Rekenhulp aanschaf G klasse

Shoc12

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers!

Wellicht dat jullie even kunnen meerekenen want ik kom er niet helemaal uit..

Ik heb momenteel een Mercedes c180 uit 2017 die ik nog tot mei 2022 in de lease heb. Ik overweeg om deze lease nu vroegtijdig te stoppen en nu over te nemen om deze auto in te ruilen. Hier wil ik dan graag een youngtimer G klasse voor terug. Nou wil ik graag berekenen of dit financieel momenteel een slimme zet is.(Emotioneel ben ik natuurlijk al enthousiast geraakt van de eventuele switch..=) ) Onderstaand is het gegeven wat ik opgezocht heb:
Het contract van mijn huidige auto kan ik nu vroegtijdig stopzetten waardoor ik de auto overneem voor 24,000 eur excl btw. Als ik deze auto inruil op de G klasse die ik op het oog heb krijg ik €25000,- inruil voor de C180 van dit bedrijf. De G klasse kost €45000,-. (Het overname bedrijf aan het einde van leasecontract staat op €17500 als ik het contract af maak)

Nou heb ik indicatief het onderstaande berekend qua huidige maandelijkse kosten(de indicatieve kosten mogen zo blijven. Ik ben vooral benieuwd hoe ik de nieuwe aanschafprijs van de G klasse hierin moet verwerken t.o.v. het door laten lopen van het huidige lease contract):
Kosten G klasse:
Wegenbelasting: 133,- per maand
Verzekering: 51.57,- per maand
Verbruik: 1 op 6
Benzine per maand:€330,-

Totaal per maand: €484,57 inclusief BTW

Kosten C klasse:
Leaseprijs incl wegenbelasting/verzekering/onderhoud: €1105,67
Verbruik: 1 op 13.8
Benzine per maand: €143,-

Totaal per maand: €1248,67 inclusief BTW

Bijtelling C klasse: €343,-
Bijtelling G klasse: €259,- (Youngtimer bijtelling)

Of het contract loopt nog een circa 14 maanden door tot mei 2022 en
schrijft de C klasse af naar 17500. En koopt dan voor 45 k een G

Of ruilt C nu in voor 25000 voor een G en betaald nu 45 k voor een G.

Ik heb dus inzichtelijk wat de G klasse me per maand kost en de C klasse nu, behalve dat ik hierin niet heb meegerekend dat er nu een meerprijs betaald moet worden voor de G klasse wat daarin dus ook mee gerekend dient te worden.

Ik koop of de G klasse nu, of koop de G klasse in mei 2022 indien ik het huidige contract helemaal door laat lopen. Concreet is de vraag nu; Is het op basis van bovenstaande informatie verstandiger om dat nu al te doen of in 2022? Het liefst neem ik nu al die overstap, maar wil er dan niet teveel bij in schieten. Ik ben dus vooral benieuwd hoe ik de nieuwe aanschafprijs van de G klasse hierin moet verwerken t.o.v. het door laten lopen van het huidige lease contract. Het zou zeer gewaardeerd worden als dit ook met een berekening toegelicht kan worden, want ik kom er even niet uit.. Hartelijk dank alvast!
 
Op je uiteindelijke vraag kan/ga ik geen antwoord geven.
Wat ik me wel afvraag is waarom er bij de G-Klasse o.a. geen onderhoud en geen afschrijving meegeteld wordt ( en eventuele financieringskosten )
 
Eh, je hebt helemaal de kosten voor onderhoud van de G weg gelaten?
Een 15+ jaar oude G is natuurlijk geen toyota starlet, en zal ongetwijfeld een hoop kosten per jaar. Ik reed een 2008 RR sport, en die koste ongeveer 4000 euro per jaar aan onderhoud. Nu is MB natuurlijk wel beter dan Range Rover, maar goedkoop wordt het nooit.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het onderhoud weg gelaten omdat de G klasse er sowieso komt, nu of in mei 2022. Dat is dus in dit geval niet relevant voor mijn berekening. Hetzelfde geld voor de afschrijving die ik in 1 jaar tijd met relatief weinig KM's verwaarloosbaar acht. Ik kan hier als onderhoudspost natuurlijk een indicatie voor nemen van circa 2500,- voor het onderhoud. Dat mag meegenomen worden in de berekenen, maar dat is niet doorslag gevend.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik de meerprijs van het nu kopen van de G klasse meeneem in de berekening.
 
Shoc12 zei:
Nou wil ik graag berekenen of dit financieel momenteel een slimme zet is.

Ik denk niet dat er een uitkomst is waarbij dit financieel verstandig is. Je zegt het zelf al, dit is een emotionele keus.

Het contract van mijn huidige auto kan ik nu vroegtijdig stopzetten waardoor ik de auto overneem voor 24,000 eur excl btw. Als ik deze auto inruil op de G klasse die ik op het oog heb krijg ik €25000,- inruil voor de C180 van dit bedrijf. De G klasse kost €45000,-. (Het overname bedrijf aan het einde van leasecontract staat op €17500 als ik het contract af maak)

Stukje is mij niet helemaal duidelijk. Wanneer je nu je contract beëindigd dan moet je € 24.000 ex BTW / € 29.040 incl BTW betalen voor de C klasse. Bij inruil krijg je er € 25.000 voor. Is dat inclusief of exclusief BTW? In het eerste geval komt er nog wat bij de aanschafprijs van € 45.000, in het tweede geval gaat er wat vanaf.

