Remklauw en remblokken versleten

• Onderwerp starter Talitha 6539654
  • Startdatum
T

Talitha 6539654

Guest
Ik heb weinig verstand van auto’s en wil graag wat informatie opdoen over een specifiek voorval. Ik heb een auto geleend om 400 km te rijden (door de bergen). Na het afgeven van de auto bleek dat de remblokken en remklauw aan vervanging toe waren (volgens de garage in Frankrijk). Ik moet voor de kosten opdraaien, maar ik geloof niet dat ik de oorzaak ben. Mijn rijgedrag is voorzichtig. Vooral niet te abrupt remmen. Hoe kunnen opeens de remmen helemaal op zijn?

Ter informatie: iemand anders gaf aan dat de remmen al niet helemaal optimaal waren, de gene waarvan ik de auto leende zegt de remblokken vervangen te hebben afgelopen maand, ik reed door de bergen in 30+ graden en ik kreeg een waarschuwing pas nadat ik de auto weer opstarten na een nacht stilstaan (toen merkte ik ook pas dat ik het pedaal verder moest intrappen dan normaal).

Splinternieuwe remblokken die op zijn na een paar honderd kilometer? Die zijn dan a. enorm aan het aanlopen geweest en dat had je moeten merken, want dan koken ze uiteindelijk (zeker in de bergen) of b. dat is gelul. Ik ga met de gegeven info voor b.:T

Kort en hard remmen en vooral op de motor afremmen.
Slepend remmen is de dood voor remsystemen in de bergen.

Kan prima hoor, dan heb jij flink verkeerd geremd. Het is mij helaas ook ooit overkomen. Remmen warm icm vervuilde zuiger waardoor de zuiger niet meer terugkwam, gevolg was dat de remmen aanliepen en dus nog veel heter werden. Uiteindelijk bij stilstand sloeg de rook eronder uit. Die blokken waren nog geen 10000km oud maar moesten toch vervangen worden, samen met de klauw/remzuiger die veel en veel te heet geworden waren.

Door verkeerd remmen al na 400 km remblokken en remklauwen versleten lijkt mij nagenoeg onmogelijk.
Ook al zou de rem vast blijven zitten (wat niet aan de rijstijl kan liggen) dan moet je dit zeker merken en heb je de zaak er roodgloeiend onder liggen.
Als ik zie met welke snelheden de plaatselijke bevolking soms de bergen afdaalt zouden deze ook iedere 400 km nieuwe blokken en schijven moeten hebben, lijkt mij toch niet realistisch.
Ik denk dat degene waar je de auto van geleend hebt je voor het karretje wil spannen.

Talitha 6539654 zei:
Ik heb weinig verstand van auto’s en wil graag wat informatie opdoen over een specifiek voorval. Ik heb een auto geleend om 400 km te rijden (door de bergen). Na het afgeven van de auto bleek dat de remblokken en remklauw aan vervanging toe waren (volgens de garage in Frankrijk). Ik moet voor de kosten opdraaien, maar ik geloof niet dat ik de oorzaak ben. Mijn rijgedrag is voorzichtig. Vooral niet te abrupt remmen. Hoe kunnen opeens de remmen helemaal op zijn?

Ter informatie: iemand anders gaf aan dat de remmen al niet helemaal optimaal waren, de gene waarvan ik de auto leende zegt de remblokken vervangen te hebben afgelopen maand, ik reed door de bergen in 30+ graden en ik kreeg een waarschuwing pas nadat ik de auto weer opstarten na een nacht stilstaan (toen merkte ik ook pas dat ik het pedaal verder moest intrappen dan normaal).

In principe zal je bij versleten remblokken geen langere pedaalslag moeten hebben, Immers, de remcilinders liggen dan gewoon 'dichter' tegen de remblokken aan.
Wat wel gebeurd kan zijn is dat jij tijdens het starten het rempedaal al ingedrukt had, dan kan je het rempedaal iets onder je voet vandaan voelen 'floepen' omdat het systeem de remdruk opbouwt. (vacuüm).

Geen idee hoe de verstandhouding is met degene waarvan de auto geleend is en die beweert afgelopen maand de remblokken vervangen te hebben.. mogelijk is daar met montage iets misgegaan? (niet goed schoongemaakt, dus de geleidepennen glijden niet meer goed, kans op aanlopen van een remblok tegen de remschijf) .
Laat diegene maar met bewijs komen, (rekening van de automaterialenzaak).

Bobslee zei:
Kan prima hoor, dan heb jij flink verkeerd geremd. Het is mij helaas ook ooit overkomen. Remmen warm icm vervuilde zuiger waardoor de zuiger niet meer terugkwam, gevolg was dat de remmen aanliepen en dus nog veel heter werden. Uiteindelijk bij stilstand sloeg de rook eronder uit. Die blokken waren nog geen 10000km oud maar moesten toch vervangen worden, samen met de klauw/remzuiger die veel en veel te heet geworden waren.

Zou ik dan niet een melding krijgen of iets van de hitte merken (geluid/geur) tijdens het rijden?

