Renault Clio 1.5 dCi onderhoud

Guest
Hallo,

Ik heb 2 maanden geleden een Renault Clio 1.5 dCi bj. 2003 gekocht met +- 148.000 km op de teller.
Inmiddels heb ik er zo'n 7.500 km mee gereden en ik moet zeggen dat het een heerlijk wagentje is. Hij rijdt prima, er is geen sprake van vreemde geluiden en het verbruik is top (1:23). Echter, volgens het onderhoudsboekje is er in het onderhoud de laatste 6 jaar behoorlijk verzuimd. Het laatste onderhoud is gepleegd in 2009 bij een kilometerstand van 106.000. In de tijd vóór 2006 is er om de 15.000 tot 20.000 km onderhoud geweest bij hetzelfde garagebedrijf. Helaas staan er in het onderhoudsboekje enkel een stempels van het autobedrijf en zijn rekeningen niet meer aanwezig.
Ik heb het autobedrijf zojuist proberen te bellen om te vragen wat voor onderhoud er precies is gedaan. Helaas is het bedrijf failliet en is er geen informatie meer aanwezig. Kortom: ik weet niet precies wat er allemaal aan onderhoud is gedaan.

Om geld uit te sparen wil ik het onderhoud zelf doen. Ik heb niet veel kennis van techniek, maar met wat tijd, uitzoeken en geduld verwacht ik niet dat dit problemen op gaat leveren.

Mijn vraag: Wat zou ik op dit moment aan onderhoud moeten uitvoeren?
(samenvatting: 155000 km gelopen, historie onbekend, laatste 6 jaar maar +- 7.000 km per jaar gereden OF stilgestaan)

Alvast bedankt voor de hulp
 
Tja, dit is echt een km stand waar bij een grotebeurt nodig is, ja niet zo een van de garage, want dat is geld roof, ga maar eens een grotebeurt list vergelijken met een apk, het verschil is de olie en de remmen, als de remmen op zijn komen de extra kosten daar van ook op het factuur,    alleen de vraag is wanneer moet de disterebutieriem worden vervangen? Koop een vraagbaak/reperatieboek, vaak kan je deze ook op het net downloaden, hier in staan de gegevens die je nodig hebt, als je zelf wilt klussen aan de auto, mooiste is als je even iemand hebt met een beetje ervaring met het sleutelen, anders zijn filmpjes op you tube, een heel goede hulp, de disterebutie is vaak de moeilijkste, en wordt vaak uitbesteed, zoeken op internet naar prijs voor vervangen, loond, er zijn bedrijven die zich alleen hier in specialiseerden, wat de kosten drukt, vaak laat ik olie vervangen bij fastfitter, weegt niet op tegen de kosten van zelf doen, of bekeuring, van wege milieu vervuiling, of je moet een hobbygarage in de buurt hebben waar je een brug kan afhuren, een brug huur je vaak voor 10euro per uur, en je kan dan goed onder de auto kijken, van wat en hoe, het met de auto gesteld is, vaak vind je ook bij deze hobby garage,s. Monteurs zonder vastenbaan die wat bij willen snabbelen, en voor redelijk bedrag werken, o,à distributie, het enige wat je dan niet hebt is garantie,    let wel ik weet niet wanneer ie moet worden vervangen, kan zijn dat het pas is gebeurt, je vind dan vaak een sticker, of km stand op blok of onder de kap, deze s natuurlijk lager dan je huidige stand, nou veel geluk en laat niet het geld uit je zakken roven,    o,ja onderdelen op internet, bestelen loont, dit scheelt zeker 50%,
 
Grote beurt zou ik dan maar uitvoeren inderdaad.

Olie vervangen (Doen wanneer de olie warm is en dus zo snel mogelijk nadat je hem hebt opgetakeld)
Oliefilter (beetje olie indoen is beter voor het starten en wat olie op de O-ring voor een goede sluiting)
Luchtfilter (airbox openen en weer dicht is heel makkelijk)
Remmen controleren (slijtage/maatvoeringen staat in je werkplaatshandboek)
Remvloeistof controleren, bij teveel water vervangen zijn speciale metertjes voor.
Koelvloeistof controleren, zelfde als remvloeistof alleen ander metertje

Dan zou ik in jouw geval alvast preventief de distributieset en waterpomp vervangen, als je het trucje kent redelijk makkelijk, let op de stand van je timing en hoe de riem erom wordt gelegd, ik zal ff kijken of ik daar een handout voor kan regelen.

Bandenslijtage en dergelijk geldt voor zich. Maar zodra je het weet....is het allemaal niet zo moeilijk.
Met jouw type auto is een OBDII meter wel leuk en vooral heel handig, mocht er zich een groter probleem voordoen met een electronische storing kun je die uitlezen en weet je wat er mis is, en als je hem wist kun je kijken of het een foutieve meting was of een echt probleem.
Komt de melding binnen afzienbare tijd terug is het een probleem.
 
beremans zei:
nou veel geluk en laat niet het geld uit je zakken roven,    o,ja onderdelen op internet, bestelen loont, dit scheelt zeker 50%,

Je hebt nogal vertrouwen in de branche of niet. :) Onderdelen op internet bestellen is een hot-item op dit moment. Natuurlijk is dat goedkoper. Leveranciers kunnen direct aan jou leveren als particulier. Er zit niet een garagebedrijf tussen die ook kosten maakt voor het uitzoeken van het juiste onderdeel, het monteren en vervolgens service en garantie geven.
Als je zelf gaat klussen is het echter zeker een goede optie.

Ontopic:
Wat Nissan GT-R... al zegt, veel kun je goed zelf doen.
Olie, oliefilter, luchtfilter, pollenfilter e.d. kun je ook als niet technisch persoon nog wel doen. Al is olievervangen niet erg gemakkelijk te doen zonder brug.
Remmen kun je loshalen, even schoonmaken en weer monteren (liefst met een fractie kopervet op de remzadels zodat de blokken niet gaan vastzitten). Bij dat type Clio is het vrij simpel te doen. Remzuiger iets terugdrukken met een grote tang en vervolgens een boutje los. Dan kan het remzadel omhoog.

De techniek van een Clio van 2003 steekt gelukkig nog relatief simpel in elkaar. Succes met klussen en schakel voor de pittige klussen een goed universeel autobedrijf in. Je wil echt geen foutje maken met remmenontluchten (al is dat ook goed te doen) of laat staan de distributieriem. Dan is een beetje garantie echt wel prettig.
 
Bedankt voor de reacties en tips :) Filters en olie zijn besteld en ga ik zelf doen. Distributie ga ik laten doen.
 
Remmen ontluchten valt wel mee hoor Adinsx, 2 mensen heb je dan wel nodig uiteraard, maar dan is het een makkelijk klusje. Althans zo heb ik het ervaren maar ik mag niet spreken voor het algemeen publiek.
Denk dat ik het mijn vader eens een keer laat proberen en dan zeg ik wel of het echt makkelijk is.


O.T.

Goede keuze, succes
 
Terug
Bovenaan