Renault Alpine Coupe (2016)

Als je de lijnvoering van de ruiten wegdenkt is de basisvorm nagenoeg gelijk aan die van een 911. Hoe dan ook, een geslaagde herinterpretatie van de A110 Berlinetta.
 
JP2010 zei:
















https://www.wipo.int/designdb/hague/fr/showData.jsp?&SOURCE=HAGUE&KEY=D085140&LANG=fr&NO=2&TOT=36
https://www.wipo.int/designdb/hague/fr/showData.jsp?&SOURCE=HAGUE&KEY=D085102&LANG=fr&NO=1&TOT=36

AutoWeek.nl zei:
Al kort na de onthulling van de Alpine Celebration Concept zijn de eerste afbeeldingen van de productieauto opgedoken in het patentregister.

We kunnen door de nieuwe platen concluderen dat de Alpine Celebration Concept, die debuteerde in Le Mans, daadwerkelijk de blauwdruk vormt voor de productieauto die volgend jaar op de markt moet komen.

De nieuwe sportwagen moet de link vormen tussen het oude Alpine en de toekomstige modellen van het merk. Zaken als rijplezier, een laag gewicht en dagelijkse bruikbaarheid staan centraal bij de ontwikkeling.

Onder de kap komt een motor te liggen met 'maximaal 300 pk'. De auto moet daarmee vooral een concurrent worden voor de reguliere versies van de Porsche Cayman, al behoren ook auto's als de Peugeot RCZ R en de Audi TT S min of meer tot het concurrentieveld.

De productieauto debuteert mogelijk op de salon van Genève in maart 2016.

AutoWeek.nl
 
Ik vind het meer een Twingo coupé eerlijk gezegd.. zeker zo van voren gezien.. :(
 
Waarom doet hij mij aan een A110 denken? :)
Ik vind hem best mooi (10 keer liever dit dan een TT bv. Vandaag nog eentje van de laatste generatie zien rijden: kleuterwagentje, verhoudingen kloppen totaal niet)
 
Wel een gave auto, zo'n Artega GT. Qua fysiek en concept lijken er wel overeenkomsten te zijn. Maar doe mij deze Alpine maar, wat een gaaf ding!

En mooi hoe de dominante kenmerken van de A110 overgenomen zijn zonder het origineel te kopiëren:
m001_011.jpg

1969-renault-alpine-a110-1600s-6.jpg


Ik weet, bezien vanuit verschillende hoeken, maar de overeenkomsten zijn legio en dat is wel te zien lijkt me.
 
[D2] zei:
Ik weet, bezien vanuit verschillende hoeken, maar de overeenkomsten zijn legio en dat is wel te zien lijkt me.

En dat zal nog versterkt worden als het nieuwe model is toegerust met een Renault-logo(otje) en eventueel het woord "Alpine" op de neus.
Bestaat er zoiets als gele ledjes voor die middelste lampen?:p
 
Rembrandt zei:
[D2] zei:
Ik weet, bezien vanuit verschillende hoeken, maar de overeenkomsten zijn legio en dat is wel te zien lijkt me.

En dat zal nog versterkt worden als het nieuwe model is toegerust met een Renault-logo(otje) en eventueel het woord "Alpine" op de neus.
Bestaat er zoiets als gele ledjes voor die middelste lampen?:p

Dat ie er op leek, dat wist ik wel.
Totaal evident.

Maar zelfs de vouw of de flank en de plooien op de voorplecht (= kofferbak dames & heren?) zijn krek eerder
 
[size=x-large]‘Scheiding Caterham en Alpine vooral door meningsverschillen’[/size]

[size=small]door Bart Oostvogels | Autovisie
AMSTERDAM -
Het huwelijk tussen Caterham en Alpine voor het ontwikkelen van een gezamenlijke sportwagen is niet meer, zo werd vorig jaar juni duidelijk. Volgens Alpines Antony Villain werd de scheiding aangevraagd vooral door meningsverschillen van beide bedrijven.

Volgens de designbaas was de samenwerking tussen Alpine en Caterham niet gedoemd om te mislukken. “Aan het einde van de samenwerking lagen vooral politieke problemen ten grondslag”, vertelt Villain. “Weet overigens dat ik nog steeds contact heb met het design van Caterham. We zijn nog steeds goede vrienden, maar zijn wel twee compleet andere organisaties.”

