Remtrommel

Guest
Hallo,

Tijdens het rijden hoorde ik een vreemd geluid bij het rechterachterwiel (achterwiel aan bijrijderskant). Vooral in bochten hoorde ik een soort schrapend geluid. Nu denk ik dat de remschoenen versleten zijn en tegen de remtrommel aankomen. De trommel zit goed vast. Ik heb al geprobeerd door te kloppen het los te krijgen maar helaas. Ook kan ik geen stelschroefjes vinden om de schoenen terug te stellen.

Ik heb een aantal vragen:
- Is mijn conclusie juit dat de remschoenen waarschijnlijk versleten zijn?
- Kan ik met een poellietrekker (welke?) de remtrommel losmaken? Of zullen de remschoenen dit tegenhouden, of afbreken?
-    Waar moet ik opletten? Zie ik iets over het hoofd?

Mijn auto is een Mitsubishi Colt uit 2004.

Alvast dank!

Niet met een poelietrekker. Stelschroefje om de schoenen van de trommel af te draaien zit een de achterkant. Aan de onderkant als het goed is.

- Check wiellager
- Check rubbers ophanging / stabilisatie / uitlaat
- Ga alleen onder ervaren toezicht aan de remmen klooien als je nog niet eens weet hoe een remtrommel gedemonteerd moet worden.

muah niet alle remtrommels zijn hetzelfde he. Je hebt er die direct een wiellager erin hebben zitten en je hebt er ook die gewoon op een losse naaf zitten.

Voor de rest, als je het niet loskrijgt ben je idd ook niet ervaren genoeg om aan die remmen te gaan kloten, ook niet aan een wiellager.
Mocht het een trommel zijn met wiellager ga je hem er soweso niet zomaar afkrijgen zonder kennis en als het wiellager geluid maakt, helpt het soms om het te stellen.

Remvoeringen gaan eigenlijk nooit kapot en verslijten niet zo snel. Dit gebeurt enkel als een remvoering blijft hangen of als je bijvoorbeeld door blijft rijden met je handrem erop.
Bij normaal gebruik gaan ze eigenlijk een autoleven mee. En dan bedoel ik een jaar of 10/20 op zijn minst. Indien ondertussen ook goed onderhouden natuurlijk.
Verder kan het verzadigd raken van remolie als een cilinder lek is geslagen. Dan moet je ze ook vervangen.

Ik heb ook aan een kapot lager gedacht (heb ik al eens bij het linker voorwiel gehad en zelf vervangen)
Maar het trucje van aan het wiel draaien en aan de schokbreker voelen of je iets voelt trillen heb ik gedaan, maar ik voelde niets.
Ik weet dat remschoenen een klusje is waar je niet zomaar aan moet beginnen.....(eens moet de eerste keer zijn he;))
Heb al heel wat filmpjes en beschrijvingen op internet hierover gezien / gelezen....

Net nog even bij de ankerplaat van de remtrommel gekeken en aan de zijkant (zeg maar op negen uur als je voor de remtrommel staat) zit een rubber dopje wat eruit kan. Volgens mij zit hier het stelschroefje achter.
Wie weet hoe je aan dit stelschroefje kan draaien? Met een gewone schroevendraaier kan ik er niet bij, hiervoor is te weinig ruimte.
Ik heb het dopje eraf gehaald en kan sowieso het schroefje niet zien....
Kan je eventueel op een brug er wel beter bij?

Is het dopje niet voor doorbloeden van het remsysteem? Ik kan me niet herinneren dat het aan de zijkant van de trommel zat. Maar dat het aan de achterkant moet zitten op de ankerplaat.

De remleiding gaat de ankerplaat aan de bovenkant in, hiernaast zit het ontluchtingsventiel. Dit is niet het dopje wat in bedoel...
Ik vergis mij, het rubberen dopje zit niet op negen uur maar op drie uur op de ankerplaat (als je voor de remtrommel staat) als ik het dopje eraf haal zie ik een gaatje waar waarschijnlijk een stelschroefje achter zit, alleen kan ik het schroefje niet zien en er ook niet met een gewone schroevendraaier bij omdat die te lang is. Nu is de vraag hoe kan ik wel bij het stelschroefje?

Erik_R zei:
De remleiding gaat de ankerplaat aan de bovenkant in, hiernaast zit het ontluchtingsventiel. Dit is niet het dopje wat in bedoel...
Ik vergis mij, het rubberen dopje zit niet op negen uur maar op drie uur op de ankerplaat (als je voor de remtrommel staat) als ik het dopje eraf haal zie ik een gaatje waar waarschijnlijk een stelschroefje achter zit, alleen kan ik het schroefje niet zien en er ook niet met een gewone schroevendraaier bij omdat die te lang is. Nu is de vraag hoe kan ik wel bij het stelschroefje?

Wat denk je precies te gaan stellen?

s velthuis zei:
Erik_R zei:

Wat denk je precies te gaan stellen?

