Rekent mijn LPG Tank zich vol op 80%?

Guest
Hoi! Ik heb vorige week mijn eerste auto gekocht. Het gaat hier om een Mazda 2 cool BiFuel uit het jaar 2012.
Ik ben zelf niet zo'n autokenner en had een vraagje over LPG.

Ik weet dat je de tank maar tot 80% kan vullen en dat dat bij deze auto automatisch begrensd wordt.
Mijn vraag: Ik merk dat de indictor van hoe vol je tank is (aangegeven door 4 groene ledjes) al vrij snel van 4 naar 3 brandende ledjes gaat. Komt dit doordat hij standaard niet voller dan 80% is of omdat hij met vrij weinig gebruik al best snel leeg is en dus een slechte L/KM heeft?

Ik zou het zelf namelijk echt niet weten en ben eigenlijk wel beniewd ;)

LPG heeft een lagere calorische waarde dan benzine, dat houdt in je minder kilometers er mee af kunt leggen. Reken op een meerverbruik van ongeveer 20%..
Een gastank kun je maximaal tot 80% vullen, er moet voldoende ruimte zijn om uit te kunnen zetten.

De Mazda 2 is overigens niet geschikt voor lpg, ondanks dat die hier zo verkocht is. Mazda heeft geen gebruik gemaakt van geharde klepzittingen, hierdoor ben je meestal rond de 100.000 kilometer toe aan een koprevisie omdat de kleppen niet meer te stellen zijn.

Goed om te weten! Rij ik wel wat vaker op benzine! Veel kilometers maken t.o.v. sommige hier doe ik toch niet echt.

KadettRT zei:
Maxim Hoekmeijer zei:
Goed om te weten! Rij ik wel wat vaker op benzine! Veel kilometers maken doe ik toch niet echt.
Waarom dan een auto kopen met hogere MRB en verzekerings kosten?

omdat ik alsnog wel lpg ga rijden? volgens de berekeningen die ik heb gedaan kom ik goedkoper uit op LPG ondanks de hogere kosten.

Wat is de kilometerstand op dit moment van de auto ? Hopelijk niet al te dicht bij de 100.000, dan heb je inderdaad grote kans op een kop revisie.

Met betrekking tot de lampjes, wij hebben een 65 liter tank en 4 lampjes, nauwkeurig zijn deze dus niet. Wat het handigste is om te doen is kijken hoeveel km je op een volle tank LPG kan rijden en dat gewoon bijhouden met de dagteller.

Maxim Hoekmeijer zei:
KadettRT zei:
Maxim Hoekmeijer zei:
Goed om te weten! Rij ik wel wat vaker op benzine! Veel kilometers maken doe ik toch niet echt.

omdat ik alsnog wel lpg ga rijden?

Heb je je voor aankoop bedacht waarom mensen er voor kiezen om op LPG te gaan rijden / waarom LPG "bedacht" is?
Wat de voor en nadelen zijn van LPG?
Want krijg sterk het idee dat je totaal geen benul hebt als ik dit zo lees.

Met LPG halveer je je brandstofkosten per kilometer gemakkelijk, en bij zo'n klein wagentje zijn de vaste lasten niet veel hoger. Dus het break even moment is dus al bij een erg lage jaarlijkse km stand. Bij mijn (veel grotere/zwaardere) Peugeot 406 coupé op LPG heb ik dat omslagpunt ooit op 5000 km/jaar berekend, en als je dan 30.000 km/j rijdt...

Die lampjes negeer ik meestal, ik ga vooral af op de dagteller die ik bij iedere tankbeurt reset.

Total Loss zei:
Maxim Hoekmeijer zei:
KadettRT zei:
Maxim Hoekmeijer zei:

Heb je je voor aankoop bedacht waarom mensen er voor kiezen om op LPG te gaan rijden / waarom LPG "bedacht" is?

Ja heb ik gedaan! ik rij wel flink wat km maar niet zo veel als de meeste hier denk ik.. is alsnog rendabel voor me. Bedankt voor je verder inhoudsloze reactie.

