveel over vertellen maar hier kan naar de software gewezen worden. Best wel een uitzondering.
Overigens zijn er maar 3 of 4 stuks software voor elektronisch gaspedaal die over alle auto's worden gebruikt. Heel erg veel praktijkervaring mee dus en zeker niet auto concern specifiek (op Toyota na).

Als het inderdaad aan het gaspedaal lag... ik denk dat er heel wat partijen dit graag willen onderzoeken.

Durashift zei:
AsconaGT zei:
(..)

cruise control verdenk ik vooralsnog niet omdat hij fors wil accelereren en niet een bepaalde snelheid wil houden. (..)
(..)

Het vertoonde gedrag toont wel gelijkenis met de resume functie van cruise control. Volle bak richting de ingestelde kruissnelheid.

Wellicht komt er ergens een 'resume' melding voor in de ECU zonder dat de cc is ingeschakeld maar wel in 'slaapstand' staat?

Maar dan zou een licht aantikken van de rem al voldoende moeten zijn, dat overrulet de resume-functie als het goed is.....
Misschien even ter controle de cruisecontrol aan, en kijken hoe hij op remmen, resume etc reageert?

Ik heb ook begrepen dat d.m.v. remmen het gedrag van de motor temde.

Engineer2 zei:
ScaniaV8 zei:

Ik had even gemist dat het een benzine was inderdaad. Maar het enige verschil is dat je de Diesel niet meer uit kan zetten. De Benzine is te stoppen door de ontsteking weg te nemen.

Misschien een interessant testidee om te kijken of dit met een Skyactive motor wél lukt?

:T

Als het inderdaad aan het gaspedaal lag... ik denk dat er heel wat partijen dit graag willen onderzoeken.

de tijd zal het leren ;) Ben best bereid mijn gaspedaal af te staan voor onderzoek als het probleem niet meer voor komt. Maar geen idee waar ik daar voor moet zijn.

Ik heb ook begrepen dat d.m.v. remmen het gedrag van de motor temde.

inderdaad, zodra ik de rem gebruik word alles weer rustig. Wat er op tijd dat het mechanische gedeelte in de gasklep niet blijft plakken. Ook is het niet zo dat zodra ik het rempedaal weer los laat dat hij weer vol gas wil, Als ik rem dan is het ook voor een hele lange tijd 'opgelost'.

De laatste keer (dus afgelopen dinsdag) heb ik 100% zeker niet de cruise control gebruikt gedurende de rit. Ik was net 500 meter weg de snelweg aan het opdraaien. Er stonden dus ook geen snelheden in het geheugen van de cruise control. Na elke rit wist hij dat geheugen dus die was op dat moment blanco. Daarom dat ik de cruise control niet verdenk. Het mechaniek van het gasklephuis dus ook niet.

Als ik ruimte heb op de snelweg deze week zet ik hem weer in de 6 en ga ik het proberen uit te lokken (zelf volgas geven) en kijken of het blijft plakken. Want ik wil zelf ook gewoon een beetje lekker gevoel hebben, nu zit het nog iets te veel in het achterhoofd

Wat ik dus bedoel is dat er, misschien, via de CAN bus een 'resume' signaal komt richting de ECU terwijl de cruise control niet ingeschakeld is.
Wellicht door een verkeerde weerstand ergens anders. Zoals Adinxs schreef.

Wat ik dus bedoel is dat er, misschien, via de CAN bus een 'resume' signaal komt richting de ECU terwijl de cruise control niet ingeschakeld is.
Wellicht door een verkeerde weerstand ergens anders. Zoals Adinxs schreef.

als dat zo is, dan word de zoektocht wel heel lastig, zeker vanwege het sporadische karakter. Vooralsnog ga ik er niet van uit, maar is inderdaad iets om in het achterhoofd te houden

Ineens schiet mij te binnen dat ik het zelfde euvel (ineens vol gas) heb gehad met een Skoda Octavia III, bleek in cruise control schakelaar te zitten (stond in bepaalde gevallen niet eens aan). Stuurschakelaars vervangen en probleem was opgelost.

