Remvloeistof 'vlokken'

Ford Kapot

Net ingestapt
Hi all,

Begin dit jaar is van mijn volvo v50 uit 2006 de remvloeistof vervangen. Vandaag voor de vakantie de vloeistoffen gecheckt en tot mijn verbazing zitten er 'een soort vlokken/slierten in de vloeistof. De kleur zelf van de vloeistof lijkt nog wel in orde.

Gaat om DoT 5.1 volgens de factuur.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Vuiligheid in het reservoir wat door de nieuwe vloeistof is losgekomen?

IMG20220929131933.jpg

Er zou Dot 4 in moeten.... dat zou moeten mengen met 5.1, maar zeker niet met 5.0.... Dus wat op de factuur staat zou moeten kunnen, maar zit het er ook in?

Ik zou eea gaan doorspoelen!

Die vlokken zijn inderdaad afkomstig van aanslag die door de nieuwe remvloeistof is losgeweekt van de binnenkant van het remvloeistof-reservoir. Doorspoelen zou ik pas doen nadat je de vlokken eruit gezogen hebt. Die wil je niet verspreiden door de rest van je remsysteem ....
Dat verwijderen van vlokken kan eenvoudig met een plastic knijpfles (vaat afwasmiddel, motorolie, etc.) + gaatje in de dop uitboren* zodat er (strak geklemd) een stuk aquariumslang (veel meer dan 40 cm heb je daarvan niet nodig) in past. Dop met aquariumslang (tot op de bodem v.d. fles) op de fles schroeven, fles inknijpen/ ingeknepen houden met de slang nog buiten het remvloeistof-reservoir. De slang in het remvloeistof-reservoir steken tot op de bodem waar zich vlokken bevinden. Zodra je de plastic fles z'n oorspronkelijke vorm laat terugvinden (met wat hand-hulp misschien), worden alle vlokken in de buurt van je slang-uiteinde keurig meegezogen de fles in. Als de fles is gestopt met 'vlokzuigen' draai je 'm zo dat de slang op de bodem niet in de remvloeistof zit maar 'lucht hapt'. Dan kun je de fles opnieuw inknijpen (zonder dat olie terugvloeit in het remvloeistof-reservoir) en de volgende lading vlokken opzuigen.
De verwijderde remvloeistof dient aan het eind van de opruimactie uiteraard weer te worden aangevuld tot het vereiste niveau, met nieuwe remvloeistof (of je moet de verwijderde remvloeistof door een nylonkous gaan zeven, dan kan deze weer opnieuw gebruikt worden ... want is tenslotte nog 'vers').

*) Lukt ook met het scherpe been van een schaar.

Waarom zo ingewikkeld doen met die oude knijpflessen terwijl je bij elke apotheker voor een paar centen een grote vaccinatiespuit (zonder injectienaalden) kunt halen waarmee je zo'n reservoir in een mum van tijd compleet leeg zuigt?
Werkt veel prettiger, sneller en schoner. (en zo'n slangetje past ook op zo'n spuit voor de lastig bereikbare plaatsen)

Voor alleen het omlaag brengen van het oliepeil in het remvloeistof-reservoir (bij te ver vullen) zou ik ook een injectiespuit gebruiken. Voor het vacuüm trekken van een injectiespuit heb je twee handen nodig. Dan kun je slechts een kort stukje slang aan je spuit koppelen om tegelijkertijd te kunnen vacuüm trekken en sturen. Sommige rubberen zuigers van injectiespuiten zetten uit/ worden wat weker als ze een paar keer 'olie hebben gezien'. Als je dan vacuüm trekt kan de drijfstang los komen van de zuiger ....
Met een knijpfles heb je van dit euvel geen last en heb je één hand voor de vacuüm controle en met je andere hand kun je de slang sturen.

Absoluut geen problemen mee, ik doe het al een jaartje of 40 op die simpele manier. (en kan het desnoods ook gewoon met 1 hand, kwestie van de duim eronder)
Een slangetje van 10-15 cm hoef je echt niet te sturen, zo slap zijn die dingen nu ook weer niet. (en zo groot zijn die reservoirs ook niet dat er een langer slangetje voor nodig is)
Ik kan het ook wel met het vacuumpompje op perslucht doen, maar dan moet ik daarna dat ding nog weer schoonmaken...

