Register handelaarskentekens

louisz

Kilometervreter
Weet iemand of er een register van handelaarskentekens bestaat zoals van reguliere kentekens?

De site van de RDW geeft geen hits als je een handelaarskenteken invoert, en ook in de RDW Open Data vind ik geen dataset dat handelaarskentekens lijkt te bevatten.

Ik vermoed dus dat er geen register van is, maar wellicht heb ik niet goed genoeg gezocht.

Nu valt er wellicht niet zoveel in een handelaarskentekensoverzicht op te nemen, maar welke kentekens überhaupt zijn uitgegeven, per wanneer, of ze nog in gebruik zijn, wellicht wie de houder is (voor zover dat geen persoonsgegevens zijn), waarom zou dat geen openbare informatie kunnen zijn?

Waarom dat niet openbaar is weet ik ook niet, maar het wisselt nogal. Als je bijvoorbeeld een plaat verliest moet je al een nieuw kenteken aanvragen. En dat gebeurt nogal eens.

Omdat een handelaarskenteken niet gekoppeld is aan 1 auto. Via het RDW krijg je ook niet de tenaamstelling van normale opvraagbare kentekens.

Het RDW maakt ook andere registers openbaar die niet aan 1 auto gekoppeld zijn, zoals die van erkende bedrijven. Dus het enkele feit dat een handelaarskenteken niet is gekoppeld aan een voertuig maar aan een handelaar, lijkt mij onvoldoende reden om niet te openbaren (als de hoofdregel is dat de overheid openbaart waar dan kan).

Dat je de tenaamstelling van reguliere kentekens niet kan opvragen is waarschijnlijk omdat dat vaak persoonsgegevens betreft, waar privacybeperkingen gelden. Handelaarskentekens staan op naam van een bedrijf, en daarbij speelt die overweging niet. Wellicht is de overweging dat ook eenmansbedrijfjes een handelaarskenteken kunnen hebben en dan zouden wel persoonsgegevens openbaar gemaakt worden? Maar zelfs dan lijkt dat mij nog steeds onvoldoende reden om *helemaal niets* te openbaren. Waarom dan niet een alleen een register van de kentekens met de datum van uitgifte en, waar relevant, van intrekking, informatie of een kenteken als gestolen of vermist of zo te boek staat? Dat zou al iets zijn. Daar kan je dan nog best wat aan toevoegen. Te denken valt aan een anonieme handelaarscode, zodat je kan zien of kenteken A en B beiden van dezelfde handelaar zijn (zonder dan te weten welke handelaar dat dan precies is - dan is het geen gevoelige informatie lijkt mij).

Je reageert inhoudelijk of niet. En als je dat doet, doe je dat op een vriendelijke en nette manier. Zo dus niet.

Terence
Autoweek moderator

Foie Gras zei:
Wat moet je met die informatie, als je geen foute bedoelingen hebt?

Waarom zou iemand die daar een oprechte vraag over stelt er foute bedoelingen mee hebben?

Ik zie niet in hoe ik iets fout zou kunnen doen met de informatie waar het hier over gaat, maar als iemand denkt dat er op een of andere manier misbruik van gemaakt kan worden, laat dan aub even weten wat dat misbruik dan zou zijn. Want dat zou dan een verklaring kunnen zijn voor het feit dat deze informatie kennelijk nog niet openbaar is. :)

Volgens mij is de gedachte achter de open data dat alle informatie openbaar moet zijn tenzij er een specifieke reden is om het niet te openbaren. Handelaarskentekeninformatie is bij mijn weten niet openbaar, dus ik vraag mij af wat die reden is, of dat er wellicht überhaupt niet eens over is nagedacht om het openbaar te maken.

Hoe ik er concreet tegen aanliep is dat ik een overzicht van foto's van Subaru SVX'en op Nederlands kenteken bijhoud en ik vroeg me af of dit dezelfde auto is als deze. Ik heb reden om aan te nemen dat het inderdaad dezelfde auto is (onderbouwing staat in de eerstgenoemde link, laatste pagina, op 1 na laatste post), en als de handelaarskentekens van dezelfde handelaar zouden zijn, zou dan een extra bevestiging opleveren. En toen ik ging zoeken of dat in het register van handelaarskentekenplaten te vinden was, bleek het hele register onvindbaar. :)

Ik denk niet dat de houder van een kenteken ooit openbaar gemaakt zal worden i.v.m. de privacy.
Gebeurt bij normale kentekens toch ook niet, zowel bij prive personen als bij bedrijfskentekens niet.
Zou wel een beetje te ver gaan, iemand met een handelaarskenteken maakt een in jouw ogen merkwaardige overtreding, je kijkt even in het register van wie het kenteken is en je gaat daar verhaal halen.
Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

ScaniaV8 zei:
Ik denk niet dat de houder van een kenteken ooit openbaar gemaakt zal worden i.v.m. de privacy.
Gebeurt bij normale kentekens toch ook niet, zowel bij prive personen als bij bedrijfskentekens niet.
Zou wel een beetje te ver gaan, iemand met een handelaarskenteken maakt een in jouw ogen merkwaardige overtreding, je kijkt even in het register van wie het kenteken is en je gaat daar verhaal halen.

Precies dat(y)
Kan alleen maar misbruik van gemaakt worden...

