Reinigen van peilstok

Davinci

Net ingestapt
Beste lezer,

Bij het peilen van de motorolie kwam ik er achter dat het niet af te lezen was door bruine aanslag van waarschijnlijk oudere olie.

Ik heb vervolgens de peilstok gereinigd met een doek met wat thinner, hierna was het wel weer mogelijk om het af te lezen.

Nu vroeg ik mij af, kan het geen kwaad dat ik de peilstoek heb gereinigd met thinner? Het lijkt mij dat het gelijkt verdampt waardoor het niet in de motor/motorolie terecht komt.

Alvast bedankt!

Nee kan geen kwaad.
Vraag mij wel af, als die pijlstok een probleem is. Hoe ziet de rest van je blok eruit?

Bedankt voor de reactie!

Geen idee, auto is altijd elk jaar dealer onderhouden geweest. Wellicht heeft het te maken omdat de auto in het verleden een keer een langere tijd (maanden) stil heeft gestaan?

misschien bij de volgende olie wissel een in de carter laten kijken.

kost de kop niet. en kan je duizende euros schade mee voorkomen, indien olie slug aanwezig is.

Ter info, het ging trouwens om licht bruine aanslag op de peilstok. Olie is recent vervangen, die is mooi doorzichtig/helder bij het peilen.

Toetsje zei:
Oei, je had daar beter een peilstokdoekje voor kunnen gebruiken !

Nope, speciaal daarvoor hebben ze een jaartje of 35 geleden al een peilstokveger voor uitgevonden.

x54712.jpg

Destijds een cadeautje van BP bij de aankoop van een bus motorolie.:cool:

Enige wanneer het kwaad kan als je met thinner reinigt is wanneer het een kunststof exemplaar betreft (vinden autobouwers leuk om een stuk plastic aan het uiteinde van die stokjes te maken)
Kunststof en thinner gaan niet altijd even goed samen.

Metalen stokje: no problemo

Terug
Bovenaan