Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
JP2010 zei:
AutoWeek.nl zei:Al kort na de onthulling van de Alpine Celebration Concept zijn de eerste afbeeldingen van de productieauto opgedoken in het patentregister.
We kunnen door de nieuwe platen concluderen dat de Alpine Celebration Concept, die debuteerde in Le Mans, daadwerkelijk de blauwdruk vormt voor de productieauto die volgend jaar op de markt moet komen.
De nieuwe sportwagen moet de link vormen tussen het oude Alpine en de toekomstige modellen van het merk. Zaken als rijplezier, een laag gewicht en dagelijkse bruikbaarheid staan centraal bij de ontwikkeling.
Onder de kap komt een motor te liggen met 'maximaal 300 pk'. De auto moet daarmee vooral een concurrent worden voor de reguliere versies van de Porsche Cayman, al behoren ook auto's als de Peugeot RCZ R en de Audi TT S min of meer tot het concurrentieveld.
De productieauto debuteert mogelijk op de salon van Genève in maart 2016.
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:Waarom doet deze auto mij in alles op een Artega GT denken?
Beyond zei:Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:Waarom doet deze auto mij in alles op een Artega GT denken?
Ja, waarom eigenlijk?
Beyond zei:Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:Waarom doet deze auto mij in alles op een Artega GT denken?
Ja, waarom eigenlijk?
[D2] zei:Ik weet, bezien vanuit verschillende hoeken, maar de overeenkomsten zijn legio en dat is wel te zien lijkt me.
Rembrandt zei:[D2] zei:Ik weet, bezien vanuit verschillende hoeken, maar de overeenkomsten zijn legio en dat is wel te zien lijkt me.
En dat zal nog versterkt worden als het nieuwe model is toegerust met een Renault-logo(otje) en eventueel het woord "Alpine" op de neus.
Bestaat er zoiets als gele ledjes voor die middelste lampen?![]()
[size=x-large]‘Scheiding Caterham en Alpine vooral door meningsverschillen’[/size]
[size=small]door Bart Oostvogels | Autovisie
AMSTERDAM -
Het huwelijk tussen Caterham en Alpine voor het ontwikkelen van een gezamenlijke sportwagen is niet meer, zo werd vorig jaar juni duidelijk. Volgens Alpines Antony Villain werd de scheiding aangevraagd vooral door meningsverschillen van beide bedrijven.
Volgens de designbaas was de samenwerking tussen Alpine en Caterham niet gedoemd om te mislukken. “Aan het einde van de samenwerking lagen vooral politieke problemen ten grondslag”, vertelt Villain. “Weet overigens dat ik nog steeds contact heb met het design van Caterham. We zijn nog steeds goede vrienden, maar zijn wel twee compleet andere organisaties.”
'Niet met Porsche strijden'
Caterham gaat z’n eigen weg, net als Alpine. Door een investeringsplan van 600 miljoen euro kan Alpine een nieuwe sportwagen en een crossover ontwikkelen. Allereerst komt de sportcoupé. Een prototype daarvan hebben we al gezien. De productieversie is voor negentig procent gelijk aan het studiemodel. Volgend jaar start de verkoop. Volgens Villain wordt het niet de meest sterke auto in zijn segment en heeft hij ook niet de grootste motor. “Dat pas niet bij Alpine”, zegt de designer in gesprek met Goodwood Road & Racing. “Wel wordt hij licht. Het idee is om niet te concurreren met Porsche. Een van de fouten die Alpine heeft gemaakt is dat het merk wilde concurreren met Porsche en dat was veel te moeilijk. We moeten bij ons principe blijven en de auto licht houden. Het moet een fun to drive auto worden. Iets nieuws voor de markt en dus geen supercar. We moeten nederig zijn”, zegt Villain.[/size]
[size=x-large]Alpine slips to 2017[/size]
Alpine may have shown a concept of its first new model in 20 years, but the relaunch of the brand could still be 18 months away.
Speaking exclusively to motoring.com.au this week, the boss of the Renault-owned French sports-car brand, Bernard Ollivier, made it clear the company would not jeopardise the relaunch of the marque to hit any specific deadline. Indeed, he confirmed Alpine's launch would slip from the expected late 2016 timeline into 2017.
Alpine celebrated the 60th Anniversary of its establishment with the unveiling of a purpose-built show car, the Alpine Celebration, at last month's 24 hours of Le Mans. The car, sporting revised livery, was also displayed and run two weeks ago at the Goodwood Festival of Speed. The next expected outing of the car will be an Alpine club-based anniversary event in September.
Originally it was anticipated Alpine would relaunch at the Paris motor show in September 2016.
Of the likely new timetable Ollivier told motoring.com.au: "Today, I am not exactly able to make a commitment."
"We will have only one shot; one shot because when we launch this design, we are not launching one car, we have to launch one car and [the] Alpine [brand]. The future of Alpine is based on this car. So we have only objective today – the success of this [first] car.
"We are taking into account the feelings of the people who are seeing our show car and so that could change to be sure that at the end the car will be good. So I am not able to make a commitment on the [launch] date," Ollivier said.
"[But] Sorry, the date cannot be before [20]17 clearly... And if we need some more [time] to realise the success of the car, we'll take it. The main point is to be sure our car will be absolutely perfect," Ollivier said.
A look at the show car at Goodwood confirmed its mid-engine configuration and the soundtrack of actual runs up the 1.16mile hillclimb left us in no doubt it sported an RS-derived turbo-four engine and twin-clutch gearbox. Taking a peek inside the car confirmed the paddle gearchange and suggested it features a conventional monocoque sheet metal chassis rather than a carbon-fibre tub a la Alfa Romeo's 4C. That chassis could, however, be aluminium rather than steel
The former head of RenaultSport, Ollivier would not comment on the technical details of the new Alpine during this week's interview.
"I can, however, explain that we will be very in line with Alpine DNA. It means light weight and the car will be very light because we want it to be very agile.
"We have focussed the choice of the technology to get it lightweight and the car will receive many technological innovations but it's not the time to explain that today," he teased.
Ollivier was, however, clear on plans to launch the brand Down Under. He reiterated Australia's place in the Alpine rebirth plan – news which motoring.com.au broke last year.
"I can confirm the main points you have [already] written. First, there will be a right-hand drive car and this car will go to Australia clearly… Second point: Australia will be a logical market for Alpine...
"I know that the sales of a RenaultSports car today are not bad and we think Australian customers can appreciate the journey of Alpine.
"So we think the, the potential exists and we are interested," he stated
Wybertje zei:
Wybertje zei:
Moderator
Joop 5528328 zei:Zijn patentillustraties van de concept car. Niet nieuwswaardig.