Talitha 6539654 zei:
Bobslee zei:

Zou ik dan niet een melding krijgen of iets van de hitte merken (geluid/geur) tijdens het rijden?
Aanlopende remmen kan je wel merken, maar meestal alleen buiten de auto. Ze worden goed heet dus voel je heel veel warmte van het wiel af komen zelfs als je weinig geremt hebt. Over het algemeen doen de remmen aan de voorkant het meeste werk en zouden dan ook warmer moeten zijn dan achter. Als dat andersom is, is het meestal niet goed.
Als remmen heet genoeg zijn ga je zo ook wel ruiken, maar ook dat meestal buiten de auto.

Talitha 6539654 zei:
Bobslee zei:

Tijdens het rijden ga je het waarschijnlijk niet merken, je rijdt in een voor jou vreemde auto dus als de rem aanloopt (en zeker in de bergen) zal het voor jou misschien niet vreemd aanvoelen. Als het je eigen auto is merk je het wel (optrekken gaat langzamer, bij gas los verliest de auto meer snelheid dan normaal).

Een melding in de zin van een lampje of boodschap op je dashboard ga je niet krijgen.
Als de remmen zijn uitgerust met 'piep'indicatoren dan zou je bij versleten blokken een piepend/schrapend geluid moeten horen (niet alle auto's hebben dit en je zult het ook niet altijd goed horen).

Stank ruik je niet tijdens het rijden, alleen bij stilstand (en dan ook weer niet als je het klimaatsysteem op recirculeren hebt staan), de rook is goed waarneembaar, de warmte merk je als je je hand voor de wielen houdt. Een andere goede indicatie is dat 1 velg waarschijnlijk zwart ziet van de remstof. Maar ook hier geldt weer, als de velgen al vies waren (of het zijn zwarte velgen) dan zal je ook dit weer niet zien.

Dusja, al met al zijn er genoeg zaken waar je het aan kan zien/ruiken/horen/voelen maar voor een leek in een vreemde auto in een vreemd land kan het ook zomaar weer zijn dat je er dus helemaal niets van merkt.

Bobslee zei:
Talitha 6539654 zei:
Bobslee zei:

Tijdens het rijden ga je het waarschijnlijk niet merken, je rijdt in een voor jou vreemde auto dus als de rem aanloopt (en zeker in de bergen) zal het voor jou misschien niet vreemd aanvoelen. Als het je eigen auto is merk je het wel (optrekken gaat langzamer, bij gas los verliest de auto meer snelheid dan normaal).

Een melding in de zin van een lampje of boodschap op je dashboard ga je niet krijgen.
Als de remmen zijn uitgerust met 'piep'indicatoren dan zou je bij versleten blokken een piepend/schrapend geluid moeten horen (niet alle auto's hebben dit en je zult het ook niet altijd goed horen).

Stank ruik je niet tijdens het rijden, alleen bij stilstand (en dan ook weer niet als je het klimaatsysteem op recirculeren hebt staan), de rook is goed waarneembaar, de warmte merk je als je je hand voor de wielen houdt. Een andere goede indicatie is dat 1 velg waarschijnlijk zwart ziet van de remstof. Maar ook hier geldt weer, als de velgen al vies waren (of het zijn zwarte velgen) dan zal je ook dit weer niet zien.

Dusja, al met al zijn er genoeg zaken waar je het aan kan zien/ruiken/horen/voelen maar voor een leek in een vreemde auto in een vreemd land kan het ook zomaar weer zijn dat je er dus helemaal niets van merkt.

Bedankt voor je informatie :)

Het gaat specifiek om de remblokken en de remklauw rechtsachter

Oke, dat is bijzonder. De achterremmen worden niet zwaar belast normaal gesproken.
Dan is het waarschijnlijk een vastloper geweest.
Aangezien de remblokken niet heel lang geleden vervangen waren (zoals jij aangaf) zal dat de oorzaak zijn en is dat waarschijnlijk niet goed gegaan.
Bij het plaatsen van nieuwe remblokken moet de zuiger teruggeduwd worden. Als deze nog vervuild is (wat normaal is) en die wordt niet schoongemaakt voor het terugduwen dan komt het vuil in de zuiger terecht. Dan is een vastloper een logisch gevolg.

Hier tref jij geen blaam zoals ik het nu lees.

Alsof je dan een keuze zou hebben om alleen rechts achter verkeerd te remmen.

Vervelend dat wel, maar ik denk dat de eigenaar de claim bij de garage neer moet leggen, dit zou zo niet mogen gebeuren.

Het is nu helemaal wel duidelijk dat het niet jouw schuld is.
Achterremmen worden sowieso veel en veel minder belast als de voor voorremmen, helemaal in de bergen.
Ik rijdt in mijn vakanties in Oostenrijk heel veel in de bergen omdat ik het leuk vind en bij thuiskomst zijn de voorwielen altijd zwart van de remstof en op de achterwielen is het nauwelijks zichtbaar.
En zoals Mash Man al schrijft kun je helemaal niet alleen rechts achter remmen.
Dus is er duidelijk iets bij het vervangen van d remmen verkeerd gegaan.

Op de factuur staan de volgende posten kosten:
- remblokken (plaquettes de freins auto)
- remklauw rechtsachter (etrier de frein arriere droit)

En los daarvan: filters die vervangen zijn, arbeidskosten en algemeen mechanisch arbeidstarief.

Bedankt allemaal voor de informatie! Hier kom ik waarschijnlijk beter uit dan verwacht :)

Terug
Bovenaan