Fijn dat je al direct een oplossing aan het zoeken bent, maar zelf zou ik persoonlijk geen meter meer rijden met een auto die op hol slaat. Nu redt de rem je nog, maar wie weet als daar ook een storing in optreedt?
Serieus ik zou de auto naar de dichtstbijzijnde Renault garage brengen en een hoop stampij maken dat ze het kosteloos oplossen én een onderzoek starten. Ik begrijp dat de auto 11 jaar oud is en enige vorm van coulance of garantie al lang vervlogen is maar de realiteit is dat je gewoon met een tikkende tijdbom onderweg bent. Nu ben jij een competente bestuurder, maar als Joke van 68 jaar oud met een soortgelijk probleem in haar Laguna zich met 200 km/h in een schoolbus boort denk ik dat ze bij Renault wel graag op voorhand hadden willen weten dat dit probleem bestaat.

Cruise control schakelaar. Wellicht dan de sleepring in het stuur? Heb ik met de Punto gehad, eerst viel de claxon uit, toen deed de radio bediening het niet goed. Met cruise control kan je hetzelfde hebben. Zetten je bijvoorbeeld net met een ander knopje op het stuur het volume van de radio harder?

Nou Zadelsnuiver.. overdrijven is ook een vak.. en waarom dan gelijk stampij maken bij de dealer en voor nop willen repareren??

Auto wordt (deels) zelf onderhouden.. probeer het eerst dan zelf maar op te lossen.. toch?
Zoveel marge heeft een dealer dan niet mogen zien in een dergelijk geval. zou ik denken.

Ja nu ik de reactie terug lees wellicht wat te hard ban stapel gelopen, maar ik vind wel dat dit een zeer kwalijke zaak is. En ik denk niet dat dit qua onderdelen een prijzige reparatie hoeft te zijn, maar het speurwerk dat er in gaat zitten gaat natuurlijk ontzettend uit de klauwen lopen, daar blijf ik wel bij mijn standpunt dat ik Renault daar wel aansprakelijk voor zou stellen en eigenlijk ook wel zou verwachten dat ze zelf graag willen weten wat er precies aan de hand is. Kijk, een storing in je climate control of een zelfstellende binnenspiegel of een keycard die niet meer meewerkt ala, gewoon zelf dokken maar dit is wel een zaak die potentieel heel snel uit de hand kan lopen en dit is niet iets wat je imho kunt scharen onder regulier onderhoud of preventie en is wat mij betreft iets waar best een terugroepactie voor mag worden opgezet mochten er meerdere gevallen bekend zijn. Je kunt ook niet met een gerust hart zo'n auto ooit nog doorverkopen tenzij je zeker weet dat het euvel opgelost is, ik zou dat niet kunnen in ieder geval.

Ja nu ik de reactie terug lees wellicht wat te hard ban stapel gelopen, maar ik vind wel dat dit een zeer kwalijke zaak is. En ik denk niet dat dit qua onderdelen een prijzige reparatie hoeft te zijn, maar het speurwerk dat er in gaat zitten gaat natuurlijk ontzettend uit de klauwen lopen,

Ik heb uiteraard contact met Renault inmiddels, nu nog dealer. Het probleem is het sporadische karakter. Ze kunnen moeilijk een monteur een week (of langer) met diagnoseapparatuur rond laten rijden. Die kosten komen gewoon op mijn rekening wat natuurlijk niet te overzien is. Dan zou ik later dat moeten claimen als dat uberhaupt lukt. Misschien komt het zelfs helemaal niet meer voor als het daadwerkelijk in het pedaal zat die ik inmiddels heb vervangen.

daar blijf ik wel bij mijn standpunt dat ik Renault daar wel aansprakelijk voor zou stellen en eigenlijk ook wel zou verwachten dat ze zelf graag willen weten wat er precies aan de hand is.

eens, ik denk ook dat ik ook contact ga opnemen met de importeur hierover.