Wat de overnameprijs aan het eind van het leasecontract is, lijkt mij voor deze situatie niet relevant, want die hoef je niet te betalen. Tenzij je dat wil omdat je in mei 2022 een hoger bedrag aan inruil denkt te krijgen dan de € 17.500 die je dan voor de auto moet betalen.

Ik ben dus vooral benieuwd hoe ik de nieuwe aanschafprijs van de G klasse hierin moet verwerken t.o.v. het door laten lopen van het huidige lease contract. Het zou zeer gewaardeerd worden als dit ook met een berekening toegelicht kan worden, want ik kom er even niet uit.

Om hier iets in te kunnen berekenen moet bekend zijn hoe je het aanschafbedrag van de G-klasse gaat betalen. Leg je het bedrag zo op tafel of moet ervoor geleend worden? Of nog een andere constructie?
 
Bedankt voor je reactie! Het bedrag wat ik inruil krijg voor de C klasse is inclusief BTW. De G klasse is circa 45k inclusief BTW.(BTW auto) Het bedrag wat ik bij betaal hoeft niet gefinancierd te worden.
 
Wanneer je de G klasse nu koopt dan kost dat dus € 49.000.
€ 4.000 is gewoon gelijk weg en de € 45.000 ga je afschrijven. Schat in hoeveel jaar je met de auto wil doen en hoeveel minder de auto aan het eind van die periode waard is en deel dat door het aantal maanden voor het maandbedrag.

Bij aanschaf in mei 2022 zelfde verhaal zonder de extra € 4.000.

Tel de verwachte onderhoudskosten erbij op, zorg dat je jezelf niet te rijk rekent en je hebt een maandbedrag. Als je dat overzichtelijker vindt kan je de € 4.000 daar ook in meenemen.

Voor de zekerheid: het betreft operational lease en geen financial lease?

De premie voor de verzekering van de G is erg laag, je gaat die toch niet WA verzekeren hoop ik?
 
Ik vind het wel fascinerend dat je over 'verstandig' spreekt. Hier is helemaal niets verstandig aan. :T

Dat gezegd hebbende, als je het niet kan betalen, dan wordt het natuurlijk pas echt onverstandig.
Kijk inderdaad goed hoe lang je ermee doet, reken op forse onderhoudskosten en zoals MikeM al zegt: €51 voor een G-klasse qua verzekering, dat lijkt me ook wel onwaarschijnlijk.
Gezien de steeds strenger worden de klimaatmaatregelen kan je ook wat dat betreft nog wel wat uitdagingen verwachten bij zo'n rijdende zeecontainer.
 
Zo'n youngtimer G-klasse gaat onder aan de streep een stuk duurder zijn dan zo'n C-klasse.

Wat je dus eigenlijk wil weten is hoeveel het extra kost om nu alvast zo'n G te rijden als ik het goed begrijp? Langer wachten zal sowieso goedkoper uitpakken.

Daarnaast vergeet ook niet dat je met een full operational lease weet wat je kwijt bent elke maand, stukje zekerheid. Zo'n G-klasse zorgt wel gewoon voor meer potentieel dure onzekerheden wat je zelf (de onderneming) moet ophoesten. Het geld wat je zelf (of de onderneming) gaat investeren om bij te leggen bij de C-klasse kost doorgaans ook gewoon geld.

Afschrijving blijft gewoon een grote gok en is wel sterk afhankelijk van de overheden. G-klasses zijn populair en helemaal als ze in de youngtimerregeling vallen. Hoe gaaf ik ze ook vind, de prijzen zijn echt wel absurd hoog. maar goed, wat de gek er voor geeft blijkbaar ;) Als aan de youngtimer regeling iets aan getornd gaat worden (wat niet ondenkbaar is, zeker niet met de grote bakbeesten), dan gaat dat wel gelijk enorm van invloed hebben op de restwaarde.
 
Heb je vreselijk veel te veel geld waar je echt last van hebt en eigenlijk niet weet wat je er mee aan moet? En is ben je het liefst tussen tankstation en garage aan het pendelen? Dán heb je genoeg redenen om een G te kopen.

Rekenen heb je geen hulp bij nodig trouwens. Schrijf een bedrag op en doe dat keer 100 voor de zekerheid.
 
Je financiële vraag is al beantwoord. Ik wil je wel meegeven, en dat kan ik als voormalig G-klasse eigenaar beamen, dat onderhoud een behoorlijke kostenpost is die je niet moet onderschatten. Als je veel zelf doet kan het meevallen, breng je hem naar de dealer/specialist dan loop je leeg. Alles aan een G is groot dus duur. Let ook op roest bij een G van 15 jaar of ouder.
Ik begrijp dat je een eigen onderneming hebt, dan zijn er genoeg aftrekposten maar zoals gezegd; je kan erop leeg lopen.
 
Terug
Bovenaan