Reiskosten vergoeding €0.21 genoeg?

the King001

Net ingestapt
Voor een nieuwe baan krijgt de dochter €0.21 reiskosten vergoeding per kilometer. Wat de nieuwe max is die de werkgever per km mag geven onbelast. Ik was benieuwd in hoeverre je daar een beetje mee uit komt in een B klasse auto.

Want volgens mij kun je er zelfs wat aan overhouden met een zuinige auto? Extra afschrijving heb je wel natuurlijk als je meer kilometers gaat maken.

De situatie nu:
Nu rijdt ze zon 4000kilometer per jaar. Dus korte ritjes.
Dat is zon 333km per maand geen reiskosten vergoeding ivm dicht bij huis werken. Maar auto nodig voor kinderen ophalen etc.

Situatie straks:
Werkverkeer: zon 2250kilometer per maand, per jaar zon 22.000km@ €0.21 cent. Komt nog zon 3000 prive mee maar die reken ik even niet mee voor de berekening.

Dat is dus 22.000km x €0.21= €4620 vergoeding.
Basis kosten had ze dus al zoals:
wegenbelasting, verzekering, basis onderhouds elk jaar, apk etc dus die kosten hoeven er niet af.

Brandstof kosten zijn zon 0.13 per kilometer. Grof genomen.
0.21-0.13= 8 cent wat je overhoud.

€0.08 x 22.000kilometer= €1760 per jaar over als de brandstof betaald is.
Zon €146 per maand houdt je over.
Basis onderhoud betaalde te al zoals eerder gezegd want auto krijgt toch al elk jaar beurt + wat moet.
Dus als je dan zeg zon €760 extra apart zet voor extra onderhoud door meer kilometers, banden zullen vaker moeten etc en zal een keer wat extra vervangen worden.

Dan houd je zon €1000 over.
Natuurlijk heb je meer afschrijving dus zeker niet helemaal eerlijk maar toch.

Snap ook dat het per auto ligt maar bij een auto met ruimere interval...

Punt is ze spaart nu elke maand €100 voor vervanging auto.
Stel ze koopt nu een toyota yaris van €7000 met zon €100d op de teller.
Spaart €1200 per jaar dan heb je na 5 jaar weer €6000 om evt bij te leggen op vervanging.

Mijn vraag is meer met een zuinige, betrouwbare aziatische auto, 90% snelweg kilometers, ruime onderhouds interval, dan houd je volgens mij nog over als je de basis kosten toch al betaalde of heb ik het mis?

Snap dat dit bij duurdere modellen snel te weinig is.
En mijn voorbeeld is natuurlijk ook de extra afschrijving vertekend maar verving ze de auto ook al elke 5 jaar.

Benieuwd naar jullie mening.

Je maakt grofwrh 6x zoveel kilometers, dus meer banden slijtage, meer onderhoud, denk niet dat je veel overhoud.

Afschrijving en onderhoud zal aardig meer worden, verzekering (op basis van max. km/jaar?) misschien ook.
Een fatsoenlijke berekening kun je alleen maar maken als je de vaste en variabele lasten uitrekent voor de oude en de nieuwe situatie, mijn ervaring is dat je er in de praktijk meestal geld op bijlegt met die kilometervergoeding.

Er zijn veel kosten waar je geen rekening mee hebt gehouden. Om maar een voorbeeld te noemen, je hebt hogere (reservering) verzekeringskosten, je rijdt meer dus ook hogere kans op schades/aanrijding veroorzaakt, dus meer verzekeringskosten. Maar het belangrijkste van je berekening is de vraag of je 5 jaar lang, 22k km per jaar in een Yaris wilt rijden. Je levert comfort in voor lagere kosten.

Ja maar 25d kilometer met b.v een toyota yaris heeft toch ook geen heel gek extra onderhoud nodig?
En zoals ik al zei, kleine en grote beurt blijft + wat stuk wordt nu ook gedaan En heb €760 extra in de optelsom gezet voor extra onderhoud.
Als je normaal €700 uit geeft heb je dan nu een kleine €1500 voor onderhoud. Is maar simpel model natuurlijk.

Dan heb je dus €1000 over per jaar.
Ja je hebt extra afschrijving.
Maar geen €5000 extra in 5 jaar lijkt mij.

Koop nu een Toyota Yaris voor €7500 uit 2014.
80.d op de klok. Of je die nu inruilt met 190d na 5 jaar of 110d. Na 5 jaar. Dat zal €1500 schelen lijkt me geen €5000 lijkt me.

Bedoel meer als je puur zoekt naar: zuinig, betrouwbaar model dan moet je er in elk geval mee uit komen als je basis kosten auto toch al hebt.
En zelfs aan overhouden.

Was gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.
Al snap ik dat als je van een kleine toyota naar b.v een leuke bmw 3 serie je bakken bijlegt

Heb je het dan over woon/werk verkeer of zakelijk gebruiken van de prive auto.
Voor woon/werk is 21 cent een prima vergoeding.
Voor zakelijk gebruik van je prive auto is het belachelijk weinig.

Tja, wat zijn de 'basiskosten'. In mijn optiek zijn je privé-kilometers straks bijzaak en wordt woon-werk de hoofdmoot. Dan houd je jezelf voor de gek (denk ik) als je stelt dat de basiskosten al betaald worden. Want in alle eerlijkheid kun je voor 21 cent per kilometer met goed fatsoen geen auto rijden (alles inbegrepen). Zie je het als brandstofvergoeding (met wat marge voor een keer een extra wasbeurt of extra onderhoud voor de slijtagedelen zoals banden) dan kan dat prima denk ik. Al moet ik zeggen dat ik hier zelf nooit zo scherp op ben, wat dat betreft ken ik de exacte opbouw van mijn salaris ook niet zo. Ik weet wat er netto binnenkomt, dat is het voornaamste. Hoe dat opgebouwd is boeit mij in alle eerlijkheid niet zo.

Leon in zn Fiesta zei:
Tja, wat zijn de 'basiskosten'. In mijn optiek zijn je privé-kilometers straks bijzaak en wordt woon-werk de hoofdmoot. Dan houd je jezelf voor de gek (denk ik) als je stelt dat de basiskosten al betaald worden. Want in alle eerlijkheid kun je voor 21 cent per kilometer met goed fatsoen geen auto rijden (alles inbegrepen).
Die auto moet je privé toch hebben, dus die basiskosten (vaste kosten) heb je sosieso al. De stelling dat de basiskosten al vergoed worden lijkt mij dan dus terecht. De variable kosten van het zakelijk gebruik alleen, daar lijkt je met die 21 cent redelijk mee uit te komen.

De ANWB heeft een handige rekenhulp op zijn website. Daar kun je de gegevens van de auto en het verwachte gebruik invullen en zie je de vaste en de variabele kosten per kilometer. Voor bijvoorbeeld een Yaris Hybrid van een jaar oud bij 22.000 km/jaar zie ik daar variabele kosten van 18,2 cent per kilometer. Opgebouwd uit 9 cent brandstof, 3,9 cent variabel deel van de afschrijving, 3,5 cent reparatie en onderhoud en 1,8 cent banden. Met brandstofkosten van 13 cent verwacht ik dat je net niet gaat uitkomen.

Terug
Bovenaan