Remleidingen vervangen

Guest
Ik heb een VW Polo uit 1995, waarvan de remleidingen moeten worden vervangen. Het vervangen doen we zelf. Echter is mijn vraag: wat kosten nieuwe remleidingen, inclusief het op maat maken/buigen van de remleidingen ongeveer? M'n tweede vraag: kun je er ook tweede hands remleidingen van een andere auto er onder zetten of maakt dit qua prijs niet uit en is het misschien niet verstandig om er tweede hands remleidingen onder te zetten?

Het op maat maken gaat meestal gepaard met demontage van de oude en montage van de nwe leidingen.

Het is niet even een bouwpakket op voorhand in elkaar laten frutten en dan lekker thuis aan de slag.
Zo simpel ligt dat niet.

en ik zou nwe koperen leidingen nemen. Op veiligheid moet je nooit bezuinigen!

5 meter kost je ong. 55euro. ex buigen en opzetten

Waarom zou je er 2e hands op zetten?
Vraag jezelf af waarom je je oude gaat vervangen dan weet je meteen waarom je nieuwe moet kopen?

kijk even op www.ebay.de. Zoek op bremsleitung polo. Een koperen remleiding achter, compleet op maat komt vanaf ongeveer 7 euro, ex verzending. De nippels zitten er dan al op, dus monteerklaar. Welke stukken heb je nodig?

sommige stukken kun je zo kant en klaar kopen zoals s velthuis zegt en zo monteren incl nippels.

Maar in een aantal gevallen (vooral remleidingen voor) gaat montage en buigen en passen samen met montage en is het geen kwestie van 'even' monteren. Ik vraag mij trouwens af waarom je zoiets zelf gaat doen. Het kan een behoorlijk prutswerkje zijn. Zonder brug zou ik er zelf niet snel aan beginnen want het moet gewoon goed bevestigd worden, goed passen, nergens langs schuren etc.

En ik zou zeker geen 2e handse kiezen. Doorgaans is het iets van een 10 euro per meter, dan nog nippels er bij en de eindjes er aan maken + buigen

Zoiets bedoelde ik:

https://www.ebay.de/itm/Bremsleitungssatz-8-teilig-VW-Polo-6N-3-turig-ohne-ABS-mit-Bremskraftregler-/130861755738?pt=DE_Autoteile&hash=item1e77f7ed5a

Dit is een complete kit met alle leidingen voor een drie-deurs, maar losse delen zijn ook verkrijgbaar.

Koperen remleiding is idd duur:cry: Laat staan nieuwe nippels/koppelingen(n)

Heb zelf een felssetje gekocht, een kan dus zelf alle remleidingen maken/buigen/fitten.

Wel ideaal:)

Mooiste is een complete set van ebay ofzo. Je hebt ook stalen leiding welke gecoat zijn tegen steenslag e.d.

Taunusdriver. zei:
Mooiste is een complete set van ebay ofzo. Je hebt ook stalen leiding welke gecoat zijn tegen steenslag e.d.

Voor een zelf-monteerder kun je beter koper of nikkel-koper gebruiken. Dat kun je namelijk met beleid (en een conservenblikje) met de hand buigen zonder problemen.
Stalen leidingen gaan snel knikken, waardoor je ze dus niet zomaar onder je auto gaat krijgen, of al gesloopt hebt zonder het juiste gereedschap, ookal zijn ze op maat gemaakt.

Plus: koper gaat niet roesten, hooguit oxideren, maar dit mag bij APK. Stalen leidingen gaan roesten, das ook de reden waarom ze vervangen moeten worden na een x aantal jaren.
Waarom fabrikanten dan geen koperen of nikkel-koper leidingen gebruiken: staal is cheap ass. En voor massaproductie zeer geschikt.
En nadeel van koper is dat het, omdat het zo makkelijk buigbaar is, ook een stuk minder netjes onder de auto te krijgen is. Koperen leidingen zien er vaak wat gewelfder uit.

Linkje van ebay zou ik dus ook aanraden om aan te schaffen. Heb je alles. en het kost nagenoeg niets.
Niet vergeten de remmen ook weer te ontluchten!
Oude remvloeistof netjes aftappen dmv ontluchtingsnippels. En deze vloeistof het liefst niet hergebruiken.
Controleer direct alle rubberen remslangen bij de achteras en de remklauwen aan de voorzijde. Gelijk vervangen, scheelt later weer een hoop werk.

s velthuis zei:
kijk even op www.ebay.de. Zoek op bremsleitung polo. Een koperen remleiding achter, compleet op maat komt vanaf ongeveer 7 euro, ex verzending. De nippels zitten er dan al op, dus monteerklaar. Welke stukken heb je nodig?

Even een schopje, zijn deze leidingen ook al voorgebogen?

Boppie zei:
s velthuis zei:

Even een schopje, zijn deze leidingen ook al voorgebogen?

Nee, en dat is simpelweg ook niet mogelijk.
Zelfs als je voorgebogen leidingen hebt passen ze trouwens niet 1 op 1 omdat het simpelweg niet mogelijk is om precies passende leidingen te maken. Ook af fabriek werden die leidingen op het laatste moment nog wat bijgebogen om het passend te krijgen. Daarom zitten bij diverse auto's de leidingen nogal strak. Als je ze loshaalt zit er ineens ruimte tussen een slang en een nippel of houder.
Trouwens, hoe wil je 3 tot 5 meter aan remleiding in een verpakking krijgen voorgebogen en al? ;) Zal de postbode leuk vinden. Denk ook niet dat het heelhuids aankomt.
Korte leidingen zijn meestal wel voorgebogen, maar dan gaat het over een stukje wat bijvoorbeeld over de achteras loopt.

Terug
Bovenaan