remschijf zit vast- Nissan Note

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

weten jullie iets over het vastzitten van die remschijven?
Mijn vrouw heeft een Nissan Note 2013.
Ik heb vorige week remblokken en remschijven voor vooras besteld.
vandaag was ik bezig om die te verwisselen. Geen success!
Remschijf zat gewoon zo hard vast.

Ik en mijn vriend waren half uurtje bezig om hem er af te halen. maar het lukte niet.
zijn voorstel was om een poelietrekker te kopen en daarmee aan de slag te gaan.

heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

alvast bedankt

Hamid 7637386 zei:
Beste mensen,

weten jullie iets over het vastzitten van die remschijven?
Mijn vrouw heeft een Nissan Note 2013.
Ik heb vorige week remblokken en remschijven voor vooras besteld.
vandaag was ik bezig om die te verwisselen. Geen success!
Remschijf zat gewoon zo hard vast.

Ik en mijn vriend waren half uurtje bezig om hem er af te halen. maar het lukte niet.
zijn voorstel was om een poelietrekker te kopen en daarmee aan de slag te gaan.

heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

alvast bedankt

Boegschroeven losgehaald? Anders meppen op de achterkant, stukje draaien, meppen, stukje draaien. Gebruik een stevige hamer.

spuit tussen de gaten van de remschijven. doe dit 2-3dagen 2 keer perdag. dan komen ze zo los.

Net als een wiel kan een schijf wel vast komen te zitten. Goed checken of alles los is. Paar klappen met de hamer, of, voor gevorderden, auto met beide voorwielen op goede assteunen, motor aan, eerste versnelling, stationair en de rem erop...

hamertje tik tik, ze hoeven toch niet heel te blijven
Wel idd goed kijken of de borgschroef(of schroeven) er wel uit zijn.

Doe bij montage van de nieuwe even vooraf het oppervlak van de naaf schoonmaken met een staalborstel (handborstel) of een messingborstel op de boormachine.
Daarna een dotje keramisch vet op de naaf uitsmeren.
Heb je de volgende keer ook geen last meer van een remschijf die niet meer van de naaf af komt.

Gebruik trouwens dat keramische vet ook op de delen waarover de remblokken glijden...
Kopervet is daar niet geschikt voor, het vetcomponent daarvan kan niet tegen warmte (na paar keer remmen hou je alleen poeder over)
Kan wel gebruikt worden voor je naaf/remschijf trouwens.

Bedankt allemaal!
Eigenlijk heb ik van alles geprobeerd voordat ik deze post hebt gezet.
Met hammer, waren we tenminste half uurtje bezig.
En veel erop gespuit (die spary die geroeste onderdelen oplosst).

Gisteren heb ik toevallig deze op youtube gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=pMuHKDI00rw

Dit sprak me meteen aan . Vandaag heb ik het geprobeerd en het was meteen tot een resultaat kwam!

beide remschijven op die manier los gemaakt. Eerst hoorde ik een harde geluid die waarschijnlijk aanduide dat remschrijf loskwam.
en na een paar minuten knutselen, kwamen de remschrijven los.

Maaaaar,
helaas bij de tweede remschrijf een beetje haastig en zonder volle concentratie....
Die leidt - zo te zien - tot een verbuiging van de disk die achter de remschijf zit.
Dit conclusie trak ik, want de nieuwe remschijf ging niet zo makkelijk in zijn plek . En nog (heel) erger is dat nu de remschijf in aanraking komt met de remblokken.
(dit heb ik bij de eerste remschijf helemaal niet. alleen die tweede).
nu zit ik met een remschijf met schuren erop . en nog erger, weet ik niet hoe ik die plaat achter de remschijf vlak moet maken.

wat zou ik moeten doen?

Bij zo'n dubieuze methode heb je idd kans dat je de hele naaf krom trekt voor de remschijf los komt.

Dit kost je een nieuw wiellager en een nieuwe naaf..
Iets dat de gemiddelde thuis klusser niet zelf kan.