Je zou je haast afvragen waarom zoveel bedrijven vrijwillig hun bedrijfsnaam op hun busjes zetten. Stel je voor dat iemand verhaal komt halen over een verkeersovertreding. Bovendien, wanneer wordt een handelaarskenteken nu helemaal gebruikt? Vooral bij proefritten. Me dunkt dat de eigenaar het dan ook wel wil weten als er verkeersovertredingen met zijn auto worden gemaakt. Ik vind dit dus allemaal een beetje gezocht.

Maar goed, als je deze vorm van 'misbruik' toch zou willen uitsluiten, dan kan ik dat nog wel begrijpen: beter wat te voorzichtig dan te onvoorzichtig kan je denken. Maar dan zou het volstaan om de tenaamstelling niet, of in geanonimiseerde vorm, in het register op te nemen. Om dan maar helemaal geen register te openbaren lijkt een stap te ver.

louisz zei:
Volgens mij is de gedachte achter de open data dat alle informatie openbaar moet zijn tenzij er een specifieke reden is om het niet te openbaren. Handelaarskentekeninformatie is bij mijn weten niet openbaar, dus ik vraag mij af wat die reden is, of dat er wellicht überhaupt niet eens over is nagedacht om het openbaar te maken.

Die specifieke reden is de privacywet.
Het is niet voor niets dat de kentekencheck van o.a. RDW en VWE alleen maar de algemene voertuig gerelateerde gegevens vermeld en niet de eigenaar gerelateerde gegevens.
Of de eigenaar dan zelf z'n gegevens openbaart d.m.v. reclame en belettering op zijn auto is zijn eigen vrije keuze, jij mag jou eigen auto ook rustig vol plakken met je adres, telefoonnummer, sofinummer, pincode en bloedgroep.

Er was een jaar of 10 geleden echter wel een mogelijkheid om in contact te komen met de eigenaar via een kenteken, of dat nu nog is en of het ook voor handelskentekens opgaat zou je na moeten vragen.
Dit moest toen (met een goede reden) via RDW, de RDW gaf jou gegevens dan door aan de eigenaar zodat deze vervolgens contact met jou op kon nemen als die daar interesse voor had.
Op deze manier ben ik destijds benaderd door de eerste eigenaar van een Matra Rancho GR die ik net gerestaureerd had.

Het zal inderdaad wel dat er privacy-redenen achter zitten. Handelaarskentekens kunnen van eenmansbedrijven zijn en dan praat je over gegevens van individuen. Bij de Kamer van Koophandel hebben we recentelijk iets dergelijks gezien (waar KvK-gegevens van eenmansbedrijven werden gebruikt om individuen te benaderen waar dat met reguliere consumenten verboden was, kort gezegd).

Hoe dan ook: de eerste vraag was of er een openbaar register van handelaarskentekens bestaat. Ik denk dat we kunnen concluderen dat dat niet het geval is.

Kennelijk is nooit overwogen om er een openbaar te maken *zonder eigenaar-gerelateerde gegevens* (wat tegemoet zou komen aan alle bezwaren die hier geopperd worden). Nu kan je dus niet eens opzoeken hoeveel handelaarskentekens er überhaupt zijn uitgegeven in Nederland en hoeveel daarvan in gebruik zijn; dat is toch vreemd? Je kan je natuurlijk afvragen wat je met deze informatie zou moeten, maar dat geldt voor de meeste openbare RDW registers. :)

Foie Gras zei:
ScaniaV8 zei:

Precies dat(y)
Kan alleen maar misbruik van gemaakt worden...

Dat gebeurt dus ook... :(

NOS.nl zei:
(..) Er worden maandelijks vermoedelijk tientallen namen en adressen uit het kentekenregister verhandeld, mogelijk voor criminele doeleinden. Dat schrijft RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek. Autoregistratieautoriteit RDW is afgelopen week door het nieuwsprogramma op de hoogte gesteld en is samen met de politie een onderzoek gestart. (..)

Lees meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/2294754-online-handel-in-privegegevens-uit-kentekenregister.html

Dit nieuwsbericht betreft, als ik het goed heb begrepen, misbruik van gegevens uit het niet-openbare deel van het kentekenregister: de RDW verstrekt bepaalde niet-openbare gegevens aan bepaalde derden onder voorwaarde van geheimhouding, en die derden lekken de gegevens kennelijk. Zodra bekend is waar dat lek zit, zal de Autoriteit Persoonsgegevens er hopelijk achteraan gaan, want die derden hebben hun zaakjes kennelijk niet op orde. Uit het openbare deel van het register kan vanzelfsprekend per definitie niets gelekt worden (het is immers openbaar); daar staat ook geen geheime informatie in.

Welke conclusie trek jij uit dit nieuwsbericht over het kentekenregister? Wat moet er volgens jou gebeuren? En hoe trekken we dat dan door naar het handelaarskentekenregister (je plaatst je bericht in een topic over het al dan niet openbaar maken van een deel van het handelaarskentekenregister)? Er is ongetwijfeld een niet-openbaar handelaarskentekenregister. Ik vermoed dat dat ook daaruit gegevens aan bepaalde derden worden verstrekt onder voorwaarde van geheimhouding, en daar kan dan misbruik van gemaakt worden. Maar dat is natuurlijk geen argument om niet-vertrouwelijke informatie niet openbaar te maken (lastige zin met 3 ontkenningen, sorry).

Joh, ik reageer in dit topic omdat hierin recent over het privacy gedeelte van RDW kentekengegevens gesproken werd. Daar haak ik op in, niks meer of minder en dan vooral nog op het 'misbruik' gedeelte dat forummer Foie Gras ter berde brengt.

Terug
Bovenaan