'Niet met Porsche strijden'
Caterham gaat z’n eigen weg, net als Alpine. Door een investeringsplan van 600 miljoen euro kan Alpine een nieuwe sportwagen en een crossover ontwikkelen. Allereerst komt de sportcoupé. Een prototype daarvan hebben we al gezien. De productieversie is voor negentig procent gelijk aan het studiemodel. Volgend jaar start de verkoop. Volgens Villain wordt het niet de meest sterke auto in zijn segment en heeft hij ook niet de grootste motor. “Dat pas niet bij Alpine”, zegt de designer in gesprek met Goodwood Road & Racing. “Wel wordt hij licht. Het idee is om niet te concurreren met Porsche. Een van de fouten die Alpine heeft gemaakt is dat het merk wilde concurreren met Porsche en dat was veel te moeilijk. We moeten bij ons principe blijven en de auto licht houden. Het moet een fun to drive auto worden. Iets nieuws voor de markt en dus geen supercar. We moeten nederig zijn”, zegt Villain.[/size]

Autovisie.nl
 
[size=x-large]Alpine slips to 2017[/size]

Alpine may have shown a concept of its first new model in 20 years, but the relaunch of the brand could still be 18 months away.

Speaking exclusively to motoring.com.au this week, the boss of the Renault-owned French sports-car brand, Bernard Ollivier, made it clear the company would not jeopardise the relaunch of the marque to hit any specific deadline. Indeed, he confirmed Alpine's launch would slip from the expected late 2016 timeline into 2017.

Alpine celebrated the 60th Anniversary of its establishment with the unveiling of a purpose-built show car, the Alpine Celebration, at last month's 24 hours of Le Mans. The car, sporting revised livery, was also displayed and run two weeks ago at the Goodwood Festival of Speed. The next expected outing of the car will be an Alpine club-based anniversary event in September.

Originally it was anticipated Alpine would relaunch at the Paris motor show in September 2016.

Of the likely new timetable Ollivier told motoring.com.au: "Today, I am not exactly able to make a commitment."

"We will have only one shot; one shot because when we launch this design, we are not launching one car, we have to launch one car and [the] Alpine [brand]. The future of Alpine is based on this car. So we have only objective today – the success of this [first] car.

"We are taking into account the feelings of the people who are seeing our show car and so that could change to be sure that at the end the car will be good. So I am not able to make a commitment on the [launch] date," Ollivier said.

"[But] Sorry, the date cannot be before [20]17 clearly... And if we need some more [time] to realise the success of the car, we'll take it. The main point is to be sure our car will be absolutely perfect," Ollivier said.

A look at the show car at Goodwood confirmed its mid-engine configuration and the soundtrack of actual runs up the 1.16mile hillclimb left us in no doubt it sported an RS-derived turbo-four engine and twin-clutch gearbox. Taking a peek inside the car confirmed the paddle gearchange and suggested it features a conventional monocoque sheet metal chassis rather than a carbon-fibre tub a la Alfa Romeo's 4C. That chassis could, however, be aluminium rather than steel

The former head of RenaultSport, Ollivier would not comment on the technical details of the new Alpine during this week's interview.

"I can, however, explain that we will be very in line with Alpine DNA. It means light weight and the car will be very light because we want it to be very agile.

"We have focussed the choice of the technology to get it lightweight and the car will receive many technological innovations but it's not the time to explain that today," he teased.

Ollivier was, however, clear on plans to launch the brand Down Under. He reiterated Australia's place in the Alpine rebirth plan – news which motoring.com.au broke last year.

"I can confirm the main points you have [already] written. First, there will be a right-hand drive car and this car will go to Australia clearly… Second point: Australia will be a logical market for Alpine...

"I know that the sales of a RenaultSports car today are not bad and we think Australian customers can appreciate the journey of Alpine.

"So we think the, the potential exists and we are interested," he stated

https://www.motoring.com.au/news/2015/small-passenger/alpine-renault/alpine-slips-to-2017-52390
 
m001_010.jpg


toyota_celica_2380677_3.jpg


Eerste waar ik aan moest denken was de Celica uit de jaren 90.:rolleyes: Ik ben er nog niet kapot van, daar waar ik de na RS-01 en consorten goede hoop had gekregen!
 
Gisteren de Vision gezien op 't Loo (prachtig!), daar nog wat info gekregen over de 'echte': komt geen Megane/Clio RS motor in, maar een eigen Alpine motor. Ben benieuwd!
 
AutoCar zegt dat er ook een cabrio komt... Ze hebben ff het mes gezet in bovenstaand plaatje.

alpine-news-335.jpg
 
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/alpine-sports-car-could-spawn-convertible-and-high-performance-models

"Autocar zegt dat er ook een Cabrio komt". Sorry, maar dat "zegt" / schrijft AC nergens.