Daarom moet je dus ook een hamer gebruiken...

Even @Svelthuis: probeer je dat ook bij naven met studs en wielmoeren?

Pobresh zei:
Even @Svelthuis: probeer je dat ook bij naven met studs en wielmoeren?

Met wielmoeren is dat natuurlijk zinloos. Maar ik werk alleen met auto's met bouten :)
Zo ook al lastige wielen los gekregen. Wielbouten een slag los en even naar voren en naar achteren en kort en hard op de rem. M'n neef heeft zo ook wel eens een lastige krukasbout los gekregen, maar dat durf ik echt niet (zware sleutel erop, alles en iedereen uit de buurt en starten... :eek: )

In deze afbeelding, bedoel ik de boven linkse onderdeel (die disc met 4 bouten)

stock-image-car-disk-brake-diagram.jpg

kan het zijn dat ik deze met hammer recht kan krijgen?

@Pobresh,
waarom wiellager/naaf?

Die "hammer" had je moeten gebruiken om de oude remschijf los te tikken van de naaf, niet nu pas.
Met die rare YouTube manier heb je nu dus blijkbaar wat krom geperst ergens in je voorwielophanging: kan zijn dat de wielnaaf nu krom is, kan zijn dat je de wiellagers kapot geperst hebt, kan zijn dat je de astap van het fuseehuis krom geperst hebt.... ik gok er zelf op dat je de laatste of een combi van deze dingen kapot geperst hebt, of (als je heel veel dom geluk hebt gehad) is het slechts de remklauwhouder zelf die krom gedrukt is.
Het is in ieder geval nu kijken wat krom/kapot is en ook gaan vervangen wat krom/kapot is, de tijd van hameren is al lang voorbij.

Dat linkse onderdeel waar je het over hebt (die disc met 4 bouten) is dus je wielnaaf... in het hart van die wielnaaf zitten je wiellagers geperst, en dat geheel zit weer gemonteerd op de astap van je fuseehuis en door dat geheel heen steekt je aandrijfas.

Muddy Bandit zei:
Dat linkse onderdeel waar je het over hebt (die disc met 4 bouten) is dus je wielnaaf... in het hart van die wielnaaf zitten je wiellagers geperst, en dat geheel zit weer gemonteerd op de astap van je fuseehuis en door dat geheel heen steekt je aandrijfas.

Volgens mij zit hier een foutje in... :LOL:

Hamid 7637386 zei:
@Pobresh,waarom wiellager/naaf?

Omdat je die dus kapot geperst hebt. de "disc met draadeinden" zoals je het zelf noemt. is de wielnaaf. Deze zit in het wiellager.
De naaf is niet te vervangen zonder daarbij het wiellager ook te vervangen. Deze gaat namelijk kapot bij het demonteren van de oude naaf.

Het vervangen van beide is geen klusje voor de thuisklusser.... Al helemaal geen beginnende.
Op naar en garage ermee en het beste kan die hem komen ophalen. Want je kunt je rem niet gebruiken...

@Muddy Bandit: het uiteinde van de aandrijfas zit rechtstreeks in de naaf bij de meeste aangedreven wielen. Losse astappen zijn meestal niet aangedreven :p

@Svelthuis: asmoer loskrijgen is wel erg gevaarlijk op die manier :eek: Nee dan ga ik liever voor: duw de auto maar met 2 man naar achteren of voren of gewoon een meterslange hefboom er aan...
Ik blijf voor remschijven toch echt de hamer gebruiken. Lekker paar keer raggen van alle kanten en wat kruipolie ertussen.
Stay safe :)

Pobresh zei:
@Muddy Bandit: het uiteinde van de aandrijfas zit rechtstreeks in de naaf bij de meeste aangedreven wielen. Losse astappen zijn meestal niet aangedreven :p

Ik weet het, ik zag die kromme uitleg ook net pas goed... eventjes snel iets technisch in Jip-en Janneke"-taal uitleggen is nog nooit mijn sterkste kant geweest.:)

Muddy Bandit zei:
Pobresh zei:

Ik weet het, ik zag die kromme uitleg ook net pas goed... eventjes snel iets technisch in Jip-en Janneke"-taal uitleggen is nog nooit mijn sterkste kant geweest.:)

Ach, we weten dat je praktisch gezien niet zo aanmodderd als je forumnaam doet vermoeden :)

Even een updatetje! :)

eergisteren heb ik weer aan de slag met die remschijf.
Dat kwam bij me op om even de oude remschijf te proberen. Als iets is gewijzigd met de as, moet het te zien zijn ook bij de oude remschrijf.

