Renault Grand Scenic: 16 of 17 inch winterbanden?

A

Anoniem

Guest
We hebben onlangs een Renault Grand Scenic gekocht. Onder deze Bose editie liggen 17 inch wielen.

Nu is voor winterbanden (zeker voor gebruikte) 16 inch een meer gangbare maatvoering. Ook andere Scenic versies rijden op 16 inch.

Mijn vraag is nu:
- gaat 16 inch passen?
- Of is dit niet aan te raden? Kan me voorstellen dat je met 17 inch een betere wegligging hebt.

Dat hangt van de motorisering af, niet van de uitvoering. Is het de 2.0 dCi met 160 pk zit je aan 17 inch vast. Daar past bij 17 inch amper een vingertopje tussen klauw en velg. Is het een 1.6, dan is 16 inch geen punt.

Bevalt dat motortje een beetje?

Dan kun je best naar 16 inch gaan, je teller zal wat afwijken t.o.v. de 17 inch. Maar het kan prima, mits je remklauw voor (die zit meestal het dichtse bij de velg) genoeg ruimte laat, 1 inch = 2,5 cm dus minimaal 1,5 cm aan ruimte tussen de remklauw en de huidige velg moet genoeg zijn. Maar idealiter is het ietsje meer.

Jij studeert Automotive Engineering?

Natuurlijk hoeft de teller niet af te wijken. Je moet gewoon de juiste bandenmaat (hoogte) kiezen. De omtrek moet hetzelfde blijven.
Dit is hetzelfde dat mensen denken dat de wielkasten beter gevuld zijn met grotere velgen.

De 1.2 TCE heeft 296 mm remschijven voor, tegenover 320 mm voor de zware diesels. Dan moet 16 inch passen. Heb je nu 225 50 R17? Dan kun je ze vervangen door 205 60 R16, scheelt een verwaarloosbare 0,6%. En smaller is zeker voor winterbanden gunstiger. Smaller oefent meer druk uit op de ondergrond en sneeuw en vocht worden makkelijker onder de band vandaan geperst. Eén of twee maatjes smaller dan de zomerbanden is dus meestal een pre. De kortere remweg op droog en de hogere, theoretische bochtensnelheid die je met lage, brede banden kunt halen zijn in de winter toch irrelevant.

s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:
mits je remklauw voor (dat is degene die het dichtste bij de ) genoeg ruimte laat,

Pas op, dat is bij Renault geen heilige wet!

Zinnen afmaken kan ook helpen inderdaad.

haarr zei:
Jij studeert Automotive Engineering?

Jep, betekent niet dat ik goed ben in onderhoud. Maar inderdaad, bandomtrek hoeft niet af te wijken. Excuses. Te snel geschreven en even in de war met iets anders waar ik bezig mee was.

s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:
mits je remklauw voor (dat is degene die het dichtste bij de ) genoeg ruimte laat,

Ben ikzelf ook al meerdere keren achter gekomen inderdaad..

Velgen passen meestal wel leuk en aardig, totdat je gaat rijden en tikkende geluiden hoort; dan komen de plakloodjes ineens aan de remklauw :(

DutchCarManiac zei:
s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:

Velgen passen meestal wel leuk en aardig, totdat je gaat rijden en tikkende geluiden hoort; dan komen de plakloodjes ineens aan de remklauw :(

Dat is ook weer zo.

DutchCarManiac zei:
s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:

Je kunt het geloven of niet, maar voor Renault is er blijkbaar zelfs speciaal plaklood. Da´s nog wat dunner. Kwamen we bij mijn broers Megane achter. Aan de achterzijde van zijn dTi liggen de klauwen absurd dicht in de velgbedden, daar past nauwelijks een muntje in de dikte tussen. Wielen waren gebalanceerd met normaal plaklood. Geen ruimte voor, dus waren gebalanceerd aan de binnenrand met enorme hompen lood, zelfs in twee rijen dik op elkaar geplakt. Tot we met dat ding bij onze vaste bandenman kwam. Die keek er hoofdschuddend naar, trok het lood er af en balanceerde met dat dunnere lood wat wel tussen klauw en velgbed paste. En daar was maar een beetje van nodig.

s velthuis zei:
DutchCarManiac zei:
s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:

Je kunt het geloven of niet, maar voor Renault is er blijkbaar zelfs speciaal plaklood. Da´s nog wat dunner. Kwamen we bij mijn broers Megane achter. Aan de achterzijde van zijn dTi liggen de klauwen absurd dicht in de velgbedden, daar past nauwelijks een muntje in de dikte tussen. Wielen waren gebalanceerd met normaal plaklood. Geen ruimte voor, dus waren gebalanceerd aan de binnenrand met enorme hompen lood, zelfs in twee rijen dik op elkaar geplakt. Tot we met dat ding bij onze vaste bandenman kwam. Die keek er hoofdschuddend naar, trok het lood er af en balanceerde met dat dunnere lood wat wel tussen klauw en velgbed paste. En daar was maar een beetje van nodig.

Klopt volkomen! Dat lood (of eigenlijk zink tegenwoordig) hebben wij ook inmiddels op het bedrijf. Zijn extreem dun; en ook maar 2,5 gram per stuk.

Goede oplossing, maar als je slechte banden/velgen hebt en 40 gram of meer moet plakken kom je aan de andere kant van de velg uit (beetje overdreven natuurlijk ;) )

Ik heb nog wat rondgekeken, en 16 inch gaat prima passen. Scheelt ook in de kosten natuurlijk. Nu alleen nog een velg zoeken. En daar vind ik wisselende maten.

De steek is 5x 114,3, dat is wel overal gelijk.

