Renault Clio 4 2013 1.5 DCI Vorstproblemen / Start niet meer

Guest
Beste mensen,

Afgelopen woensdag ging mijn auto niet meer starten toen ik avonds naar huis wilde gaan rijden. Ik rij iedere dag op en neer (160 km). ANWB kon het probleem niet vinden, starten is niet gelukt. Volgende dag heeft een universele garage gekeken naar het probleem. Tijdens het afhalen van de turboslang kwam er water en ijs uit. Verder wisten ze zelf ook niet wat het probleem precies was, dus uiteindelijk naar de Renault dealer gebracht. Volgens Renault schijnt dit een bekend probleem te zijn bij Renault wagens vanwege de vorst. Ik krijg dit weekend te horen wat het probleem precies is.

Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad?

Er worden de afgelopen dagen tientallen Mégane's en Talismannen (en zo te zien dus ook Clio's) afgesleept. Inderdaad door de vorst. De waterdamp in de intercooler slaat neer in de cilinders. Bij het starten gaat het allemaal wat stroever waardoor de hoofdzekering bij de accu er uit gaat.
De oplossing is een verbeterde zekering, software-update, water uit de intercooler en gloeibougies uit de motor zodat het water van de zuigers af kan.

Zoek maar eens rond, er zijn veel ervaringen zoals hier: https://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22153.msg377819;topicseen#new

De hoofdzekering die eruit gaat waardoor de auto sowieso niet meer wil starten ;)
CNapKf.jpg

Zelfde probleem gehad met een nieuwe Scenic 1.5 Dci Edc.
In Zwitserland na een koude week stilstand was zowel de accu leeg als (bleek later in Nederland) vocht in de cilinders.
Ik moest met een huur auto terug en dat is niet de fijnste ervaring.

De dealer had het over de montage van een extra ring, die blijkbaar iets doet met het vocht.
Overigens konden ze niets vinden m.b.t. de lege accu, dus ik ga niet meer zonder batterijlader op wintersport.

Terug
Bovenaan