Die Nederlandse gast die Alpine mag managen wordt gequote. Van der Sande meldt dat een cabrio versie "could / would be possible".
Wat Alpine natuurlijk a.s.a.p. moet doen, zo'n convertible. Model leent zich er perfect voor.
 
Het geluid: https://us13.campaign-archive2.com/?u=be7b62daccf40728051964e47&id=d3dee2a231&e=c194836c5b

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t6172p475-2016-alpine-berlinette-as1
 
Het productiemodel:

alpine-as1-2017_1.jpg

alpine-as1-2017_2.jpg

alpine-as1-2017_3.jpg

alpine-as1-2017_4.jpg

alpine-as1-2017_5.jpg

alpine-as1-2017_6.jpg

alpine-as1-2017_7.jpg

alpine-as1-2017_8.jpg

alpine-as1-2017_9.jpg

alpine-as1-2017_10.jpg

https://www.motor.es/noticias/alpine-as1-2017.html
 
OMG!

Ik ben echt heel benieuwd naar het uiteindelijke model. En hoe vaak die word verkocht uiteraard. Net zoals afschrijving. :D
 
Kan me niet snel genoeg afschrijven die eerste drie jaar :)

Ik ben erg benieuwd. Mondial Parijs komt te vroeg lijkt me voor productiemodel?
 
Hij is niét te koop: je kan er een reserveren en hij is pas einde 2017 beschikbaar. Aangezien ook de prijs nog niet definitief vastligt, kan je moeilijk stellen dat hij te koop is.
 
Name it how you want it;)

De Première Edition is in ieder geval in verschillende landen, waaronder Frankrijk en Nederland, uitverkocht. Reserveringen voor de gewone modellen zijn daarom ook open. Gaat dus boven verwachting goed...
 
De 'AS1' wordt volledig van aluminium.

alpine_alu_5.jpeg

alpine_alu_67.jpg


https://alpineplanet.com/alpine-revele-la-structure-de-sa-nouvelle-berlinette/
 
Heel benieuwd naar het productiemodel. Kan haast niet veel afwijken van de concept lijkt me.

Kwam deze ook tegen:
CzZk9GjW8AADg7g.jpg:large


Zouden alle productie-aantallen al gereserveerd zijn?

Op naar 7 maart (y), althans hopen dat dan ook de persconferentie is en niet op de tweede persdag want dan wordt het live-stream kijken.
 
Hopelijk niet, die studie is gaaf!

Zal wel enkel automaat blijven, dat vind ik dan wel weer jammer. :( Maar ja. Hopelijk schrijft die rap af! :D
 
Ja, de Premiere Edition was na zes dagen al volledig uitverkocht. Een 2018 model reserveren kan wel via de app.
 
Er wordt getest in Noord-Europa:

alpine-a120-prototype-gets-rally-style-wheels-for-arctic-circle-testing_2.jpg


https://alpineplanet.com/alpine-routes-glacees-nord-de-leurope/
 
:) Duurt lang hè...
13.15 zit ik klaar bij de stand voor de presentatie, al ben ik vooral benieuwd naar de specs. De looks kennen we inmiddels wel.
En ongetwijfeld gaat een en ander nog wel uitlekken. Onder embargo zijn al veel persberichten verstuurd naar media de laatste tijd en er is er altijd wel een die een foutje maakt bij het 'alvast live zetten'.
 
Ik ben wel heel benieuwd hoe die er nou echt uit ziet. Ik heb 'em in Apeldoorn gezien maar was nog niet 100% overtuigd. Soms kan het in de details zitten. Kan ook zijn dat ik, omdat ik het origineel zo prachtig vind, wat vooroordelen heb. :D
 
Dacht op de andere 'Geneve'-foto's al wat aparts te zien, maar volgens mij is dit geen A110 Premiere edition...

Capture.jpg


De cabriolet misschien?
 
Oh, volgens Worldscoop-forum een 'open' chassis/carosserie, we zien het morgen...
 
Zijn patentillustraties van de concept car. Niet nieuwswaardig.
 
Joop 5528328 zei:
Zijn patentillustraties van de concept car. Niet nieuwswaardig.

Dan lees je het lekker niet en klik je het weer weg zonder er over te zeuren. Daarnaast zijn er kleine verschillen tussen deze tekeningen en de concept.
 
Terug
Bovenaan