Tot mijn verbazing , toen ik de oude remschijf heb opgezet (met nieuwe remblokken), wordt alles zo goed als nieuw. Geen wiebelen, geen krassen. helemaa goed!

ik was dan opgelucht. niets aan de hand met as. Maar waarom was het zo raar met de nieuwe remschijf??
Toen probeerde ik weer de nieuwe remschijf op te zetten dat ik zag dat hij niet helemaal naar achteren gaat. .
na van alles proberen, kwam ik uiteindelijk te weten dat de nieuwe remschijf (van Bosch) niet juiste gaten heeft.
De gaten passen bij de bouten niet !! dat zou allerlaatste zijn geweest als je erover denkt, maar toch waar.

de gaten zijn precies even breed als de bouten, vooral de einde van bouten.
ik heb de gaten van de oude remschijf gemeten en verkgelijken met de nieuwe.
Er zat rond 1 of 1.5mm verschil , en blijkbaar was dat voldoende om al die gedeo te veroorzaken.

nu moet ik kijken of ik die remschijf terug kant geven? (gekocht van auto-onderedelen24)

hartstikke bedankt voor jullie meedenken en de adviezen

ah, duitse site die wel eens foute onderdelen levert. Of heb je wellicht het verkeerde besteld? Remschijven kunnen per model verschillen.
Ja dan kunnen dingen soms anders lijken dan dat ze zijn.

Veel succes met de boel terugsturen. Die maken het de consument er namelijk niet makkelijk op. Retourzending is soms duurder dan het onderdeel gewoon opnieuw bestellen...

Pobresh zei:
ah, duitse site die wel eens foute onderdelen levert. Of heb je wellicht het verkeerde besteld? Remschijven kunnen per model verschillen.
Ja dan kunnen dingen soms anders lijken dan dat ze zijn.

Veel succes met de boel terugsturen. Die maken het de consument er namelijk niet makkelijk op. Retourzending is soms duurder dan het onderdeel gewoon opnieuw bestellen...

Iets opsturen naar Duitsland is toch niet zo ingewikkeld, zo lang het een beetje normale onderdelen betreft?

R W xxx zei:
Iets opsturen naar Duitsland is toch niet zo ingewikkeld, zo lang het een beetje normale onderdelen betreft?
Ingewikkeld niet. Maar je bent al snel 2 tot 4 weken verder voor je je geld of de juiste onderdelen terug hebt. Dit door de verzendtijd en de traagheid van de webshops.
Daarnaast moet je vaak zelf de retourzending betalen. Dat is richting duitsland niet bepaald goedkoop. Zeker niet bij delen die meer dan een paar kg wegen.
Niet ideaal dus.

Pobresh zei:
R W xxx zei:
Ingewikkeld niet. Maar je bent al snel 2 tot 4 weken verder voor je je geld of de juiste onderdelen terug hebt. Dit door de verzendtijd en de traagheid van de webshops.
Daarnaast moet je vaak zelf de retourzending betalen. Dat is richting duitsland niet bepaald goedkoop. Zeker niet bij delen die meer dan een paar kg wegen.
Niet ideaal dus.

Valt allemaal wel mee, zeker als je even de moeite neemt om een GLS/DPD/DHL pakketshop te zoeken en daarmee te sturen. GLS rekent vanaf €11,95 voor een zending naar DE bijv, DPD van af een tientje ong. Verder hebben de shops zich aan dezelfde EUwetgeving te houden en heb je dezelfde mogelijke problemen als bij NL webshops. in mijn ervaring zijn DE shops overigens over het algemeen zeer correct en snel. Heb je de vervangonderdelen snel nodig, staat je niets in de weg om alvast nieuwe exemplaren te bestellen natuurlijk.