Maar de naaf wordt verschillend omschreven. Op sommige sites 66,1 en op andere 65j (??)

Waar kan ik de juste maat vinden?

Ik denk dat er 2 verschillende dingen door elkaar gegooid worden.

De naafdiameter moet inderdaad 66,1 zijn, wat ik zo even op Google vond.

Je noemt echter ook ''65j''. Volgens mij moet dit 6,5J zijn, wat de velgbreedte aanduidt.

Naafdiameter MOET echt 100% overeenkomen om onveilige situaties te voorkomen. Velgbreedte mag enigszins afwijken, zolang de ET waarde maar in de buurt blijft van het origineel (47).

DutchCarManiac zei:
Naafdiameter MOET echt 100% overeenkomen om onveilige situaties te voorkomen. Velgbreedte mag enigszins afwijken, zolang de ET waarde maar in de buurt blijft van het origineel (47).

dank voor je info... wat is precies "in de buurt"? Vind ook velgen met ET waarde 40.. is dit toelaatbaar?

hjbrokers zei:
DutchCarManiac zei:

dank voor je info... wat is precies "in de buurt"? Vind ook velgen met ET waarde 40.. is dit toelaatbaar?

In principe wel. Je moet ET 47 hebben, dat wil zeggen dat de naaf 47 mm uit het midden van de velg staat. Bij ET 40 staan de wielen 7 mm verder naar buiten, doorgaans is dat geen probleem. Hogere ET waardes moet je mee oppassen (dus >47), dan komen de wielen meer naar binnen en kunnen de remklauwen aan gaan lopen op de wielspaken. Heel veel meer afwijken dat 7 mm zou ik ook niet doen, omdat dan de wielnaven wel heel anders belast gaan worden dan waar ze voor ontwikkeld zijn, met snellere slijtage tot gevolg.

Mooie uitleg heer Velthuis ;)

Het stukje met snellere slijtage bij te groot afwijkende ET was ik inderdaad vergeten, maar is absoluut niet minder belangrijk.

Constructies van wiellagers aan de voorzijde worden steeds ingewikkelder.. de zogenaamde ''hub'' lagers of hoe noemen ze die? Een doos special tools is echt vereist..

DutchCarManiac zei:
Mooie uitleg heer Velthuis ;)

Het stukje met snellere slijtage bij te groot afwijkende ET was ik inderdaad vergeten, maar is absoluut niet minder belangrijk.

Constructies van wiellagers aan de voorzijde worden steeds ingewikkelder.. de zogenaamde ''hub'' lagers of hoe noemen ze die? Een doos special tools is echt vereist..

Beter 4 boutjes dan een lager persen... Word in mijn ogen juist veel makkelijker.
Behalve als je de naaf nog moet omzetten, dan is het wat lastiger.

Groot afwijkende ET hoeft op zich niets uit te maken. Heeft namelijk ook te maken met de velgbreedte.
ET kan best afwijken, maar als het wiel zelf midden onder de as staat (zoals origineel zegmaar) maakt dit in principe weinig uit qua extra slijtage.

Probleem krijg je pas als de wielen verder naar buiten (of binnen) staan dan origineel, waardoor het midden van het wiel, zegmaar het    "drukpunt" van de auto, niet meer recht onder de as staat, maar er (ver) naast.
Daar krijg je extra slijtage van. Omdat de naaf scheef word belast.

Pobresh zei:
Groot afwijkende ET hoeft op zich niets uit te maken. Heeft namelijk ook te maken met de velgbreedte.
ET kan best afwijken, maar als het wiel zelf midden onder de as staat (zoals origineel zegmaar) maakt dit in principe weinig uit qua extra slijtage.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De ET geeft aan hoe ver de naaf uit het midden van het velgbed staat. Volgens mij maakt het voor de lagerbelasting dan niet uit hoe breed het velgbed is. ET0 heeft het steunpunt van de naaf exact in het midden van het velgbed zitten, ongeacht de bandbreedte.

ET-waarde.png

ET waarde zelf is inderdaad alleen de afstand van de naaf tot het midden van het wiel.
Maar dat is niet wat ik probeer uit te leggen :)

Wellicht zeg ik het wat krom, maar komt er op neer dat je de et waarde aanpast op je auto en de velgbreedte. Je hebt het liefste dat het midden van je velg/band ongeveer recht onder de as(tap)/lager waar die op zit komt te staan. Zoals origineel ook meestal het geval isWaardoor je de minste kans hebt op scheve belasting.
Ga je met extreme et waarden werken krijg je dat midden nooit onder die as/lager. Waardoor er sowieso scheve belasting en dus extra slijtage ontstaat.

Betekend echter niet dat een extreme waarde gelijk extra slijtage geeft. Je zit het liefste ongeveer hetzelfde als origineel.

Grootste probleem bij slijtage komt niet zozeer door de andere belasting, maar door het feit dat de aanwezige lagers ingesleten zijn op de originele belasting, en juist extra slijtage krijgen omdat ze anders belast worden. Vervang je gelijk je lagers, is dat probleem niet zozeer aanwezig. Of je moet hele rare waardes gaan gebruiken waardoor het lager simpelweg verkeerd word belast :)

Oja, handige tool voor je combinatie te bekijken is deze:
https://www.willtheyfit.com/index.php

Zelfs met een tekening erbij wat het verschil is ;)

Mocht je nog een oplossing zoeken, kijk even in de handleiding, daar staat beschreven welke maten passen. Mijn megane werd geleverd met 15" en die rijden prima (qua looks is een ander verhaal, maar ja, voor de looks koop je geen megane of scenic)

Terug
Bovenaan