Remschoenen vervangen

Arjan 3232025

Net ingestapt
Beste forumers,

Ik ben in het bezit van een Daihatsu Sirion uit 2003 Met 96000+ kilometer op de teller. Juni vorig jaar heeft de auto een grote beurt gehad met alleen normaal onderhoud. Wel zei de garagehouder dat de remblokken achter wat dun werden. Omdat ik het laatste jaar wat meer geïnteresseerd ben geraakt in zelf sleutelen aan auto's en sommige dingen ook zelf aan het doen ben, ben ik me hier in gaan verdiepen.

Het blijkt nu dat mijn auto achter trommelremmen heeft (ik ga er vanuit dat de garagehouder dit bedoelde). Ik heb deze vandaag open gehad om eens te kijken (ook om te kijken welke remschoenen ik precies nodig heb). En ook omdat het me een klus lijkt die je in principe zelf kan (ik kan iemand mee laten kijken). Nu blijkt echter dat de remschoenen nog niet zo versleten zijn als ik voor ogen had. Er zit nog ruim 3mm voering op. Verder werkt de handrem nog prima, trilt de auto niet tijdens het remmen en maakt hij geen geluid met remmen, wat me logisch lijkt met ruim 3mm voering. Ook ziet het er van binnen nog prima uit.

Mijn vraag is: is nu vervangen van de remschoenen wel nodig? Is er een wettelijk minimum voor voering van remschoenen? Want zoals ik het nu bekijk kan ik er mijns inziens nog wel 1-2 jaar mee doen. Zeker omdat ik zo min mogelijk probeer te remmen en meestal goed anticipeer.

Ik zal een paar foto's toevoegen ter illustratie:

Alvast bedankt voor de reacties,

Arjan

https://postimg.cc/0K8J1sff
https://postimg.cc/MMJQtRfg
https://postimg.cc/WFmJy3Mz
https://postimg.cc/K14BYmyp
https://postimg.cc/TyDbrQ1r

Ik zou ze zeker vervangen.

Onder de remvoering zit ook nog een plaklaag, daar rem je nu wellicht al mee.
Ze zijn echt heel dun...

Dat van die plaklaag denk ik niet hoor ze voelen gewoon zoals remvoeringen moeten voelen. Misschien ben ik inderdaad wel wat te voorbarig met mijn 1-2 jaar.

Ik zou ze vervangen, hij begint aan het randje los te laten van het zadel. Je gaat er op termijn (deze winter of volgende winter) er een verliezen. Hij is niet perse "dun" maar bedenk dat dikte ook voornamelijk is om warmte op te vangen, ze zijn niet nieuw meer. De auto is niet nieuw, grote kans dat dit de originele set is. Veel spreekt om ze ff te vernieuwen.

Met wat pech komt je remvoering misschien los van het zadel, dat komt vast te zitten in je trommel of nog erger slaat je achterrem vast. Dan moet je de trommel ook nieuw monteren of uit laten draaien door de groeven die je er dan in trekt op weg naar de garage.

Als je het toch zelf kunt doen, lekker ff de complete kit bestellen met hulpremcilinder (die gaan lekken met leeftijd).

Qua remmen algemeen, je houd je remmen langer goed met hard remmen dan met zachtjes. Dan nog neemt het een en ander elkaar niet weg maar probeer wel gewoon stevig te remmen en niet heel licht want dan ga je slepen. Verglazen je blokken en dan verlies je al je remperformance en zit je juist sneller op vervangende onderdelen.

Ter illustratie, dit zijn de mijne (120.000 km oud).

40224434873_b74150691d_b.jpg

Lijkt me duidelijk, toch vervangen dus. Nu heb je uit verschillende merken keus natuurlijk. Nog een sugestie wat dit betreft of gewoon het oude vertrouwde Bosch? Het zijn inderdaad gewoon de orginele schoenen.

Wat mijn remgedrag betreft: het is niet zo dat ik mijn remmen altijd zachtjes intrap hoor wel rem ik zo min mogelijk met name als ik in 50 km zones rij. Ik stamp zeker niet constant op het gas om vervolgens keihard op de rem te trappen. Ik laat bijvoorbeeld voor een rotonde simpelweg op tijd mijn gas los en dan hoef ik vaak niet eens te remmen.

Ik heb in ieder geval best zin in dit klusje.

Bedankt voor de info!

ts zei:
Wat mijn remgedrag betreft: het is niet zo dat ik mijn remmen altijd zachtjes intrap hoor wel rem ik zo min mogelijk met name als ik in 50 km zones rij. Ik stamp zeker niet constant op het gas om vervolgens keihard op de rem te trappen. Ik laat bijvoorbeeld voor een rotonde simpelweg op tijd mijn gas los en dan hoef ik vaak niet eens te remmen.

De moraal van het verhaal was dat je ook het zachtjes remmen moet verminderen. MEt andere woorden, ja goed, zo min mogelijk remmen. Maar als je dan moet remmen, rem dan ook. En niet zachtjes aaien. ;)

Inderdaad vervangen die schoenen, zijn zo goed als op.
Foto's ter herinnering waar en hoe al die veertjes behoren te zitten heb je al gemaakt, je kunt gelijk beginnen.
Trek voordat je begint te demonteren nog wel eerst even een tie-wrap strak om de remcilinder heen zodat de zuigers er niet uit kunnen komen bij de (de)montage van de schoenen, dat scheelt je een een hoop geklieder en werk. (en vergeet dan ook niet om die tie-wrap er weer af te halen voordat je de remtrommel er op zet:))

Inderdaad vervangen die hap. Het houd niet over en de garage heeft het prima beoordeeld. Los daar van; Als je het nu niet moet vervangen dan is het over een jaar wel als alles weg is. Al dan niet met problemen

Gelijk alles goed schoonmaken en zoals hierboven gesuggereerd misschien een idee om wielremcilinder ook gelijk te vervangen. Kost geen drol en willen wel eens gaan lekken tzt.

Aangezien je geen sleutelervaring hebt wel even goed iemand laten mee kijken als je de remschoenen hebt gemonteerd voor dat je alles terug zet, het zijn wel je remmen. Op youtube schijnen ook veel goede en duidelijke filmpjes te staan voor zulke reparaties. (y)

Bedankt voor alle reacties! Ik heb ondertussen de laatste maanden wel een heel aantal filmpjes bekeken over dit onderwerp. Dit tip met thaiwrap ga ik zeker gebruiken! Nog 1 vraag: welk merk schoenen kan ik het beste uitkiezen?

Terug
Bovenaan