Reacties van ABS in het rempedaal

Lars 6800196

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een product dat onder andere het effect van ABS in het rempedaal moet kunnen simuleren.
Nu heb ik her en der al wat onderzoek gedaan en heb wel gevonden met welke snelheden het rempedaal trilt/pulseert tijdens de werking van ABS, maar niks over de slag en reactiekracht die het rempedaal maakt tijdens deze trillingen. Ik heb zelf nooit ABS gevoeld, dus ben benieuwd of wellicht een expert mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Ik ben wel benieuwd naar wat je geleerd hebt over de puls frequentie... Die is namelijk nogal veranderd over de jaren (het ABS systeem is steeds sneller geworden waardoor de frequentie fors omhoog gegaan is in stapjes).
De slag en kracht zijn daar ook van afhankelijk maar ook van het type ABS pomp, de leidingen (materiaal, dikte en lengte) tussen hoofdremcilinder en ABS en nog zo een paar punten. En dan is er ook nog het punt dat niet elk rempedaal dezelfde hefboom heeft.

De ingreep zelf is ook van invloed; een ingreep op maar 1 wiel voelt anders dan een ingreep op meerdere wielen. Een ingreep omdat je op sneeuw rijdt (al bij lage remdruk) is weer anders dan een ingreep op droog asfalt (echt pas bij een noodstop)

Vergeet niet dat ABS niet werkt op het rempedaal; het werkt op de remdruk na de hoofdremcilinder. Wat je merkt in het rempedaal is alleen maar een zijeffect. Het is dus auto specifiek, generatie specifiek en situatie specifiek.

Praktisch is hier maar 1 oplossing voor: Vergelijken! Minimaal met een auto uit 1990-1995 en eentje van 2010-nu.

Je maakt me wel nieuwsgierig naar waarom je dit wilt doen. Als je dit wilt doen om mensen aan het effect te laten wennen moet je ook nadenken of je de paniekrem functie niet ook moet laten meedoen. Sinds 1995 ongeveer bestaat dit en sinds 2005 wel op alles standaard. Als de tijd tussen het loslaten van het gaspedaal en het induwen van het rempedaal heel kort is OF als de snelheid waarmee het rempedaal heel fors is DAN gaat de auto zo hard mogelijk remmen (het voelt dan of het rempedaal onder je weggetrokken wordt). Dit is er gekomen omdat bij een auto met ABS de beste noodstop er eentje is waarbij het pedaal maximaal ingedrukt wordt. Mensen deden dat echter niet omdat ze bang waren voor blokkerende wielen of voor het pulserende effect van ABS. Resultaat: er bleken mensen te zijn die zo hard schrokken dat ze het rempedaal dan helemaal maar loslieten... Gelukkig is dat een kleine minderheid.

Engineer2 zei:
Ik ben wel benieuwd naar wat je geleerd hebt over de puls frequentie... Die is namelijk nogal veranderd over de jaren (het ABS systeem is steeds sneller geworden waardoor de frequentie fors omhoog gegaan is in stapjes).
De slag en kracht zijn daar ook van afhankelijk maar ook van het type ABS pomp, de leidingen (materiaal, dikte en lengte) tussen hoofdremcilinder en ABS en nog zo een paar punten. En dan is er ook nog het punt dat niet elk rempedaal dezelfde hefboom heeft.

De ingreep zelf is ook van invloed; een ingreep op maar 1 wiel voelt anders dan een ingreep op meerdere wielen. Een ingreep omdat je op sneeuw rijdt (al bij lage remdruk) is weer anders dan een ingreep op droog asfalt (echt pas bij een noodstop)

Vergeet niet dat ABS niet werkt op het rempedaal; het werkt op de remdruk na de hoofdremcilinder. Wat je merkt in het rempedaal is alleen maar een zijeffect. Het is dus auto specifiek, generatie specifiek en situatie specifiek.

Praktisch is hier maar 1 oplossing voor: Vergelijken! Minimaal met een auto uit 1990-1995 en eentje van 2010-nu.

Je maakt me wel nieuwsgierig naar waarom je dit wilt doen. Als je dit wilt doen om mensen aan het effect te laten wennen moet je ook nadenken of je de paniekrem functie niet ook moet laten meedoen. Sinds 1995 ongeveer bestaat dit en sinds 2005 wel op alles standaard. Als de tijd tussen het loslaten van het gaspedaal en het induwen van het rempedaal heel kort is OF als de snelheid waarmee het rempedaal heel fors is DAN gaat de auto zo hard mogelijk remmen (het voelt dan of het rempedaal onder je weggetrokken wordt). Dit is er gekomen omdat bij een auto met ABS de beste noodstop er eentje is waarbij het pedaal maximaal ingedrukt wordt. Mensen deden dat echter niet omdat ze bang waren voor blokkerende wielen of voor het pulserende effect van ABS. Resultaat: er bleken mensen te zijn die zo hard schrokken dat ze het rempedaal dan helemaal maar loslieten... Gelukkig is dat een kleine minderheid.

Bedankt voor je reactie.

Als eest wil ik even melden dat ik deze ontwikkeling voor een bedrijf doe en dus niet teveel informatie naar buiten mag brengen, waaronder de toepassing.
Wat ik kon vinden over de schakelsnelheid van ABS is dat het meestal tussen de 10 - 15 Hz ligt.

Verder is het lastig om de overige gegevens zelf te meten en vergelijken.

Over uw opmerking van de toepassingen, zoals het laten wennen aan de paniekrem, zal ik zeker nadenken. Dit is namelijk niet het oorspronkelijke doel.

Nogmaals bedankt.

idd, eerst maar eens zelf ervaren hoe iets is. Ervaren en uitproberen in de praktijk is ook onderdeel van elk onderzoek normaliter (leermomentje) Helaas wordt dat vaak vergeten, zelfs grote merken verzuimen het, want een machine kan het ook simuleren... Dat laatste is dus niet zo. We zijn mensen, geen machines.

Eigenlijk kun je het effect het best vergelijken met waterslag, maar dan met een vaste frequentie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag_(hydraulica)
Waarom?: de abs pomp fungeert in principe als een soort kraan die een aantal keer per seconden open en dicht gaat. (het ligt natuurlijk wat ingewikkelder, maar dat is wel de basis)

De kracht op het terugkomende pedaal is eigenlijk vrij weinig.
Je moet het meer zien als een soort nok die het pedaal lichtelijk laat bewegen. Als je dus weet hoeveel verplaatsing er in plaatsvind (dit is nagenoeg nihil), kun je de snelheid en kracht berekenen aan de hand van de kracht waarmee het pedaal wordt ingetrapt.

Terug
Bovenaan