Hij wil de trommel eraf. ;)

Dan zul je eerst met een manual aan de slag moeten. Gokken hoe je een remschoenen terugstelt kan heel lang duren. Ik moet mijn remtrommel in een bepaalde stand zetten, een wielboutgat op 9 uur zetten, daar een lange, dunne schroevendraaier in steken, de onderkant van een stelwig zoeken en dan de remtrommel vast houden en met de schroevendraaier naar boven wrikken tot de stelwig terug gedrukt wordt. Dan kan de trommel er af. Moraal: dat verzin je dus niet. Zoek eerst een technische manual.

s velthuis zei:
Nissan GT-R zei:
Het is tenslotte vast geen Landrover uit 1968 ;)

De mijne ook niet... Dit is een duitse constructie. Maar zo maar wat draaien is niet zinnig.

Nee, ik moet ook maar eens uitzoeken hoe mijn trommel eruit gaat. Maar ik heb een werkplaatshandboek ;)

Bij die oude landrovertjes (waren de enige die ik destijds mocht doen, was 16) is het inderdaad stelschroef losdraaien zodat de trommel die aan de achterkant een lipje heeft eraf kan. Vast zat het met de wielmoeren.

Hoe moeilijk is het om een lager van het achterwiel (met trommelrem) te vervangen? Ik heb een zogenaamde 'hub' (dus geen losse lagers)
Kan ik ook zonder een wieltrekker (slide hammer) het lager er in en uit krijgen?

wat voor auto gaat het om?

Als je een lager hebt die op een naaf zit (niet-aangedreven, maar wel apart van de trommel) heb je kans dat het slechts een kwestie van bouten vervangen is. Ook zijn er perslagers mogelijk aan de achterzijde.

Maar zolang we niet weten om wat voor auto het gaat kunnen we hier niks over zeggen.

Erik_R zei:
Hoe moeilijk is het om een lager van het achterwiel (met trommelrem) te vervangen? Ik heb een zogenaamde 'hub' (dus geen losse lagers)
Kan ik ook zonder een wieltrekker (slide hammer) het lager er in en uit krijgen?

Voor mij is het niet moeilijk, voor m'n buurman wel.

Bij sommige auto's kun je het met 2x sleuteltje 10 of 12 al redden zonder de remmerij te demonteren, bij andere auto's ben je een snijbrander en hydraulische pers of ander speciaal gereedschap nodig en moet tevens de ankerplaat kaal gemaakt/gedemonteerd worden.... is maar net wat voor een constructie er is gebruikt voor de naaf.
Dus ja, het kan zonder slagtrekker.

Pobresh zei:

Als je een lager hebt die op een naaf zit (niet-aangedreven, maar wel apart van de trommel) heb je kans dat het slechts een kwestie van bouten vervangen is. Ook zijn er perslagers mogelijk aan de achterzijde.

Maar zolang we niet weten om wat voor auto het gaat kunnen we hier niks over zeggen.

Misschien openingspost eerst lezen ?

Het kan aan mij liggen maar een manual voor een Mitsubishi Colt bj 2004 kan ik niet vinden.....:confused:

Pobresh zei:

Het gaat om een Mitsubishi Colt uit 2004. Ik heb het idee dat het een kwestie van bouten losdraaien is, alleen als dat lager er al 12 jaar inzit ben ik bang dat ik hem er zonder slagtrekker niet uitkrijg. De lager is niet aangedreven en apart van de trommel. Alleen krijg je de nieuwe lager er ook weer in zonder persen erin is even de vraag......
Iemand enig idee wat een garage rekent voor het vervangen van zo'n lager?
(lager alleen kost € 73,- online)

Erik_R zei:
Het kan aan mij liggen maar een manual voor een Mitsubishi Colt bj 2004 kan ik niet vinden.....:confused:

zijn wel te vinden, allen duurder dan Haynes helaas:

https://www.ebay.de/itm/MITSUBISHI-COLT-2008-E1-CD-Werkstatthandbuch-Reparaturanleitung-workshop-manual-/182060854766?hash=item2a63ac2dee:g:YFEAAOSwMORW7p5G

https://www.ebay.de/itm/MITSUBISHI-COLT-LANCER-2001-Werkplaatshandboek-Hand-Boek-PHMD9515-C-/121881290678?hash=item1c60b0e7b6:g:jsAAAOSwKtlWrl3G

Nadeel van een niet zo gangbaar autotype hebben. Maar als je zelf wil gaan sleutelen, is het z'n geld dubbel en dwars waard.

En hier kunnen ze je vermoedelijk goedkoper op weg helpen:

https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=11017.0

zootje zei:
Pobresh zei:

Misschien openingspost eerst lezen ?

Als topics samen worden gevoegd krijg je dit soort kromme situaties. Startpost van het topic waar op ik reageerde was de post erboven. Daar stond dus niks bij. Daarbij kun je er nooit van uit gaan dat dezelfde persoon ook in een ander topic het over dezelfde auto heeft.

Terug
Bovenaan