Cruise control schakelaar. Wellicht dan de sleepring in het stuur? Heb ik met de Punto gehad, eerst viel de claxon uit, toen deed de radio bediening het niet goed. Met cruise control kan je hetzelfde hebben. Zetten je bijvoorbeeld net met een ander knopje op het stuur het volume van de radio harder?

radiobediening zit op het stuurkolom achter het stuur. Cruise control is niet hoofdverdachte om meerdere redenen;

- Cruise control werd niet gebruikt tijdens het voorval
- Er stonden ook geen snelheden in het geheugen
- Cruise control geeft nooit volgas om terug te gaan naar oorspronkelijke snelheid, mijn auto wel
- Het voorval komt alleen voor nadat ik volgas zelf heb gegeven. (dus doorgaans alleen op snelweg) Alsof het gas blijft plakken. Dus niet zomaar uit het niets in de stad oid. Daarom dat ik er ook gewoon mee durf te rijden. En tik op de rem en het is over.
- Als ik de koppeling in trap word het euvel niet verholpen als het de cc zou zijn dat wel het geval moeten zijn

Ineens schiet mij te binnen dat ik het zelfde euvel (ineens vol gas) heb gehad met een Skoda Octavia III, bleek in cruise control schakelaar te zitten (stond in bepaalde gevallen niet eens aan). Stuurschakelaars vervangen en probleem was opgelost.

Komt dus vaker voor, lees ook veel gevallen op internet (met uiteenlopende oorzaken) dus zo uniek is het blijkbaar ook niet. Weet je toevallig hoe ze juist hierop uitgekomen zijn?

AsconaGT zei:

Komt dus vaker voor, lees ook veel gevallen op internet (met uiteenlopende oorzaken) dus zo uniek is het blijkbaar ook niet. Weet je toevallig hoe ze juist hierop uitgekomen zijn?

Was een (stil) bekend probleem voor de Octavia. De dealer reageerde ook niet verbaasd toen ik belde over het probleem, schijnbaar een soort kortsluiting in de stuurschakelaar (knipperlicht, grootlicht en cruisecontrol is één stengel bij dat model). Men vond het schijnbaar niet gevaarlijk genoeg voor een terugroepactie, maar wel garantie als het voorkwam.

Was een (stil) bekend probleem voor de Octavia. De dealer reageerde ook niet verbaasd toen ik belde over het probleem, schijnbaar een soort kortsluiting in de stuurschakelaar (knipperlicht, grootlicht en cruisecontrol is één stengel bij dat model). Men vond het schijnbaar niet gevaarlijk genoeg voor een terugroepactie, maar wel garantie als het voorkwam.

Lekker dan o_O als het bekend probleem is, is het toch wel schandalig dat men gewoon wacht tot mensen zich melden

Ik heb Renault Nederland ingelicht, maar die hebben zojuist terug gebeld bij welke dealer hij staat om het probleem op te lossen. Maarja daar staat de auto dus niet. Ik heb ze gezegd dat het doel met name is om een melding te maken en indien het bekend is mij te informeren, maar hun willen het oplossen met de dealer. Daar wil ik hem best neer zetten maar dat gaat gigantisch in de papieren lopen, qua onderzoek omdat het probleem bijna nooit voor komt. Maar als ik over kosten begin dan durven ze natuurlijk niets toe te zeggen.

Ik denk dat ze dit onder garantie willen onderzoeken om te voorkomen dat er meer aan de hand blijkt en er publiciteit om de hoek komt kijken.
Maar wellicht wel goed dat nog even te vragen bij ze.

Heb je overigens al getest door geregeld het gaspedaal onderin te trappen of het te simuleren is? Dat redde je eerder binnen een week volgens mij. :)

Ik durf het alleen te simuleren in de 6 op de snelweg als er genoeg ruimte is. Ik heb dat nu enkele keren kunnen proberen zonder resultaat (of met resultaat, net hoe je het bekijkt). de auto rijd gewoon prima (y) Denk als ik dit nog blijf proberen dat het binnen enkele weken zich wel moet laten zien als het probleem er nog is. De vorige keer was het, toen ik het ging uitlokken door vol gas te geven binnen een week raak.

Headlong zei:

Als het een bekend (al dan niet stil) probleem is/was, dan is er toch op internet wel een bron te vinden?

@ Ascona, heb je inmiddels een reactie van Renault of een oplossing (bv heeft gaspedaal wissel geholpen ?) Ik heb nu 3x hetzelfde probleem gehad in een diesel Megane uit 2011....

Bekijk even het ‘mijn auto topic’ van AsconaGT daarin staat een update. Nieuwe / ander gaspedaal heeft geholpen.

Terug
Bovenaan