Maar deze schijven hebben wel al gemonteerd gezeten en zijn gebruikt. Weet niet of dat ook nog gedoe oplevert.

s velthuis zei:
Maar deze schijven hebben wel al gemonteerd gezeten en zijn gebruikt. Weet niet of dat ook nog gedoe oplevert.

Ja, dan zijn ze niet meer in nieuwstaat, lijkt me. Vraag jezelf dan af of je er mee naar een balie zou gaan en met droge ogen geld terug durven te vragen?:
Ja, dan zal dat bij een webwinkel ook niet zo'n punt zijn
Nee, waarom verwacht je dat een webwinkel dat wel zou doen?

Met een beetje fatsoen in je donder is dat een aardige graadmeter.

R W xxx zei:
s velthuis zei:

Ja, dan zijn ze niet meer in nieuwstaat, lijkt me. Vraag jezelf dan af of je er mee naar een balie zou gaan en met droge ogen geld terug durven te vragen?:
Ja, dan zal dat bij een webwinkel ook niet zo'n punt zijn
Nee, waarom verwacht je dat een webwinkel dat wel zou doen?

Met een beetje fatsoen in je donder is dat een aardige graadmeter.

Dat bedoel ik. En dan zou het wat mij betreft vooral afhangen waar de fout zat, bij de webwinkel of bij de klant?

Dat maakt niet uit, een verkeerd geleverd artikel moet ook gewoon ongebruikt en onbeschadigd zijn als je het terug wil sturen. Verschil zit hooguit in wie er voor de verzendkosten opdraait.

R W xxx zei:
Pobresh zei:
R W xxx zei:
Niet ideaal dus.

Valt allemaal wel mee, zeker als je even de moeite neemt om een GLS/DPD/DHL pakketshop te zoeken en daarmee te sturen. GLS rekent vanaf €11,95 voor een zending naar DE bijv, DPD van af een tientje ong. Verder hebben de shops zich aan dezelfde EUwetgeving te houden en heb je dezelfde mogelijke problemen als bij NL webshops. in mijn ervaring zijn DE shops overigens over het algemeen zeer correct en snel. Heb je de vervangonderdelen snel nodig, staat je niets in de weg om alvast nieuwe exemplaren te bestellen natuurlijk.

Ik zou vroeger meegegaan zijn in je verhaal. Tegenwoordig niet meer zo. Retouren waren ze vroeger zelfs zo coulant in dat ze direct een nieuw onderdeel verstuurden en hoefde je in sommige gevallen niet eens het oude terug te sturen. Dat is tegenwoordig wel anders...
Erg fijn als je een nieuw onderdeel hebt gekocht, waarbij je pas na destructief demonteren van het oude (wat soms gewoon moet) erachter komt dat niet blijkt te passen.
Soms kun je niet vooraf vergelijken (denk aan een bepaalde passing)
Even 2 weken wachten op een nieuw onderdeel (als je geluk hebt) is echt geen pretje.
Als het een fout van de webshop is, heeft herbestellen van hetzelfde artikel (wat fout in de lijsten staat of fout is samengesteld) weinig nut. Dan krijg je hetzelfde foute onderdeel...

Volgens de wet heb me 14 dagen zichttermijn. Dit geld vanaf dat je het binnen hebt. Je mag daarbij het product gebruiken in zoverre dat je moet kunnen controleren of het aan je wensen voldoet. Een remschijf ontvetten en proberen te monteren is dus ook gewoon toegestaan.
Gebruik waar het voor bedoeld is: Als je remt en de schijf klapt gelijk... Mag je die ook terugsturen (al is het dan garantie) Niet na 10.000km een schijf terugsturen omdat je toch niet tevreden bent over de remkracht.

Terug
Bovenaan