RobG zei:
Met LPG halveer je je brandstofkosten per kilometer gemakkelijk, en bij zo'n klein wagentje zijn de vaste lasten niet veel hoger. Dus het break even moment is dus al bij een erg lage jaarlijkse km stand. Bij mijn (veel grotere/zwaardere) Peugeot 406 coupé op LPG heb ik dat omslagpunt ooit op 5000 km/jaar berekend, en als je dan 30.000 km/j rijdt...

Die lampjes negeer ik meestal, ik ga vooral af op de dagteller die ik bij iedere tankbeurt reset.

Danku! Leuk dat u de enige bent die hier niet aanvalland op reageert. Dit was precies wat ik me afvroeg. ;)

voor de geinterresseerden: ik betaal 40 euro MRB/Maand en de belasting ligt op 55 euro per maand.

Maxim Hoekmeijer zei:
voor de geinterresseerden: ik betaal 40 euro MRB/Maand en de belasting ligt op 55 euro per maand.

uh... je betaald twee keer belasting? Ik neem aan dat een er van verzekering is?

Ik reageer niet aanvallend hoor, maar veel mensen weten niet af van de ''koprevisie'' die bij de Mazda 2 op LPG nodig is. Vandaar. Verder reageer ik volgens mij keurig op je verhaal over de lampjes.

Maxim Hoekmeijer zei:
Total Loss zei:
Maxim Hoekmeijer zei:
KadettRT zei:
Maxim Hoekmeijer zei:

Ja heb ik gedaan! ik rij wel flink wat km maar niet zo veel als de meeste hier denk ik.. is alsnog rendabel voor me. Bedankt voor je verder inhoudsloze reactie.

Doe niet zo vreselijk misplaatst arrogant!
Je geeft zelf aan "niets van auto's te weten" en daarna post je : "Veel kilometers maken doe ik toch niet echt"
Niet zo gek dat o.a. ikzelf en wat anderen dan vragen gaan stellen over je gebruik en reden van het kiezen van LPG.
En dan nu achteraf al je posts aanpassen zodat het algehele verhaal wat duidelijker en vriendelijker wordt en vervolgens een grote mond opzetten naar de mensen die al gereageerd hadden.

Mijn advies is om deze niet auto niet op LPG te rijden en de LPG-tank eruit te halen. Zoek in dit forum op 'Mazda 2 lpg kleppen stellen' en je ziet waarom.

Mijn opa zei altijd "hard op de inhoud en zacht op de relatie " en niet andersom !

De kritische noot van verschillende forumleden over deze auto op LPG is overigens terecht : deze auto heeft geen goede reputatie voor LPG, zoals ook blijkt volgens advies van de ANWB en Trosradar.

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/c595be2f-6538-4f95-9c38-bbce08ae8a96/hoge-onderhoudskosten-mazda-2-bifuel-door-kleppen-stellen
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=76&t=149152

Niet alleen op dit forum, maar ook op tal van andere media, is het beeld dus eenduidig "problemen met kleppen op LPG "
https://www.driving-dutchman.nl/uitgestelde-kleppen-verwoesten-cilinderkop-mazda-2-bifuel-wie-draait-op-voor-kosten/

Hou dus rekening met kosten van frequent kleppen stellen van een paar honderd euro, maar bedenk ook dat dat stellen niet oneindig kan doorgaan.
De enige duurzame oplossing is geharde klepzetels/geleiders monteren. Daarvoor kan je terecht bij cilinderkop revisiebedrijven en sommige hebben deze al op voorraad, dus even Google gebruiken.
Qua kosten is deze oplossing ongeveer tot twee maal kleppen stellen en is op de langere termijn dus duurzamer.

Andere forumleden gaven al aan hoe je de lampjes moet lezen en je beter de dagteller kunt gebruiken,
De 100% vol na tankbeurt is dus 80% vulling, dus bijvoorbeeld bij een 50 liter tank zo ongeveer 40 liter LPG, omdat de de druk van de pomp gelijk komt te liggen met die in tank, waar de vulbegrenzer zorg voor draagt.
Omdat LPG vloeibaar is en onder druk staat, kan er door temperatuurverschillen in de winter en zomer, soms wat meer of minder in, maar teveel lukt nooit door drukbegrenzer en door overdrukventiel.

Het advies van forumlid Jeff Vink is zeker ook een overweging : installatie laten demonteren en auto terug op benzine bij RDW vanwege de MRB

Terug
Bovenaan