Ik boor een gat in de delsel en monteer daar een autobandventiel in ( kost 30 cent) en dan kan ik er met de compressor of het reservewiel een beetje druk op zetten. Als je bij het ontluchten er maar op let dat het vaatje niet leeg raakt heb je verder niks nodig wat je weer schoon moet maken.

In dir geval snap ik trouwens niet dat men dot5 gebruikt. Je ziet maar weer met welke gevolgen. Ik vermoed dat de leidingen, slangen en remklauwen evengoed vol met dit soort vlokken zit. Dus het vaatje leeghalen en verder niks is gewoon prutswerk.

Janneman zei:
Ik vermoed dat de leidingen, slangen en remklauwen evengoed vol met dit soort vlokken zit. Dus het vaatje leeghalen en verder niks is gewoon prutswerk.

Remvloeistoffen met specificaties vlgs. DOT3, DOT4 en DOT5.1 hebben allen een glycol-ether basis en kunnen onderling gemengd worden. Remvloeistof met DOT5 specificatie heeft een siliconen-basis* en kan niet met de eerder genoemde remvloeistoffen gemengd worden, zoals Pietzoveel ook al aangaf. Alleen als er vóór de verversing met DOT5.1 remvloeistof, DOT5 remvloeistof in het systeem zat, kun je problemen verwachten als de garage de verversing 'met de Franse slag' heeft uitgevoerd, d.w.z. het remsysteem niet volledig heeft doorgespoeld.
Van een garage die een naam hoog heeft te houden mag je verwachten dat het vervangen van remvloeistof volgens de regels, dus voor het volledige remsysteem, is geschied. Vlokken zijn dan niet het gevolg van een verkeerde mix van remvloeistoffen maar van het oplossen van reeds bestaande aanslag in het remvloeistof-reservoir in de nieuwe remvloeistof. Of de garage die aanslag had moeten verwijderen, als deel-taak van de remvloeistof-verversing, zal wel een punt van discussie worden. Daar weten de automonteurs hier op AW vast meer over te vertellen ...

Aanslag van remvloeistof ontstaat alleen in het remvloeistof-reservoir waar er voldoende contact is met zuurstof. Dat is er onvoldoende in de leidingen, hoofdremcilinder en remklauwen dus daar zitten vrijwel zeker geen vlokken ... totdat je de huidige inhoud (met vlokken) van het remvloeistof-reservoir door de rest van het remsysteem gaat persen. Dan willen ook de ABS-unit en ontluchtingsnippels best verstopt raken. Alleen de vlokken verwijderen uit het remvloeistof-reservoir is naar mijn idee geen 'prutswerk' maar een actie die belangrijker is dan alles wat (eventueel) daarna nog wordt gedaan. Op het weer voldoende bijvullen van het remvloeistof-reservoir na dan :)

*) Op 'https://www.quora.com/Can-you-mix-DOT-5-brake-fluid' valt te lezen dat DOT5 remvloeistof niet mag worden toegepast bij een auto met ABS omdat de ABS-pomp luchtbellen in de DOT5 remvloeistof kan veroorzaken.

Ik zou me toch niet echt gerust voelen als ik alleen die rommel uit het vaatje zou halen en verder niks. Nou ja ik zou de auto terugbrengen nasr de garage en daar eisen dat alles grondig gespoeld wordt.

Dot 5 ia prima spul ala het vanaf nieuw wordt gebruikt. Ik ben niet echt een voorstander van gebruik als er eerst dot 4 (of 3) is gebruikt. Bij een oudere auto zit gegarandeerd aanslag zoals nu in die vlokken liskomt. En jw hebt best kans dat als eens iemand aan de remmen sleutelt hij geen dot5 verwacht en weer bijvukt met 4.

Ik zou ook niet wisselen tussen verschillende soorten vloeistoffen. dot4 naar dot3 kan wel, maar andersom geeft ook kans op problemen.
Zo ook dot4 naar dot5. Als je het al persee wilt, dan kun je beter het hele systeem eerst spoelen en alle rubber onderdelen vervangen.

Terug
Bovenaan