Renault Clio II 1.2 of 1.4? 8v of 16v?

A

Anoniem

Guest
Inmiddels ben ik bijna aan mijn praktijkexamen toe en kijk alvast naar wat de mogelijkheden zijn voor een eerste auto.
Ben opgegroeid in een Renault familie, dus als eerste auto doe ik ook maar mee met een Renault :p

Wat zijn de verschillen tussen de 1.2 en de 1.4 motoren (Niet alleen statistieken maar ook rijervaringen)?
En is de 8 klepper of 16 klepper een 'leukere' en uitdagendere keuze?
 
Bij een Renault Clio 2 is het denk ik belangrijker hoe goed de auto is onderhouden, en of er netjes mee om is gegaan. Je praat inmiddels over oude auto's.
De motoren hebben een goede reputatie.

Forum lid Nico GTR heeft een Clio 2 1.2, en heel veel technische kennis. Die heeft vast nog wel wat goede tips.
 
Dank voor het bericht, zal ik anders kijken of ik met Nico GTR in contact kan komen :)
 
Lekker man!

Je moet ff kijken wat eruit komt qua verzekering. Mijn eerste auto was/is een Clio 2 phase 2, 1.2 8V uit 2001. Mocht je meer info zoeken over technische malheur en dingen die stuk kunnen aan zo'n ding moet je mijn topic even lezen.
Kort gezegd staat die ondertussen op 350.000km (bijna dan) en heb ik die van 08-02-2016 tot aan 13-01-2021 erop gezet vanaf een maagdelijke stand van 172.000 km.

Mijn zusje had een 1.2 16V, ik heb ondertussen ook een 1.4 16V staan maar die is niet zo simpel in onderhoud. Dus als je daar ook kosten wil besparen is een 1.2 variant de betere keuze. De 16V is op punten net iets minder makkelijk dan de 8V. Kleppen stellen moet je bijvoorbeeld bij de 16V wel de motorsteun losmaken terwijl de 8V gewoon zonder kan.
Distributie verschilt niet, allebei simpele enkele nokkenas en geen speciaal gereedschap benodigd. 16V kun je vaker vinden met airco en cruise control. Wat de keuze wellicht ietsje makkelijker maakt.

Overigens kan dat ook stuk....en dat kost dan weer een klein fortuin om te fiksen. In onderdelen alleen al.

Mijn grootste probleem met de 16V is het koppelverloop, rond 3500 toeren klapt het laatste beetje koppel erin terwijl de 8V onderin veel meer koppel bied en ook lang gewoon vol door kan trekken.

Moet je sowieso de garage bij het onderhoud betrekken doe dan een 1.4 of 1.6, bijna net zo zuinig, stukje sneller en gewoon een heel fijne auto op die manier.
Wil je het echt heel goedkoop houden en beginnen met leren hoe een auto in elkaar zit, 8V of 16V. Waarbij de 16V eerder een keuze is als je meer opties wilt. 8V zou ik verkiezen boven 16V maar rijd beide om het gevoel even te krijgen wat je fijn vind.

Maar stuur maar ff een appje, mijn telefoonnnummer staat in je inbox
 
Nico GTR zei:
Mijn grootste probleem met de 16V is het koppelverloop, rond 3500 toeren klapt het laatste beetje koppel erin terwijl de 8V onderin veel meer koppel bied en ook lang gewoon vol door kan trekken.

Moet je sowieso de garage bij het onderhoud betrekken doe dan een 1.4 of 1.6, bijna net zo zuinig, stukje sneller en gewoon een heel fijne auto op die manier.
Wil je het echt heel goedkoop houden en beginnen met leren hoe een auto in elkaar zit, 8V of 16V. Waarbij de 16V eerder een keuze is als je meer opties wilt. 8V zou ik verkiezen boven 16V maar rijd beide om het gevoel even te krijgen wat je fijn vind.

Ik heb een 1.6 16v gehad. Prima autootje, ruim en heerlijk om mee te rijden. Ik heb hem van 190.000 tot 300.000 gereden met nauwelijks problemen. Hij liep (met een loden voetje) in die periode 1 op 14 en dat had zeker wel zuiniger gekund.
Min: franse electronen. Die staken wel eens.
Plus: sportief, ruim, snel, zuinig, overzichtelijk, fijne stoelen en onverwoestbaar.

Ik heb nu een Dacia met hetzelfde motortje omdat we ook regelmatig met een caravan op pad gaan. En ook in de Dacia bevalt dit motortje prima maar de wegligging van de Dacia is wat meer voor senioren en sleurhutten.
Even "driftend een bochtje pakken" is erg leuk in een Clio. Doe je dat in een Duster ligt de auto op zijn buitenspiegel en dat kost flink geld.

P.s.
De Clio 2 is al wat ouder. Laat hem door de garage keuren voordat je hem koopt.
 
Bedankt Nico voor de informatie! Ik heb de inbox gezien en doe je even een berichtje voor wat meer advies 😛
 
Sportiviteit in een hatchback is wel geweldig naar mijn mening, maar was de verzekering voor de 1.6 16v wel te doen?

Verder hebben we in de familie gelukkig ervaring met de Franse elektronica met dank aan vaders werkhanden. Anders is de plaatstelijke Renault gespecialiseerde garage ook geen verkeerde plek en hebben wij goed contact mee. :D
 
Jaron E zei:
Sportiviteit in een hatchback is wel geweldig naar mijn mening, maar was de verzekering voor de 1.6 16v wel te doen?

Ik zou het niet weten, ik heb een aantal schadevrije jaren. Maar er zijn genoeg websites die je een keurige schatting kunnen geven.
https://www.unive.nl/faq/autoverzekering/wat-kost-een-autoverzekering
 
Terug
Bovenaan