Renault EZ-GO, EZ-Pro & EZ-Ultimo Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Renaults toekomstvisie: EZ-GO[/size]
[size=x-small]Jan Lemkes | 6 maart 2018 09:10[/size]

Renault presenteert op de Autosalon van Genève de EZ-GO. Dat wisten we al, maar nu is het voertuig in vol ornaat te zien!

Dat woord 'vervoermiddel' is niet toevallig gekozen, want de EZ-GO is in veel opzichten eerder een alternatief voor de metro dan voor de auto in particulier bezit. De volledig autonome auto is bedoeld als deelauto voor in de stad. Dat is dan ook het grote veschil met de Symbioz van eind vorig jaar, die weliswaar eveneens autonoom was, maar juist bedoeld was voor verregaande integratie in een huis en dus voor particulier bezit. De EZ-GO is met een lengte van 5,20 meter, een wielbasis van 3,80 meter en een breedte van 2,20 meter behoorlijk aan de maat, al blijft de hoogte van 1,60 meter binnen de perken. Renault kiest dan ook bewust niet voor een rijdende kubus als de Volkswagen Sedric, maar opteert in plaats daarvan voor een voertuig met een nadrukkelijk gestroomlijnde vorm.

Toegangspoort
Het opmerkelijke koetswerk biedt plaats aan zes personen, die op een al even opmerkelijke manier de auto betreden. De EZ-GO heeft namelijk geen deuren in de flanken, maar een gigantische toegangspoort aan de voorzijde die helemaal achteraan het dak opent. Hierdoor is het mogelijk om rechtop naar binnen te lopen, daarbij geholpen door een 'laadklep' die het instappen moet vergemakkelijken. Deze klep kan op straat worden geopend, maar is daarnaast ontworpen om aan te sluiten op een heus 'station' voor de EZ-GO. In dat geval is de instap nog makkelijker, zeker voor ouderen, invaliden en/of mensen met veel bagage, groepen waar Renault zich nadrukkelijk op richt met de nieuweling. De volledig zelfstandige EZ-GO moet namelijk een vervoermiddel zijn voor iedereen, dus ook voor groepen voor wie een auto normaal gesproken niet binnen bereik ligt. De EZ-GO kan van station naar station rijden met maximaal 6 personen en een heleboel bagage aan boord en kan uiteraard onderweg stoppen om mensen in- of uit te laten stappen. Voor de aandrijving van het 1.700 kg wegende apparaat is een niet nader gespecificeerde elektromotor verantwoordelijk, die de auto opstuwt tot een voor de stad geschikte snelheid van 50 km/h. Vierwielbesturing zorgt ervoor dat de EZ-GO ondanks zijn formaat wendbaar genoeg is voor de krappe straatjes van een oude binnenstad. Aan de binnenzijde valt om te beginnen de vloer op, die met laminaat lijkt te zijn bekleed. Het meubilair bestaat uit een U-vormige bank, waarvandaan het uitzicht door het overdadige gebruik van glas imponerend is.

Symbool
Dat weten we uit eigen ervaring, want zittend op die bank konden we tijdens de onthulling in gesprek gaan met Renaults designbaas Laurens van den Acker. We vroegen hem onder meer naar het belang van een herkenbare designtaal bij een vervoermiddel dat niet bedoeld is om mensen te verleiden, maar ze slechts hoeft te vervoeren. "We stellen ons een toekomst voor waarin er straks 'robovehicles' (autonome 'taxi's', red.) zijn van Ford, van Volkswagen, en dan moet er een reden zijn om in die van ons te stappen. Heel veel van die voertuigen zien eruit als een stukje van een metro, maar wij hebben als Frans merk de ambitie om iets te maken wat een symbool kan zijn voor een stad." Daarbij doelt Van den Acker, en met hem Renault, op iconische voorbeelden als de London Taxi en de Yellow Cab van New York. De video van het interview met Laurens van den Acker verschijnt later vandaag op de site.

g80yelmbanxy_800.jpg


p69y750b4jmf_800.jpg


vd6y0xjb6gpc_800.jpg


0vqy5vpbsdqz_800.jpg


ophy4p0bub1j_800.jpg


kbjyocfb4oa9_800.jpg


qviyb1qb58ig_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/renaults-toekomstvisie-ez-go/
 
