Regeneratie roetfilter Mondeo 1.5 Tdci 2015

Donkeyman

Net ingestapt
Ik heb een Mondeo 1.5 Tdci Wagon uit 2015 en heb een vraag over de regeneratieproces van het roetfilter. Mijn vorige auto, een Citroen c5, had een reservoir met Eolys. Dat is een regeneratie vloeistof die na bepaalde tijd bijgevuld moet worden. In de manual van mijn Mondeo vind ik geen informatie hierover. Heeft de Mondeo wel een reservoir voor de regeneratie? En wat is de geschatte levensduur van het roetfilter?

Het Eolys is een specifiek PSA systeem (Peugeot-Citroen) wat door een firma in Aken is uitgevonden. Door de toevoeging van dit spul verbrand roet in het roetfilter al bij relatief lage temperatuur. Meestal moet er bij grofweg 160.000km a 200.000km het roetfilter gereinigd worden van het as dat overblijft bij roet verbranden. Het Eolys dacht ik bij elke grote beurt.

Andere auto's met een diesel filter gebruik geen Eolys. Die moeten een speciale modus van de motor uitvoeren waarbij er veel diesel wordt verbruikt en het roetfilter heel heet wordt gestookt. Dat verbrandt ook het roet. Het nadeel is dat dit wat extra brandstof kost en dat bij veel stadsverkeer het niet lukt om de temperatuur te halen. Hierbij moet het roetfilter grofweg elke 200.000km a 250.000km gereinigd worden.

Maar... de PSA motoren met hun roetfilter techniek zijn ook in sommige Ford en Volvo modellen gebruikt. En zelfs in Jaguar en LandRover een tijdje.

Ik denk dat de betreffende Mondeo daar niet bij hoort maar ik kan het niet met zekerheid aangeven. Sommige Mondeo's hadden wel de PSA motor.

Geen tankje met vloeistof voor het roetfilter bij de Ford.
De levensduur staat geen getal voor, het hangt enorm van de gebruiksomstandigheden af.
Zo heb ik een Focus 1.6 tdci gereden en daar zijn gevallen bekend die met 1,5 ton aan een nieuw roetfilter toe zijn maar ook gevallen met meer dan 3 ton met het eerste roetfilter. Ik heb er 252.000km mee gereden met één roetfilter en hij zal nu nog steeds met dat eerste roetfilter onderweg zijn in het oostblok.
Bij mij is de auto altijd goed warm gereden en veel lange afstanden. Alles korter dan een enkele reis van 30km is eigenlijk te kort voor een diesel.

Engineer2 zei:
Ik denk dat de betreffende Mondeo daar niet bij hoort maar ik kan het niet met zekerheid aangeven. Sommige Mondeo's hadden wel de PSA motor.

De 1.5 tdci van Ford is gewoon een PSA blok alleen gebruikt Ford een ander roetfilter. Ik weet ook niet of PSA nog steeds eolys gebruikt.

Engineer2 zei:
Het Eolys is een specifiek PSA systeem (Peugeot-Citroen) wat door een firma in Aken is uitgevonden. Door de toevoeging van dit spul verbrand roet in het roetfilter al bij relatief lage temperatuur.

400 graden, volgens de Bosch Car Service adviseur in de AW aankoop video over de 1.6 HDI Partner.

https://www.youtube.com/watch?v=q8esWuPnfG4&list=PLOGibLs0jhob6lTcIzDM1myl0CwItiWmD
(vanaf minuut 8:40.. worden de 3 tanken onder de auto besproken én de beste man spreekt consequent over stikstofoxiden. (y);)

600 graden voor regeneratie zonder hulpstof.

Engineer2 zei:
Het Eolys dacht ik bij elke grote beurt.

150 duizend kilometer, hoor ik in de video.

Engineer2 zei:
(..) (..). Sommige Mondeo's hadden wel de PSA motor.

Was de 1.6 en 2,2 diesel, d8 ik.

golfdiesel zei:
Geen tankje met vloeistof voor het roetfilter bij de Ford.
De levensduur staat geen getal voor, het hangt enorm van de gebruiksomstandigheden af.
Zo heb ik een Focus 1.6 tdci gereden en daar zijn gevallen bekend die met 1,5 ton aan een nieuw roetfilter toe zijn maar ook gevallen met meer dan 3 ton met het eerste roetfilter. Ik heb er 252.000km mee gereden met één roetfilter en hij zal nu nog steeds met dat eerste roetfilter onderweg zijn in het oostblok.
Bij mij is de auto altijd goed warm gereden en veel lange afstanden. Alles korter dan een enkele reis van 30km is eigenlijk te kort voor een diesel.

Duidelijk verhaal. Geen tankje meer, dus dat scheelt weer in onderhoudskosten. Gelukkig rijd ik voornamelijk lange afstanden, ik zal voor de zekerheid eens wat reinigingsdope voor roetfilters toevoegen.

Terug
Bovenaan