Live @ Autosalon van Genève:

renault-ez-go-concept-car-294275-800.jpg


renault-ez-go-concept-car-294273-800.jpg


renault-ez-go-concept-car-294274-800.jpg


renault-ez-go-concept-car-294276-800.jpg


renault-ez-go-concept-car-294281-800.jpg


renault-ez-go-concept-car-294280-800.jpg


Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/maart/44477-renault-ez-go-concept-toekomst-met-robottaxis
Renault stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2018/stand/1955/renault
 
Op de IAA Hannover debuteerde de tweede EZ Concept, de EZ-Pro: https://www.autoweek.nl/nieuws/renault-ez-pro-onthuld/

u5xyd0sb5k30_800.jpg


edwyfjvbkxaa_800.jpg


pgkyqrvb56oi_800.jpg


tpiykzdbim47_800.jpg


7eby4xmbioks_800.jpg


wuay4esbjvc4_800.jpg


Nu debuteert in Parijs de EZ-Ultimo: https://www.autoweek.nl/nieuws/renault-presenteert-ez-ultimo/

De EZ-Ultimo deelt zijn platform met de EZ-Go en is dus net als die bescheidener opgestelde inzending volledig elektrisch, helemaal autonoom (niveau 4) en 'connected'. Renault ziet de EZ-Ultimo als een auto die door bedrijven als vijfsterrenhotels en luchtvaartmaatschappijen kan worden aangeboden. De auto zou je bijvoorbeeld thuis kunnen oppikken en naar het vliegveld kunnen brengen als deel van de reis. Tevens zou de auto geschikt zijn om te worden gebruikt door digitale taxidiensten.

De in twee kleuren gespoten EZ-Ultimo is 1,35 hoog, 2,2 meter breed en maar liefst 5,8 meter lang en heeft volgens Renault een MPV-koets. In het interieur zijn materialen als hout, leer en zelfs marmer toegepast. Het interieur ademt volledig de sfeer van vooroorlogse auto's. De concept-car heeft een wielbasis van 3,88 meter en opent zich zelfstandig als de gebruiker de auto benadert. Het bovenste glazen deel van de auto klapt op bijzondere wijze open. Een B-stijl ontbreekt, wat de instap moet vergemakkelijken. De passagiers worden verwelkomd door een lichtgevend vlak op de vloer.

Renault monteert het accupakket in de bodem, accu's die stroom leveren aan de niet nader toegelichte elektromotor die de voorwielen aandrijft. 4Control-vierwielbesturing is aanwezig. Het gros van de camera's en sensoren die Renault in de auto heeft verwerkt, krijgt een plek in de hoeken van de auto, al is een deel van de sensoren op andere plekken weggewerkt. Het totaalgewicht van de auto ligt op 1.800 kilo. Is de auto productierijp? Welnee, maar Renault geeft met zijn EZ-drieling in elk geval duidelijk aan hoe het de toekomst voor zich ziet.

m9cyvgqbk3vq_800.jpg


lnjyrrzbijx2_800.jpg


5aly1bcb8l5e_800.jpg


5gpyshabw43n_800.jpg


79pyaq0blv32_800.jpg


5xgyutnbqxqw_800.jpg


xl7y7g6bikmp_800.jpg


w0mynoobyyey_800.jpg


b5zybgtbpcfa_800.jpg


btxyx1yb31ve_800.jpg


jqby2uiburd0_800.jpg
 
EZ-Pro & EZ-Ultimo @ Paris Motor Show:

renault-ez-pro-2_1.jpg


renault-concept-ez-ac-mondial-2018-11.jpg


renault-concept-ez-ac-mondial-2018-08.jpg


renault-concept-ez-ac-mondial-2018-07.jpg


renault-ez-ultimo-11.jpg


renault-ez-ultimo-04.jpg


Meer foto's: https://www.largus.fr/mondial/renault-ez-ultimo-la-navette-de-luxe-selon-renault-9400393.html
 
Terug
Bovenaan